!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

AdriaanQV
101

  • Type Alfa: Giulietta 1750 QV Squadra
  • ***
    - Alfist
Body computer vervangen. Wat regelt deze allemaal?
« Gepost op: 15 maart 2017, 20:40:01 »
Vandaag is er een nieuwe body computer (aansturingseenheid) in mijn Giulietta geplaatst.
De aanleiding is een haperende achterruitenwisser. Ik ging er van uit dat het een kwestie van een beschadigde draad zou zijn, zoals ik hier heb gelezen, maar daar bleek niets mee aan de hand. De monteur heeft daarop de body computer doorgemeten en constateerde dat deze de oorzaak was.
Het heeft mij gelukkig niets gekost aangezien het binnen de aankoopgarantie valt. Het apparaat schijnt behoorlijk prijzig te zijn en moet specifiek op chassisnummer worden besteld.

Het enige wat nog moet gebeuren is invoeren van de radiocode. Beetje apart, maar door het vervangen van de computer zijn radio, navigatie en andere menufuncties geblokkeerd. De garage moest zowel chassisnummer als ook de code van de radio (die dus ook eruit moest worden gehaald) doorgeven. Alfa Romeo kon de ongrendelingscode niet meteen geven. Bijzonder.

Wat mij na een rit van 150 km nog meer is opgevallen:
Het kan aan mij liggen, maar de eigenschappen van de stuurbekrachtiging lijken veranderd / sterk verbeterd!!  Ik heb na aankoop meteen aangegeven dat ik de adaptieve stuurbekrachtiging niet goed vond werken. Met name in de Dynamicstand, bij constante snelheid, is het net of het stuur bij het duwen naar rechts tegengehouden werd. Daarop voel je het stuur er dan opeens doorheen tikken. Gevolg is dan geen vloeiende, maar een plotselinge stuurcorrectie. Het gekke is dat dat alleen bij het corrigeren naar rechts zo was.
De monteur constateerde het ook. Heeft een stuurhoeksensor-reset uitgevoerd. Dit had geen resultaat. Daarop heb ik de uitlijning door de uitlijner (Lammert vd Meulen in Dokkum, zondermeer een van de beste, zo niet de beste uitlijner voor je Alfa in NL) aan de voorkant iets sportiever laten zetten (vraag me verder niet hoe en wat, heb ik geen verstand van).
De stuureigenschappen werden daardoor iets beter....
Nu merk ik met de nieuwe bodycomputer opeens niets meer van die rariteiten. Het sturen gaat heerlijk vloeiend. Dat kan geen toeval zijn.

Ik wil graag weten of de bodycomputer daadwerkelijk de stuurbekrachtiging aanstuurt. Wat wordt er nog meer aangestuurd? Alles op electronisch gebied?

Addie146T$: 145 1.6 ieL 146 1.6 TS Squadra
Roegbainder: 156 1.9jtd SW Squadra 166 2.4jtd 20v Sportronic Squadra
*

alfata
3.413

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Body computer vervangen. Wat regelt deze allemaal?
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2017, 10:57:24 »
Vandaag is er een nieuwe body computer (aansturingseenheid) in mijn Giulietta geplaatst.
De aanleiding is een haperende achterruitenwisser. Ik ging er van uit dat het een kwestie van een beschadigde draad zou zijn, zoals ik hier heb gelezen, maar daar bleek niets mee aan de hand. De monteur heeft daarop de body computer doorgemeten en constateerde dat deze de oorzaak was.
Het heeft mij gelukkig niets gekost aangezien het binnen de aankoopgarantie valt. Het apparaat schijnt behoorlijk prijzig te zijn en moet specifiek op chassisnummer worden besteld.

Het enige wat nog moet gebeuren is invoeren van de radiocode. Beetje apart, maar door het vervangen van de computer zijn radio, navigatie en andere menufuncties geblokkeerd. De garage moest zowel chassisnummer als ook de code van de radio (die dus ook eruit moest worden gehaald) doorgeven. Alfa Romeo kon de ongrendelingscode niet meteen geven. Bijzonder.

Wat mij na een rit van 150 km nog meer is opgevallen:
Het kan aan mij liggen, maar de eigenschappen van de stuurbekrachtiging lijken veranderd / sterk verbeterd!!  Ik heb na aankoop meteen aangegeven dat ik de adaptieve stuurbekrachtiging niet goed vond werken. Met name in de Dynamicstand, bij constante snelheid, is het net of het stuur bij het duwen naar rechts tegengehouden werd. Daarop voel je het stuur er dan opeens doorheen tikken. Gevolg is dan geen vloeiende, maar een plotselinge stuurcorrectie. Het gekke is dat dat alleen bij het corrigeren naar rechts zo was.
De monteur constateerde het ook. Heeft een stuurhoeksensor-reset uitgevoerd. Dit had geen resultaat. Daarop heb ik de uitlijning door de uitlijner (Lammert vd Meulen in Dokkum, zondermeer een van de beste, zo niet de beste uitlijner voor je Alfa in NL) aan de voorkant iets sportiever laten zetten (vraag me verder niet hoe en wat, heb ik geen verstand van).
De stuureigenschappen werden daardoor iets beter....
Nu merk ik met de nieuwe bodycomputer opeens niets meer van die rariteiten. Het sturen gaat heerlijk vloeiend. Dat kan geen toeval zijn.

Ik wil graag weten of de bodycomputer daadwerkelijk de stuurbekrachtiging aanstuurt. Wat wordt er nog meer aangestuurd? Alles op electronisch gebied?

Cruise control. Sinds mijn overstap van de multiair naar de QV valt mij op dat de Cruise Control totaal anders werkt. Op de multiair was die veel beter! Op de QV zakt die vaak na het instellen door de snelheid heen, gaat dan weer versnellen en moet dan weer van het gas. Ontzettend vervelend.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Body computer vervangen. Wat regelt deze allemaal?
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2017, 11:50:11 »
in principe wordt merendeel van alle elektrische functies via de bodycomputer en CAN (=netwerk) uitgevoerd. Denk hierbij aan verlichting, ramen, sloten, ruitenwissers, cruisecontrol, alarm enz enz
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

brinkerik
1.823

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Body computer vervangen. Wat regelt deze allemaal?
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2017, 19:10:23 »
Gouden kerel Die lammert.

Ben er nu 3x geweest, ga er met plezier heen, ondanks dat het  een dik uur enkele reis rijden is voor me.

Mooi dat je Juul nu gerepareerd is  :13:
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Ebuzz
612

  • Type Alfa: Giulietta qv
  • *****
    - Super Alfist
  • Giulietta Qv
Re: Body computer vervangen. Wat regelt deze allemaal?
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2017, 20:42:38 »
Wist niet eens dat er zo een controller aanwezigbwas  :c029:
Giulietta QV Savali Tuning stage 1
*

bekkie
2.744

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Body computer vervangen. Wat regelt deze allemaal?
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2017, 18:33:38 »
Ik heb jaren geleden eens gehoord van een chef werkplaats dat de Giulietta een automatische koerscorrectie heeft. Of die electronisch is, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat die garage destijds meesters waren in het uitlijnen. Helaas is het nu geen Alfa dealer meer. Dus het zou best kunnen dat met de vervanging van de body computer die automatische koerscorrectie, en daarmee het stuurgevoel, hersteld is.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

AdriaanQV
101

  • Type Alfa: Giulietta 1750 QV Squadra
  • ***
    - Alfist
Re: Body computer vervangen. Wat regelt deze allemaal?
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2017, 22:49:31 »
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met een andere cruise control (behalve mijn vorige 166) van een Juul.  Ik vind hem eigenlijk vrij simpel, maar ben blij dat die erop zit.

De garage waar ik de QV gekocht heb is Rinsma in Berlikum, AR Specialist, voorheen dealer. Ik vind het al een wonder op zich dat er nog garages zijn die zich bij Alfa Romeo hebben gehouden. Deze jongens zijn duidelijk ook liefhebbers, zeer gepassioneerd personeel en is er iets met de auto dan lossen ze het zonder morren op.
Lammert vd Meulen is een fenomeen op het gebied van uitlijning. Hij gaat nooit uit van fabriekswaarden, maar gebruikt zijn meer dan 40 jarige ervaring. Je kent je Alfa niet meer terug als je bij hem bent geweest. Ik heb hem uit laten lijnen met mezelf achter het stuur.
Addie146T$: 145 1.6 ieL 146 1.6 TS Squadra
Roegbainder: 156 1.9jtd SW Squadra 166 2.4jtd 20v Sportronic Squadra