!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Bertonebianco
79

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • **
    - Junior Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
oliepeil(stok)
« Gepost op: 14 maart 2023, 20:44:22 »
Vandaag, uit het niets, een melding laag oliepeil en dus bijgevuld met een voorzichtig half litertje 0W30, ACEA2 olie.
Gezocht in de manual en gekeken onder de motorkap maar een ouderwetse peilstok heb ik niet kunnen vinden op de 2.0T motor.
Echter ik krijg de melding niet weg met de genoemde procedure van 5 minuten stationair, uit en weer 2 minuten laten lopen.

Iemand een oplossing?

Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Marcel1979
589

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: oliepeil(stok)
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2023, 20:50:58 »
Ik heb toevallig afgelopen week olie en filter laten wisselen. Mijn display gaf eerst een half balkje aan. Ik heb toen ook die procedure uitgevoerd maar er gebeurde niks. Anderhalve dag later stond het balkje weer vol. Dus mijn advies, even wachten.
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: oliepeil(stok)
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2023, 12:41:02 »
peilstok is er helaas niet op de 2.0 , alleen op de diesel.
Je zult het met de elektronische peilstok moeten doen..... Deze reageerd vaak erg traag op bijvullen.  Kom echter niet in de verleiding om er teveel olie in 1 keer in te gooien, je loopt dan risico dat je een melding krijgt voor teveel olie, waar je niet van af komt. Beste is tijdje te wachten/rijden na bijvullen

Overigens kan je met MultiEcuScan (MES) well realtime peil uitlezen ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Bertonebianco
79

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • **
    - Junior Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: oliepeil(stok)
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2023, 12:48:15 »
Instructieboekje zegt bij min  peil 1 liter bijvullen.
Ik was voorzichtig begonnen met een kwart en later nog een kwart maar er gebeurde niets.
Zojuist dus nog een wat bijgevuld en de reset procedure doorlopen. Nu op 70%. Hoop dat ik niet ben doorgeschoten maar ben in ieder geval niet over de geadviseerde 1 liter gegaan.
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: oliepeil(stok)
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2023, 13:37:19 »
Instructieboekje zegt bij min  peil 1 liter bijvullen.
Ik was voorzichtig begonnen met een kwart en later nog een kwart maar er gebeurde niets.
Zojuist dus nog een wat bijgevuld en de reset procedure doorlopen. Nu op 70%. Hoop dat ik niet ben doorgeschoten maar ben in ieder geval niet over de geadviseerde 1 liter gegaan.

Bedenk ook dat je tussen min en max moet zitten, hoeft niet persé op maximum te staan ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA