!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Stiggy
384

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Gepost op: 25 maart 2012, 22:22:55 »
Hallo allen,

Ik denk dat het grootste deel de Alfa rijders echte liefhebbers zijn. En die vertroetelen hun Bella's natuurlijk! Het lijkt me leuk wat ervaring op dat gebied uit te wisselen.

Laat ik aftrappen: Ik heb een witte (Bianco Ghiacco) Juul. Ik heb hem nu een weekje of 6, hij is dus nog nieuw en dan probeer je hem er ook zo uit te laten zien hè? Ik heb me een beetje verkeken op hoe besmettelijk wit is, een paar druppels regen is al genoeg om hem er weer vies uit te laten zien. Sterker nog, een beetje ochtenddauw (met kennelijk stof erop) en je hebt al weer vieze strepen en een vuile achterkant.

Daarom ben ik eerst in de weer gegaan met standaard spul: Turtle Wax ICE Liquid Car Polish van Halfords. Is makkelijk aan te brengen (ook in de zon), kan overal op (ook op kunstof, het vlekt niet). Ik smeerde het uiteindelijk ook op mijn panoramadak en velgen. Op het panoramadak werkte het aardig, bij regen zag je de druppels er mooi aflopen. Op de velgen leek het in eerste instantie ook goed te werken, maar ze werden uiteindelijk toch weer vrij snel vies en vlekte toen wat. De vlekken gingen er ook lastig af. Maar: de wax hielp nauwelijks om de auto er langer schoon uit te laten zien of hem daarna weer makkelijker schoon te krijgen.

Ik heb me dus wat verdiept in de wereld van 'detailing' en voor een kleine 100 euro spulletjes besteld bij carclean.nl (goede site/winkel). Ik ben gisteren 3.5 uur bezig geweest: de lak en velgen staan nu in de 'Liquid Insulator Wax No. 845'. Schijnt superspul te zijn, dus ik ben benieuwd. De ramen en het panoramadak heb ik behandeld met Rain-X. Ik ben benieuwd of dat goed gegaan is en of het werkt. Je moet het aanbrengen, laten drogen en dan uitwrijven. Maar als ik het echt liet drogen werd het een grote vlekkenbrij. Als ik het uitwreef terwijl het nog niet helemaal droog was ging het wel goed, maar ik vraag me af of ik het er dan niet gewoon helemaal afgepoetst hebt.

Affijn, een eerste regenbuitje zal uitsluitsel brengen. Ben benieuwd naar het effect van Rain-X, en ik ben ook erg benieuwd of de auto en de velgen nu langer schoon blijven.

Wat zijn jullie ervaringen?
*

WalterW
526

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm2
  • *****
    - Super Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2012, 22:52:20 »
Citaat van: Stiggy;19582
Hallo allen,

Ik denk dat het grootste deel de Alfa rijders echte liefhebbers zijn. En die vertroetelen hun Bella's natuurlijk!

Nou dat denk ik niet, als ik het merendeel van de Alfa-rijders bij mij in de buurt zie rondrijden...die hebben hun derde-hands Alfa alleen maar gekocht omdat ie zo goedkoop was... Maar eens, iedereen die op dit forum zit, zijn liefhebbers !
Heb ook al voor zo'n 200 Euri bij carclean.nl besteld en hou de Alfa in goede conditie. De producten die jij beschrijft ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Mischien iemand anders ?
Als ik een mooie, gewassen witte zie rijden, denk ik wel altijd...wouw, had ik toch maar wit genomen. Eigenaars van Bianco Ghiacco moeten dus verplicht worden, iedere week hun auto te wassen ! :p:p
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2012, 09:39:47 »
Ik was de Giul regelmatig en altijd met de hand. Ik ben een behoorlijke zeikneus wat betreft krasjes, dus de wasbox of wasstraat zul je me nooit vinden. Ok, ik spuit daar wel eens de auto af, maar dat is het. :)

Eens per half jaar doe ik een full detail aan de auto. Dus na het wassen ga ik de auto kleien (vastzittende stukjes vuil verwijderen), polijsten (kleine krasjes verwijderen voor zover die er zijn), de lak opnieuw voeden met polish en daarna een waxlaag.
Wielen krijgen zo'n zelfde behandeling, maar dan apart hiervan, met andere producten.  
Na afloop nog de kunststof delen behandelen etc. Dan kunnen we aan de binnenkant beginnen ;)

Rain-X gebruik ik overigens ook, werkt top. Na het opsmeren laat ik het altijd een paar minuutjes zitten en ga het dan uitpoetsen. Je moet dat uitpoetsen heel flink doen, anders kan er een lichte waas achterblijven op het raam. Ik gebruik er meestal, net zoals bij het behandelen van de lak, m'n poetsmachine voor (DAP900, die kun je bij diezelfde carclean website bestellen). Ik doe meestal na een week of 4 een nieuwe laag, in de zomer wat minder vaak.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2012, 10:37:51 »
Citaat van: Scudetto;19600
Ik was de Giul regelmatig en altijd met de hand. Ik ben een behoorlijke zeikneus wat betreft krasjes, dus de wasbox of wasstraat zul je me nooit vinden. Ok, ik spuit daar wel eens de auto af, maar dat is het. :)

Eens per half jaar doe ik een full detail aan de auto. Dus na het wassen ga ik de auto kleien (vastzittende stukjes vuil verwijderen), polijsten (kleine krasjes verwijderen voor zover die er zijn), de lak opnieuw voeden met polish en daarna een waxlaag.
Wielen krijgen zo'n zelfde behandeling, maar dan apart hiervan, met andere producten.  
Na afloop nog de kunststof delen behandelen etc. Dan kunnen we aan de binnenkant beginnen ;)

Rain-X gebruik ik overigens ook, werkt top. Na het opsmeren laat ik het altijd een paar minuutjes zitten en ga het dan uitpoetsen. Je moet dat uitpoetsen heel flink doen, anders kan er een lichte waas achterblijven op het raam. Ik gebruik er meestal, net zoals bij het behandelen van de lak, m'n poetsmachine voor (DAP900, die kun je bij diezelfde carclean website bestellen). Ik doe meestal na een week of 4 een nieuwe laag, in de zomer wat minder vaak.



Eens per half jaar doe ik een full detail aan de auto. Dus na  het wassen ga ik de auto kleien (vastzittende stukjes vuil verwijderen),  polijsten (kleine krasjes verwijderen voor zover die er zijn), de lak  opnieuw voeden met polish en daarna een waxlaag.
Wielen krijgen zo'n zelfde behandeling, maar dan apart hiervan, met andere producten.  
Na afloop nog de kunststof delen behandelen etc. Dan kunnen we aan de binnenkant beginnen ;)

en met welke pad doe je dit dan? Zwart? want als ik het manueel doe, heb  ik idd altijd een witte waas. Wel absolut topproduct als het regent.  Amper nog ruitenwissers nodig.


Verder doe ik gemiddeld ook 2X per jaar een detail. wassen (uiteraard  met 2-emmermethode en washmitt), afspoelen, drogen, kleien, terug  wassen, glaze er op en dan waxen. Velgen doe ik altijk lekker in de wax,  is zo veel makkelijker om ze proper te houden. Af en toe eens IronX  gebruiken, echt wondermiddel maar stinkt als de pest. Enige probleem dat  ik heb met de velgen is dat ik het niet aandurf om ze vd wagen te nemen  om ze volledig perfect te kunnen poetsen.
En carclean is idd zowat de beste shop voor al dit soort producten imo.  Al voor een 300e gekocht en nog nooit probs gehad. Volgende aankoop  wordt een DAP (als iemand eentje liggen heeft dat hij niet meer nodig  heeft, pm me)
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2012, 11:37:36 »
Ik doe dat altijd met een rode, maar ik zag laatst dat die er niet meer is. Zwart kan ook goed, en anders is er nog een nog iets zachtere finishing Pad. Concorso heet die volgens mij. Wordt goud genoemd, maar is geel.
Flink uitpoetsen met een microvezeldoek is ook al goed overigens, maar met de machine is het gemakkelijker.

Iron-X is ook een goede idd, Dat gebruik ik bij elke wasbeurt. Niet alleen voor de velgen, maar ook de delen plaatwerk achter de wielen. Daar zit altijd wel hardnekkige rommel op de lak wat er met Iron-X makkelijk vanaf gaat. (of met teerverwijderaar)
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Michaêl
136

  • ***
    - Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2012, 11:45:49 »
En hoe krijg je kleine gele vlekjes van de wagen verwijdert? Ik heb een witte Juul, en als je van dichtbij kijkt, valt het direct op.
Vele vlekjes op de achterklep van de wagen.
[INDENT]Giulietta 1,6 JTDM, bianco Ghiaccio distinctive, pelle Cuoio, visibility pack, privacy glass, gepersonaliseerde remklauwen, schuifdak, tom tom nav. 17\' sportiva\'s
[/INDENT]
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2012, 11:54:26 »
Dat zijn meestal bitumen, het bindmiddel in asfalt wegdek. Dat is goed weg te halen met teerverwijderaar.  Bijvoorbeeld van valma.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Michaêl
136

  • ***
    - Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2012, 12:49:12 »
Ik heb een goede teerverwijderaar. Alle zwarte puntjes gaan ermee af. Maar die geel zijn nog hardnekkiger... :confused:
[INDENT]Giulietta 1,6 JTDM, bianco Ghiaccio distinctive, pelle Cuoio, visibility pack, privacy glass, gepersonaliseerde remklauwen, schuifdak, tom tom nav. 17\' sportiva\'s
[/INDENT]
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2012, 13:01:32 »
Jongens: kleien......
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2012, 13:31:49 »
Citaat van: frankie;19620
Jongens: kleien......

....doe ik dagelijks, maar of mijn auto daar schoner van wordt ? :rolleyes:
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2012, 13:34:27 »
:D je begrijpt wat ik bedoel Leo
*

Stiggy
384

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2012, 13:41:33 »
Ik heb Poor Mans Bug Squash, werkt ook prima voor kleine teervlekjes. Gele vlekken heb ik gelukkig (nog) niet. Kleien, polishen en lak apart voeden heb ik nog niet gedaan. Ik vond het zo al werk genoeg :)

Rain-X:
Citaat
Na het opsmeren laat ik het altijd een paar minuutjes zitten en ga het dan uitpoetsen. Je moet dat uitpoetsen heel flink doen, anders kan er een lichte waas achterblijven op het raam.

Ik stond in de volle zon (stond niet op de fles dat dat niet mag), maar een paar minuutjes kon ik het echt niet laten zitten, dan kreeg ik het niet meer uitgepoetst. En de waas was dan wel meer dan licht. Ben benieuwd of ik het werkt of dat het aanbrengen toch niet goed gegaan is. Ging het nu maar eens regenen, haha :D
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2012, 13:54:11 »
gewoon een emmer water overgieten en je zal direkt het verschil zien of het werkt of niet hoor...:)
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2012, 13:55:32 »
Ik doe poetsen etc, dus ook de Rain-X, altijd binnen. Buiten is dat wellicht dus anders inderdaad.
Het lijkt me nooit zo goed om met wax/sealer producten in de volle zon te werken. Het werkt m.i. ook niet lekker op zo'n heet oppervlak.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Stiggy
384

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Het grote wassen / detailen topic
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2012, 13:56:14 »
Citaat van: Timothy84;19625
gewoon een emmer water overgieten en je zal direkt het verschil zien of het werkt of niet hoor...:)

Ik heb 3,5 uur in de zon staan te zweten om hem brandschoon te krijgen en alle vlekjes weg te poetsen. Ik ga er echt niet vrijwillig water overheen gooien! :eek:

@Scudetto: Ik had helaas niet de mogelijkheid om het binnen of in de schaduw te doen. Zal de volgende keer eens kijken of dat veel uit maakt.