Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: UIenZUUR op 30 augustus 2018, 10:54:01

Titel: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 30 augustus 2018, 10:54:01
Hallo mede Giulietta eigenaren! Mijn Giulietta QV van 2012 verbruikt sinds enkele maanden extreem veel olie, zeker +- 1 liter op 1000 a 1500KM (70% snelwegverkeer). Bij het starten van een koude motor krijg ik ook vrijwel standaard een flinke walm blauwe rook uit de uitlaten, wat ook duidelijk duidt op dit probleem.
Nu is onder garantie de turbo al 2x (!!!) vervangen bij de dealer (van de eerste keer vermoed ik dat ze een gereviseerd exemplaar hebben geprobeerd, diegene die er nu onder zit is wel splinternieuw), maar dat heeft tot dusverre helaas geen enkele verbetering opgeleverd.
Zelf kom ik voor onderhoud al enkele jaren bij H&S Corse, ik heb de kwestie uiteraard met ze besproken, en bij hun zijn maar enkele zeldzame gevallen bekend over 1750TBi's (ook uit de 159) waarbij dit is voorgekomen, en dan zat dat em meestal in de carter ventilatie of een lekke kleppendeksel.
Dat laatste heb ik uiteraard bij de dealer neergelegd om te gaan controleren, en er zijn uiteraard meer zaken die tot zoiets zouden kunnen lijden (https://www.autoweetjes.com/Hoog-olieverbruik-auto-verbruikt-veel-olie.html), maar ik ben benieuwd of er meer mensen bekend zijn met dit euvel, en wat voor diegene in kwestie de oplossing uiteindelijk bleek te zijn  :)
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: brinkerik op 30 augustus 2018, 19:10:54
Balen.

Hoop dat het in de kop zit, en niet in de zuigers.

De 1750 staat bij mij bekend als een van de betere motoren tov de  twinsparken, en jts-en  en de multiair`s..

Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Veloce op 30 augustus 2018, 21:34:39
Olie kan maar via een paar manieren de verbrandingskamer in komen: langs de zuiger(veren) of klepseals, de koppakking of de turbo. Die eerste drie heb ik nog nooit bij een TBI gehoord. Is de compressie al gemeten? Kun je al een hoop uitsluiten als die nog OK is. Heeft de turbo de olieleiding/banjobout/zeefje vervangen? Als dat niet gedaan is en hij zit dicht, dan gaat iedere nieuwe turbo er ook weer snel aan.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: brinkerik op 30 augustus 2018, 23:02:49
ik zat nog even te denken, maar bij de afgelopen Autobahn meeting was er ook een Grijze Juul; 1750  en die had ook reeds de koppakking laten wisselen.

(https://s26.postimg.cc/v4ln0oom1/DSC02093.jpg)

Die meest rechtse.  Z`n naam is mij ontschoten.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 31 augustus 2018, 07:32:44
Bedankt voor jullie reactie's en het meedenken brinkerik & veloce! Ik ga beide tips ook even bij de dealer neerleggen om na te gaan kijken, wellicht dat ze dat in de juiste richting kan sturen. Zelf heb ik ook zelden iets gehoord over hoog olieverbruik bij de TBi's, des te meer baal ik ervan dat ik er wel zo veel gedoe mee heb  :(
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: TimW op 31 augustus 2018, 07:48:02
Ik zou zoals Veloce al aangaf sowieso beginnen met de compressie meten en direct ook de banjobout vervangen als dit nog niet gedaan is. Kijk ook even of de olieleidingen van je turbo als eens vervangen zijn naar het "nieuwe type".
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 31 augustus 2018, 08:15:26
Ga ik ze ook even vragen, bedankt Tim  :)
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: SpecialVeloce op 31 augustus 2018, 10:07:26
Het kunnen lastige dingen zijn om het op te zoeken. Cilinder compressie test kan je eigenlijk alleen de kleppen en koppakking mee contoleren. Een juul heeft een Alu blok dus is wat gevoeliger voor te snel opwarmen.

Met een compressie test zal je waarschijnlijk goede waardes krijgen als de koppakking goed is want de olie die op de cilinder(s) liggen zal zorgen voor een goede sealing.

Probeer zelf even te checken of je carter druk hebt bij stationair loop.
Door de olie vuldop los te draaien dan moet ie netjes blijven liggen en pulserend blijven liggen.

Ik heb ooit na een rebuild een gebroken zuigerveer gehad. Alle metingen prima. Kras in de zuigerwand.
Dus dan is een endoscoop inspectie de enige oplossing.

Cilinder lek test heb ik ook destijds gedaan met dat blok maar door dat de cilinder bovenin moet staan bij de compressie slag merkte ik nix van de kras en was de defecte zuigerveer nauwelijks merk baar.

Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 31 augustus 2018, 10:52:01
Goede tips SpecialVeloce! Dus om dat zelf even te testen v.w.b. de carterdruk, de motor stationair laten draaien en dan de vuldop los draaien maar wel laten liggen op de opening dus?
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Veloce op 31 augustus 2018, 12:06:47
Het kunnen lastige dingen zijn om het op te zoeken. Cilinder compressie test kan je eigenlijk alleen de kleppen en koppakking mee contoleren. Een juul heeft een Alu blok dus is wat gevoeliger voor te snel opwarmen.


De TBI uit de 159 en 1e serie GQV heeft een gietijzeren onderblok, zijn zelfs ontwikkeld op basis van een diesel. Die kunnen dus wel wat hebben. :-) Pas vanaf 2014, de versie met TCT dus, en ook in de Giulia zijn ze volledig van alu.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Ebuzz op 1 september 2018, 23:21:44
Dat blauwe rook heb ik ook met starten. Het valt wel mee en schijnt normaal te zijn. Als ik het vergelijk met andere QV's op youtube die hebben dat ook een beetje.

Kleppendeksel probleempje heb ik ook gehad. Overal was olie te zien en schokkende motor tijdens het rijden op lage toeren. Vrij makkelijke reparatie en goedkoop en helpt erg goed. Tis nu lekker droog overal en de schokken zijn weg En olie verbruik is verminderd. Nu ligt mn olieverbruik op 1L op de 15.000.

Voor de rest niks bijzonders gelukkig.
Km stand nu 136.000 en eerste turbo. Banjobout en zeefje enal zijn wel vervangen
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 3 september 2018, 08:44:48
Oke dan weet ik dat ik daar in ieder geval niet de enige mee ben, blijft wel een beetje een vreemd fenomeen, maargoed, zolang je verbuik dik in orde is, is het niks om je druk over te maken!

Dat is een goeie tip! Die zal ik ook even in het achterhoofd houden. Wel een heel net verbruik :great:

Afgelopen vrijdag is het klepje hersteld in het oliefilterhuis, van een specialist had ik vernomen dat deze ook problemen kan veroorzaken m.b.t. hoog olie verbruik, en inderdaad, die bleek niet goed te zitten, dus nu even aankijken of dat dan ook echt daadwerkelijk verschil gaat uitmaken.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: SpecialVeloce op 3 september 2018, 14:33:29
Goede tips SpecialVeloce! Dus om dat zelf even te testen v.w.b. de carterdruk, de motor stationair laten draaien en dan de vuldop los draaien maar wel laten liggen op de opening dus?

Correct..

De losse vuldop dient wat te pulseren. Dat komt door de zuigers die op en neer bewegen.

Als die dus echt fysiek lucht erlangs blaast (zuiferveren) merk je dat in de vorm van carterdruk en dan zal deze olie via het kleppendeksel overmatig naar de inlaat of voor de turbo dumpen. Volgens mij vanaf de ronde dop met twee aftakkingen onder de afdekplaat.
Ik meende als je dat op hoge toeren bij het overschakelen hebt moet je het zoeken in de klepseals. (Pin me er even niet op vast).


Welke klepje zat niet goed in het olie filterhuis?

Mvg.
Arthur
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 3 september 2018, 14:51:43
Bedankt voor de uitleg Arthur, ga ik zeker even proberen!

