!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Filippo
32

  • *
    - Startende Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #45 Gepost op: 27 september 2018, 12:46:17 »
Ik heb inmiddels goede ervaringen met Amso in Rotterdam. Merkloze garage maar wel Alfa enthousiasten. Heb niet de indruk dat ze je beduvelen.
Giulietta JTDM 2.0 TCT Squadra Nero Etna 17" SuperSportiva's
*

ArjanB
1.981

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #46 Gepost op: 28 september 2018, 11:51:06 »
Okee, helder van dat pollenfilter. Over de remschijven wilde ik ook niet gaan beginnen.

Wel over de banden. Het waren nieuwe banden. Nieuwe banden mogen na 13.500 km. niet al gecupped zijn en trillingen geven. Prima als jij daar anders over denkt, maar dit is mijn zaak.

Giulietta staat op best wat camber achter, zeker als die verlaagd is is dat goed te zien. Dus ja, ze gaan cuppen - en afh van de uitlijning (daar lees ik niks over) en merk kan dat snel gaan.
Ik wissel voor en achter iedere 5000 a 7000 km om (deze week nog gedaan), om cuppen te voorkomen.

Ik denk dat je - in alle redelijkheid - niet kunt verwachten dat een garage je hiermee tegemoet komt, immers er zijn netjes 2 nieuwe banden geleverd; mijn advies zou zijn uitlijnen en regelmatig wisselen; of je daarmee deze banden nog kunt redden?? Je kunt ze voor leggen en zien of trillingen acceptabel zijn?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

GT1986
1.151

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #47 Gepost op: 28 september 2018, 15:14:30 »
Ik heb uiteindelijk besloten om dit er inderdaad maar bij te laten zitten. Straks een set goede nieuwe banden eronder en door een goede uitlijner (evt. Lammert) onder handen laten nemen. Iedere 5 à 7.000 wisselen begin ik niet aan met m’n 50k per jaar, haha ;D
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #48 Gepost op: 30 september 2018, 20:14:08 »
Mja bij een Giulietta schijnen de achterbanden nog wel eens willen cuppen ja.
Dat kan wel erg vervelend zijn.
*

alfa-quo
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #49 Gepost op: 25 oktober 2018, 18:42:20 »
Mja bij een Giulietta schijnen de achterbanden nog wel eens willen cuppen ja.
Dat kan wel erg vervelend zijn.

Mijn achter banden zijn intussen ook aan het cuppen
Heb nu ruim 60000 km, dus vroeg ik bij het onderhoud, aan de dealer om de banden voor en achter te wisselen.

Maar hij adviseerde me om dit niet te doen, want dan zou ik dit erg voelen in mijn stuur / rechtuit stabiliteit.

Klopt dit??

Rij zowat 75% op de snelweg en de banden slijten ook heel gelijkmatig af met een druk van V 2.9 en A 2.7
Achterste banden hebben nog zo’n 6 mm profiel en cuppen aan de binnen zijde is slechts  +/- 0.5 mm. Maar vooral met neergeklapte achterbank is dit nadrukkelijk hoorbaar…
.
Pirelli banden (225/45/17) maken duidelijk meer lawaai t.o.v. nieuw.... :(
(bij andere auto's met smallere banden nooit gemerkt...)
*

bekkie
2.729

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #50 Gepost op: 25 oktober 2018, 20:30:29 »
Mja bij een Giulietta schijnen de achterbanden nog wel eens willen cuppen ja.
Dat kan wel erg vervelend zijn.

Mijn achter banden zijn intussen ook aan het cuppen
Heb nu ruim 60000 km, dus vroeg ik bij het onderhoud, aan de dealer om de banden voor en achter te wisselen.

Maar hij adviseerde me om dit niet te doen, want dan zou ik dit erg voelen in mijn stuur / rechtuit stabiliteit.

Klopt dit??

Rij zowat 75% op de snelweg en de banden slijten ook heel gelijkmatig af met een druk van V 2.9 en A 2.7
Achterste banden hebben nog zo’n 6 mm profiel en cuppen aan de binnen zijde is slechts  +/- 0.5 mm. Maar vooral met neergeklapte achterbank is dit nadrukkelijk hoorbaar…
.
Pirelli banden (225/45/17) maken duidelijk meer lawaai t.o.v. nieuw.... :(
(bij andere auto's met smallere banden nooit gemerkt...)

Ja, dat klopt. Als je de achterbanden voorop legt, dan geeft dat behoorlijke onbalans, dat wil je niet. De beste oplossing is het laten trimmen van de gecupte banden, er wordt dan een laagje rubber afgeschaafd, zodanig dat de banden weer helemaal rond zijn. Van Empel in Tiel is specialist daarin, kost EUR 30,00 per band.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

ArjanB
1.981

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #51 Gepost op: 28 oktober 2018, 12:41:17 »
Dat voel je alleen in stuur als banden al gecupt zijn, dat zou na 6000km nog niet het geval moeten zijn!
Ik heb gewisseld en geen negatieve ervaringen
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

bekkie
2.729

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #52 Gepost op: 28 oktober 2018, 15:47:18 »
Dat voel je alleen in stuur als banden al gecupt zijn, dat zou na 6000km nog niet het geval moeten zijn!
Ik heb gewisseld en geen negatieve ervaringen

Ik zie toch echt 60.000 km staan in het bericht van Alfa-quo...
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

alfa-quo
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #53 Gepost op: 29 oktober 2018, 09:27:08 »
Heb mijn banden toch zelf gewisseld (+62.000 km)
Resultaat:
  • Banden spanningscontrole waarschuwing sprong na 500 m rijden aan, maar na reset ging dit dadelijk uit (banden staan intussen terug op V2.9 en A2.7)
    Plus: geen enkele trilling in stuur en auto rijd nog steeds kaars recht
    Min: bij lage snelheid (min 50 km/u) hoor je nu duidelijk méér banden lawaai vanaf de voorkant (méér dan vroeger vanachter)
Op de snelweg blijft het geluid zowat gelijk met vroeger (= ietsje meer dan nieuw) en is terug iets gevoeliger voor spoorvorming (was ook zo toen de auto nieuw was)

Voorlopig ga ik de banden laten zitten en  regelmatig controleren of het cuppen mindert…. O:-)
*

ArjanB
1.981

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #54 Gepost op: 29 oktober 2018, 15:02:30 »
Dat voel je alleen in stuur als banden al gecupt zijn, dat zou na 6000km nog niet het geval moeten zijn!
Ik heb gewisseld en geen negatieve ervaringen

Ik zie toch echt 60.000 km staan in het bericht van Alfa-quo...

Hmmm... inderdaad een nulletje gemist...
Maar na 60.000 km mag profiel van een band (ook achter) wel op zijn, dus is wisselen niet meer nodig, toch?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #55 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:30:08 »
Dat voel je alleen in stuur als banden al gecupt zijn, dat zou na 6000km nog niet het geval moeten zijn!
Ik heb gewisseld en geen negatieve ervaringen

Ik zie toch echt 60.000 km staan in het bericht van Alfa-quo...

Hmmm... inderdaad een nulletje gemist...
Maar na 60.000 km mag profiel van een band (ook achter) wel op zijn, dus is wisselen niet meer nodig, toch?

Ben ik het wel mee eens, na 60.000km is een setje bandjes wel zo goed als op.
*

alfa-quo
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #56 Gepost op: 29 oktober 2018, 21:24:49 »
Ben ik het wel mee eens, na 60.000km is een setje bandjes wel zo goed als op.

 :sign0135:

Vooraan 5mm en achteraan 6 mm, alleen aan de uiterste binnen rand 0.5 mm minder (of cuppen)

Rij wel 80% op de snelweg en bandenspanning staat 2.9 /2.7
*

zebigbos
31

  • *
    - Startende Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #57 Gepost op: 22 januari 2019, 21:31:24 »
Nou het is gebeurd. Voor 8000 euro een Giulietta met 170 pk uit 2010 gekocht. 176.000 op de teller.
Ik moet bekennen dat ik er nog erg aan moet wennen.
Heb de boel voor en achter laten uitlijnen door een specialist. Zonneklep en sleutel zijn vernieuwd.

1. De zitpositie is gewoon lang niet zo goed als in mijn 159, Er zit leren bekleding nu in, dat schuift wat meer heen en weer. Sluit ook niet zo mooi om je heen als in de 159.

2. Die DNA knop vind ik een beetje fop. In N is het gaspedaal gewoon wat geknepen, dat lijkt het verschil.

3. Hij schakelt ook best moeilijk in de eerste versnelling, is daar wat aan te doen? Spoelen of zo...?

4. Ondanks het uitlijnen heb ik toch nog stiekem het gevoel dat ik de hele tijd ietsjes naar rechts kracht moet uitoefenen om in het spoor te blijven.[/li][/list]

Iemand nog tips?
Spider 1.8TS uit 1999
Giulietta 1.4 Multiair Turbo uit 2010
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
« Reactie #58 Gepost op: 22 januari 2019, 22:07:33 »
    Nou het is gebeurd. Voor 8000 euro een Giulietta met 170 pk uit 2010 gekocht. 176.000 op de teller.
    Ik moet bekennen dat ik er nog erg aan moet wennen.
    Heb de boel voor en achter laten uitlijnen door een specialist. Zonneklep en sleutel zijn vernieuwd.

    1. De zitpositie is gewoon lang niet zo goed als in mijn 159, Er zit leren bekleding nu in, dat schuift wat meer heen en weer. Sluit ook niet zo mooi om je heen als in de 159.

    2. Die DNA knop vind ik een beetje fop. In N is het gaspedaal gewoon wat geknepen, dat lijkt het verschil.

    3. Hij schakelt ook best moeilijk in de eerste versnelling, is daar wat aan te doen? Spoelen of zo...?

    4. Ondanks het uitlijnen heb ik toch nog stiekem het gevoel dat ik de hele tijd ietsjes naar rechts kracht moet uitoefenen om in het spoor te blijven.[/li][/list]

    Iemand nog tips?
    Gefeliciteerd met de nieuwe Alfa! Wat betreft puntje 3, er was een terugtoepactie voor de handgeschakelde Giulietta van de eerste bouwjaren vanwege dit euvel.  Misschien dat deze versnellingsbak die reparatie niet gehad heeft. Dat moet vast na te zoeken te zijn. Ik dacht dat het te maken had met de synchro ringen waardoor die moeilijk in de eerste versnelling gaat.
    *

    TimW
    2.226

    • *****
      - Super Alfist
    Re: Ik wil graag een Giuletta kopen. Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
    « Reactie #59 Gepost op: 23 januari 2019, 07:53:45 »
    1) Zitpositie is helaas wel een dingetje in de Giulietta, hier een DIY welke dat wat kan verbeteren: https://www.clubalfaromeo.nl/forum/diy/stoelen-wat-achterover-kantelen-ophogen-voorzijde/ Verder kun je nog denken aan het laten opvullen van de wangen door een stoffeerder o.i.d.

    2) Er zit wel wat meer achter de DNA knop, maar gas respons er inderdaad de meest opvallende. Dit is eventueel bij een H&S/Squadra/Savali, etc. in to programmeren naar voorkeur. Verder krijg je wat minder stuurbekrachtiging, wordt het electronische differentieel ingeschakeld, De remmen worden voorgevuld en zo "op scherp gezet". (zo even uit het hoofd overigens, kan wat verkeerd hebben.  ;D

    3) Je kunt eens proberen om de olie te vervangen.

    4)  Als je op een rechte weg het stuur los laat, trekt de auto dan daadwerkelijk naar rechts? Als er correct is uitgelijnd zou dat volgens mij niet kunnen namelijk...
    G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm