!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

limone
129

  • ***
    - Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2012, 14:31:45 »
Nu ben ik een groot bewonderaar van mijn Bella, maar het is en blijft gewoon een vervoermiddel dat er is om mij te dienen; en niet andersom.
 
Kortom: als ze vuil is jaag ik haar door de wasstraat en klaar. Ze straalt dat weer heerlijk;
ik rij al ruim 30 jaar auto en heb nog nooit een auto gepoetst, gewaxt of wat er ook nog meer kan.
 
Nog nooit heb ik ook maar iets van doffe lak gehad; of beschadigde lak; of wat er nog meer mis kan zijn.
 
Ik zie ook het nut er niet van in. De lak wordt niet beter van waxen e.d.
 
Allemaal commerciele verkooppraatjes volgens mij.
En om 3 uur te gaan staan poetsen........ not!
 
Of ben ik nu de enige die hier zo over denkt? ;)
*

Stiggy
385

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #16 Gepost op: 26 maart 2012, 14:44:03 »
Citaat van: limone;19628
... maar het is en blijft gewoon een vervoermiddel...

Jij noemt je Bella "gewoon een vervoermiddel"? Je rijdt niet in een Opel hoor! Scheer je weg hier! Tssss  ;)

>Ik zie ook het nut er niet van in. De lak wordt niet beter van waxen e.d.
Daar gaat het mij ook niet om. Het doel is dat hij langer schoon blijft. Of op zijn minst weer makkelijker schoon te maken is als hij vies is.

>En om 3 uur te gaan staan poetsen........ not!
Ieder zijn hobby he? Als het een lekker weertje is vind ik het wel aangenaam om buiten bezig te zijn. Maar b.v. in de tuin werken, daar heb ik dan weer geen zin in.
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #17 Gepost op: 26 maart 2012, 15:08:53 »
Citaat van: limone;19628

Nog nooit heb ik ook maar iets van doffe lak gehad; of beschadigde lak; of wat er nog meer mis kan zijn.
Ik zie ook het nut er niet van in. De lak wordt niet beter van waxen e.d.

Dan let je gewoon wat minder op de staat van je lak en ben je niet zo'n zeikerd als ik. Wanneer je echter vaak door de wasstraat gaat kan ik je garanderen dat je kleine krasjes in je lak hebt. Wanneer je auto goed schoon is en je kijkt er in het zonlicht naar, dan zul je het zeker zien.

Dof wordt het niet zo snel, maar al die kleine krasjes zul je zeker kunnen vinden.

Citaat van: limone;19628

Ik zie ook het nut er niet van in. De lak wordt niet beter van waxen e.d.

De lak zelf wordt niet beter nee, maar is wel beter beschermd. Waarom ik het voornamelijk doe is dat vuil niet meer zo snel hecht op een gladde lak met goede waxlaag. Wanneer er wat vuil op zit kun je dat in eerste instantie al makkelijk eraf spuiten met de hoge druk. wanneer je gaat wassen, komt het vuil er ook veel gemakkelijker af en zitten vliegen en ander vuil minder vast in je lak.


Overigens zie je heel veel verschil in regelmatig je auto goed wassen, kleien, voeden en waxen tov alleen wassen. Je zal versteld staan van het verschil op je eigen auto, hoe schoon het ook lijkt na de wasstraat.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

bekkie
2.746

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #18 Gepost op: 26 maart 2012, 15:24:46 »
Even putten uit eigen ervaring. Ik waste onze 146 altijd met de hand, om 'm daarna te poetsen. Totdat ik een paar jaar geleden de auto eens door een wasstraat heb gereden. Overigens tegen al mijn principes in! Maar deze wasstraat stond (en staat nog steeds) bekend om zijn uitmuntende resultaten. En dus had ik zoiets van: ach, wat kan mij het schelen, ik probeer het eens. Tot mijn grote verbazing was het resultaat zeer goed. Weliswaar waren niet alle randen schoon, maar de lak zag er beter uit dan ooit. Maar dat was nog niet alles (en nu komt het): de lak bleek door de vloeibare wasbehandeling veel beter beschermd dan ik verwacht had! Want na 2 maanden NIET wassen (ja, erg lang....) vloog het vuil er werkelijk supersnel af. Blijkbaar had de waslaag uit de wasstraat een erg goede bescherming geboden. Waarmee ik maar wil zeggen: alles is relatief. Heb trouwens onlangs de Giulietta 'gewoon' met de hand gewassen....:D
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #19 Gepost op: 26 maart 2012, 15:28:47 »
Inderdaad. Een goeie wasstraat is beter dan een slechte handwas/poetsbeurt, maar een goeie handwas/poetsbeurt is beter dan de beste wasstraat.........
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #20 Gepost op: 26 maart 2012, 15:54:20 »
Als ik geen tijd heb om met de hand te wassen, of wanneer het te koud is...........dan was ik helemaal niet! Zelfs dat is nog beter als de beste wasstraat, mits goed in de sealant of was gezet uiteraard.
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

limone
129

  • ***
    - Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #21 Gepost op: 26 maart 2012, 17:20:46 »
Beste Forumgebruikers,
 
Wat heerlijk al die reacties; ik dacht.... ik ben eens tegendraads en zie.... jullie reageren gelijk. leuk!
 