Goeie vraag, er schijnt in het oliefilterhuis een klepje te zitten wat nog wel eens af schijnt te breken, ik heb er zelf niet echt een beeld bij, maar deze zat klaarblijkelijk niet goed..
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 september 2018, 12:47:50
Heb het even uitgeprobeerd Arthur, en de dop pulseert inderdaad licht bij een stationaire loop. Helaas heeft uiteindelijk ook het herstellen van het klepje in het oliefilterhuis niet mogen baten...motor moet gereviseerd gaan worden, die heeft vermoedelijk gewoon een keer droog gelopen. Olie lekt de cilinder(s) in waardoor hij overmatig blijft verbruiken. Prins uit Nunspeet trekt er volledig z’n handen van af en wil niet verder gaan dan de kosten “delen” voor een revisie, en dat terwijl het probleem ontstaan is binnen de garantieperiode of zelfs al bestond bij aankoop, en ze in feite gewoon een verkeerde diagnose gesteld hebben (of natuurlijk bewust om het probleem over de garantie periode heen te tillen)...
Met andere woorden, het wordt reviseren of inruilen, beiden gaan me gigantisch veel geld kosten, ik ben er in ieder geval mooi klaar mee.

Daarom ook van mij een tip aan alle mede Alfisti; koop geen auto bij Prins in Nunspeet, zolang het goed gaat, gaat het goed, maar treden er problemen op die flink voor ze in de papieren gaan lopen, dan ben je aan de goden overgeleverd...echt, trap er niet in, ik heb spijt als haren op mijn hoofd..
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: alfata op 12 september 2018, 12:54:16
Dat is wel heavy zeg en wat jammer van Prins! Toch een krasje op een goed imago. Begrijp ik goed dat de auto nog in de garantieperiode zit, of is dat nu voorbij? Heb je dit probleem binnen de garantieperiode reeds aangekaart?
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 september 2018, 13:34:59
Ja het valt mij ook ontzettend zwaar tegen van ze, ik dacht een auto te kopen bij een goed en betrouwbaar adres, naja, dat is gebleken... :( :( Nee inmiddels niet meer, maar dit probleem speelt al sinds +- 2 maanden na aankoop van de auto. Toen bleek, nadat ik een vreemde ratel van de motor begon te horen, dat deze zo goed als droog stond qua olie...die had dus bijna de volle 5 liter olie verstookt in een kleine 2 maanden tijd.
Na minimaal 10 keer heen en weer te zijn geweest in een kleine 4 maanden sindsdien, voor allerlei reparatie actie's (Turbo tot 2x keer aan toe!! (met bijbetalen voor een nieuwe i.p.v. gereviseerd)) om het verbruik te verhelpen (terwijl ze achteraf blijkt geen olie resten aan de uitlaatzijde zagen), ben ik inmiddels door de garantie heen en zijn we aanbeland op het laatste redmiddel; revisie. Laat dat nu net de duurste reparatie zijn van allemaal..
Feitelijk is dus gewoon de verkeerde diagnose gesteld..
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: berreber op 12 september 2018, 15:32:41
Vervelend om te horen! Hopelijk kan het nog op een juiste manier opgelost worden!
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: GT1986 op 12 september 2018, 15:59:19
Ja het valt mij ook ontzettend zwaar tegen van ze, ik dacht een auto te kopen bij een goed en betrouwbaar adres, naja, dat is gebleken... :( :( Nee inmiddels niet meer, maar dit probleem speelt al sinds +- 2 maanden na aankoop van de auto. Toen bleek, nadat ik een vreemde ratel van de motor begon te horen, dat deze zo goed als droog stond qua olie...die had dus bijna de volle 5 liter olie verstookt in een kleine 2 maanden tijd.
Na minimaal 10 keer heen en weer te zijn geweest in een kleine 4 maanden sindsdien, voor allerlei reparatie actie's (Turbo tot 2x keer aan toe!! (met bijbetalen voor een nieuwe i.p.v. gereviseerd)) om het verbruik te verhelpen (terwijl ze achteraf blijkt geen olie resten aan de uitlaatzijde zagen), ben ik inmiddels door de garantie heen en zijn we aanbeland op het laatste redmiddel; revisie. Laat dat nu net de duurste reparatie zijn van allemaal..
Feitelijk is dus gewoon de verkeerde diagnose gesteld..

Art. 7:18 lid 2 BW: als het probleem zich binnen 6 maanden na aanschaf voordoet, wordt vermoed dat het product reeds bij aanschaf ondeugdelijk was. De bewijslast dat dit laatste niet het geval is geweest, ligt wettelijk gezien bij Prins. Standaard gevalletje consumentenrecht.

Ik heb onlangs ook een erg negatieve ervaring gehad met Wim Prins zelf. De Giulietta was daar voor een garantiedingetje, komt Wim naar me toe. Degene die de door mij ingeruilde MiTo (overigens zonder garantie) had gekocht, meldde zich binnen enkele weken boos bij Prins dat de airco kapot bleek. Volgens die persoon zouden zowel de aircopomp als de condensor kapot zijn. Vraagt Wim of ik dat geweten had en voor hem had verzwegen... Nee natuurlijk niet, dat is niet hoe ik in elkaar steek. Bovendien had ik nooit problemen met de airco gehad, als daar iets mis mee was had ik dat écht wel gemerkt met mijn 50k per jaar. Toen kwam het: of ik bereid was de reparatiekosten (totaal zo'n € 800) te delen. Kosten aan een reeds ingeruilde auto nota bene! Ik heb m'n poot stijf gehouden en dat resoluut geweigerd. De hele gang van zaken en de aanvallende toon van Wim zaten (en zitten) mij nog altijd niet lekker. M'n ouders en ik komen daar al vanaf 2010, alsof ik een 8 jaar oude klantrelatie voor een paar rotcenten om zeep zou willen helpen... :-[
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 september 2018, 16:40:10
Bedankt voor het opzoeken van het artikel GT1986!  :13: dat helpt zeker!

Maar wat een verhaal zeg, waanzin ten top, zeker als je samen met je ouders daar al zoveel jaren over de vloer komt  :o :o :o
Ik hoor om mij heen, bij de nodige specialisten waar ik contact mee heb, ook n.a.v. deze kwestie, nog veel meer horror verhalen van klanten die zich ten einde raad bij hun melden. De meest idiote ervaringen, waar deze van jou zeker naadloos aansluit in het rijtje...
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: GT1986 op 12 september 2018, 16:52:34
Bedankt voor het opzoeken van het artikel GT1986!  :13: dat helpt zeker!

Maar wat een verhaal zeg, waanzin ten top, zeker als je samen met je ouders daar al zoveel jaren over de vloer komt  :o :o :o
Ik hoor om mij heen, bij de nodige specialisten waar ik contact mee heb, ook n.a.v. deze kwestie, nog veel meer horror verhalen van klanten die zich ten einde raad bij hun melden. De meest idiote ervaringen, waar deze van jou zeker naadloos aansluit in het rijtje...

Ervaringen met Prins bedoel je? Jammer dat het allemaal minder lijkt te worden, Prins stond tijdenlang erg goed aangeschreven in Alfa-land.

De aflevering van onze Giulietta was ook niet bepaald je-dat. Zo waren de n.a.v. de proefrit in het koopcontract opgenomen aandachtspunten niet allemaal afgewerkt. Heb daardoor meerdere keren terug moeten komen, wat mij steeds vrije uren heeft gekost. Tijdens de aflevering waarbij we met de verkoper om tafel zaten, werd deze door een (buitenlandse) klant gebeld. I.p.v. even aan te geven dat hij bezig was en terug zou bellen, begon hij voor onze neus een uitgebreid telefoongesprek van minstens 10 minuten. Stuitende arrogantie!

Na aflevering maakte de motor stationair een bijgeluid. Ik ermee terug, bleek volgens de chef-wp de spanning van de nota bene door hun voor aflevering vervangen distributieriem te strak te staan... Maar ook daarna maakt de motor nog altijd hetzelfde geluid. Binnenkort laat ik er daarom wel een ander bedrijf naar kijken. :rolleyes:

Ook nog een heel positief punt: tijdens de proefrit had ik niets gemerkt van een slippende koppeling. Voor aflevering hebben ze dit echter wel zelf geconstateerd, waarna de complete koppelingsset van de TCT-bak is vervangen. Dat is niet bepaald goedkoop, dus daarvoor krijgen ze natuurlijk een grote pluim!
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: GT1986 op 12 september 2018, 17:12:50
Bedankt voor het opzoeken van het artikel GT1986!  :13: dat helpt zeker!

Alles schriftelijk doen (aangetekend!), nooit mondeling. Wijs ze op het feit dat het om een consumentenkoop gaat en je daarom door de wet wordt beschermd. Art. 7:18 lid 2 BW noemen en aangeven dat er sprake is van een non-conforme zaak. Je hoefde van een auto van xx prijs, xx bouwjaar en xx km. stand niet te verwachten dat de motor op zo'n korte termijn een revisie nodig zou hebben. Omdat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, kun je o.g.v. art. 7:21 lid 1 BW herstel eisen. Art. 7:21 lid 2 BW: deze kosten kunnen niet aan jou in rekening worden gebracht. O.g.v. art. 7:21 lid 3 BW is Prins verplicht om binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper (leenauto!) zijn verplichtingen na te komen.

De klapper is art. 7:21 lid 6 BW: als Prins niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe schriftelijk door jou is aangemaand aan zijn verplichting tot herstel heeft voldaan, ben jij bevoegd het herstel door een derde (bijv. H&S Corse) te laten plaatsvinden. Deze kosten mag je vervolgens op Prins verhalen!

Wat ik je nog even mee wil geven: wat mij betreft zou het niet redelijk zijn te eisen dat Prins de volledige revisiekosten op zich neemt. Je motor is na revisie in feite immers nieuw (waardevermeerdering), terwijl je auto al een flink aantal km's op de teller zal hebben staan. Je wordt dan 'ongerechtvaardigd verrijkt', zoals dat in het Recht heet. Ik zou aanbieden de kosten te delen, onder voorwaarde dat alle kosten die jou voor de (achteraf onjuiste) diagnoses in rekening zijn gebracht worden gecrediteerd. Je stelt je daarmee absoluut niet onredelijk op.

Gratis advies van een mr. in de Rechten ;)
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: MysteryAngel op 12 september 2018, 18:40:10
Erg raar verhaal als een dealer je vraagt een reparatie te delen voor een reeds ingeruilde auto.
Dat is natuurlijk totale onzin.

Maar goed wel erg zuur dat je zoveel problemen met je QV hebt.
Misschien is het maar beter om afscheid te nemen van prins,
en gewoon de olie verversen en snel inruilen die auto.
Blijft natuurlijk erg zonde, maar als het structureel een probleem is met de motor van jouw auto.
Dan zou ik em maar gewoon snel weer inruilen.
Turbo problemen zijn overigens wel een bekend probleem bij de vroegere QV's.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: bekkie op 12 september 2018, 20:54:20
Past allemaal wel in het beeld dat ik van W.P. kreeg, jaren geleden. Ik was daar een keer om me te orienteren voor inruil van mijn vorige Alfa. Of het kwam omdat ik niet goed genoeg gekleed was weet ik niet, maar er was geen interesse. De verkoper verwees me doodleuk naar een andere dealer. Ik kreeg toen stellig de indruk dat ze daar meer interesse hebben voor de consument met een wat dikkere portemonnaie. Aan de andere kant, het blijven vaak momentopnames. Echter lijken de door jullie beschreven ervaringen niet meer op incidenten, maar eerder op iets structureels. Wellicht dat Alfa Romeo de teugels aantrekt en minder bereid is om door dealers ingediende garantieclaims te honoreren. De afgelopen 30 jaar heb ik dit wel vaker gezien. Dealers worden dan geweldig onder druk gezet wat betreft verkoopaantallen, afnames en afhandeling van garantieclaims.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 september 2018, 22:08:12
Bedankt voor het opzoeken van het artikel GT1986!  :13: dat helpt zeker!

Maar wat een verhaal zeg, waanzin ten top, zeker als je samen met je ouders daar al zoveel jaren over de vloer komt  :o :o :o
Ik hoor om mij heen, bij de nodige specialisten waar ik contact mee heb, ook n.a.v. deze kwestie, nog veel meer horror verhalen van klanten die zich ten einde raad bij hun melden. De meest idiote ervaringen, waar deze van jou zeker naadloos aansluit in het rijtje...

Ervaringen met Prins bedoel je? Jammer dat het allemaal minder lijkt te worden, Prins stond tijdenlang erg goed aangeschreven in Alfa-land.

De aflevering van onze Giulietta was ook niet bepaald je-dat. Zo waren de n.a.v. de proefrit in het koopcontract opgenomen aandachtspunten niet allemaal afgewerkt. Heb daardoor meerdere keren terug moeten komen, wat mij steeds vrije uren heeft gekost. Tijdens de aflevering waarbij we met de verkoper om tafel zaten, werd deze door een (buitenlandse) klant gebeld. I.p.v. even aan te geven dat hij bezig was en terug zou bellen, begon hij voor onze neus een uitgebreid telefoongesprek van minstens 10 minuten. Stuitende arrogantie!

Na aflevering maakte de motor stationair een bijgeluid. Ik ermee terug, bleek volgens de chef-wp de spanning van de nota bene door hun voor aflevering vervangen distributieriem te strak te staan... Maar ook daarna maakt de motor nog altijd hetzelfde geluid. Binnenkort laat ik er daarom wel een ander bedrijf naar kijken. :rolleyes:

Ook nog een heel positief punt: tijdens de proefrit had ik niets gemerkt van een slippende koppeling. Voor aflevering hebben ze dit echter wel zelf geconstateerd, waarna de complete koppelingsset van de TCT-bak is vervangen. Dat is niet bepaald goedkoop, dus daarvoor krijgen ze natuurlijk een grote pluim!

Ja helaas wel, ze gaan blijkbaar hard achteruit, jammer dat ik mezelf tot een van de slachtoffers mag rekenen..

Dat meen je niet...dat kan je bijna niet arrogant meer noemen, dat is gewoon ronduit onbeschoft!  :-[ het is dat je het niet zo snel zou doen, maar anders pak je bij zo'n actie meteen je biezen..

Als ik je een tip mag geven, mits het natuurlijk een beetje bereikbaar is voor je, laat H&S Corse er eens een blik op werpen, niets anders dan lof voor de heren daar, echt uitmuntend. Alfisten in hart en nieren, en dat merk je ook in het enthousiasme, de benadering en vooral het vakmanschap  :great:

Dat is overigens dan wel weer netjes! Maar laten we heel eerlijk zijn, mag je dat niet ook gewoon verwachten van een aflever beurt? Of ben ik nu zo vewend  ;D
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 september 2018, 22:19:35
Bedankt voor het opzoeken van het artikel GT1986!  :13: dat helpt zeker!

Alles schriftelijk doen (aangetekend!), nooit mondeling. Wijs ze op het feit dat het om een consumentenkoop gaat en je daarom door de wet wordt beschermd. Art. 7:18 lid 2 BW noemen en aangeven dat er sprake is van een non-conforme zaak. Je hoefde van een auto van xx prijs, xx bouwjaar en xx km. stand niet te verwachten dat de motor op zo'n korte termijn een revisie nodig zou hebben. Omdat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, kun je o.g.v. art. 7:21 lid 1 BW herstel eisen. Art. 7:21 lid 2 BW: deze kosten kunnen niet aan jou in rekening worden gebracht. O.g.v. art. 7:21 lid 3 BW is Prins verplicht om binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper (leenauto!) zijn verplichtingen na te komen.

De klapper is art. 7:21 lid 6 BW: als Prins niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe schriftelijk door jou is aangemaand aan zijn verplichting tot herstel heeft voldaan, ben jij bevoegd het herstel door een derde (bijv. H&S Corse) te laten plaatsvinden. Deze kosten mag je vervolgens op Prins verhalen!

Wat ik je nog even mee wil geven: wat mij betreft zou het niet redelijk zijn te eisen dat Prins de volledige revisiekosten op zich neemt. Je motor is na revisie in feite immers nieuw (waardevermeerdering), terwijl je auto al een flink aantal km's op de teller zal hebben staan. Je wordt dan 'ongerechtvaardigd verrijkt', zoals dat in het Recht heet. Ik zou aanbieden de kosten te delen, onder voorwaarde dat alle kosten die jou voor de (achteraf onjuiste) diagnoses in rekening zijn gebracht worden gecrediteerd. Je stelt je daarmee absoluut niet onredelijk op.

