!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: schakelen.
« Reactie #15 Gepost op: 22 april 2015, 12:50:19 »
Absoluut!!!! Alleen lijkt het soms wel op ijdele hoop!!! :)

Aan de andere kant is het ook nog steeds zo dat de alfa elke keer (ondanks alle onhebbelijkheden) een brede grijns op mijn gezicht weet te toveren. Wellicht misplaatste romantiek inderdaad maar het gebeurt wel!!!
*

Jeroen
1.005

  • Type Alfa: DS3
  • *****
    - Super Alfist
Re: schakelen.
« Reactie #16 Gepost op: 22 april 2015, 13:45:47 »
Tsjah, ik weet het niet,... Zelf na nu 4 alfa's versleten van 145 1996,146 1998 naar 147 2002 en de huidige van 2006,...

Lonkt het mij erg aan om eens out of the box te gaan met een ander merk,... Oké nu heb ik wel wat oudere auto's gereden de afgelopen 13 jaar.  En ga ik er toch wel minimaal 5 jaar mee rijden met de volgende,... Maar ze hebben allen op hun eigen mankementen toch voldoende gekost aan reparaties. Ben bang, dat als ik alles had opgeteld ik wel twee nieuwe auto's had kunnen kopen, of dat ik een hele leuke volle spaarrekening had gehad, om allang weer een nieuwe auto gehad te hebben   :rolleyes:


Re: schakelen.
« Reactie #17 Gepost op: 22 april 2015, 14:00:19 »
Aan de andere kant is het ook nog steeds zo dat de alfa elke keer (ondanks alle onhebbelijkheden) een brede grijns op mijn gezicht weet te toveren. Wellicht misplaatste romantiek inderdaad maar het gebeurt wel!!!

"Wij" Alfisten hebben altijd een beetje de neiging te denken dat alleen Alfa Romeo zo'n grijns teweeg brengt  ;)
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: schakelen.
« Reactie #18 Gepost op: 22 april 2015, 14:01:04 »
Tja is altijd lastig te zeggen. Wanneer doe je het nu goed. Uiteindelijk willen we allemaal leuk rijden tegen zo laag mogelijke kosten of in ieder geval kosten die binnen de perken blijven. Met iedere auto moet je geluk hebben en wellicht is het echt zo dat je met een alfa net iets meer geluk moet hebben. Ook met nieuwere auto's kun je (na de garantie) behoorlijk pech hebben. Ik heb ook twee keer out of the box gedacht. 1x Audi a3, fijne auto maar ook zeker niet goedkoop om te rijden en te onderhouden. Daarna een Mazda 6 met alle opties, op zich een fijne auto en wellicht de meest betrouwbare in zijn klasse maar gelukkig werd ik daar allerminst van. Had geen klik of band met die auto. Nu weer de Giulietta en zoals in mijn post hierboven tovert die wel iedere keer weer een glimlach op mijn gezicht. Als je de Mazda ergens parkeert dan sluit je hem af en loop je weg. Bij de alfa zoek je ten eerste naar een veilige parkeerplek en als dan wegloopt kijk je nog even een keertje om.... Misschien emotioneel gelul van de bovenste plank maar toch is het zo....

Ik vrees alleen dat we met elkaar behoorlijk off topic beginnen te raken..... (ben daar overigens zelf ook schuldig aan)...
*

damitch300
3.882

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: schakelen.
« Reactie #19 Gepost op: 22 april 2015, 21:21:19 »
Tja is altijd lastig te zeggen. Wanneer doe je het nu goed. Uiteindelijk willen we allemaal leuk rijden tegen zo laag mogelijke kosten of in ieder geval kosten die binnen de perken blijven. Met iedere auto moet je geluk hebben en wellicht is het echt zo dat je met een alfa net iets meer geluk moet hebben. Ook met nieuwere auto's kun je (na de garantie) behoorlijk pech hebben. Ik heb ook twee keer out of the box gedacht. 1x Audi a3, fijne auto maar ook zeker niet goedkoop om te rijden en te onderhouden. Daarna een Mazda 6 met alle opties, op zich een fijne auto en wellicht de meest betrouwbare in zijn klasse maar gelukkig werd ik daar allerminst van. Had geen klik of band met die auto. Nu weer de Giulietta en zoals in mijn post hierboven tovert die wel iedere keer weer een glimlach op mijn gezicht. Als je de Mazda ergens parkeert dan sluit je hem af en loop je weg. Bij de alfa zoek je ten eerste naar een veilige parkeerplek en als dan wegloopt kijk je nog even een keertje om.... Misschien emotioneel gelul van de bovenste plank maar toch is het zo....

Ik vrees alleen dat we met elkaar behoorlijk off topic beginnen te raken..... (ben daar overigens zelf ook schuldig aan)...

Pff zo herkenbaar.
Ongeveer 99.9% van de parkeerplaatsen zijn mij te klein, of er staat een fiets in de buurt of een oude auto of spelende kinderen.
Soms zet ik mijn auto zover van een andere af zodat ik moeilijk de auto uit moet stappen.

Elke stoeprand is te dichtbij, vooral van parkeergarages  :rolleyes:

En ik heb bijna elke dag wel nekklachten nadat ik een half uur lang nakijk en vervolgens tegen een lantaarnpaal aanloop   :098:


Maar in ieder geval.
Er zijn meerdere die het hebben dat hun bak makkelijker werkt met D stand.
Hebben jullie dat ook nadat ik het vorige keer zei?

Zou het de toerental kunnen zijn waarin we overschakelen in N stand t.o.v D stand?
En hoe kan het dat mijn bak in D stand wel van 3 naar 2 of 2 naar 1 wilt als ik ga stoppen voor een stoplicht en in N stand zit te kloten.
Hoe kan een stukje software (Of zit er meer achter) dit verschil uitmaken?
Want dan laat ik mijn auto chippen en de N stand ook gelijk.

Ik rij weer dagelijks in D stand, rijd fijner en sportiever natuurlijk.
Helaas vind mijn portomonnee het niet zo leuk  ;D
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: schakelen.
« Reactie #20 Gepost op: 2 mei 2015, 17:55:48 »
Je hebt gelijk Loeki. Alleen als je je ergert aan dit soort dingetjes moet je misschien geen alfa kopen. Begrijp me niet verkeerd, als dit echt een technische oorzaak heeft en opgelost kan worden door nieuwe bakolie dan wel synchromeshringen dan moet dat gewoon gebeuren, geen discussie. Maar kleine onhebbelijkheden horen er nog steeds bij bij een alfa. Te noemen: krakende ophanging, lekkend rubbertje bij een ruitenwisser achter, een voorportier wat niet mooi aanlsuit, etc etc... Stelt allemaal niet veel voor maar dat hoort er nog steeds een beetje bij.

Sja, ik weet het niet. Toch een beetje misplaatste romantiek als je het mij vraagt. Moet je eens kijken wat een Alfa nieuw kost, voor dat geld mag je toch op zijn minst verwachten dat de deuren goed afgehangen zijn of niet? Alfa heeft zelf de mond vol van premium, de prijzen zullen straks die kant ook wel op gaan, dan zal de afwerking ook naar premium niveau moeten..En als we het er nu toch over hebben, ook de aftersales mag wel wat geupgrade worden.....

Is een hyundai I30 premium?  want die betaal je met vergelijkbare uitrusting en motorisatie gewoon meer.  of ook een Citroen C4...
Re: schakelen.
« Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2015, 12:20:03 »
Ruud
Je koop een dure auto , zo wil je toch niet rijden. Ik zou me dood aan ergeren.
Heb een afspraak gemaakt  ze eerst nieuwe olie versnelling bak in doen. en dan kijken hoe de versnelling schakelt.
loeki

En.. is de bakolie inmiddels ververst? Heeft het geholpen?
Re: schakelen.
« Reactie #22 Gepost op: 20 mei 2015, 10:17:24 »
Ja synchro ringen. 'Goed' bekend probleem, met namen bij 1.4MA (QV soms ook). Alfa heeft ook volgensmij een soort van modificatie set gemaakt.

Soms het versnellingsbak oliewissel ook helpt...

Ik heb het "probleem" aan mijn dealer (Zeeuw) voorgelegd en zij zeggen het volgende:

"Wij hebben de genoemde problemen met je versnellingsbak nog niet eerder meegemaakt.
Ook in de modificatielijst/klachtenlijst van de importeur komen de genoemde problemen niet voor (wel wat aanpassingen voor de TCT maar u heeft een handgeschakelde C635 bak).
 
Als ik collega's spreek op bijeenkomsten zal ik dit eens ter sprake brengen.
 
Vooralsnog moet ik je dus een antwoord verschuldigd blijven."


Weet je nog hoe je aan de informatie bent gekomen dat er een modificatie-set vanuit Alfa bestaat?
*

svadu
372

  • Type Alfa: Giulia Super
  • ****
    - Senior Alfist
schakelen.
« Reactie #23 Gepost op: 20 mei 2015, 10:35:57 »
Van de dealer (Wim Prins). Ze zijn bekend met dit probleem meestal met MA's.

 Voor mijn geval (omdat ik een QV heb en niet een MA)  hebben ze ook contact met Alfa Romeo gehad en een advies gekregen om de synchro ringen voor versnellingen 1 t/m 4 te vervangen (ik had probleem alleen met de 1te).

Sinds die tijd (rond een jaar nu) schakelt het probleemloos.
147 1.6 TS -> GT 2.0 JTS -> Giulietta QV (Squadra tuning, Supersprint turboback) -> Giulie Super 2T (Veloce Pack  + Squadra Massimo)
*

svadu
372

  • Type Alfa: Giulia Super
  • ****
    - Senior Alfist
schakelen.
« Reactie #24 Gepost op: 20 mei 2015, 10:38:15 »
Engelse forums zijn vol met de beschrijvingen van het probleem, zoek ff op 'giulietta gearbox woes'.
147 1.6 TS -> GT 2.0 JTS -> Giulietta QV (Squadra tuning, Supersprint turboback) -> Giulie Super 2T (Veloce Pack  + Squadra Massimo)
Re: schakelen.
« Reactie #25 Gepost op: 20 mei 2015, 10:50:05 »
Van de dealer (Wim Prins). Ze zijn bekend met dit probleem meestal met MA's.

 Voor mijn geval (omdat ik een QV heb en niet een MA)  hebben ze ook contact met Alfa Romeo gehad en een advies gekregen om de synchro ringen voor versnellingen 1 t/m 4 te vervangen (ik had probleem alleen met de 1te).

Sinds die tijd (rond een jaar nu) schakelt het probleemloos.

Bedankt Svadu! Heb de informatie doorgezet naar mijn dealer met de vraag er toch nog even wat dieper in te duiken.
*

Remon
79

  • Type Alfa: Giulietta
  • **
    - Junior Alfist
schakelen.
« Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2015, 08:35:38 »
Wordt het vervangen van de synchromesh ringen dan ook vergoed door Alfa of kan je daar gewoon voor betalen? Zoals ik het hoor zijn er veel mensen met dit probleem, ook ik sta regelmatig schrapend voor een stoplicht..
*

svadu
372

  • Type Alfa: Giulia Super
  • ****
    - Senior Alfist
Re: schakelen.
« Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2015, 11:39:14 »
Ik weet het niet - ik heb het op garantie gedaan.
147 1.6 TS -> GT 2.0 JTS -> Giulietta QV (Squadra tuning, Supersprint turboback) -> Giulie Super 2T (Veloce Pack  + Squadra Massimo)
*

loeki
169

  • Type Alfa: giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: schakelen.
« Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2015, 19:55:10 »
Ik ben gisteren naar de dealer geweest , volgens de monteur is er niets  aan de hand.
Ik heb geen ervaring hoe een juul schakelt , ik ben er aan gewent hoe een alfa 147 rijdt die schakelt veel soepeler dan de juul.
Dus ik moet maar vertrouwen op zijn woorden. Wie weet hoe je dat kan controleren. Soms kan ik niet naar 1 schakelen ,dan moet ik de koppeling op nieuw in drukken.
loeki

*

bekkie
2.743

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: schakelen.
« Reactie #29 Gepost op: 21 mei 2015, 22:08:12 »
Ik ben gisteren naar de dealer geweest , volgens de monteur is er niets  aan de hand.
Ik heb geen ervaring hoe een juul schakelt , ik ben er aan gewent hoe een alfa 147 rijdt die schakelt veel soepeler dan de juul.
Dus ik moet maar vertrouwen op zijn woorden. Wie weet hoe je dat kan controleren. Soms kan ik niet naar 1 schakelen ,dan moet ik de koppeling op nieuw in drukken.
loeki

Valt die van jou nog in de garantie?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium