!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfata
3.413

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2018, 11:34:45 »
Dit ligt natuurlijk niet aan banden. Puur een uitlijnkwestie.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2018, 14:00:13 »
Daar begin ik zo langzamerhand ook steeds meer in te geloven inderdaad. Als iedereen er last van zou hebben zou je nog met banden(spanning) kunnen proberen een en ander minder heftig te maken. Heb ze nu bijvoorbeeld achter heel hard (3,4bar) en voor aan de zachte kant (2,3 bar) en merk dat de auto daar wel iets rustiger van wordtm maw voor wat minder direct en achter reageert wat sneller op de input aan de voorkant. De zijwind gevoeligheid blijft echter dus zal de dealer binnenkort wel eens bellen!!
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2018, 14:16:06 »
.....Heb ze nu bijvoorbeeld achter heel hard (3,4bar) en voor aan de zachte kant (2,3 bar) en merk dat de auto daar wel iets rustiger van wordtm maw voor wat minder direct en achter reageert wat sneller op de input aan de voorkant. De zijwind gevoeligheid blijft echter dus zal de dealer binnenkort wel eens bellen!!

Lijkt me ook niet ideaal, voor een auto met bijna 50/50 gewichtsverdeling .....  ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2018, 14:26:11 »
Nee is het ook niet natuurlijk, zeker niet met zo'n zware joekel van een dieselmotor voorin.

Het idee erachter is dat ik vond dat de voorkant heel direct en agressief is op stuurinput (bijvoorbeeld snel van baan wisselen op snelweg) en het net leek of de achterkant dan een fractie van een seconde erachteraan zwiept. Nu is hij voor iets minder direct (door de slappe band) en achter juist wat directer door de harde band. Lijkt nu wel dat de balans voor/achter wat mooier is geworden.
*

alfata
3.413

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2018, 14:26:32 »
Daar begin ik zo langzamerhand ook steeds meer in te geloven inderdaad. Als iedereen er last van zou hebben zou je nog met banden(spanning) kunnen proberen een en ander minder heftig te maken. Heb ze nu bijvoorbeeld achter heel hard (3,4bar) en voor aan de zachte kant (2,3 bar) en merk dat de auto daar wel iets rustiger van wordtm maw voor wat minder direct en achter reageert wat sneller op de input aan de voorkant. De zijwind gevoeligheid blijft echter dus zal de dealer binnenkort wel eens bellen!!

Lijkt me niet geheel ongevaarlijk. 3,4 bar is veel en veel te veel. Zeker in de zomer, wanneer je een stuk sportief gaat rijden kan de druk zomaar oplopen naar 4,5 bar.
Gewoon 2,4 voor en achter. Of anders aanhouden wat in het boekje staat.

BMW 5-series hebben de afgelopen jaren ook heel veel met dit probleem te maken gehad. Kun je veel op Googlen.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2018, 14:32:42 »
klopt inderdaad. Hij gaat ook zo weer terug naar beneden hoor (de spanning). Het was puur om de extremen eens op te zoeken en te voelen wat hij dan doet.

2.2 voor is juist weer heel weinig wat ook niet ongevaarlijk is. Merk na 10 km op de snelweg al dat ze loeiheet worden dus ga zo maar weer even sigaretten halen (lees naar het tankstation waar lucht nog gratis is)
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #21 Gepost op: 24 mei 2018, 14:36:12 »
Nee is het ook niet natuurlijk, zeker niet met zo'n zware joekel van een dieselmotor voorin.

Het idee erachter is dat ik vond dat de voorkant heel direct en agressief is op stuurinput (bijvoorbeeld snel van baan wisselen op snelweg) en het net leek of de achterkant dan een fractie van een seconde erachteraan zwiept. Nu is hij voor iets minder direct (door de slappe band) en achter juist wat directer door de harde band. Lijkt nu wel dat de balans voor/achter wat mooier is geworden.

De agressieve stuurinput heeft wellicht ook wat met de overbrenging ratio te maken? De Giulia Q heeft in ieder geval de meest directe overbrenging binnen het segment.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #22 Gepost op: 24 mei 2018, 14:49:32 »
Dat heeft het zeker inderdaad, maar dan nog mag de rechtuit stabiliteit niet zo beroerd zijn natuurlijk.

Bij de BMW hebben ze overigens de oplossing gevonden in de stuurinrichting. Die centreerde zich niet goed. Dat kan bij de Giulia natuurlijk niet zo zijn aangezien ik de enige lijk te zijn.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2018, 14:56:26 »
gebruik zelf 2.2 bar voor,  2.4 bar achter.  Bevalt goed

Heb je vwb sturen ook verschil geprobeerd tussen Dynamic en Natural ? Heeft nml ook effect....

Overigens betrof 1 van de software updates in het begin ook de electrische stuurbediening, maar ik neem aan dat je die allemaal gehad hebt.....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #24 Gepost op: 24 mei 2018, 15:51:33 »
gebruik zelf 2.2 bar voor,  2.4 bar achter.  Bevalt goed

Heb je vwb sturen ook verschil geprobeerd tussen Dynamic en Natural ? Heeft nml ook effect....

Overigens betrof 1 van de software updates in het begin ook de electrische stuurbediening, maar ik neem aan dat je die allemaal gehad hebt.....

Ok jij hebt wel lage spanning maar rijdt ook op 18 inch natuurlijk. Met 19 inch en zelfde breedte moet ie wel wat hoger zijn. In D lijkt het inderdaad wel wat beter te worden. Wat betreft de update van de stuurbediening heb ik geen idee eigenlijk. Mijn auto is ergens midden januari 2018 gemaakt als het goed is en is afgleverd op 16 februari dus is pas paar maand oud. Geen idee of er dan nog een update op het stuursysteem moet komen of niet.
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #25 Gepost op: 24 mei 2018, 15:54:28 »
ik heb van de winter op nokian wr4 215\50 17 rond om gelijk
ook geen last van rij gevoeligheid
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #26 Gepost op: 24 mei 2018, 16:04:27 »
Ok jij hebt wel lage spanning maar rijdt ook op 18 inch natuurlijk. Met 19 inch en zelfde breedte moet ie wel wat hoger zijn. In D lijkt het inderdaad wel wat beter te worden. Wat betreft de update van de stuurbediening heb ik geen idee eigenlijk. Mijn auto is ergens midden januari 2018 gemaakt als het goed is en is afgleverd op 16 februari dus is pas paar maand oud. Geen idee of er dan nog een update op het stuursysteem moet komen of niet.

Die update gold voor de 2017 modellen, dus dat zal vast niet gelden voor de jouwe dan... Normaal krijgt de garage de voor de auto beschikbare updates te zien zodra ze de auto aan de Witech service computer hangen....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Bob156
616

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #27 Gepost op: 24 mei 2018, 16:23:38 »
Daar begin ik zo langzamerhand ook steeds meer in te geloven inderdaad. Als iedereen er last van zou hebben zou je nog met banden(spanning) kunnen proberen een en ander minder heftig te maken. Heb ze nu bijvoorbeeld achter heel hard (3,4bar) en voor aan de zachte kant (2,3 bar) en merk dat de auto daar wel iets rustiger van wordtm maw voor wat minder direct en achter reageert wat sneller op de input aan de voorkant. De zijwind gevoeligheid blijft echter dus zal de dealer binnenkort wel eens bellen!!

Lijkt me niet geheel ongevaarlijk. 3,4 bar is veel en veel te veel. Zeker in de zomer, wanneer je een stuk sportief gaat rijden kan de druk zomaar oplopen naar 4,5 bar.
Gewoon 2,4 voor en achter. Of anders aanhouden wat in het boekje staat.

BMW 5-series hebben de afgelopen jaren ook heel veel met dit probleem te maken gehad. Kun je veel op Googlen.
Beetje overdreven, rijdt met de guilietta 3,0 voor een 2,7 achter, wordt zelf voorgeschreven door alfa bij langer op hoge snelheid, maar 3,4 is wel een beetje aan de hoge kant.

Gevoelig voor spoorvorming kan wel mede komen door de runflat banden, hebben hele stugge wangen, maar zoals al eerder gezegd uitlijning eerst maar een controleren
*

Bob156
616

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #28 Gepost op: 24 mei 2018, 16:26:15 »
klopt inderdaad. Hij gaat ook zo weer terug naar beneden hoor (de spanning). Het was puur om de extremen eens op te zoeken en te voelen wat hij dan doet.

2.2 voor is juist weer heel weinig wat ook niet ongevaarlijk is. Merk na 10 km op de snelweg al dat ze loeiheet worden dus ga zo maar weer even sigaretten halen (lees naar het tankstation waar lucht nog gratis is)

Lager druk is zeker gevaarlijker, band wordt veer sneller warm, voor langer op hoge snelheid of circuit rijden moet de bandenspanning juist omhoog.
*

alfata
3.413

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #29 Gepost op: 24 mei 2018, 16:42:07 »
Daar begin ik zo langzamerhand ook steeds meer in te geloven inderdaad. Als iedereen er last van zou hebben zou je nog met banden(spanning) kunnen proberen een en ander minder heftig te maken. Heb ze nu bijvoorbeeld achter heel hard (3,4bar) en voor aan de zachte kant (2,3 bar) en merk dat de auto daar wel iets rustiger van wordtm maw voor wat minder direct en achter reageert wat sneller op de input aan de voorkant. De zijwind gevoeligheid blijft echter dus zal de dealer binnenkort wel eens bellen!!

Lijkt me niet geheel ongevaarlijk. 3,4 bar is veel en veel te veel. Zeker in de zomer, wanneer je een stuk sportief gaat rijden kan de druk zomaar oplopen naar 4,5 bar.
Gewoon 2,4 voor en achter. Of anders aanhouden wat in het boekje staat.

BMW 5-series hebben de afgelopen jaren ook heel veel met dit probleem te maken gehad. Kun je veel op Googlen.
Beetje overdreven, rijdt met de guilietta 3,0 voor een 2,7 achter, wordt zelf voorgeschreven door alfa bij langer op hoge snelheid, maar 3,4 is wel een beetje aan de hoge kant.

Gevoelig voor spoorvorming kan wel mede komen door de runflat banden, hebben hele stugge wangen, maar zoals al eerder gezegd uitlijning eerst maar een controleren

Wellicht dat ik het niet begrijp, maar ik heb altijd geleerd dat je juist op het circuit je bandenspanning moet verlagen. Dit wegens de druktoename in de band wegens het warmer worden van de band. Je moet de banden altijd koud meten.
In die Yoko's die ik heb mag koud ook niet meer dan 2.8 bar. Dit omdat de lucht in de band op het circuit te warm kan worden wat gevaarlijk hoge druk kan realiseren. Mijn banden worden aanbevolen om op 2.1 bar te rijden. Ik heb ook even 2.6 geprobeerd, maar bij 2.1 heb je echt een gigantische bak meer grip. Check: http://www.yokohama.com.au/News-and-Blog/2013/September/How-to-set-hot-tyre-pressures-in-race-tyres.aspx
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1