!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Wim Berkhof
13

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180 pk AT
  • *
    - Startende Alfist
Trilling boven de 125 km/uur
« Gepost op: 13 juli 2018, 13:16:32 »
Inmiddels 42000 km gereden met een Big Smile.....tot twee weken geleden.
Bij een reguliere beurt is de linkerachterband vervangen omdat deze lek is en al eerder was gerepareerd (prop).
Pirelli Cinturato 225/17 is er opgelegd, dezelfde als er al op zaten.
Sindsdien een (lichte) trilling in de auto boven de 125 km/uur.
Begin deze week bij een bandenspecialist geweest met de nieuwste Hunter apparatuur en alle vier de wielen laten balanceren.
Helaas geen verbetering.
Iemand soortgelijke ervaring of tips?
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2018, 13:26:55 »
Inmiddels 42000 km gereden met een Big Smile.....tot twee weken geleden.
Bij een reguliere beurt is de linkerachterband vervangen omdat deze lek is en al eerder was gerepareerd (prop).
Pirelli Cinturato 225/17 is er opgelegd, dezelfde als er al op zaten.
Sindsdien een (lichte) trilling in de auto boven de 125 km/uur.
Begin deze week bij een bandenspecialist geweest met de nieuwste Hunter apparatuur en alle vier de wielen laten balanceren.
Helaas geen verbetering.
Iemand soortgelijke ervaring of tips?

Dit kan vele oorzaken hebben. Velg krom, band gecupt, etc.?
Ga eens langs een andere bandenspecialist en laat die er nog eens naar kijken. Wat ik wel eens wil hebben is na montage van de banden, dat de band toch nog (door het vet) iets verschuift op de velg. Maar dat zou met opnieuw balanceren natuurlijk verdwenen moeten zijn.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

brinkerik
1.830

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2018, 13:38:22 »
Linker achterband idd opnieuw uitbalanceren, eventueel ook de velg nog verdraaien tov de band.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2018, 18:27:42 »
Kan ook zijn dat de band niet volledig rond is, gebeurt wel vaker bij Pirelli. Pirelli's zijn in de regel ontzettend stug, daar heeft een niet volledige ronding een groot effect op het afrolcomfort. Mijn advies: terug naar de garage die de band vervangen heeft en hun op laten lossen. Desnoods een nieuwe band eisen.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2018, 22:08:28 »
Banden hebben altijd onbalans, velgen ook, en als je het net goed monteert dan hoef je maar weinig gewicht plaatsen.
Dus kan zijn dat het net niet helemaal juist gemonteerd is op de velgen.
Maar dan zou het met een goede balanceer apparaat geen trillingen moeten veroorzaken.
Ik heb wel ervaring dat juist de oude balanceer apparaat (met enkel cijfer weergave) betere resultaten geeft dan de nieuwe/ digitale apparaat met scherm enz.

Even een aantal dingen die je moet checken:
- Trilt het alleen binnen bepaalde snelheidsrange? Je noemt boven 125, maar als het echt door onbalans is zou het op gegeven moment wel verdwenen zijn (bijv. bij 140 trilt het niet meer)
Als het door blijven gaan dan is het wellicht niet alleen de banden maar mss ook iets met je ophanging niet goed.
- Waar voel je de trillingen? Stuur? Pedaal/stoel? of Beide? Als je het alleen op je stoel voelt dan is het goed. Maar als je het op je stuur ook voelt, dan is je voorband ook niet goed gebalanceerd.
Achterbanden niet goed gebalanceerd veroorzaakt geen trillingen op stuur meestal.
- Heb je ook gevraagd voor opnieuw uitlijnen? Meestal niets te maken met trilling, maar je reed dus blijkbaar een tijdje met een band die niet zo goed meer is, kan geen kwaad om te kijken of het allemaal nog goed recht is (ook beter voor je nieuwe band, anders is ie binnen no time gecupt)
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

Wim Berkhof
13

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180 pk AT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2018, 07:55:42 »
Inderdaad blijkt het hoogteslag te zijn in de band die nieuw gemonteerd is.
Op het balanceerapparaat is het met het blote oog goed te zien.
Woensdag komt er een nieuwe band op, ik hoop dat het hiermee verholpen is.

Overigens vond de monteur het wel raar dat de 4 banden allemaal een andere produktiedatum hebben.
De oudste week 5 - 2016 en de jongste week 37-2017.
Kan iemand hier iets op zeggen?
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2018, 16:53:39 »
Als het vanuit fabriek is dan is het beetje raar idd. Want ze hebben vaak een stapel banden..
Als het van een bandenboer is dan is het gewoon normaal, ze kunnen namelijk banden tot bepaalde datum terug nog als "nieuw" verkopen.
Is gewoon de regel zo.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

Wim Berkhof
13

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180 pk AT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2018, 13:14:16 »
Vorige week woensdag is de nieuwe achterband (links) gemonteerd.
Ik heb voor mijn vertrek naar Spanje dit weekend vrijwel niet op de snelweg gereden en hem dus niet uitgeprobeeerd (niet zo slim!).
Zondag vertrokken naar Spanje en na een paar kilometer voelde ik het al: trillen vanaf ca 125 km/uur!!! Stuur is prima stil. Trilling zit echt in de auto en komt m.i. echt van achteren.
Trillen houdt ook niet op, ik heb hem tot 175 geprobeerd. Ik heb contact opgenomen met de Dealer maar die hadden geen verklaring (is natuurlijk ook lastig op afstand).
Vervolgens Alphabet Lease gebeld en die hebben mij toestemming gegeven om naar een Alfa Dealer te gaan hier in Spanje.
De volgende vragen heb ik nog steeds:
1) het kan toch niet goed zijn dat op de aangedreven achteras een nieuwe band gemonteerd wordt terwijl de andere nog maar ca. 4 mm profiel heeft. Volgens de werkplaatschef is dat geen probleem?!?!?!
2) De nieuwe band ( is de tweede want de vorige had hoogteslag) is gebalanceerd dus zou goed moeten zijn. Of misschien ook een hoogteslag maar dat zou wel heel toevallig zijn.....
3) ik heb in ieder geval niets geraakt of een velg beschadigd.
4) iets aan de ophanging zou ook wel heel toevallig zijn omdat de ellende precies drie weken geleden is begonnen na de beurt waarin de band vervangen is.

Wie heeft er een idee waardoor het probleem veroorzaakt wordt.
Zelf denk ik nog steeds aan het wiel met de nieuwe band ( weer hoogteslag of toch niet goed gebalanceerd).
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2018, 13:17:59 »
ik heb ook wel gehoord van een geval waarbij bleek dat er een fout zat in het gebruikte balanceer apparaat cq instellingen ;)

zie (toevallig? van iemand uit Nederland):
Citaat van: Krish;17280961
In the end, I'm back to where I started. Which isn't a bad thing.

The dealer's mechanic said he'd re-balanced the wheels. It didn't solve the vibrating mirror issue though and driving home afterwards, I felt the car vibrate more than normal at highway speeds, 130+ km/h and when lifting my foot off the accelerator pedal and 'coasting'.

Rang the dealer up again and told them their re-balancing stuff was making things worse. They did find it strange as their re-balancing machines were all automated with Giulia specs, but said they would check the wheel balance again.

The next day, the mechanic himself calls me and apologizes - says they found a fault in their balancing machine. Settings were off, and the machine wouldn't respond to changes, and they had to do a hard reset and things were ok now.

I was there yesterday, and they re-balanced my wheels again, confirmed it with a 2nd balancing machine. Pushed it to 160+ km/h briefly and 'coasted', and that vibration from the steering is gone ... yay!

-krish
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #9 Gepost op: 24 juli 2018, 18:03:13 »
Het kan ook zijn dat met het verwisselen van de band jou velgrand beschadigd is. Maar dat zou je er met balanceren uit moeten kunnen halen. Andere optie is het balanceren van de velg terwijl die op de auto zit, dus het balanceren aan de auto zelf.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2018, 12:07:06 »
Trilling door onbalans is toch meestal alleen binnen bepaalde snelheid range? Als je zegt dat het bij 125 begint dan zou het rond 140-150 echt al voorbij zijn?
Zo niet dan heb je denk ik toch iets meer dan simpele onbalans. Maar goed, ga gewoon daar in spanje naar willekeurig autobandenboer. Het liefst eentje met een oud apparaat, dus zonder scherm e.d.
Want dan kunnen ze niet vanuit gaan van een opgeslagen instelling, maar echt moeten meten en passen (niet zo spannend, ze meten volgens mij de breedte, hoogte, enz.)
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2018, 16:52:55 »
Hebben ze tijdens de beurt toevallig remmetjes los gehad??

Kan namelijk zijn dat er ergens een miniscuulvuiltje tussen zit waardoor eea niet helemaal recht erop zit.

Zou ook eens na laten kijken wat de wegkrachtvariatie van de band is (als ze een hunter hebben zoals je zegt) moeten ze dat kunnen meten en zelfs een optimale situiatie moeten kunnen uitrekenen met de band en velg (evt verdraaien).
*

Martini8v
94

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTDm 8ATM
  • **
    - Junior Alfist
    • Foto site
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2018, 15:06:52 »
Mij Juul heeft ook last van vibratie's. Dit blijkt in de velg te zitten zonder dat ik "schade" heb gereden. Het is redelijk verholpen na eerst de velg zonder band op balanceer apparaat gechecked te hebben. In middels ook aan nieuwe achterbanden toe (88.000km, (rij ook op winter banden)). Hopelijk valt met nieuwe band beter te matchen anders velg ook vervangen.
*

Wim Berkhof
13

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180 pk AT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2018, 12:20:09 »
Ah ha, dat lijkt erg veel op mijn klachten.
Bij mij is het probleem overigens pas bij ca. 40K km ontstaan (nu 51K km op de teller).
Heb jij er vanaf het begin af aan last van? Of ook pas na een tijdje?
*

Wim Berkhof
13

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180 pk AT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Trilling boven de 125 km/uur
« Reactie #14 Gepost op: 3 september 2018, 09:30:18 »
Nou, er is inmiddels wat meer duidelijkheid.
We hebben een andere set wielen gemonteerd (die spuuglelijke basis  16" velgen) en met deze set rijdt de auto helemaal perfect!
Geen enkele trilling of vibratie! Zoals het voorheen ook was met mijn Competizione velgen.

Alleen nu is de vraag: "wat nu?"

Aan mijn velgen kan het volgens mij niet liggen. Deze zijn 100% schadevrij (nog nooit iets geraakt).
En achter zijn er recent nog nieuwe banden gemonteerd en gebalanceerd.
Zou het problem dan toch van de voorbanden komen? Het stuur is helemaal stil dus dat spreekt dan tegen.

Iemand een idee?