Zo zie je maar.... iedereen gaat anders om met zijn auto.
 
Over mijn opmerking: het is ook maar gewoon een vervoermiddel: dat is natuurlijk waar, maar het is wel een vervoermiddel waar ik erg graag in verplaatst wordt.
Ik kom er nog steeds met een vette big smile uit na weer een heerlijk ritje.
Of ze nu gewaxt, gepoetst, gewasstraat is of gewoon hartstikke vuil.
 
Forza La Bella :D
 
PS: Tuinieren vind ik ook niet leuk. ;)
*

WalterW
526

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm2
  • *****
    - Super Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #22 Gepost op: 26 maart 2012, 19:32:56 »
:mad: Ah, mooi dit topic.. ik heb denk ik iets stoms gedaan...HELP !  
 
Vanmiddag voor het eerst 'Wheelclean' van Valma gebruikt om mijn velgen te reinigen.
Op de velgen gespoten, 1 minuutje laten intrekken en met de hoge druk weer afgespoten. Tot zover goed, velgen zijn aanzienlijk schoner dan met alleen de hogedruk. Alleen nu komt het, er zitten een soort van grote bruinige blazen op mijn remklauwen !
Heb deze met een zacht doekje en wat isopropanol geprobeerd weg te halen maar het lijkt wel of de rode lak van de remklauw is aangetast.
Iemand bekend met het feit dat velgenreiniger de lak van je rode remklauwen kan aantasten ???
 
De remklauw is op de plek van de blaas nog wel rood, maar mat en dus niet glanzend meer... iemand tips hoe hier mee om te gaan ?
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #23 Gepost op: 26 maart 2012, 20:28:42 »
hhmm bizar...nog nooit gehad dat mijn remklauwen verkleurden bij gebruik van velgenreiniger (gebruik nu AutoFinesse wheel cleaner). Enige verkleuring die ik al gehad heb is dat ze terug blinkend rood werden. En heb je al geprobeerd om het af te vegen of niet? Zou in principe gewoonweg niet mogen dat u lak kan aangetast worden hierdoor. En Valma is nu ook niet direkt het "strafste" product. Op mijne al met ironX op gezeten en geen probs. Mss ook keer de vraag stellen op forum van Carclean. Zitten paar pro's op die u zeker zullen kunnen helpen. Kan eventueel handig zijn als je paar fotoos bijvoegt.
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

WalterW
526

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm2
  • *****
    - Super Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #24 Gepost op: 26 maart 2012, 20:43:42 »
Ja, ik zal er morgen even wat foto's van maken en posten...
*

ExTaxi
868

  • Type Alfa: Mazda 3 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.autopics.nl
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #25 Gepost op: 26 maart 2012, 23:44:13 »
bij de Giulietta nog niet gedaan maar bij mijn vorige auto gebruikte ik (gele) Dasty (de ontvetter)
(klassieke) autosport fotografie www.autopics.nl
volg Autopics nu ook op Facebook http://www.facebook.com/Autopics.nl
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #26 Gepost op: 27 maart 2012, 00:34:16 »
Ben wel eens een velgenreiniger tegengekomen die gebaseerd was op zoutzuur............. Kan me voorstellen dat niet alle lakken daar tegen bestand zijn.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #27 Gepost op: 27 maart 2012, 08:56:21 »
Maar Valma staat niet bekend als één met zoutzuur, integendeel. Vrij sterke werking maar niet agressief voor de lak. Denk dat er geen enkel meer gemaakt wordt op basis van zoutzuur...
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

WalterW
526

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm2
  • *****
    - Super Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #28 Gepost op: 28 maart 2012, 09:14:57 »
Hierbij de niet zo duidelijke foto's:
 

 

 
Tweede foto zie je het best ...
Iemand een idee wat er aan de hand is ?
Zou het ook al eerder door het strooizout in de winter gebeurd kunnen zijn dat de beschermlak, blanke lak eraf is ?
*

Stereo182
33

  • *
    - Startende Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #29 Gepost op: 28 maart 2012, 09:47:58 »
Heren,
 
de ``teer`` plekjes die jullie noemen zij idd bitumen van de weg / wegwerkzaamheden waar je langs bent gekomen.....
 
Weghalen met boter is het beste......
 
Succes!