Gratis advies van een mr. in de Rechten ;)

Hulde voor het meedenken GT1986!!  :13: echt super! Ik ga me er morgen eens goed in verdiepen, en dan een optelsom maken en nagaan of het onderaan de streep wel of geen zin heeft om hier een zaak van te maken.

Wat voor mij ook mee gaat spelen is; wil ik überhaupt nog wel dat ze er met hun vingers aan gaan komen? En betreffende je laatste punt, ja daar heb je zeker een valide gedachtengang in mijn ogen, de vraag gaat dan ook worden; wordt het dan ook wel echt 50/50, of krijg ik niet stiekem gewoon alsnog 80 of misschien wel 100% van de rekening gepresenteerd? En hoe wordt de revisie uitgevoerd? Dat zijn allemaal zaken die door mijn hoofd gaan spoken, misschien dat het onderaan de streep dan wel beter is om het bij een vertrouwd adres uit te laten voeren, misschien kost dat onderaan de streep wat meer, maar dan weet je wel zeker dat het volledig correct en transparant uitgevoerd wordt...maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat ik überhaupt de afweging moet maken..

Nogmaals heel erg bedankt voor de informatie, ontzettend handig zo'n Alfist Jurist  ;D ;D
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 september 2018, 22:26:09
Past allemaal wel in het beeld dat ik van W.P. kreeg, jaren geleden. Ik was daar een keer om me te orienteren voor inruil van mijn vorige Alfa. Of het kwam omdat ik niet goed genoeg gekleed was weet ik niet, maar er was geen interesse. De verkoper verwees me doodleuk naar een andere dealer. Ik kreeg toen stellig de indruk dat ze daar meer interesse hebben voor de consument met een wat dikkere portemonnaie. Aan de andere kant, het blijven vaak momentopnames. Echter lijken de door jullie beschreven ervaringen niet meer op incidenten, maar eerder op iets structureels. Wellicht dat Alfa Romeo de teugels aantrekt en minder bereid is om door dealers ingediende garantieclaims te honoreren. De afgelopen 30 jaar heb ik dit wel vaker gezien. Dealers worden dan geweldig onder druk gezet wat betreft verkoopaantallen, afnames en afhandeling van garantieclaims.

Dat is ook wel arrogantie ten top...dat ze je gewoon verwijzen naar een andere dealer, dan ben je als autobedrijf in mijn ogen gewoon heel fout bezig, daar kan ik geen excuus voor verzinnen, blijf gewoon netjes en wees eerlijk  :rolleyes:

Maar wat je zegt, je kan merken dat de verkopen weer wat aantrekken, en dan begint men babbeltjes te krijgen, in mijn ogen niet heel erg tactisch gezien er ook nog iets bestaat als karma...
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 21 september 2018, 08:52:28
Even een update aangaande dit topic; ik heb besloten niet verder te gaan met WP. Misschien dat, als je er echt een (juridische) zaak van wilt maken, je het juridisch uiteindelijk wel wint, maar ik heb er 0,0 vertrouwen in dat hun überhaupt de kennis en kunde hebben om een 1750TBi blok goed te reviseren, het schijnt behoorlijk complex te zijn, en het is me ook vanuit meerdere hoeken van specialisten ten sterkste afgeraden het bij hun te laten doen, gezien revisies die eerder in het verleden hun ogen gepasseerd zijn.
Daar komt ook nog eens bovenop dat je, als ze verplicht worden om het uit te voeren, maar af moet vragen hoe serieus er mee om gegaan wordt, en of er niet bespaard wordt op materiaal en je niet genaaid wordt met bijv. de te berekenen man-uren, dan kan die 50-50 deal die ze me aan boden nog wel eens net zo hoog, of nog hoger uit gaan vallen als de volledige som bij een ander.
Los van dit alles heb ik geen zin om überhaupt nog maar een euro te spenderen aan ritjes naar Nunspeet, laat staan dat ik er nog vrije uren aan wil verbranden, ik ben he-le-maal klaar met die toko.

De Giulietta weg doen is voor mij sowieso geen optie, gezien alle tijd, geld en moeite die er al in zit + de nieuwe turbo. Daar komt bij dat ik het er een veel te mooie auto voor vindt!

Voor nu staat eerst het vervangen van de deksel op de planning, welke over de motor heen zit en de bobines + bougies behuisd. Hier zit een potje/compartiment in waar de olie doorheen stroomt, en dit wil nog wel eens verstopt gaan zitten door vervuiling, met flink olievebruik tot gevolg. Bij een revisie moet dit sowieso vervangen worden, dus het is de moeite waard om dit eerst separaat even te proberen, baat het niet dan schaadt het niet, zegmaar :) helpt dat onverhoopt niet, dan wordt het even door sparen en dan laat ik de revisie over een tijdje uitvoeren bij de specialist waar ik altijd kom, waarvan ik in ieder geval zeker weet dat het goed gedaan wordt, en welke ik de centen ook van harte gun voor hun goede werk :great:
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Ebuzz op 21 september 2018, 10:17:51
Ik heb mijn auto bij WP gekocht en word ook altijd daar onderhouden. Eerlijk gezegd ben ik er tevreden mee en ze zijn zeker niet de duurste als ik ze verglijk met specialisten. Ik ken het bedrijf dus best goed. Ik moet wel zeggen, Gerrit (verantwoordelijke van werkplaats en facturering) is een poosje al ziek en sinds hij er niet is is het op het wekplaats erg rumoerig dus je frustraties snap ik wel. Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe geen gekke reparaties heb gehad. Alleen 1x kleppendeksel wat dus ten goede kwam. Keuzes keuzes keuzes. Succes ermee
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: GT1986 op 21 september 2018, 10:19:12
De afwezigheid van Gerrit is inderdaad een groot gemis. Topkerel en altijd redelijk!
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 21 september 2018, 11:55:20
Ik heb mijn auto bij WP gekocht en word ook altijd daar onderhouden. Eerlijk gezegd ben ik er tevreden mee en ze zijn zeker niet de duurste als ik ze verglijk met specialisten. Ik ken het bedrijf dus best goed. Ik moet wel zeggen, Gerrit (verantwoordelijke van werkplaats en facturering) is een poosje al ziek en sinds hij er niet is is het op het wekplaats erg rumoerig dus je frustraties snap ik wel. Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe geen gekke reparaties heb gehad. Alleen 1x kleppendeksel wat dus ten goede kwam. Keuzes keuzes keuzes. Succes ermee

Dankjewel! Toch fijn om te lezen dat niet iedereen kommer en kwel ervaart bij WP, gelukkig maar! Wat je overigens zegt van Gerrit kan ik zeker beamen, echt een top vent en altijd keurig netjes en meedenkent, dat is echt een heel erg groot gemis voor ze! De beste man schijnt een burn-out te hebben, en kijkende naar hoe het de laatste tijd verloopt bij WP met alle klachten en ellende, kan ik me goed voorstellen dat het zelfs hem even teveel is geworden.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: brinkerik op 21 september 2018, 18:25:22
Ik was ook niet altijd tevreden met WP, maar zou ze niet kunnen afraden. 


Ik heb de v-bak onder coulance laten wisselen, naar een verser model.    Ik wilde reviseren maar dat wilde WP niet. Nu m`n  'bijna nieuwe ' bak legt ook zwaar in de 3e versnelling.

Ik heb het er ook maar bij gelaten. 

Daarna nog een paar keer auto`s wezen kijken, maar door het bovenstaand akkefietje mag ik van de dame niet meer naar wp,  ook omdat ze een beetje uit de hoogte doen; wat ik wel snap; maar ze moeten het wel van ons liefhebbers hebben.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: ArjanB op 22 september 2018, 15:21:10
De afwezigheid van Gerrit is inderdaad een groot gemis. Topkerel en altijd redelijk!

Eens!
Via Gerrit heb ik veel dingetjes onder garantie netjes opgelost gekregen, incl een 500 Abarth eens als vervangende auto... en dat had effect want daarna wilde mijn vrouw er ook een en zo geschiedde. Het was dat Wim Prins toen geen Abarth naar onze smaak had staan anders hadden we zeker bij hem gekocht.

En ja, er zal best eens wat minder netjes worden opgelost en ik ben het ermee eens dat bovenstaande voorbeelden niet kunnen, maar mijn ervaringen zijn heel positief.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 11 oktober 2018, 16:42:28
Even een update aangaande het olieverbruik; specialist heeft inmiddels de dampafscheider vervangen en de motor open gehaald om eens te zien hoe de zaken er daar in voor staan, dat was niet fantastisch.. Motor heeft duidelijk in het verleden een keer droog gelopen, er is flinke slijtage te zien aan de nokkenassen en verstellers, en daarbij was ook te zien dat er in het verleden al een (deel) revisie plaats heeft gevonden, de nodige onderdelen welke doorgaans aardig vervuild raken na verloop van tijd (weten zij uit ervaring) waren nu heel opvallend schoon, te opvallend (er is dus recent geleden al een keer mee gerotzooid). Ook bleek 1 van de zuigerveren vast te zitten, die is weer vrij gemaakt.

Kortom; een revisie gaat em niet worden, dan kan immers maar 1 keer en is gezien de wazige staat van de motor, te riskant om toch uit te voeren. Ik ontkom er dus niet aan om de motor op termijn te laten wisselen (voordeel is dan wel dat dit minder man uren kost).
Voor nu is het verbuik gelukkig wel al aanzienlijk gedaald, van 1 liter op 1000km naar 500ml op 1500, dat is al een stuk beter, en er is ook nog een optie om een keer 5w50 olie te proberen, dat is iets dikker op hogere temperaturen en kan misschien ook resulteren in een lager verbuik.

Dat gezegd hebbende; is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met 5w50 olie i.c.m. het 1750TBi blok? En hoe was het verbuik daarvan to.v. 5w40?
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: ArjanB op 12 oktober 2018, 11:12:48
Slecht nieuws.
Hier geen ervaring met 5w50, probeer eens via H&S, Martijn Goorden of Auto Zagato?
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 oktober 2018, 11:22:44
Is via H&S Arjan ;D ben alleen even benieuwd naar ervaringen :)
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Bob156 op 12 oktober 2018, 12:46:32
Is via H&S Arjan ;D ben alleen even benieuwd naar ervaringen :)
Geen ervaring mee voor wat beterft de giulietta.
Wel ervaring met 5w50 ipv 5w40 een lotus Elise met roverblok, scheelde aanzienlijk in het verbruik, 5w50 blijft iets dikker bij warm, maar koud zelfde viscositeit.


Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 oktober 2018, 13:41:20
Bedankt voor de info Bob! Daar kan ik alvast wat mee :13:
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: ArjanB op 12 oktober 2018, 16:21:25
Is via H&S Arjan ;D ben alleen even benieuwd naar ervaringen :)

Ik zag het op FB dat je bij H&S geweest was ;-)
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Henri-W op 22 oktober 2018, 11:38:29
Ik heb dit probleem met mijn Alfa 75 gehad (begin jaren 90), veel rook bij het starten en een verbruik van 1 liter per 800-100 km. Oorzaak lekkage via klepseals.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 22 oktober 2018, 13:33:19
Ik heb dit probleem met mijn Alfa 75 gehad (begin jaren 90), veel rook bij het starten en een verbruik van 1 liter per 800-100 km. Oorzaak lekkage via klepseals.

Is bij mij ook het geval, o.a., compressie is ook niet goed meer . Probleem is een beetje dat er in een recent verleden al aan gemodderd is door iemand, waarbij getracht is de boel (deels) te reviseren. Je raad het al, dat is door een klungel uitgevoerd en dus niet goed gedaan. Vrijdag komt er 5w50 olie in, en dan na verloop van tijd, ik hoop dat het verbruik iets zal dalen door de wat dikkere olie, zal er een nieuw motorblok in geplaatst moeten worden.. :-[
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Ruud_Enschede op 23 oktober 2018, 09:11:10
Nou lekker dan. Hebben ze je mooi een K auto verkocht wat betreft de motor althans. Heel veel sterkte ermee en zal duimen dat de dikkere olie het verbruik dusdanig naar beneden zal brengen dat je een nieuwe motor in ieder geval nog even uit kunt stellen.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 23 oktober 2018, 10:06:05
Bedankt Ruud! Ja ik ben blij dat de rest dik in orde is :rolleyes: maar ik had liever een nieuwe bumper nodig gehad bijv. ;D probleem is ook een beetje dat 2e hands 1750TBi blokken van de QV erg schaars zijn, en als er toch een nieuwe in moet, heb ik het liefste eentje met zo min mogelijk gereden KM's. Wat ook nog kan, maar of iemand dat ooit gedaan heeft, geen idee, is een volledig alu blok er in lepelen van de facelift, dat zou helemaal uniek zijn i.c.m. handbak ;D vraag me alleen af of dat gaat werken, gezien deze alleen met TCT geleverd is. Iemand daar ervaring mee toevallig? Of wel eens ergens gezien of gelezen dat dit gedaan is? Bij H&S konden ze het niet met zekerheid zeggen of dit mogelijk is.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: MysteryAngel op 23 oktober 2018, 17:53:45
Nou lekker dan. Hebben ze je mooi een K auto verkocht wat betreft de motor althans. Heel veel sterkte ermee en zal duimen dat de dikkere olie het verbruik dusdanig naar beneden zal brengen dat je een nieuwe motor in ieder geval nog even uit kunt stellen.

Ja dat is natuurlijk wel een klein beetje kort door de bocht.
Als de motor inderdaad een keer droog gelopen heeft met motor schade tot gevolg,
kan het maar zo zijn dat WP hier ook niks van wist.
Als de vorige eigenaar gewoon simpelweg de auto heeft verwaarloosd en daarna snel ingeruild bij Prins,
na herstel bij een ander bedrijf.
Dan is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre WP dit had kunnen cq moeten weten.
Uiteraard is het allemaal wel erg vervelend, want ik ga er even vanuit dat de Auto met Bovag garantie is gekocht.
En als die garantie nog geld, dan moet WP dus gedeelte opdraaien voor schade die door 3e partij kan zijn ontstaan.
WP kan en gaat natuurlijk niet iedere auto die ze binnen krijgen door inruil van top tot teen na kijken.
En in de motor kijken doen ze nergens.
Des al niet te min is het wel erg vervelend voor de klant.
Maar ook voor WP zelf denk ik.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 24 oktober 2018, 09:41:08
Nou lekker dan. Hebben ze je mooi een K auto verkocht wat betreft de motor althans. Heel veel sterkte ermee en zal duimen dat de dikkere olie het verbruik dusdanig naar beneden zal brengen dat je een nieuwe motor in ieder geval nog even uit kunt stellen.

Ja dat is natuurlijk wel een klein beetje kort door de bocht.
Als de motor inderdaad een keer droog gelopen heeft met motor schade tot gevolg,
kan het maar zo zijn dat WP hier ook niks van wist.
Als de vorige eigenaar gewoon simpelweg de auto heeft verwaarloosd en daarna snel ingeruild bij Prins,
na herstel bij een ander bedrijf.
Dan is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre WP dit had kunnen cq moeten weten.
Uiteraard is het allemaal wel erg vervelend, want ik ga er even vanuit dat de Auto met Bovag garantie is gekocht.
En als die garantie nog geld, dan moet WP dus gedeelte opdraaien voor schade die door 3e partij kan zijn ontstaan.
WP kan en gaat natuurlijk niet iedere auto die ze binnen krijgen door inruil van top tot teen na kijken.
En in de motor kijken doen ze nergens.
Des al niet te min is het wel erg vervelend voor de klant.
Maar ook voor WP zelf denk ik.

In den beginnen bij inruil zullen ze het ongetwijfeld niet hebben geweten, dat kan je ook niet zien, tenzij je de motor open haalt, en je merkt er qua rijden ook totaal niets aan (merkte je dat maar, dan had het allemaal een stuk sneller aan het licht gekomen). Maar later nadat ik tig keer terug ben geweest met dezelfde klachten hebben ze het wel degelijk geweten, zeker als je goed kijkt en ziet dat er al andere kit gebruikt is bij het afsluiten van de motor, wat dus betekend dat deze gewoon al eens open geweest is. Ook a.d.v. de symptomen is het zo klaar als een klontje.
Helaas is de garantie inmiddels ruimschoots verlopen. Al had een revisie, wat ze voorstelde, niets uitgehaald gezien dat al eens getracht is te doen. Je kan niet eindeloos blijven reviseren.

Ik ben blij dat ik er niet meer terug hoef te komen, want ik was de spelletjes die men probeerde te spelen meer dan zat. Ik ga hier verder niet teveel meer over WP uitweiden, want ieder woord dat ik er aan besteedt is er een teveel in mijn ogen. Het enige dat ik aan iedereen mee kan geven; kijk voor aanschaf van een Alfa vooral bij goede specialisten of bij een particulier, maar meidt zoveel mogelijk de "merk" dealer. Dit is al de derde dealer waar ik bijzonder slechte ervaringen mee heb, en garantie zegt vaak helemaal niks. Kwaaltjes en etc. worden op de voor hun zo voordelig mogelijke manier verholpen, hun goed recht uiteraard, maar je bent er uiteindelijk gewoon niet tevreden mee en dan kan je het later alsnog fatsoenlijk aan laten pakken.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: MysteryAngel op 24 oktober 2018, 16:35:20
Het is allemaal wel heel erg vervelend inderdaad.
Het beste is denk ik gewoon de auto maar inruilen hoe pijn dat soms ook doet.
Want ja een nieuwe motor plaatsen is waarschijnlijk ook niet echt een optie.

Het is in ieder geval allemaal erg zuur.
En ik kan me best voorstellen dat je niet meer naar WP terug gaat.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 24 oktober 2018, 19:16:00
Het is allemaal wel heel erg vervelend inderdaad.
Het beste is denk ik gewoon de auto maar inruilen hoe pijn dat soms ook doet.
Want ja een nieuwe motor plaatsen is waarschijnlijk ook niet echt een optie.

Het is in ieder geval allemaal erg zuur.
En ik kan me best voorstellen dat je niet meer naar WP terug gaat.

Nee de auto hou ik sowieso, er is al zoveel tijd, energie en geld in gaan zitten, dat zou echt kapitaal vernietiging zijn. Daarbij is de auto buiten de motor om gewoon perfect, dus dat scheelt :) Een jong gebruikte tweedehands motor zal rond de +-2K kosten, dan komt daar nog de nodige man uren bij voor het inbouwen en klein materiaal, dus zeg dat het +-3 a 3,5K zal kosten in totaal, dat besteedt ik er dan liever aan, dan dat ik die 3K, en waarschijnlijk wel meer, verlies op inruilen, plus dat je dan ook maar weer af moet wachten wat je ervoor terug krijgt ;)
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Ebuzz op 24 oktober 2018, 19:17:58
Het is allemaal wel heel erg vervelend inderdaad.
Het beste is denk ik gewoon de auto maar inruilen hoe pijn dat soms ook doet.
Want ja een nieuwe motor plaatsen is waarschijnlijk ook niet echt een optie.

Het is in ieder geval allemaal erg zuur.
En ik kan me best voorstellen dat je niet meer naar WP terug gaat.

Nee de auto hou ik sowieso, er is al zoveel tijd, energie en geld in gaan zitten, dat zou echt kapitaal vernietiging zijn. Daarbij is de auto buiten de motor om gewoon perfect, dus dat scheelt :) Een jong gebruikte tweedehands motor zal rond de +-2K kosten, dan komt daar nog de nodige man uren bij voor het inbouwen en klein materiaal, dus zeg dat het +-3 a 3,5K zal kosten in totaal, dat besteedt ik er dan liever aan, dan dat ik die 3K, en waarschijnlijk wel meer, verlies op inruilen, plus dat je dan ook maar weer af moet wachten wat je ervoor terug krijgt ;)

Hoe zit het dan eigenlijk met de prestaties? Zal dat ook niet iets minder zijn omdat het daar allemaal niet goed in elkaar zit?
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 24 oktober 2018, 22:20:16
Dat is nog wel het meest aparte van alles; hij rijdt verder als een tierelier ;D heeft bij H&S een stage 1 kuurtje gekregen, en haalt op de rollenbank 260 pk en 416nm! Het enige is dat ie meer olie lust dan mn oude 2.0TS :rolleyes:
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Ebuzz op 24 oktober 2018, 22:25:23
Dat is nog wel het meest aparte van alles; hij rijdt verder als een tierelier ;D heeft bij H&S een stage 1 kuurtje gekregen, en haalt op de rollenbank 260 pk en 416nm! Het enige is dat ie meer olie lust dan mn oude 2.0TS :rolleyes:

Hhaha prachtig
Vraag me alleen af waarom ze meer koppel als 400 hebben geprogrammeerd. Dat moet toch slecht zijn voor de koppeling tenzij je stage 1 kit hebt
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 24 oktober 2018, 23:18:43
Dat is nog wel het meest aparte van alles; hij rijdt verder als een tierelier ;D heeft bij H&S een stage 1 kuurtje gekregen, en haalt op de rollenbank 260 pk en 416nm! Het enige is dat ie meer olie lust dan mn oude 2.0TS :rolleyes:

Hhaha prachtig
Vraag me alleen af waarom ze meer koppel als 400 hebben geprogrammeerd. Dat moet toch slecht zijn voor de koppeling tenzij je stage 1 kit hebt

Zit al een versterkte koppeling in, hij houdt de 416nm met gemak, de koppeling voelt ook nog zo strak aan dat ik vermoed dat deze vrij recent nog vervangen is, en dan voor een versterkt exemplaar, dat zit dat wel weer mee :13:
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 25 oktober 2018, 14:13:59
Heeft iemand overigens enig idee of het zin heeft om motorschade te verhalen bij je verzekering, als je WA volledig casco verzekerd bent?
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: GT1986 op 25 oktober 2018, 15:06:24
Heeft iemand overigens enig idee of het zin heeft om motorschade te verhalen bij je verzekering, als je WA volledig casco verzekerd bent?

Haha, nee joh. Een geval zoals jij bij de hand hebt valt daar echt niet onder. Zou wellicht anders zijn als je bijv, als gevolg van extreme regenval, onder een viaduct in een diepe plas water bent gereden waardoor je motor water binnen heeft gekregen en (dus) overleden is.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 25 oktober 2018, 15:56:48
Heeft iemand overigens enig idee of het zin heeft om motorschade te verhalen bij je verzekering, als je WA volledig casco verzekerd bent?

Haha, nee joh. Een geval zoals jij bij de hand hebt valt daar echt niet onder. Zou wellicht anders zijn als je bijv, als gevolg van extreme regenval, onder een viaduct in een diepe plas water bent gereden waardoor je motor water binnen heeft gekregen en (dus) overleden is.

Thanks GT, het viel te proberen ;D
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Ebuzz op 25 oktober 2018, 16:01:42
Heeft iemand overigens enig idee of het zin heeft om motorschade te verhalen bij je verzekering, als je WA volledig casco verzekerd bent?

Haha, nee joh. Een geval zoals jij bij de hand hebt valt daar echt niet onder. Zou wellicht anders zijn als je bijv, als gevolg van extreme regenval, onder een viaduct in een diepe plas water bent gereden waardoor je motor water binnen heeft gekregen en (dus) overleden is.

Thanks GT, het viel te proberen ;D

Haha gauw een plas opzoeken
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 25 oktober 2018, 16:02:56
Heeft iemand overigens enig idee of het zin heeft om motorschade te verhalen bij je verzekering, als je WA volledig casco verzekerd bent?

Haha, nee joh. Een geval zoals jij bij de hand hebt valt daar echt niet onder. Zou wellicht anders zijn als je bijv, als gevolg van extreme regenval, onder een viaduct in een diepe plas water bent gereden waardoor je motor water binnen heeft gekregen en (dus) overleden is.

Thanks GT, het viel te proberen ;D

Haha gauw een plas opzoeken
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 5 november 2018, 10:08:39
Tijd voor weer een update; olie is inmiddels gewisseld, van 5w40 van Petronas (Selenia), naar 5w50 van Champion. 5w50 blijkt bijzonder lastig verkrijgbaar te zijn. Mijn eerste constatering is in ieder geval dat de motor er wat rustiger op loopt stationair en ik zie ook veel minder rook tijdens het starten, sowieso geen blauwe rook meer. Nu kan dit laatste natuurlijk komen doordat de olie net nieuw is, maar de eerste ervaringen zijn dus positief. Nu wordt het de komende tijd dus even aankijken hoe het verbruik zich gaat houden, ik hoop natuurlijk dat daar vooral een flinke verbetering in te zien zal zijn!
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: MysteryAngel op 11 november 2018, 18:20:34
Even aankijken inderdaad, hopelijk komt het allemaal goed. :)
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 november 2018, 08:33:13
Even aankijken inderdaad, hopelijk komt het allemaal goed. :)

Tot nu toe, heb sinds de wissel een km of 500 gereden, bevalt de nieuwe olie bijzonder goed! Motor draait er echt lekkerder op en ik kan d’r tot nu toe ook niet betrappen op gerook ;D
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Paul op 12 november 2018, 09:01:02
Met carbon cleaning kan hoog olieverbruik verholpen worden. carboncleaningmaster.nl heeft mij geholpen en ben erg tevreden met het resultaat.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 november 2018, 09:47:41
Met carbon cleaning kan hoog olieverbruik verholpen worden. carboncleaningmaster.nl heeft mij geholpen en ben erg tevreden met het resultaat.

Heb ik ook al uit laten voeren Paul, aantal maanden geleden ;D was ook bijzonder tevreden met het resultaat, kan het iedereen met een 1750TBi blok aanbevelen!
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: ArjanB op 12 november 2018, 11:18:40
Met carbon cleaning kan hoog olieverbruik verholpen worden. carboncleaningmaster.nl heeft mij geholpen en ben erg tevreden met het resultaat.

Heb ik ook al uit laten voeren Paul, aantal maanden geleden ;D was ook bijzonder tevreden met het resultaat, kan het iedereen met een 1750TBi blok aanbevelen!

wat doet dat dan?
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Paul op 12 november 2018, 12:00:00
Met een speciaal gas in je motor halen ze alle opgehoopte onverbrande koolstof eruit.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: frankie op 12 november 2018, 12:06:41
Nou ja, alle......Dat zou ik nu ook weer niet durven stellen. Wel een hoop in ieder geval.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 november 2018, 12:11:33
Klopt inderdaad heren, regelmatig herhalen (om de 30k aan KM's ongveer) is aanbevolen om de boel goed schoon te houden. De direct ingespoten motoren hebben er voornamelijk baat bij! Maar ik denk als je bijv. een 147 of 156 GTA rijdt, of GT 3.2 uit de eerste bouwjaren, dat een cleaning ook absoluut geen kwaad kan na zoveel jaar ;)
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: frankie op 12 november 2018, 12:44:03
indirect ingespoten motoren hebben daar eigenlijk vrijwel geen last van omdat de brandstof reinigend werkt. En om het goed te doen zou mijn voorkeur liggen bij walnutblasting. Zelf beunen kan ook, google maar eens op seafoam  ;D
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Ebuzz op 12 november 2018, 13:28:44
Carbonclean heb ik ook laten uitvoeren. Waar de turbo nog niet op stoom is (rond 1500 toeren) heb je meer koppel en geen geschok meer. Voor de rest merk j er niet veel van
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: ArjanB op 12 november 2018, 15:04:50
En waar blijft de losgekomen troep dan?
Verbrandt meteen?
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 12 november 2018, 15:41:19
En waar blijft de losgekomen troep dan?
Verbrandt meteen?

Verbrand inderdaad in het uitlaattraject, of wordt er letterlijk uit gestoten (loopt als zwarte smurrie uit je uitlaat).
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: leonm op 14 november 2018, 21:45:39
indirect ingespoten motoren hebben daar eigenlijk vrijwel geen last van omdat de brandstof reinigend werkt. En om het goed te doen zou mijn voorkeur liggen bij walnutblasting. Zelf beunen kan ook, google maar eens op seafoam  ;D

Heb walnutblasting laten doen bij mijn Leon 1.8 TSI (ff vloeken in de kerk  ;) ). De TSI's hebben enorm veel last van koolstofaanslag op de kleppen (op de klepstelen eigenlijk) omdat er inderdaad geen reinigende brandstaf meer passeert door de inlaat.
Alle middeltjes die je via de inlaat inspuit helpen wel, maar nooit 100%. Met walnutblasting wordt het weer brandschoon
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 16 november 2018, 08:14:08
Walnut blasting is inderdaad ook erg effectief, alleen doet dat verder niks met je kat en lambda sondes etc. Waterstof wel, dat reinigt namelijk ook je uitlaattraject omdat het daar nog langs komt.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: TimW op 16 november 2018, 08:53:33
Het nadeel van waterstof is dat je niet ziet c.q. precies weet wat het allemaal heeft losgemaakt en wat wel of niet  door de uitlaat het systeem heeft verlaten. Met een multiair durf ik het persoonlijk niet aan, met een QV waarschijnlijk wel.

Met walnut blasting heb je natuurlijk een veel beter resultaat, maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: frankie op 16 november 2018, 09:13:56
Walnut blasting is inderdaad ook erg effectief, alleen doet dat verder niks met je kat en lambda sondes etc. Waterstof wel, dat reinigt namelijk ook je uitlaattraject omdat het daar nog langs komt.

Die uitlaat moet je gewoon af en toe goed heet stoken, heb je daar ook geen aanslag meer :)

Ik weet nog van mijn 147 1.9 JTD. Als je flink het gas erop hield had je een mooie vonkenregen uit de uitlaat van verbrandde roetdeeltjes  :D
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 16 november 2018, 10:18:47
Het nadeel van waterstof is dat je niet ziet c.q. precies weet wat het allemaal heeft losgemaakt en wat wel of niet  door de uitlaat het systeem heeft verlaten. Met een multiair durf ik het persoonlijk niet aan, met een QV waarschijnlijk wel.

Met walnut blasting heb je natuurlijk een veel beter resultaat, maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.

Dat klopt ook wel, al weet je nooit exact wat het precieze resultaat is anders dan hetgeen je merkt qua rijgedrag. Als je dat echt zou willen weten moet je van te voren het blok open halen, kijken hoe de zaken ervoor staan, rollenbank meting doen, dan cleaning uitvoeren en dan de vorige 2 stappen nogmaals herhalen en de resultaten vergelijken, pas dan weet je echt 100% zeker wat de verschillen zijn, maarja, daar zit al helemaal een prijs kaartje aan ;D
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 16 november 2018, 10:19:58
Walnut blasting is inderdaad ook erg effectief, alleen doet dat verder niks met je kat en lambda sondes etc. Waterstof wel, dat reinigt namelijk ook je uitlaattraject omdat het daar nog langs komt.

Die uitlaat moet je gewoon af en toe goed heet stoken, heb je daar ook geen aanslag meer :)

Ik weet nog van mijn 147 1.9 JTD. Als je flink het gas erop hield had je een mooie vonkenregen uit de uitlaat van verbrandde roetdeeltjes  :D

Dat is sowieso waar, altijd maar op z'n "ECO's" rijden is funest voor je motor, direct ingespoten of niet, je moet em af en toe op z'n lazer geven ;D
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: TimW op 16 november 2018, 11:30:33
Het nadeel van waterstof is dat je niet ziet c.q. precies weet wat het allemaal heeft losgemaakt en wat wel of niet  door de uitlaat het systeem heeft verlaten. Met een multiair durf ik het persoonlijk niet aan, met een QV waarschijnlijk wel.

Met walnut blasting heb je natuurlijk een veel beter resultaat, maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.

Dat klopt ook wel, al weet je nooit exact wat het precieze resultaat is anders dan hetgeen je merkt qua rijgedrag. Als je dat echt zou willen weten moet je van te voren het blok open halen, kijken hoe de zaken ervoor staan, rollenbank meting doen, dan cleaning uitvoeren en dan de vorige 2 stappen nogmaals herhalen en de resultaten vergelijken, pas dan weet je echt 100% zeker wat de verschillen zijn, maarja, daar zit al helemaal een prijs kaartje aan ;D

Ik vermoed dat er in het "resultaat" ook een gezonde dosis placebo zit en dat het daadwerkelijke resultaat niet al te bijzonder is.

De boel open schroeven, situatie bekijken, de cleaning doen en daarna nogmaals de boel bekijken zou het kunnen ophelderen. Hebben we een vrijwilliger?  ;D
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Paul op 21 november 2018, 13:54:37
Het nadeel van waterstof is dat je niet ziet c.q. precies weet wat het allemaal heeft losgemaakt en wat wel of niet  door de uitlaat het systeem heeft verlaten. Met een multiair durf ik het persoonlijk niet aan, met een QV waarschijnlijk wel.

Met walnut blasting heb je natuurlijk een veel beter resultaat, maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.

Dat klopt ook wel, al weet je nooit exact wat het precieze resultaat is anders dan hetgeen je merkt qua rijgedrag. Als je dat echt zou willen weten moet je van te voren het blok open halen, kijken hoe de zaken ervoor staan, rollenbank meting doen, dan cleaning uitvoeren en dan de vorige 2 stappen nogmaals herhalen en de resultaten vergelijken, pas dan weet je echt 100% zeker wat de verschillen zijn, maarja, daar zit al helemaal een prijs kaartje aan ;D

Ik vermoed dat er in het "resultaat" ook een gezonde dosis placebo zit en dat het daadwerkelijke resultaat niet al te bijzonder is.

De boel open schroeven, situatie bekijken, de cleaning doen en daarna nogmaals de boel bekijken zou het kunnen ophelderen. Hebben we een vrijwilliger?  ;D
Inmiddels eventjes na het gedaan is, durf ik wel te zeggen dat je gelijk hebt. Placebo zal denk ik wel een lekker stukje hebben meegespeeld
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: brinkerik op 23 november 2018, 11:26:57
Haha.

Erg herkenbaar,  ik heb ook altijd het gevoel dat mijn Bella beter rijdt na een olie wissel
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 24 november 2018, 11:57:01
Ik denk dat je het ook vooral in de categorie “baat het niet, dan schaadt het niet” moet plaatsen ;) moet wel zeggen, nu de 5w50 olie er al een klein maandje in zit; ik heb 0 gerook meer, en ook nog 0 verbruik, motor loopt er ook echt heerlijk op! Dus wat dat betreft ben ik uitermate tevreden tot dusverre, misschien dat ik de motorwissel zo nog even vooruit kan schuiven ;D
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: leonm op 27 november 2018, 12:56:27
Mooi zo!!

Ik weet nog dat ik in een ver verleden bij m'n Alfa 155 ook zo het olieverbruik heb kunnen verminderen.
10W40 verbruikte ze als een idioot, daarna 20W50 erin gedaan, bijna geen olieverbruik meer  :)
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: bashorst op 28 december 2018, 20:40:14
Mijn 159 1.75 tbi verbruikt ook wat olie. Probleem is dat de overdreven gezegd de cilinders ovaal zijn en dat er teveel speling zitten tussen cilinder en zuiger ( verkeerde zuigerveren vanuit fabriek) waardoor er olie meegaat de cilinder in en mee verbrand.

Cilinders rond maken en andere zuigerveren erin en je hebt geen olieverbruik meer. Collega ook bij allebei zijn 159 TBI gedaan. Perfect resultaat.

Is natuurlijk wel een duur grapje en natuurlijk veel werk.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 30 december 2018, 12:05:45
Mijn 159 1.75 tbi verbruikt ook wat olie. Probleem is dat de overdreven gezegd de cilinders ovaal zijn en dat er teveel speling zitten tussen cilinder en zuiger ( verkeerde zuigerveren vanuit fabriek) waardoor er olie meegaat de cilinder in en mee verbrand.

Cilinders rond maken en andere zuigerveren erin en je hebt geen olieverbruik meer. Collega ook bij allebei zijn 159 TBI gedaan. Perfect resultaat.

Is natuurlijk wel een duur grapje en natuurlijk veel werk.

Dat klinkt interessant! Wat is het verbruik bij jou ongeveer? Ik heb momenteel een verbruik van 1 liter op 3000km met 5w50 olie, is natuurlijk niet wat het eigenlijk zou moeten zijn, maar menig TS en 2.0JTS blok zou er jaloers op zijn! Met de dunnere 5w40 gaat het verbruik al een stuk omhoog.
Ben wel erg benieuwd naar de kosten die je collega gemaakt heeft voor die aanpassingen en waar die dat heeft laten doen, heb je daar wat meer info over? Mag uiteraard ook per pb :)
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: Timon op 31 december 2018, 16:31:38
Apart, ik heb een Brera 1750 tbi met bijna 100k op de klok en die verbruikt nog geen druppel. Zit de aanbevolen Selenia c3 olie in.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: JS JTD op 1 januari 2019, 18:39:02
Mijn 159 1.75 tbi verbruikt ook wat olie. Probleem is dat de overdreven gezegd de cilinders ovaal zijn en dat er teveel speling zitten tussen cilinder en zuiger ( verkeerde zuigerveren vanuit fabriek) waardoor er olie meegaat de cilinder in en mee verbrand.

Cilinders rond maken en andere zuigerveren erin en je hebt geen olieverbruik meer. Collega ook bij allebei zijn 159 TBI gedaan. Perfect resultaat.

Is natuurlijk wel een duur grapje en natuurlijk veel werk.

Werkzaam bij garage van de Voort in Eindhoven toevallig?
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: bashorst op 15 januari 2019, 19:00:51
Inderdaad werkzaam bij garage van de voort in eindhoven.

Maar over de prijs kan ik niks exact zeggen want hij heeft het allemaal zelf gedaan. maar denk dat je al gouw richting de duizenden euro´s gaat.  Je moet je cilinders rond laten maken. Je krijgt nieuwe zuigers, nieuwe zuiger veren. en al het materiaal zoals de kopbouten die je moet  vervangen als de kop eraf moet. en natuurlijk al het werk om alles uit en in elkaar te zetten.

en sorry voor de laten reactie ben even weg weggeweest.

gr Bas
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 18 januari 2019, 09:57:38
Inderdaad werkzaam bij garage van de voort in eindhoven.

Maar over de prijs kan ik niks exact zeggen want hij heeft het allemaal zelf gedaan. maar denk dat je al gouw richting de duizenden euro´s gaat.  Je moet je cilinders rond laten maken. Je krijgt nieuwe zuigers, nieuwe zuiger veren. en al het materiaal zoals de kopbouten die je moet  vervangen als de kop eraf moet. en natuurlijk al het werk om alles uit en in elkaar te zetten.

en sorry voor de laten reactie ben even weg weggeweest.

gr Bas

Dat vermoedde ik al, dat gaat behoorlijk in de papieren lopen... Om eerlijk te zijn, en daar in volg ik ook het advies op van H&S, laat ik het lekker zo zoals het nu is, want die kosten wegen gewoon niet op tegen hetgeen je er mee gaat winnen. Verbruik met 5w50 ligt rond de liter op 3000KM, naja daar zal menig VAG product eigenaar met tsi/tfsi blokje jaloers op zijn, en ik zou het ook geweest zijn met mn oude 2.0 Twinspark ;D wat eventueel een reeëlere optie zou zijn is een jong gebruikt blok er in te hangen t.z.t., alleen zijn die ook erg schaars en dan moet je toch ook maar afwachten wat je krijgt, het blijft een hele lastige kwestie... bedankt in ieder geval voor je terugkoppeling!  :13:
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: JS JTD op 26 januari 2019, 10:04:15
Inderdaad werkzaam bij garage van de voort in eindhoven.

Ik meende je 159 al te herkennen. Dat is vlak bij mij in de buurt, ik ben een tijdje terug bij jullie geweest om de Giulia van je collega uit te lezen.

Dat terzijde, probleem wat je beschrijft met de ovale cilinders moet haast wel een gevolg zijn van slechte smering. Het zou interessant zijn om de exacte oorzaak daarvan te weten. Meer voor de hand liggend is dichtkolende olieschraapveren met een hoog olieverbruik tot gevolg.
Titel: Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
Bericht door: UIenZUUR op 3 maart 2019, 14:42:06
Dit topic kan ook afgesloten worden, zoals ieder al opgevallen was binnen het verkoop topic; de motor van de Giul is inmiddels overleden en ze is verkocht aan een nieuwe eigenaar!