!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Gepost op: 20 augustus 2013, 20:10:21 »
Hallo,

M'n giulietta (2.0 JTDm met chiptuning naar 200pk) is ondertussen 2,5 jaar oud en heeft ongeveer 80k km op de teller.
Toen ik vandaag in 5e en 6e wou doortrekken (vanaf 120 kph) waren er heel duidelijke schokjes waarneembaar en hield hij dus kortstondig in bij het optrekken (korte stootjes).

Ik heb dit een paar weken geleden nog eens voorgehad, maar toen in lichtere mate. Heb er toen verder geen aandacht meer aan besteed.

In 1e tem 4e versnelling heb ik het niet kunnen reproduceren, enkel in 5e en 6e.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken ?
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2013, 00:16:25 »
EGR is een mogelijkheid, of de roetfilter was aan't regenereren?
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2013, 08:03:11 »
vandaag was het weer zo. als ik hem aan bvb 90 km/u in 6e gooi en dan plankgas geef dan voel ik duidelijke schokjes en zie ik ook dat de toerenteller niet gelijkmatig naar boven gaan maar vaak even stilstaan.
Even naar de garage bellen dus ...
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2013, 08:47:09 »
Kun je ook zien wat de turbodruk dan doet?
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2013, 01:08:01 »
ok
Kun je ook zien wat de turbodruk dan doet?
Ok ik heb daarnet nog eens doorgetrokken in 6e en hij hield terug wat in. De turbo druk ging bij sommige van die schokjes een half streepje terug op het display.
Ipv 100% viel de druk kortstondig een heel klein beetje terug.

Hij trekt nog wel deftig door, maar misschien was hij ervoor toch een tikkeltje vinniger.
Vind ik altijd moeilijk in te schatten, zeker als je er begint op te focussen.
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

Alfa_Jan
5

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm 170 pk
  • *
    - Startende Alfist
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2015, 12:24:31 »
Hallo nick,

Via deze weg wilde ik even polsen als de oorzaak van het probleem ondertussen gekend is?
Ik bezit eveneens een Giulietta 2.0 JTDm 170 pk (bouwjaar 01_2011 met Squadra tuning, dus 200 pk en +/- 390 Nm) die nu al sedert een maand of 9 dezelfde kuren heeft zoals jij deze beschrijft. Al diverse malen in de garage geweest om het motorstuurapparaat uit te lezen maar hier geen enkele foutcode te vinden. Dealer weet in geen 100 jaar wat de oorzaak kan zijn en stelde dan maar voor om eerst eens de injectoren te gaan wisselen, daarna misschien de EGR klep, ...
Zonder duidelijke diagnose wil ik echter niet meegaan in het verhaal van stukken wisselen op goed geluk (en wie moet dat allemaal betalen, juist!).
Ondertussen heb ik via een ander kanaal vernomen dat de koppeling (slip) misschien mogelijks de oorzaak zou kunnen zijn. Blijkbaar zouden enkele koppelingen problemen hebben om de 400 Nm te verwerken, deze gaat in de slip en de CVC grijpt in waarbij het vermogen terug geregeld wordt om de slip op te heffen. Na het verdwijnen van de slip begint het verhaal natuurlijk van voor af aan.
Ben dus eigenlijk op zoek naar iemand met dezelfde ervaring en die kan bevestigen dat de koppeling wel degelijk het probleem is. Blijkbaar zou Sachs Performance hier een upgrade kit voor hebben.

Hopelijk ben je dus al van je probleem verlost en hoor ik graag wat de oorzaak was. 
 
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2015, 12:47:46 »
Wat bedoel je met CVC? Je kunt zelf controleren of de koppeling moeite heeft met het koppel door in een hoge versnelling vanaf een laag toerental voluit te accelereren. Het lijkt me overigens sterk dat de computer ingrijpt bij slip van de koppeling, althans bij mijn QV herken ik dat in het geheel niet.
*

Alfa_Jan
5

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm 170 pk
  • *
    - Startende Alfist
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2015, 13:03:17 »
CVC = Central Vehicle Controller

Correct, maar dat is nu net het probleem!
Laag in toeren blijven en dan voluit het gas erop (In D-stand (200 pk-400 Nm)!, N-stand (170 pk-350 Nm) doet dit zelden of nooit), het gevolg is een schokkerige acceleratie (inhouden motor?) in 5 en 6.
In 1, 2, 3 en 4 lukt het niet om dit uit te lokken, net zoals nick ook netjes heeft beschreven in zijn post.
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2015, 13:43:53 »
Heb je Squadra al benaderd hierover? Ik kan me zo voorstellen dat met de computer eraan hij precies kan zien wat er gebeurt. Maar nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat een computer koppelingslip herkent en daarop het programma aanpast.
*

Alfa_Jan
5

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm 170 pk
  • *
    - Startende Alfist
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2015, 17:19:52 »
Inderdaad al contact genomen met Squadra. Het is Squadra (Stefan) die mij trouwens als eerste heeft getipt over het feit dat het mogelijks de koppeling (drukgroep) zou kunnen zijn. Blijkbaar zouden er in Duitsland ook al enkele gevallen (QV trouwens) bekend zijn die na het chippen hiermee sukkelen. De capaciteit van de koppeling zou bij de Giulietta's blijkbaar nogal krap bemeten zijn. Blijkbaar zou bij de Giulietta de ingelegde versnelling herkend worden (als je motortoerental kent - loopt op de CAN bus - en uitgangssnelheid transmissie/voertuigsnelheid (ABS?) weet dan is het maar een kleintje niet meer om de gekozen versnelling uit te rekenen, op voorwaarde natuurlijk dat er dan niks slipt!). Als het resultaat van de ingelegde versnelling (bvb berekende versnelling 5.4) niet herkend wordt zou het vermogen blijkbaar terug geregeld worden. Ben met deze kennis naar de dealer getrokken en zij doen dit af als larie en apekool. Weet dus momenteel eigenlijk niet waar ik aan toe ben, vandaar dat ik op zoek ben naar mensen die met hetzelfde probleem sukkelen en hoe dit verholpen is geweest, of wat er gedaan werd en geen resultaat gaf. Zo weet ik dan meteen ook wat ik zeker niet moet laten doen. 
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2015, 17:26:31 »
Dat zou dus feitelijk betekenen dat je nooit meer koppelingsslip zult hebben doordat het vermogen dan automatisch teruggeregeld wordt. Ik heb met mijn QV wel degelijk een slippende koppeling gehad, maar nooit last gehad van de symptomen die je omschrijft. Bij vervangen zag de drukgroep er trouwens nog heel goed uit, de koppeling vertoonde normale slijtage, het vliegwiel daarentegen zat flink wat speling op.
*

Alfa_Jan
5

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm 170 pk
  • *
    - Startende Alfist
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2015, 17:46:32 »
Oké prima, input die ik zeker meepak. Alvast bedankt!
*

Ilhan
102

  • Type Alfa: 140 JTDM SP3 Savali
  • ***
    - Alfist
  • Alfa Fratelli
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2015, 20:46:41 »
Hi Ik heb ook een 2.0JTDM Savali tuning. Ik heb exact hetzelfde maar één ding begrijp ik hier niet... jullie hebben het over koppelingslip in de 5e en de 6e versnelling ?? als dit het geval is dan zou het in de 4e en 3e ook moeten doen lijkt me. 
Er is een bekende koppeling test en dat is; in z,n één zetten en handrem aantrekken, koppeling rustig op laten komen en beetje gas geven (dan trekt de kont naar beneden)...als het niet slipt is je drukgroep/koppelingsplaat in orde
Hij staat toevallig nu bij de dealer voor een 105d km beurt, misschien dat het per ongeluk is opgelost.
zo niet dan zie ik voorlopig geen andere oplossing.

succes met de test
140 JTDM SP3 Turbina Savali treatment
*

Alfa_Jan
5

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm 170 pk
  • *
    - Startende Alfist
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #13 Gepost op: 2 september 2018, 17:07:06 »
Hallo,

Hierbij de bevestiging dat een upgrade van de koppeling wel degelijk soelaas heeft gebracht. Met een koppelingskit van Sachs Performance erin is het euvel verdwenen.
Bij alfa hebben ze dus wel degelijk wat regels software zitten in hun ECU die dus koppelingslip kan detecteren en bijgevolg de inspuiting toedraaien om het slippen weg te nemen.
Tof!!!  :p
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Inhouden bij optrekken in 5e en 6e versnelling
« Reactie #14 Gepost op: 13 september 2018, 17:15:16 »
Citaat van: Ilhan op  4 januari 2015, 20:46:41
Citaat van: Ilhan op  4 januari 2015, 20:46:41
Hi Ik heb ook een 2.0JTDM Savali tuning. Ik heb exact hetzelfde maar één ding begrijp ik hier niet... jullie hebben het over koppelingslip in de 5e en de 6e versnelling ?? als dit het geval is dan zou het in de 4e en 3e ook moeten doen lijkt me. 
Er is een bekende koppeling test en dat is; in z,n één zetten en handrem aantrekken, koppeling rustig op laten komen en beetje gas geven (dan trekt de kont naar beneden)...als het niet slipt is je drukgroep/koppelingsplaat in orde
Hij staat toevallig nu bij de dealer voor een 105d km beurt, misschien dat het per ongeluk is opgelost.
zo niet dan zie ik voorlopig geen andere oplossing.

succes met de test

Klinkt inderdaad wellicht niet heel logisch, maar het klopt wel degelijk. Als je, zeker na tuning, wil testen of de koppeling het (hogere) koppel vermogen aan kan, dan is een goede test om in z’n 5, bijv. op de snelweg, vol gas te geven bij een gering aantal toeren. Het max koppel zal dan, bij goede tuning, aangesproken worden (bij welk toerental hangt een beetje af van je blok en wanneer de turbo er vol in komt), en wanneer je vervolgens wel meer toeren maakt, maar niet daadwerkelijk meer snelheid maakt, dan weet je dus dat je over de grens zit en je koppeling slipt ;)