!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

Alfa Romeo Types > 159

Alfa 159 1750 TBi Savali op LPG

(1/3) > >>

Tvb:
Hallo,

Ik ben normaal niet iemand die veel op fora post, maar omdat er online zeer weinig te vinden is over 1750 Tbi’s op LPG wil ik mijn ervaring delen.
Er staat er in Europa op dit moment geen enkele te koop. Het systeem wordt aangeboden, maar om een of andere reden wordt het weinig ingebouwd. Ik rijd inmiddels bijna een jaar op LPG en kan dit iedereen aanraden.



Auto: Alfa Romeo 159 Sportwagen 1750 TBi Ti met Savali software
Gasinstallatie: Prins VSI 2.0 DI
Kilometerstand bij inbouwen: ongeveer 132.000km
Huidige kilometerstand: ongeveer 155.000km

In januari heb ik zelf de Prins gasinstallatie in laten bouwen bij AISB in Baarlo (aanrader). Ik vond het zeer belangrijk dat de gasinstallatie van buiten niet zichtbaar was. Mijn eis was dus dat de vuldop of achter de kentekenplaat, of achter het tankklepje kwam.
Ze hebben daarom de kleinste vulaansluiting gebruikt en deze netjes achter het tankklepje weggewerkt.



Door middel van een adapter gaat tanken zeer eenvoudig. Ik ben zeer tevreden met de manier van inbouwen. Geen lelijke vuldop in de bumper.



Ook de plaats van het schakelknopje/tankmetertje mocht ik zelf kiezen. Ook hierbij heb ik gekozen om deze uit beeld te houden. Het knopje is netjes ingebouwd in het bakje onder de armsteun.



Hij schakelt automatisch over van benzine naar LPG, dus je hebt er geen omkijken naar. De lampjes die aangeven hoe vol de tank is zijn redelijk betrouwbaar, maar in de praktijk tank je toch ahv de tripteller. En mocht je een keer vergeten te checken, dan geeft ie een piepje als hij leeg is en op benzine overschakelt.
De gastank is een ringtank van 70 liter, waar je iets meer dan 50 liter in kan gooien. Dit is de grootste ringtank die leverbaar was.



Deze was eigenlijk net een paar centimeter te hoog, waardoor de originele bekleding/vloer van de kofferruimte niet meer paste. Maar aangezien ik bereik belangrijker vind dan een paar centimeter kofferruimte heb ik toch besloten deze maat te nemen. Met deze tank kan ik ongeveer 400 kilometer rijden. Omdat de originele vloer niet meer paste hebben ze bij AISB zelf een  nieuwe vloer gemaakt en bekleed. Dit ziet er perfect uit. Je merkt niks van die paar cm verhoging.



Toen ik de auto in november 2017 heb gekocht heb ik hem direct naar Savali gebracht voor andere software. 231pk en 380nm als resultaat. Voordat ik LPG in liet bouwen heb ik duidelijk nagevraagd of dit gaat in combinatie met chiptuning. Ze verwachtte er geen problemen mee te krijgen. Echter na inbouw liep de auto toch niet helemaal lekker op LPG. Aangezien ik het extra vermogen zeer belangrijk vind, hebben ze de auto naar de leverancier gestuurd om hem af te laten stellen op de Savali software. Hij is een week bij Prins geweest en de heren daar hebben het LPG systeem perfect afgesteld. Als er al vermogensverschil is, dan is het zo klein dat ik het niet merk. Dus mocht je LPG in willen laten bouwen icm Savali tuning, de software afstelling is bekend bij Prins!
Kosten: installatie plus inbouwen 2430 euro, plus nog 70 voor op maat gemaakte vloer voor kofferruimte. Totaal 2500 dus. In mijn situatie komt dat neer op break even na 16 maanden.

Dus mocht je LPG overwegen; Het kan, en het werkt!

Vriendelijke groet,
Thijs

Romeo:
Goedenavond Thijs,
heel netjes dat je deze info even wil delen, top!
Prachtige 159 zeg!

GT1986:
Ik sluit me volledig bij de vorige poster aan. Veel plezier met je 159 en top dat je op deze manier toch economisch verantwoord van de TBI kan genieten!

brinkerik:
Stoer.

Thanks for Sharing.     Ik zit al tijden bij een aantal Alfisti te zeuren, dat de 1750 met een gas installatie, misschien wel wel HET alternatief ( financieel icm fun ) van Diesel is.

Hoe ben je zelf zo bij deze combi gekomen, en wat heb je hiervoor gereden?

Alfa 147 Ti:
Leuke en nuttige info.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod