!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Gepost op: 30 augustus 2018, 10:54:01 »
Hallo mede Giulietta eigenaren! Mijn Giulietta QV van 2012 verbruikt sinds enkele maanden extreem veel olie, zeker +- 1 liter op 1000 a 1500KM (70% snelwegverkeer). Bij het starten van een koude motor krijg ik ook vrijwel standaard een flinke walm blauwe rook uit de uitlaten, wat ook duidelijk duidt op dit probleem.
Nu is onder garantie de turbo al 2x (!!!) vervangen bij de dealer (van de eerste keer vermoed ik dat ze een gereviseerd exemplaar hebben geprobeerd, diegene die er nu onder zit is wel splinternieuw), maar dat heeft tot dusverre helaas geen enkele verbetering opgeleverd.
Zelf kom ik voor onderhoud al enkele jaren bij H&S Corse, ik heb de kwestie uiteraard met ze besproken, en bij hun zijn maar enkele zeldzame gevallen bekend over 1750TBi's (ook uit de 159) waarbij dit is voorgekomen, en dan zat dat em meestal in de carter ventilatie of een lekke kleppendeksel.
Dat laatste heb ik uiteraard bij de dealer neergelegd om te gaan controleren, en er zijn uiteraard meer zaken die tot zoiets zouden kunnen lijden (https://www.autoweetjes.com/Hoog-olieverbruik-auto-verbruikt-veel-olie.html), maar ik ben benieuwd of er meer mensen bekend zijn met dit euvel, en wat voor diegene in kwestie de oplossing uiteindelijk bleek te zijn  :)
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2018, 19:10:54 »
Balen.

Hoop dat het in de kop zit, en niet in de zuigers.

De 1750 staat bij mij bekend als een van de betere motoren tov de  twinsparken, en jts-en  en de multiair`s..

Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Veloce
242

  • ***
    - Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2018, 21:34:39 »
Olie kan maar via een paar manieren de verbrandingskamer in komen: langs de zuiger(veren) of klepseals, de koppakking of de turbo. Die eerste drie heb ik nog nooit bij een TBI gehoord. Is de compressie al gemeten? Kun je al een hoop uitsluiten als die nog OK is. Heeft de turbo de olieleiding/banjobout/zeefje vervangen? Als dat niet gedaan is en hij zit dicht, dan gaat iedere nieuwe turbo er ook weer snel aan.
'20 Giulia 2.0T Squadra
'65 Giulia 1600 Super
'67 GTA1300 Evocazione
'85 Spider 2.0 Veloce
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2018, 23:02:49 »
ik zat nog even te denken, maar bij de afgelopen Autobahn meeting was er ook een Grijze Juul; 1750  en die had ook reeds de koppakking laten wisselen.



Die meest rechtse.  Z`n naam is mij ontschoten.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2018, 07:32:44 »
Bedankt voor jullie reactie's en het meedenken brinkerik & veloce! Ik ga beide tips ook even bij de dealer neerleggen om na te gaan kijken, wellicht dat ze dat in de juiste richting kan sturen. Zelf heb ik ook zelden iets gehoord over hoog olieverbruik bij de TBi's, des te meer baal ik ervan dat ik er wel zo veel gedoe mee heb  :(
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2018, 07:48:02 »
Ik zou zoals Veloce al aangaf sowieso beginnen met de compressie meten en direct ook de banjobout vervangen als dit nog niet gedaan is. Kijk ook even of de olieleidingen van je turbo als eens vervangen zijn naar het "nieuwe type".
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2018, 08:15:26 »
Ga ik ze ook even vragen, bedankt Tim  :)
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2018, 10:07:26 »
Het kunnen lastige dingen zijn om het op te zoeken. Cilinder compressie test kan je eigenlijk alleen de kleppen en koppakking mee contoleren. Een juul heeft een Alu blok dus is wat gevoeliger voor te snel opwarmen.

Met een compressie test zal je waarschijnlijk goede waardes krijgen als de koppakking goed is want de olie die op de cilinder(s) liggen zal zorgen voor een goede sealing.

Probeer zelf even te checken of je carter druk hebt bij stationair loop.
Door de olie vuldop los te draaien dan moet ie netjes blijven liggen en pulserend blijven liggen.

Ik heb ooit na een rebuild een gebroken zuigerveer gehad. Alle metingen prima. Kras in de zuigerwand.
Dus dan is een endoscoop inspectie de enige oplossing.

Cilinder lek test heb ik ook destijds gedaan met dat blok maar door dat de cilinder bovenin moet staan bij de compressie slag merkte ik nix van de kras en was de defecte zuigerveer nauwelijks merk baar.

*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2018, 10:52:01 »
Goede tips SpecialVeloce! Dus om dat zelf even te testen v.w.b. de carterdruk, de motor stationair laten draaien en dan de vuldop los draaien maar wel laten liggen op de opening dus?
*

Veloce
242

  • ***
    - Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2018, 12:06:47 »
Het kunnen lastige dingen zijn om het op te zoeken. Cilinder compressie test kan je eigenlijk alleen de kleppen en koppakking mee contoleren. Een juul heeft een Alu blok dus is wat gevoeliger voor te snel opwarmen.


De TBI uit de 159 en 1e serie GQV heeft een gietijzeren onderblok, zijn zelfs ontwikkeld op basis van een diesel. Die kunnen dus wel wat hebben. :-) Pas vanaf 2014, de versie met TCT dus, en ook in de Giulia zijn ze volledig van alu.
'20 Giulia 2.0T Squadra
'65 Giulia 1600 Super
'67 GTA1300 Evocazione
'85 Spider 2.0 Veloce
*

Ebuzz
612

  • Type Alfa: Giulietta qv
  • *****
    - Super Alfist
  • Giulietta Qv
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2018, 23:21:44 »
Dat blauwe rook heb ik ook met starten. Het valt wel mee en schijnt normaal te zijn. Als ik het vergelijk met andere QV's op youtube die hebben dat ook een beetje.

Kleppendeksel probleempje heb ik ook gehad. Overal was olie te zien en schokkende motor tijdens het rijden op lage toeren. Vrij makkelijke reparatie en goedkoop en helpt erg goed. Tis nu lekker droog overal en de schokken zijn weg En olie verbruik is verminderd. Nu ligt mn olieverbruik op 1L op de 15.000.

Voor de rest niks bijzonders gelukkig.
Km stand nu 136.000 en eerste turbo. Banjobout en zeefje enal zijn wel vervangen
Giulietta QV Savali Tuning stage 1
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #11 Gepost op: 3 september 2018, 08:44:48 »
Oke dan weet ik dat ik daar in ieder geval niet de enige mee ben, blijft wel een beetje een vreemd fenomeen, maargoed, zolang je verbuik dik in orde is, is het niks om je druk over te maken!

Dat is een goeie tip! Die zal ik ook even in het achterhoofd houden. Wel een heel net verbruik :great:

Afgelopen vrijdag is het klepje hersteld in het oliefilterhuis, van een specialist had ik vernomen dat deze ook problemen kan veroorzaken m.b.t. hoog olie verbruik, en inderdaad, die bleek niet goed te zitten, dus nu even aankijken of dat dan ook echt daadwerkelijk verschil gaat uitmaken.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #12 Gepost op: 3 september 2018, 14:33:29 »
Goede tips SpecialVeloce! Dus om dat zelf even te testen v.w.b. de carterdruk, de motor stationair laten draaien en dan de vuldop los draaien maar wel laten liggen op de opening dus?

Correct..

De losse vuldop dient wat te pulseren. Dat komt door de zuigers die op en neer bewegen.

Als die dus echt fysiek lucht erlangs blaast (zuiferveren) merk je dat in de vorm van carterdruk en dan zal deze olie via het kleppendeksel overmatig naar de inlaat of voor de turbo dumpen. Volgens mij vanaf de ronde dop met twee aftakkingen onder de afdekplaat.
Ik meende als je dat op hoge toeren bij het overschakelen hebt moet je het zoeken in de klepseals. (Pin me er even niet op vast).


Welke klepje zat niet goed in het olie filterhuis?

Mvg.
Arthur
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #13 Gepost op: 3 september 2018, 14:51:43 »
Bedankt voor de uitleg Arthur, ga ik zeker even proberen!

Goeie vraag, er schijnt in het oliefilterhuis een klepje te zitten wat nog wel eens af schijnt te breken, ik heb er zelf niet echt een beeld bij, maar deze zat klaarblijkelijk niet goed..
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2018, 12:47:50 »
Heb het even uitgeprobeerd Arthur, en de dop pulseert inderdaad licht bij een stationaire loop. Helaas heeft uiteindelijk ook het herstellen van het klepje in het oliefilterhuis niet mogen baten...motor moet gereviseerd gaan worden, die heeft vermoedelijk gewoon een keer droog gelopen. Olie lekt de cilinder(s) in waardoor hij overmatig blijft verbruiken. Prins uit Nunspeet trekt er volledig z’n handen van af en wil niet verder gaan dan de kosten “delen” voor een revisie, en dat terwijl het probleem ontstaan is binnen de garantieperiode of zelfs al bestond bij aankoop, en ze in feite gewoon een verkeerde diagnose gesteld hebben (of natuurlijk bewust om het probleem over de garantie periode heen te tillen)...
Met andere woorden, het wordt reviseren of inruilen, beiden gaan me gigantisch veel geld kosten, ik ben er in ieder geval mooi klaar mee.

Daarom ook van mij een tip aan alle mede Alfisti; koop geen auto bij Prins in Nunspeet, zolang het goed gaat, gaat het goed, maar treden er problemen op die flink voor ze in de papieren gaan lopen, dan ben je aan de goden overgeleverd...echt, trap er niet in, ik heb spijt als haren op mijn hoofd..