!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

Alfa Romeo Types > 159

Krachtverlies en verdere problemen

(1/1)

EmileVR:
Hallo iedereen,

ik ben van kinds af opgegroeid met oude Alfa Romeo's thuis en had nu een nieuwe daily driver nodig. Daarom heb ik vorige week een tweedehands 159 1.9 JTDM gekocht met 154.000 km op de teller.
Ik heb deze wagen gekocht van een particulier; bij testen reed de wagen perfect en bij de rit van 2uur lang naar huis hebben we ook geen problemen opgemerkt.

Nu enkele dagen later reed ik op een snelweg en dacht ik de cruise control eens te testen; deze werkte naar behoren maar hierna had ik opeens krachtverlies. De turbo meter ging nauwelijks nog de lucht in en de auto had het heel moeilijk om over 2000 toeren te raken, zelf met plank gas te geven in eerste en tweede versnelling.. Ik heb mij dan even aan de kant gezet en de auto herstart; hierna was het probleem enkele minuten weg maar daarna is het teruggekomen. Er heeft nooit een lampje gebrand of waarschuwing gegeven. Ik denk dat de auto zich in 'limp mode' stand gezet heeft.

Daarstraks ben ik dan bij een officieele Alfa Romeo geweest om de auto aan de computer te hangen en uit te laten lezen.  Na het uitlezen brachten ze mij het slechte nieuws dat ze niet meteen kunnen zien waar het probleem ligt; kan EGR zijn, turbo, DPF... Ze konden dit nog niet zien want er heerst blijkbaar een groter basisprobleem, namelijk dat 3 van de 4 injectoren kapot zijn?!

Dit alleen al zou een kost met zich meebrengen van 1700 euro, pas daarna kunnen ze verder gaan kijken waar de andere problemen zitten.

Na het bezoek aan de garage reed de wagen wel terug normaal, maar heb er nog maar een heel korte afstand mee gereden.

Nu is mijn vraag voor de kenners/ervaren mensen hier; hoe is het mogelijk dat 3 van de 4 injectoren kapot zijn of niet goed werken (heb de metingen gezien, 3 van de 4 gaven een negatieve druk(?) weer) en de wagen eerst toch perfect reed? Deze trok snel op ging mooi in toeren had goede torque.. Ik ben radeloos.. Heb de auto gekocht voor 3500 euro met het weinige spaargeld dat ik had en kan/wil niet meteen hetzelfde bedrag uitgeven aan reparaties. De auto is blanco gekeurd geweest voor verkoop.

Ik heb de verkoper opgebeld en deze zei dat het onmogelijk was dat de 3 injectoren in 1 keer kapot gegaan zijn; ik weet natuurlijk niet of ik deze persoon kan vertrouwen maar dat maakt nu niet veel meer uit ook; ik heb de auto gekocht en zit er mee.

Mijn excuses voor de lange tekst; ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of tips kan geven.

Alvast bedankt,

Emile.

PascalV:
Hebben ze de meldingen een reset gegeven zodat je schoon kan uitlezen de volgende keer wanneer je last krijgt?

Je kan altijd voor een naar een andere garage of ze daar wat anders zeggen, komt op mij over dat er nog een hoop giswerk in zit.
Injectoren zouden getest kunnen worden, melding in de boordcomputer is een eerste indicatie.
Misschien beginnen met injector reiniger.

Mijn GT JTD is destijds altijd in onderhoud geweest bij een vriend in Katwijk, Avant Autoservice.
Van hem kan je een eerlijke diagnose verwachten als het in de buurt is.

Let op dat de JTD veel kleine stukjes niet leuk vind.
Die van mij ging met veel woon-werk door de stad heen ook vervuilen en minder lekker lopen.

Niels G60:
3 verstuivers die ineens stuk gaan is grote onzin. Deze injectoren gaan eigenlijk sws al haast nooit stuk, laat staan 3 te gelijk. Daarvoor heeft de auto ook veeeeeel te weinig gelopen.

Ik zou eerder zoeken in EGR oid, maar een goede diagnose kan ik vanaf de computer natuurlijk niet doen.

Mijn advies, (als het weer voorkomt?!) laat er een goede specialist naar kijken. 3 verstuivers (of 4) laten vervangen voor 1700 en dan pas verder kijken lijkt me een erg makkelijke manier van geld verdienen...

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod