!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Bob156
616

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #30 Gepost op: 24 mei 2018, 17:35:49 »


Wellicht dat ik het niet begrijp, maar ik heb altijd geleerd dat je juist op het circuit je bandenspanning moet verlagen. Dit wegens de druktoename in de band wegens het warmer worden van de band. Je moet de banden altijd koud meten.
In die Yoko's die ik heb mag koud ook niet meer dan 2.8 bar. Dit omdat de lucht in de band op het circuit te warm kan worden wat gevaarlijk hoge druk kan realiseren. Mijn banden worden aanbevolen om op 2.1 bar te rijden. Ik heb ook even 2.6 geprobeerd, maar bij 2.1 heb je echt een gigantische bak meer grip. Check: http://www.yokohama.com.au/News-and-Blog/2013/September/How-to-set-hot-tyre-pressures-in-race-tyres.aspx
[/quote]

Ja meningen zijn verdeeld daarover, probleem met de 4C is net als de Elise je hebt een redelijk brede band maar niet veel gewicht er op om  er een beetje temperatuur in te krijgen (zeker op de openbare weg) moetje lage spanning aanhouden.

Als de bandenspanning te laag is, wat een meeste voor weggebruik aanhouden heb je kans dat op het circuit de temperatuur van het loopvlak te veel oploopt en de band gaat versmeren (oppervlakte wordt te warm)
Dat de druk oploopt is normaal, maar veel meer dan 0,5 bar zal dat niet zijn als je serieus aan het rijden bent is met banden warm kijken waar de druk op staat en eventueel verlagen of verder verhogen naar wat voor die situatie het beste is.

https://www.bandenleader.be/advies-banden/aanpassen-van-bandenspanning-snelheid
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #31 Gepost op: 24 mei 2018, 21:17:15 »
Hmmm dus blijkbaar ben ik de enige.... Dan wordt het denk ik twee dingen uitzoeken. Uitlijning en eventueel banden. Maar Pascal, jij hebt zowel op de runflats als op de normale banden geen last ervan? Merk je wel verschil tussen beide?

Heb nooit op de runflats gereden.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

AdriaanQV
101

  • Type Alfa: Giulietta 1750 QV Squadra
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #32 Gepost op: 24 mei 2018, 21:56:45 »
Maak "ff" een afspraak bij de uitlijner LvdM in Dokkum voor een echt goede uitlijning. Je herkent het weggedrag van je Alfa daarna niet meer terug. Hij heeft o.a. heel wat wanhopige BMW en 4C-rijders blij gemaakt.
Addie146T$: 145 1.6 ieL 146 1.6 TS Squadra
Roegbainder: 156 1.9jtd SW Squadra 166 2.4jtd 20v Sportronic Squadra
*

brinkerik
1.830

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #33 Gepost op: 24 mei 2018, 22:31:39 »
Lammert   :sign0151:

Best een stuk rijden voor mij, maar heb het er graag voor over gehad.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Zoef
612

  • Type Alfa: Giulia 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #34 Gepost op: 25 mei 2018, 00:19:29 »
Nog even een aanvulling vanuit mijn eigen ervaringen: ik rijd de 2.2 diesel automaat en heb ook de 19"velgen met 225 voor en 255 achter. Druk op 2.4 voor en 2.5 achter. Ik ben juist van mening dat hij super rijdt en zeker met hoge snelheden zeer stabiel is.
Wie later remt, rijdt langer hard
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #35 Gepost op: 25 mei 2018, 08:38:50 »
Probleem is dat het een lease auto is dus kan ik niet zomaar even naar een andere uitlijner natuurlijk. Moet het toch via de dealer spelen dan. Dit is gelukkig vireo in Amersfoort die ook wel een naam hebben op alfa gebied.

Wat betreft bandenspanning:

Hoe lager, hoe groter de "footprint" op de weg dus meer grip. Hoe lager, hoe meer hij vervormt dus des te sneller hij opwarmt. Bij mij 3.4 achter is hoog maar zal ook minder snel warm worden en nog hoger oplopen.

Inmiddels heb ik nu 2.7 voor en 3.0 achter. Maar eens kijken hoe dat gaat en van de week de dealer eens even bellen ivm uitlijning.
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #36 Gepost op: 14 juni 2018, 00:04:49 »
Mijn vorige Alfa (166) lag 13 jaar lang als een blok op de weg dus qua wegligging was het best een tegenvaller toen ik in 2013 noodgedwongen voor een Mazda CX5 koos, mede om een flinke caravan te trekken. Je hebt werkpaarden en luxe paarden en het werkpaard CX5 deed weliswaar zijn best maar was natuurlijk geen Alfa 166. De Mazda bleek een windvanger en door de lichte carrosserie extra zijwindgevoelig. Nadat de caravan was verruild voor een camper en snel daarna de Alfa Giulia op de markt kwam, heb ik een proefrit gereden in de 2.0 benzine en was laaiend enthousiast. Ook de Giulia ligt vast op de weg en tijdens een winderige dag richting Zuid Europa was de bij tijd en wijle forse zijwind nauwelijks merkbaar. Dat was voorheen wel even anders met de CX5.
Daarom Ruud bevreemd me het dat jij hinderlijke zijwindgevoeligheid ervaart. Ik rijd op 225/45 en 255/40 18" runflat maar zou het daar aan liggen? Lijkt me sterk.
Citaat
Inmiddels heb ik nu 2.7 voor en 3.0 achter.
Is dit wat de bandenfabrikant voorschrijft? Lijkt me veel te veel.

 
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
*

QuadroOlieo
186

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.2 Diesel
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #37 Gepost op: 13 juli 2018, 13:20:34 »
Ik ervaar de stabiliteit bij hogere snelheden ook als minder dan ik was gewend.
Zelf heb ik de indruk dat het Q4 systeem de berijder het gevoel geeft dat de auto niet zo stabiel is.
Als ik de techniek een beetje begrijp is de verdeling ten gunste van de achterwielen en "grijpt" het systeem in dmv een andere verdeling.
Misschien dat ik dat voel?
ook breekt de achterkant relatief snel uit (al wordt dat heel goed opgevangen door het systeem). Stond al paar keer dwars.

Heb ook een breedset. Druk op sensor 2,5 voor / 2,6 achter.
Dit soort dimensies maakt een auto ook wel gevoelig voor alles in de weg...
Als de wielen niet goed zouden zijn uitgelijnd, dat zou je dan toch aan de slijtage moeten zien?
Al zou ik er niet van schrikken. Als ik zie hoe die was afgeleverd en wat voor fouten die jongens in de garage hebben gemaakt...

Afijn, het blijft een geweldig bak!!!
Voor mij geen ander dan Juul..

*

Wim Berkhof
13

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180 pk AT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #38 Gepost op: 16 juli 2018, 08:09:53 »
Ik heb ook vanaf het begin al behoorlijk last van zijwind.
Banden Pirelli 225/17".
Vorige week is de auto uitgelijnd maar ben sindsdien nauwelijks op de snelweg geweest en al helemaal niet met zijwind.
Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten!
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #39 Gepost op: 13 augustus 2018, 16:42:40 »
Ik ben inmiddels bij de garage geweest maar niets mee opgeschoten.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet erg te spreken was over de aanpak van de betreffende werkplaatsman.
Zal uiteraard hier geen namen van bedrijven en personen noemen!!!

Zijn conclusie kwam erop neer dat het niet aan de uitlijning kan liggen. Hij heeft er zelf mee gereden maar toen was het natuurlijk wind stil en hij zei dat als de uitlijning niet goed zou zijn dat hij zelfs dan ook wel iets gemerkt zou hebben. Kortom, hoort bij de auto, leer er maar mee leven. Vergelijken met andere merken of modellen auto's heeft geen zin want iedere auto is anders. Dat ik met de Giulia met 150 km/h bijna van de weg waai en de VW Tourannetjes me doodleuk met 170 km/h voorbij rijden alsof het niks is vond hij geen goed argument aangezien dat appels met peren vergelijken is. Persoonlijk kan ik me echter niet voorstellen dat dat normaal is bij een Alfa Giulia. Al moet ik eerlijk bekennen dat de Q4 die ik even mee mocht nemen (met 18inch runflat) er ook wel last van had maar in veel mindere mate.

Kortom een ervaring rijker en een illusie armer kon ik weer naar huis.
@ Wim Berkhof, laat me aub weten zodra je meer weet over het effect van het uitlijnen. Trouwens, weet je toevallig of ze er iets (en hoeveel) aan bijgesteld moest worden?

Bij slechte uitlijning krijg je inderdaad  onregelmatige slijtage maar dat zie je pas na een hele poos natuurlijk. Bovendien hebben veel auto's standaard al een bepaalde mate van camber of toespoor waardoor je zelfs met een correcte uitlijning al wel enige mate van onregelmatige slijtage zult krijgen.
*

Lizzy
354

  • Type Alfa: Giulietta Sport
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #40 Gepost op: 14 augustus 2018, 00:05:43 »
Ondanks dat je in een lease auto rijd ( heb ik 18 jaar gedaan) afspraak maken bij Lammert van der Meulen in Dokkum.
Ook al kost het je zelf geld, de ergernis die je nu hebt weegt niet op tegen dat beetje geld.
Gewoon doen en weet zeker dat je dik te vreden zult zijn.
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #41 Gepost op: 15 augustus 2018, 18:37:54 »
Zelden zo'n onzin gehoord, van die dealer. De Gilulia spoort normaal gesproken als een trein, dus er móet iets mis zijn met de uitlijning. Ik zou ook naar die uitlijnspecialist gaan, dan zul je er achter komen hoe het werkelijk zou moeten zijn.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #42 Gepost op: 16 augustus 2018, 10:08:02 »
als het niet waait en de weg als een biljartlaken is, spoort hij ook als een trein. Alleen met een beetje zijwind is ie heel snel van slag. En uiteraard werd er bij de dealer een proefrit gemaakt met max 130 km/h uur, klein stukje 150 trouwens maar op een behoorlijk glad wegdek en voor ZONDER wind. Nu kun je die niet zo 1,2,3 even aanzetten maar om dan al gelijk met de conclusie te komen dat er niks aan de hand is, is wel kort door de bocht vind ik. Binnenkort inderdaad maar eens kijken of ik hem laat uitlijnen , desnoods voor eigen rekening. Enige posiieve van het dealerbezoek was dat ik een mooie Veloce Q4 meekreeg als leenauto!!!
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #43 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:46:20 »
De zijwindgevoeligheid is sterk afhankelijk van twee factoren: de stijfheid/stugheid van de veer/demper-combinatie en van de uitlijning. Hoe straffer het onderstel, des te minder de zijwindgevoeligheid. Dit is trouwens heel makkelijk te testen wanneer je stil staat voor een verkeerslicht op een 80 km/u weg. Wanneer het verkeer op de rechtdoorgaande strook direct naast jou met hoge snelheid door groen rijdt en jij ervaart een sterke zijwaartse deining hierdoor, dan heb je een relatief slap onderstel. Dus het zou ook zomaar kunnen dat jij een comfortabel afgestemd onderstel hebt. Geen wonder dat de Q4 dan een andere beleving geeft.
Aan de andere kant mag deze zijwindgevoeligheid niet dermate sterk zijn, dan je slingerend over het asfalf rijdt. Ik heb zelf een Giulietta met standaard onderstel en 16" velgen, maar heb geen last van extreme zijwindgevoeligheid. Sterker nog, mijn Juul spoort op hoge snelheid uitermate strak.
Conclusie: onderstel speelt wel een rol, maar de uitlijning is bepalend voor de sporing en de zijwindgevoeligheid. Júist bij sterke zijwind komt aan het licht of een auto goed is uitgelijnd en of het camber en de sporing goed staat. Bij windstil weer testen heeft dan ook geen enkele meerwaarde.

Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Wim Berkhof
13

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180 pk AT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia en rechtuit stabiliteit/zijwindgevoeligheid
« Reactie #44 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:31:01 »
Beste Ruud_Enschede, na het uitlijnen is het bij mij een stuk verbeterd! Er was inderdaad een afwijking geconstateerd.

Overigens blijf ik nog steeds aan het kloten met lichte trilling/vibratie vanaf zo'n 125 km/uur.
Achter nieuwe banden maar dat helpt niet veel..........
Voor en achter gebalanceerd op de hunter en tijdens de vakantie in Spanje achter nog eens laten balanceren op een conventionele machine. Geen verbetering!!