!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Donald 46

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: Stelvio Quadrifoglio
  • *
     Startende Alfist
Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Gepost op: 30 november 2018, 22:00:47 »
Ik kan op het forum er niets over vinden dus stel ik de vraag maar gewoon: is het de Quadrifoglio versie eigenaren van de Stelvio bekend dat het bij hun auto geleverde 'Gebruik en onderhoud' boekje van ruim 200 bladzijden met geen woord gerept wordt over hun type/versie auto? Ze zijn in het bezit van het boekje dat betrekking heeft op de 2 liter benzine en 2.2. liter dieselversies van de Stelvio. Als je wilt opzoeken wat de bandenspanning moet zijn voor je 285 mm achterbanden of wat dan ook dat betrekking heeft op de 2.9 liter V6 in het vooronder...... veel succes !! De importeur heeft het klaarblijkelijk niet nodig gevonden om voor die paar centen die Quadrifoglio kopers hebben neergelegd bij de auto behorende documentatie te verzorgen. Er schijnt nu een soort 'aanvulling' voor het boekwerk te zijn die het 'probleempje' oplost: ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.... Hebben de Giulia Quadrifoglio eigenaren wellicht hetzelfde probleem?
« Laatst bewerkt op: 30 november 2018, 22:03:22 door Donald »
*

jwq 1.460

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • *****
     Super Alfist
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Donald 46

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: Stelvio Quadrifoglio
  • *
     Startende Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2018, 14:52:55 »
Mooi. Voor de Giulia is het blijkbaar wel geregeld. Ik heb mijn Stelvio Quadrifoglio al een half jaar en inmiddels 14.000 km op de teller en zit tot op heden nog steeds op een soortgelijk boekje te wachten......  Zelfs van het bestaan van dit boekje voor de Giulia ben ik niet eens op de hoogte gebracht. Zou het wellicht voor de importeur een idee zijn om de omslag van het Giulia boekje te wijzigen en die ook op de Stelvio van toepassing verklaren en de inhoud iets aan te passen zodat hij voor zowel de Giulia als ook de Stelvio Quadrifoglio kan worden gebruikt..... zo moeilijk kan het toch niet zijn??
« Laatst bewerkt op: 1 december 2018, 15:48:58 door Donald »
*

jwq 1.460

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • *****
     Super Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2018, 15:24:23 »
Mooi. Voor de Giulia is het blijkbaar wel geregeld. Ik heb mijn Stelvio Quadrifoglio ....

Had gemist dat het om een stelvio ging, maar daar geld hetzelfde voor ;)  :

http://aftersales.fiat.com/eLumData/NL/83/630_STELVIO/83_630_STELVIO_603.93.485_NL_04_03.18_SA_QF/83_630_STELVIO_603.93.485_NL_04_03.18_SA_QF.pdf
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Donald 46

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: Stelvio Quadrifoglio
  • *
     Startende Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2018, 15:47:18 »
Nu val ik echt van mijn stoel ........ drie maanden na de aanschaf kwam ik er achter dat er een verkeerd boekje bij mijn auto was geleverd: dit heb ik gemeld bij mijn dealer..... er vervolgens (drie maanden lang) meerdere keren om gevraagd tot ik er genoeg van had en dit dan maar bij de importeur aan de kaak heb gesteld: die verwees mij via een call center in Italië !!?? .... ook zoiets..... weer naar mijn dealer terug en het call center melde mij dat zij (mijn dealer) het juiste boekje (aanvulling) zouden bestellen.... wat kreeg ik een paar dagen later?? Hetzelfde boekje dat ik al had !! Ben toen maar persoonlijk naar de Alfa Romeo dealer in Amersfoort gegaan (de concurrent dus) die overigens tot de conclusie kwam dat in hun Stelvio Quadrifoglio in de showroom ook een verkeerd boekje zat, maar dat terzijde. Amersfoort heeft toen een juist boekje voor mij besteld terwijl ik mijn auto niet eens bij hen had gekocht ! Zo kan het dus ook ! Klasse ! Nu maar afwachten of dat boekje er net zo uitziet als de pdf file die ik net heb gezien .... ;-)
« Laatst bewerkt op: 1 december 2018, 15:54:19 door Donald »
*

bekkie 1.723

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA
  • *****
     Super Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #5 Gepost op: 2 december 2018, 13:38:00 »
Ik kwam er onlangs, door een zeer positieve ervaring bij een grote Ford-dealer, ook achter hoe knullig nog steeds de sales en aftersales geregeld is bij Alfa Romeo. Dat was eind jaren 80 al zo, en is eigenlijk nooit beter geworden.
Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive - Argento Alfa - Pack Visibility
*

Zoef 595

  • Type Alfa: Giulia 2.2d
  • *****
     Super Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #6 Gepost op: 2 december 2018, 15:43:19 »
los van het boekje; ben je blij met je QV? ik kan me zo voorstellen dat je altijd met een grote lach op je gezicht rijdt...
Verder heb ik sinds vorige week ook de 285 mm brede achterbanden op mijn QV wielen (2.2 diesel) en de bandenboer heeft er 3.0 bar in gestopt. Op de 245 brede voorbanden zit 2.8 bar. Ik vind het prima trouwens.
veel rijplezier gewenst!
Wie later remt, rijdt langer hard
*

GT1986 329

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm TCT
  • ****
     Senior Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #7 Gepost op: 2 december 2018, 16:20:20 »
los van het boekje; ben je blij met je QV? ik kan me zo voorstellen dat je altijd met een grote lach op je gezicht rijdt...

Ja, ben ik ook benieuwd naar! Kun je wat meer van je ervaringen met ons delen?
Nu: Giulietta 2.0 JTDm TCT 170 pk (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Alfa 147 Ti 583

  • Leeftijd: 51
  • Type Alfa: Giulia 2.0 T Super
  • *****
     Super Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #8 Gepost op: 2 december 2018, 20:57:56 »
Ik ook en graag een paar foto’s van die vete bak.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia 2.0 T Super.
Mijn ex Auto's Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Donald 46

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: Stelvio Quadrifoglio
  • *
     Startende Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2018, 21:22:41 »
Sorry, medestrijders. Ik zit niet elke dag op dit forum dus ik reageer wat laat. Jullie zijn benieuwd naar mijn ervaringen met mijn nieuwe Stelvio. Ik heb hem nu iets meer dan een half jaar en 'onder de streep' ben ik wel zeer tevreden hoor. Dit is echter wel een auto van extremen: met wat onder de motorkap zit hebben zich heel wat andere Italianen bezig gehouden dan met de rest van de auto..... Laat ik beginnen met de positieve punten: je rijervaring met deze Cross-Over/SUV strookt al heel snel in het geheel niet met wat je van een SUV zou verwachten. Hij heeft voor een SUV een geweldige wegligging wat waarschijnlijk deels wordt veroorzaakt door het zwaartepunt dat veel lager blijkt te liggen dan je zou verwachten. Hij is lekker strak afgeveerd. De ZF versnellingsbak is briljant die bij elke snelheid en elk toerental direct de juiste versnelling weet te vinden als je opeens denkt veel sneller te moeten rijden dan de rest van het verkeer .. ;-)  Het F154 motorblok uit de Ferrari-stal dat stiekem zijn werk doet in het vooronder heeft al meerdere keren de monden doen openvallen van Macan, Cayenne, X3 en X5 bestuurders die om een of andere redenen denken altijd het snelst weg te kunnen bij het verkeerslicht... ;-) Dat soort momenten haalt altijd kortstondig een slordige 40 jaar van mijn echte leeftijd af... ;-) De R-stand van de DNA knop gebruik ik niet zoveel: bij het gebruik daarvan overvalt mij altijd een gevoel van plaatsvervangende schaamte ... ik denk dan altijd direct aan het moment dat het Alfa-mannetje in een gorilla-gemeenschap zich opricht en onder het maken van veel kabaal zich snel met beide vuisten hard op zijn borst klopt om zijn leiderschap te onderstrepen. Niettemin zeer indrukwekkend en effectief, dat dan weer wel.

En dan de negatieve punten die overigens door een paar keer gas geven spontaan gerelativeerd worden... ;-)
- de auto heeft geen mistlampen aan de voorkant (!?). De plek waar ze zouden moeten zitten dient nu als luchtinlaat voor een daar achterliggende radiator. Ze hebben zich niet de moeite genomen om voor dit type Stelvio de voorkant dan maar iets aan te passen. Geen plek meer? dan maar geen mistlampen ........ De dealers moeten dan maar zeggen dat de gewone verlichting mistlampen overbodig maakt...... alsof er iemand is die dat gelooft.. .;-)  Als dit zo zou zijn waarom hebben alle vergelijkbare (Duitse en Engelse) SUV's dan wel mistlampen ? Gebruikt AR een lichttechniek die bij de concurrentie volledig onbekend is, wellicht ? Ik dacht het niet.
- het brake-by-wire systeem maakt het onmogelijk een 'taxi-stop' te maken. Een poging de auto langzaam tot stilstand te brengen wordt wreed verstoord doordat op enig moment de auto de ankers uitgooit en de auto met een schok(je) tot stilstand komt.
- het Sound-pakket met sub-woofer waar je een slordige 1.400 euri extra voor hebt neergelegd, is voor liefhebbers van goede kwaliteit muziek een aanfluiting: dat extra geld is regelrecht de schutting over gegaan. Bij een 'prijzige' geluidsinstallatie verwacht je muziek niet alleen te 'horen' maar ook te 'voelen': het enige wat ik soms voel is mijn  portemonnee (van geheugenleer) die af en toe vacuüm trekt ... ;-)
- de ruitenwisser op de achterruit is ook een voorbeeld van een 'afterthought' van de ontwerpers van de auto (niet verantwoordelijk voor het motorcompartiment en de wegligging van de auto). Er zit geen intervalschakelaar op.... hoeveel geld zou dat hebben gekost om dat gewoon te regelen? Misschien 5 euro? Hoe vaak ik niet vergeet om dat kreng weer uit te zetten om het vervolgens een minuut later weer te moeten aanzetten en dan weer ....... etc etc etc
- het start-stop systeem is altijd ingeschakeld.... totdat je het uit zet ........ briljant .... maar-niet-heus....
- het infotainment systeem loopt in vergelijking met de concurrentie een paar jaartjes achter....
- het brandstofverbruik is veel forser dan wordt voorgespiegeld: met 50/50 snelweg/bebouwde kom, haal ik net de 1 liter op 7 km. Mijn vorige auto haalde zelfs dat niet eens dus ik ben er toch iets op vooruit gegaan  :)

en zo kan ik nog wel even doorgaan maar zoals eerder gezegd: even gas geven en je bent al die ergernissen weer even vergeten  :)
« Laatst bewerkt op: 22 december 2018, 21:53:11 door Donald »
*

Alfa 147 Ti 583

  • Leeftijd: 51
  • Type Alfa: Giulia 2.0 T Super
  • *****
     Super Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2018, 10:57:15 »
Mooi geschreven en niet door een roze briil dat alles ok is, ik denk dat het iedere dag feest is om met de auto terijden , is bij mij nog wel steeds het geval en ik heb ook wel een paar punten die beter kunnen, prachtig als je zo auto koopt.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia 2.0 T Super.
Mijn ex Auto's Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

ArjanB 768

  • Leeftijd: 41
  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
     Super Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2018, 11:27:46 »
Fijn dat de Q bevalt, maar sjonge dat soort after sales kan echt niet...
Niet voor een auto van 20 mille, niet voor een auto van 100 mille. Jammer.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP
*

DanaBanana 168

  • ***
     Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2018, 14:45:07 »
- de auto heeft geen mistlampen aan de voorkant (!?). De plek waar ze zouden moeten zitten dient nu als luchtinlaat voor een daar achterliggende radiator. Ze hebben zich niet de moeite genomen om voor dit type Stelvio de voorkant dan maar iets aan te passen. Geen plek meer? dan maar geen mistlampen ........ De dealers moeten dan maar zeggen dat de gewone verlichting mistlampen overbodig maakt...... alsof er iemand is die dat gelooft.. .;-)  Als dit zo zou zijn waarom hebben alle vergelijkbare (Duitse en Engelse) SUV's dan wel mistlampen ? Gebruikt AR een lichttechniek die bij de concurrentie volledig onbekend is, wellicht ? Ik dacht het niet.

Leuk je ervaringen met de Q te lezen!

Voor wat betreft de mistlampen: Ik denk toch dat de dealer gelijk heeft. Ook mijn First Edition heeft de losse mistlampen niet. Het lijkt er dus op dat alleen Stelvio's met de "goedkopere" lichtsystemen de losse mistlampen hebben. En dat het dus niet (direct) gerelateerd is aan de (extra) luchtinlaat die de Q wellicht nodig heeft.

Al met al dus 3 verschillende fronten voor de Q, naar gelang het lichtsysteem:

Stelvio Q



Stelvio met duurdere licht-opties



Stelvio met standaard verlichting







*

Donald 46

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: Stelvio Quadrifoglio
  • *
     Startende Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2018, 10:41:50 »
Er blijkt dus nog een uitvoering te zijn waar ze de mistlampen vergeten zijn.... :) De enige drie 'lichtopties' die verkrijgbaar zijn op de Stelvio is de standaardverlichting, het optionele Bi-xenon Lighting Pack (alleen bij benzineversie voor de Stelvio Super (?!? heb je met een diesel andere 'lichtopbrengst' wensen/eisen ?!?) en de Bi-Xenon koplampen incl. adaptieve bocht verlichting (AFS) voor de Q-versie. Er wordt op de officiële AR site met geen woord gerept over het feit dat het weglaten van de mistlampen door deze pakketten zou worden gecompenseerd...... dat zouden ze ook niet kunnen doen omdat dat niet zou stroken met de waarheid, lijkt mij. Het zou ook onlogisch zijn. Met name bij laaghangende mist heb je weinig aan een lichtbundel die zich hoog boven het wegdek bevindt. Daarom zitten mistlampen ook zo laag mogelijk. Ik blijf het een ontwerp missertje / blundertje vinden, ben ik bang ... :) ..... maar goed, even gas geven en  ....... :) :)
*

jwq 1.460

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • *****
     Super Alfist
Re: Gebruik en onderhoud boekje Quadrifoglio versies
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2018, 14:00:30 »
wel of niet aanwezig zijn van mistlampen is inderdaad afhankelijk van de versie van de verlichting.
Alleen de basis uitvoering met halogeenlampen heeft ook mistlampen, de 25 en 35 Watt xenon versies hebben geen mistlampen.
Zie ook:
headlights.pdf

(oa vanaf blz 12)
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 14:09:10 door jwq »
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA