!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

iBSSR
68

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • **
    - Junior Alfist
  • Alfa’s zijn rood en hebben géén trekhaak
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #15 Gepost op: 4 mei 2018, 14:57:39 »
Voor de duidelijkheid Porsche verkoopt in Nederland in 2018 meer auto’s dan Alfa Romeo!
Eerste nieuwe auto’s: Lancia Ypsilon, Alfa 156
Eerdere classics/youngtimer: MG MGB Roadster, Renault Avantime
Huidige nieuwe auto’s: MINI COOPER, Alfa Romeo Giulia Veloce
My car heaven: Lancia Flaminia Zagato Super Sport, Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
*

Alfa-073
36

  • Type Alfa: Alfa Guilietta QV TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #16 Gepost op: 4 mei 2018, 15:11:51 »
Citaat van: iBSSR op  4 mei 2018, 14:53:20
Citaat van: iBSSR op  4 mei 2018, 14:53:20
Misschien zit het helemaal niet in het aantal dealers. Kijk naar Porsche. Porsche heeft acht dealers in Nederland. Echter volledig dedicated aan Porsche. “Mijn” plaatselijke Porsche dealer ligt bij AirPort Maastricht (slechts 15 km van mijn woonadres) en is een visitekaartje van het merk. Recent uitgenodigd om een proefrit te maken in een Macan van over de € 100k. Ik mocht de Porsche om 12.00 uur halen en hoefde de Macan pas weer om half vier in te leveren. Ik was er met mijn zoon en zijn volledig meegenomen in de wereld van Porsche. Zelden zoveel moois bij elkaar gezien. Ook is er qua persoonlijke service alles mogelijk. Ook is er in Gelderland een Porsche die exclusief oude Porsche bijna als nieuw verkoopt. Ook hier is niets te veel. Ik geloof dus meer in een kwalitatief beter dealernetwerk dan in meer dealers. In Nederland is er dacht ik nu één dealer die conform het nieuwe Europese showroom concept Alfa’s verkoopt naast Jeep. Ook de combinatie van Alfa en Maserati zoals in Eindhoven is natuurlijk niet verkeerd. Ik ben heel tevreden over mijn dealer, echter ik ben autoliefhebber. Voor de zakelijke rijder en de verwende automobilist (doelgroep Quadrifoglio) doe je niet mee om Alfa’s te verkopen naast FIAT. Het wordt zeker in Nederland voor Alfa Romeo nog een zware dobber om aan te sluiten aan de succesvolle jaren, toen Alfa bijna 10.000 verkocht per jaar. Misschien moeten ze het ook totaal anders aanpakken. Denk aan Tesla, die hebben helemaal geen dealers en verkopen een veelvoud van wat Alfa in Nederland wegzet. Laat ik positief eigenen. In juli rij ik mijn Giulia een jaar en heb nog geen dealer nodig gehad. Ben meer dan tevreden met mijn Rosso Giulia Veloce. Of zoals de vriendelijke verkoopster bij Porsche vertelde, wat rijdt u een mooie Alfa.

Je hebt absoluut een punt met je betoog hier, het gaat niet alleen om bereikbaarheid maar ook om een stuk beleving, service en je als klant bijzonder voelen. Ook op dat punt valt er veel te verbeteren. Lexus is wat dat betreft nog een heel goed voorbeeld, als je daar als klant binnenkomt wordt je echt in de watten gelegd middles hun "red carpet treatment".
Reden om naar de duitse 3 te verwijzen is dat Alfa dat ook continu doet. Als je dan de leaserijder, die voor deze 3 merken, en Alfa dus ook een hele belangrijke doelgroep zijn, relatief weinig moeite hoeft te doen om zo'n auto te bekijken / proberen terwijl dat bij Alfa vaak een hele toer is "dan helpt dat niet".

Maar het gaat om beiden, aan Fiat NL de taak om daar wat aan te doen.
Huidig Fiat 124 Spider BS1 (berijder sinds 1995)
Vroeguhr:
Iets anders / 159 SW 2.0JTD / Mito 1.3 JTD / 159SW 1.9 JTD Q Tronic / 156 SW JTD / 156 SW JTD
156 JTD / 155 JTD / Iets anders / 75 TS / 75 TS / 33 1.5 Q Oro
*

iBSSR
68

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • **
    - Junior Alfist
  • Alfa’s zijn rood en hebben géén trekhaak
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #17 Gepost op: 4 mei 2018, 15:53:46 »
Even wat cijfers. Porsche zet in de eerste vier maanden van 2018 632 Porsche’s weg (hebben een vanafprijs van dik € 70k). Tesla zet in dezelfde periode 1255 S en X modellen weg (in VS verkopen ze over geheel 2017 50k Tesla’s). Alfa zet hier dus 540 Alfa’s tegenover (met dank aan Giulia en Stelvio). Alfa doet het nog altijd beter dan Jaguar (520) ondanks een veel uitgebreider modellenscala (denk aan E-pace als model onder de Stelvio of de XF en XJ als modellen boven de Giulia). Lexus doet het a.g.v. verkeerde modellen politiek nog slechter (hybridetechniek slaat niet aan en de verkopen blijven steken op 309). Ook leuke merken als Honda en Subaru verkopen slechter dan Alfa met resp. 502 en 273 verkopen. Honda is een wereldmerk (alleen in VS 1,5 miljoen verkopen in 2017) en ook Subaru verkoopt honderduizende auto’s (650k in 2017) in de VS (en verkoopt daar meer auto’s dan Volkswagen: 340k in 2017). De Franse “premium” merken zijn dood. Ook het marketing merk DS weet maar 311 automobiles weg te zetten. Ook merken als Inifiniti slaan in Nederland totaal niet aan (ook in VS grote speler met ruim 150k verkopen in 2017). Samenvattend: wat kan Alfa Romeo leren van Porsche of Tesla?

Bron cijfers: Bovag en CarBase
Eerste nieuwe auto’s: Lancia Ypsilon, Alfa 156
Eerdere classics/youngtimer: MG MGB Roadster, Renault Avantime
Huidige nieuwe auto’s: MINI COOPER, Alfa Romeo Giulia Veloce
My car heaven: Lancia Flaminia Zagato Super Sport, Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
*

GT1986
1.179

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #18 Gepost op: 5 mei 2018, 10:12:20 »
Wat Alfa verkeerd doet is dat het modellengamma voor geen kant klopt. De volumemodellen MiTo en Giulietta zijn respectievelijk 10 jaar(!) en 8 jaar oud. Tel daar een Giulia bij op die er niet in SW-uitvoering is en daarnaast een echte basisuitvoering mist. Wat was er mis geweest met een handgeschakelde 1.4 MA met 170 pk? Dat had de prijs waarschijnlijk richting de 35k gebracht, scheelt een hoop. De Stelvio kent een vanafprijs ruim boven de halve ton. De 4C en 4C Spider zijn leuke gimmicks, maar daar win je de oorlog al helemaal niet mee.

Alfa wil zichzelf geforceerd te hoog in de markt plaatsen. Als je dit soort bedragen vraagt kopen mensen uit het oogpunt van voor zekerheid willen gaan toch voor de gevestigde merken. Voeg daar een slechte reputatie aan toe, die al dan niet terecht is, en je hebt het plaatje compleet. En hoe fris de MiTo en Giulietta nog mogen ogen, in die klasse kun je het jezelf niet veroorloven zulke lange levenscycli toe te passen. Je moet wel gek zijn om nu nog een nieuwe te kopen, want daar ga je écht serieus op afschrijven. :rolleyes:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #19 Gepost op: 5 mei 2018, 12:42:11 »
Een handgeschakelde 1.4 MA met 170pk is in Nederland in ieder geval niet rendabel vanwege de zeer hoge BPM op deze versie. De handbak heeft meer uitstoot en valt daardoor zeer ongunstig uit. Dat is ook de reden dat er enkel en alleen een TCT-versie van de 170pk is in Nederland. Dus zou je de Giulia uitrusten met deze motor met handbak, dan zal deze duurder uitvallen dan de 2.0T.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #20 Gepost op: 5 mei 2018, 15:57:39 »
Citaat van: iBSSR op  4 mei 2018, 13:23:05
Citaat van: iBSSR op  4 mei 2018, 13:23:05
Inderdaad een actie in België, waar auto’s al veel goedkoper zijn. Een Giulia nieuw vanaf € 32k... (exclusief korting)...

Toch wel gek eigenlijk dat zo'n actie wel in Belgie wel kan, maar hier in Nederland niet. Wie of wat bepaalt uberhaupt dat deze actie gestart wordt? Alfa Romeo Belgie? En wie of wat bepaalt dat zo'n actie hier in NL niet kan? Alfa Romeo Nederland? Of wordt er in Belgie nauwelijks nog een Alfa Romeo verkocht? Hoe meer ik erover nadenk, des te vreemder ik dit vind.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Alfa 147 Ti
1.585

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #21 Gepost op: 5 mei 2018, 19:10:48 »
Alfa is gewoon een vreemd merk houden totaal geen modellen politiek er op na misschien komt dit wel door het but chet wat ze te besteden hebben, daarom is het misschien wel mooi als het een keer wordt overgenomen door een merk wat nog liefde voor Alfa koesterd anders kan het wel eens afgelopen zijn met het merk Alfa over een paar jaar, wat als je het alleen van de Giulia of de Stelvio moet hebben dat zet ook geen zolen aan de de dijk, ook al beloven ze dat er nog nieuwe modellen aan zetten te komen het duurdt gewoon veel te lang het had niet veel gescheeld of ik was ook een ander merk auto gaan rijden met 5 deuren zoals mijn 159.
 
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

ducati 1098
243

  • Type Alfa: 159 ti
  • ***
    - Alfist
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #22 Gepost op: 5 mei 2018, 20:26:48 »
Citaat van: Alfa-073 op  4 mei 2018, 13:54:52
Citaat van: Alfa-073 op  4 mei 2018, 13:54:52
Citaat van: alfata op  4 mei 2018, 08:46:15
Citaat van: alfata op  4 mei 2018, 08:46:15
Dat is Nederland neem ik aan?
Verkopen van Alfa vallen gewoonweg weer eens tegen. Het is een never ending story. Van het modellengamma klopt natuurlijk ook niets en dat werkt nu door.
Volgens mij is het heel beperkte dealer netwerk in NL ook een serieus probleem. Moet je eens op de kaart kijken en je plaatsnaam  / postcode invoeren:
http://www.alfaromeo.nl/dealers
Ongelofelijk, waar je voor een BMW, Audi en Mercedes vaak al binnen 5 km een officiele dealer hebt, geldt voor Alfa dat dat soms boven de 50 is. In Nederland!
Ik woon in Den Bosch dus heb daar toevallig een dealer, maar in veel gevallen, moet je zomaar min een half uur in je auto zitten!


je heb gelijk dealer schap in Nederland is een probleem
en toevallig de dealer in Den Bosch Nieuwkoop is ook failliet verklaard dus dat gaat niet goed.

jeroen
*

MysteryAngel
2.692

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #23 Gepost op: 5 mei 2018, 21:59:32 »
Hopelijk gaan de verkopen voor de komende jaren nog wat stijgen voor Alfa Romeo.
Maar het blijft een lastige markt in Nederland.
*

iBSSR
68

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • **
    - Junior Alfist
  • Alfa’s zijn rood en hebben géén trekhaak
Alfa 1987-2017 Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #24 Gepost op: 5 mei 2018, 23:47:56 »
1987-2017 VERKOOPCIJFERS ALFA ROMEO IN NEDERLAND

Het beste jaar was 1999 (9.650 verkopen) met dank aan de Alfa 156 (=mijn eerste nieuwe Alfa Romeo). Absoluut dieptepunt was het jaar 2015 met slechts 953 verkopen (minder dan 10% van de verkopen in top jaar 1999). Vorig jaar bleven de verkopen steken op 1.720 (=eerste volle jaar verkoop Giulia en ook het jaar van mijn Rosso Alfa Giulia, bijna twintig jaar na mijn eerdere Alfa). 2018 wordt het eerste volle jaar van de Stelvio dus je zou mogen verwachten dat er dit jaar weer meer Alfa’s worden toegelaten op de Nederlandse wegen. Echter men is slecht uit de startblokken gekomen t/m april 2018.



Eerste nieuwe auto’s: Lancia Ypsilon, Alfa 156
Eerdere classics/youngtimer: MG MGB Roadster, Renault Avantime
Huidige nieuwe auto’s: MINI COOPER, Alfa Romeo Giulia Veloce
My car heaven: Lancia Flaminia Zagato Super Sport, Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
*

MysteryAngel
2.692

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #25 Gepost op: 6 mei 2018, 05:47:33 »
Mja 2018 is natuurlijk nog lang niet om,
dus het kan nog best een redelijk jaar worden voor Alfa Romeo in NL.
Maar ook voor de Stelvio weet ik niet of deze auto nu echt potten zal gaan breken.
De SUV markt is echt over bevolkt, de Stelvio is natuurlijk wel een speciale auto,
maar de Stelvio is niet echt een hele grote auto.
En de concurrentie is echt groot in deze markt.
Dus ik ben wel benieuwd, maar ik heb er tot nu toe nog geen enkele in het wild op de weg zien rijden.

Ik denk dat Alfa Romeo hun modellen gamma sneller zal moeten uitbreiden en vernieuwen.
Ze lopen eigenlijk nu alweer achter de feiten aan, als het gaat om de betaalbare B en C segment auto´s.
De Mito en de Giullietta zijn nu al 10 en 8 jaar oud, wordt gewoon tijd voor nieuwe modellen.
Met een nieuw bumpertje en een grilletje kom je gewoon niet meer mee tegenwoordig.
Als je kijkt naar de verkoop jaren 2007 en 2010, de introductie jaren van de Mito en Giullietta,
dan zie je toch een redelijk stijging in de verkopen.
Het betaalbare B en C segment is toch de doelgroep waar het meest te verdienen valt.
En ik denk dat Alfa Romeo zich beter op die betaalbare doelgroep kan gaan focussen,
dan op de wat exclusievere doelgroep met wat ze nu doen met de Giullia en Stelvio.
En ja geen SW versie van de Giullia is wel een gemiste kans denk ik.
*

iBSSR
68

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • **
    - Junior Alfist
  • Alfa’s zijn rood en hebben géén trekhaak
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #26 Gepost op: 6 mei 2018, 09:20:40 »
Alfa Romeo is met de introductie van Alfa 4C, Giulia, Giulia Quadrifoglio, Stelvio en Stelvio Quadrofoglio voor het eerst in haar geschiedenis een “global brand”. Na de thuismarkt Italië worden de meeste Alfa’s nu dus verkocht in Noord Amerika en China. China is momenteel zelfs de grootste automarkt van de wereld. De smaak in die landen bepalen wat we hier in Nederland door Alfa Romeo krijgen aangeboden. In die markten is een stationcar niet populair. De stationversie van de Mercedes A klasse is nooit in die markten aangeboden. Ook is Mercedes gestopt met de stationcar-versie bij de nieuwe CLS. In China zijn coupé’s en cabrio’s totaal niet populair. Zowel BMW als Mercedes hebben aangekondigd dat ze het aantal coupé’s en cabrio’s gaat verminderen. Echter het aantal X versies zal bijvoorbeeld door BMW worden uitgebreid. Recent met X2 en volgend jaar met X7. De groei zit in SUV’s en pick-up trucks. In China heeft Porsche een reputatie als een SUV-merk en veel minder als sportwagen fabrikant (zoals bij ons). Op 1 juni worden onder andere de plannen voor Alfa Romeo en Maserati gepresenteerd in Italië voor de komende jaren. Alfa Romeo zal met een grotere Stelvio komen (concurrent X5) en een X1 tegenhanger. BMW bouwt de X1 op hetzelfde platform als de MINI Countryman. Waarom zou Alfa niet hetzelfde doen op het platform van Jeep Renegade/500X (Melfi fabriek, Italië). Jaguar doet dit ook met haar nieuwe E-pace (basis Land Rover Discovery Sport/Evoque). Ook verwacht ik dat Alfa Romeo in de toekomst veel meer gaat samenwerken met Maserati. Net zoals Jaguar en Land Rover dat nu doen. Zo schijnt er ook een kleinere Maserati ‘Levantino’ te komen op basis van de Stelvio, echter met V6 motoren van de Ghibli. Er wordt in ieder geval weer flink geïnvesteerd in Alfa Romeo. Alleen zal focus van de modellen liggen op USA en China (dus SUV’s). Weet dat Ford in USA heeft aangekondigd te zullen stoppen met de productie van personenauto’s (Fiësta, Focus, Taurus, Vision/Mondeo). Alleen de Mustang overleeft en er komen heel veel nieuwe SUV’s en pick-up trucks. General Motors had dit in Europa al eerder gedaan door het al jaren (al 18 jaar op rij) verlies lijdende Opel voor een appel en een ei te verkopen aan Peugeot (dat daar nu de winst mag drukken). Het bouwen van personenauto’s waarop je géén winst kan maken is ook een slechte businesscase. Deze markt wordt nu overgelaten aan Japan en Korea. Nu maar hopen dat Alfa Romeo net zo succesvol is met de nieuwe SUV’s als bijvoorbeeld Porsche, zodat er genoeg geld is om leuke sportwagens als de Alfa 8C en Alfa 4C te blijven ontwikkelen. Hopelijk komen er dan ook weer veel meer versies van de huidige modellen (wat zou een GT Alleggerita versie mooi zijn van de Giulia, of een ti Super of Sprint Speciale). Porsche doet het iedereen voor met de 911 (911R, 911 GT3, 911 GT3 RS, Targa, Targa GTS, 911T etc.). Ik droom al van een nieuwe Zagato versie ‘Tubolare Zagato’ op basis van een Giulia (Quadrifoglio). Volgend jaar bestaat Zagato honderd jaar, dus wie weet komt een nieuwe TZ er dan.

Eerste nieuwe auto’s: Lancia Ypsilon, Alfa 156
Eerdere classics/youngtimer: MG MGB Roadster, Renault Avantime
Huidige nieuwe auto’s: MINI COOPER, Alfa Romeo Giulia Veloce
My car heaven: Lancia Flaminia Zagato Super Sport, Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
*

MysteryAngel
2.692

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #27 Gepost op: 6 mei 2018, 19:08:28 »
Wel een hele mooie auto die Giullia coupe.  :c029:
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #28 Gepost op: 6 mei 2018, 21:47:28 »
Misschien dat PSV de verkoop de komende 3 jaar een boost kan geven. Ik las ergens dat alle selectiespelers en staf de komende 3 jaar Alfa Romeo gaan rijden.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

iBSSR
68

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • **
    - Junior Alfist
  • Alfa’s zijn rood en hebben géén trekhaak
Re: Autoverkopen Alfa Italië, VS en Nederland t/m april 2018
« Reactie #29 Gepost op: 6 mei 2018, 22:44:34 »
Dat is de spirit. De deal met PSV en Alfa Romeo omvat 90 negentig auto's van alle vier de modellen die Alfa Romeo op dit moment voert: Mito, Giulietta, Giulia en Stelvio en komen in een leaseconstructie van Driessen Autolease.
Eerste nieuwe auto’s: Lancia Ypsilon, Alfa 156
Eerdere classics/youngtimer: MG MGB Roadster, Renault Avantime
Huidige nieuwe auto’s: MINI COOPER, Alfa Romeo Giulia Veloce
My car heaven: Lancia Flaminia Zagato Super Sport, Alfa Romeo Tipo 33 Stradale