!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #30 Gepost op: 6 mei 2023, 18:40:30 »
Citaat van: MysteryAngel op  6 mei 2023, 18:29:22
Citaat van: MysteryAngel op  6 mei 2023, 18:29:22
Citaat van: bekkie op  6 mei 2023, 15:29:35
Citaat van: bekkie op  6 mei 2023, 15:29:35
Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:06:18
Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:06:18
Feit blijft dat 80 euro voor 10 min werk niet verdedigbaar is!
Als ik voor die balie had gestaan had ik gezegd, trek die zekering er maar uit , en weg was ik!

Mee eens, totaal onverdedigbaar en schandalig.
Gelukkig is het mij nog niet overkomen, meestal is het bij dit soort zaken "Neem maar mee en een fijne dag nog".

Hier ben ik het totaal mee eens maar voor dealer prijzen kijk ik hier totaal niet van op.
Zoals ik al zei ligt het er ook gewoon aan naar wat voor soort garage je gaat.
Er zijn genoeg kleinere garages die de klanten netjes proberen te helpen met redelijke tarieven.
Bij een dealer wordt voor die 10 minuten werk simpelweg een half uur monteur tijd gerekend ex btw.

Zo simpel is dat.

Het leuke is: in mijn geval gaat het om een officiële AR-dealer. Tenminste, deze maand nog. Want volgende maand zijn er geen dealers meer.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #31 Gepost op: 6 mei 2023, 19:01:44 »
Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:06:18
Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:06:18
Hoezo vanuit mij  perspectief?
Ik denk dat iedere lezer kan begrijpen dat ik met "vanuit jou perspectief" niet zozeer jou persoonlijk bedoel, maar jou als representant van "de willekeurige klant die verder geen zicht heeft op het exacte kostenplaatje achter zo'n simpele reparatie".

Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:06:18
Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:06:18
Valt me op dat 80 euro voor hooguit 10 min werk, zo erg verdedigd wordt hier.
Waarschijnlijk zijn dit ook de mensen die er totaal geen problemen mee hebben hoe de prijzen in bijvoorbeeld de supermarkten zijn.
Dit is natuurlijk een aanname mijnerzijds.
Het lijkt me niet zinnig om op basis van meningen die hier op een Alfa Romeo forum uitgewisseld worden, te gaan speculeren over hoe mensen denken over onderwerpen die hier verder niet aan de orde zijn.

Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:06:18
Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:06:18
Feit blijft dat 80 euro voor 10 min werk niet verdedigbaar is!
Dat is geen feit, maar een mening. Een mening "vanuit jou perspectief", die volledig te begrijpen en te respecteren is. Maar daarmee blijft het nog steeds slechts één kant van de medaille. Ik ga daarom nog een laatste poging doen, al is het waarschijnlijk paarlen voor de zwijnen:

De (administratieve) overhead voor het vervangen van zo'n zekering is bijna net zo groot als voor een reparatie waar een monteur de hele dag mee bezig is. Denk aan de handelingen bij de receptie, werkbon maken, inplannen, de magazijn- en werkplaatschefs die hun ding doen, facturatie en debiteurenadministratie, etc. Die kosten moeten binnen een bedrijf uiteindelijk ook gewoon gedekt worden en hakken vooral flink in de totaalprijs bij relatief kleine werkzaamheden door relatief grote/formeel georganiseerde bedrijven.

Dit gaat niet alleen op voor (dit soort) garages, maar ook voor andere branches. Vanuit het perspectief van de klant is dat vaak een onaangename verrassing. In sommige branches probeert men het daarom van te voren inzichtelijk te maken door onafhankelijk van de exacte werkzaamheden vaste 'voorrijkosten' of een 'starttarief' te berekenen. Dan geldt nog steeds dat die er naar verhouding flink inhakken bij bijvoorbeeld het vervangen van een rubbertje, en veel minder bij een complete badkamer-verbouwing. Maar je weet als klant in ieder geval wel van te voren dat je die post kan verwachten op de rekening. Misschien zou zoiets ook bij garages onaangename verrassingen kunnen voorkomen.

Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:06:18
Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:06:18
Als ik voor die balie had gestaan had ik gezegd, trek die zekering er maar uit , en weg was ik!
Dat vind ik wel een nogal agressief-assertieve benadering. In plaats van direct helemaal vast gaan zitten in je eigen gelijk, kan je ook wat ruimte laten voor het standpunt van de "tegenpartij" en elkaars perspectief proberen te begrijpen. Vaak blijkt het dan allemaal niet zo slecht bedoeld, en kom je er samen wel uit. Wel zo fijn voor de sfeer en de onderlinge verhoudingen. (Geldt trouwens ook voor de toon op een forum. ;-) )
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #32 Gepost op: 6 mei 2023, 19:24:20 »
Prima!
Dat is jouw verhaal /standpunt .

Ik denk daar anders over en dat mag.
Dat heeft  verder niks met de toon te maken van dit forum.
Inhoudelijke discussies mogen stevig zijn.

Maar ontopic,  volgens mij waren er wel meer deelnemers hier, die 80 euro voor 10 min werk schandalig vonden.
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #33 Gepost op: 6 mei 2023, 21:39:21 »
Inderdaad, laten we het ontopic houden:

Citaat van: leonm op  6 mei 2023, 15:21:45
Citaat van: leonm op  6 mei 2023, 15:21:45
En ook de 550 euro voor een klein beurtje van de TS is natuurlijk belachelijk. Olie, oliefilter, misschien nog een interieurfilter en een uur werk, meer stelt zo'n kleine beurt ook niet voor

Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:55:33
Citaat van: Bottas op  6 mei 2023, 15:55:33
Om op ts terug te komen,...
550 voor een kleine beurt zonder bijzonderheden, is natuurlijk schandalig!  Voor dat bedrag ben je gewoon afgezet, om op je eerdere post terug te komen.

De topic starter had in zijn tweede post de exacte factuur toegevoegd. Hebben jullie die bekeken? Zo ja, dan kunnen jullie misschien aangeven welke posten op die factuur volgens jullie niet juist zijn, en hoe die er dan wel uit zouden moeten zien. Daar kan de ts dan eventueel over in gesprek met de garage.
Met alleen "op een forum zeggen ze dat 550 euro schandalig/belachelijk is en dat ik ben afgezet" heeft hij niet echt sterke argumentatie om te reclameren.
*

leonm
324

  • Type Alfa: 156 V6
  • ****
    - Senior Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #34 Gepost op: 6 mei 2023, 22:45:23 »
Oeps, ik had de bijlage nooit gezien, vandaar mijn gok, olie, filter, uurtje werk
Maar zie nu dat er ook remvloeistofservice en apk bij zit, dat is natuurlijk geen standaard kleine beurt.

Waar ik sowieso over val zijn de gigantische marges die op de onderdelen en de olie worden genomen:
- Oliefilter: 3 x de prijs
- Interieurfilter: idem dito
- Olie van 22 euro/liter
En deze prijzen zijn ex btw neem ik aan?
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #35 Gepost op: 7 mei 2023, 10:23:51 »
Citaat van: leonm op  6 mei 2023, 22:45:23
Citaat van: leonm op  6 mei 2023, 22:45:23
Oeps, ik had de bijlage nooit gezien, vandaar mijn gok, olie, filter, uurtje werk
Maar zie nu dat er ook remvloeistofservice en apk bij zit, dat is natuurlijk geen standaard kleine beurt.

Waar ik sowieso over val zijn de gigantische marges die op de onderdelen en de olie worden genomen:
- Oliefilter: 3 x de prijs
- Interieurfilter: idem dito
- Olie van 22 euro/liter
En deze prijzen zijn ex btw neem ik aan?

Het zijn ook aardige marges. Ik begrijp het betoog van Danabanana wel dat zo'n bedrijf allerlei voor ons onzichtbare kosten moet doorberekenen aan de klanten. Als consument is dat soms lastig te begrijpen en te aanvaarden. Kijk, wij zijn liefhebbers en we weten vaak wel dat onderdelen goedkoper zijn dan op de factuur en een fluitje van een cent om te vervangen.

Als voorbeeld: ik wilde een Ulter dubbele uitlaat op mijn vorige Juul. Ik had die uitlaat online gezien voor 3-400 euro. Dus heb ik aan dezelfde dealer als de TS opdracht gegeven die te bestellen en te monteren. Kreeg ik een factuur van bijna 700 euro: zo'n 600 euro voor de uitlaat en dan nog montage erbij. Tja, dan kan ik boos zijn (en dat was ik ook hoor) maar achteraf gezien was het A: dom van mij om hem door hen te laten bestellen en te monteren en B.: naïef van mij om te denken dat ik voor max 400 euro aanschaf + 50 euro montage klaar zou zijn.

Ik wil maar zeggen: wij als (soms doe-het-zelvende) liefhebbers kijken met een andere blik naar facturen. Toevallig sprak ik gisteren een Giulietta rijder die dit een fijne garage vindt en er verder geen problemen mee heeft. Zelf heb ik dan weer het gevoel dat deze garage altijd het onderste uit de kan wil.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Barman
87

  • Type Alfa: 159
  • **
    - Junior Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #36 Gepost op: 8 mei 2023, 08:45:44 »
Citaat van: leonm op  6 mei 2023, 22:45:23
Citaat van: leonm op  6 mei 2023, 22:45:23
Oeps, ik had de bijlage nooit gezien, vandaar mijn gok, olie, filter, uurtje werk
Maar zie nu dat er ook remvloeistofservice en apk bij zit, dat is natuurlijk geen standaard kleine beurt.

Waar ik sowieso over val zijn de gigantische marges die op de onderdelen en de olie worden genomen:
- Oliefilter: 3 x de prijs
- Interieurfilter: idem dito
- Olie van 22 euro/liter
En deze prijzen zijn ex btw neem ik aan?

Die aanname is juist, de prijzen waren ex-btw :)
De APK zit bij de ServicePasPlus.
Naast de remvloeistofservice zat er ook een gratis aircoservice bij.
Huidige partner: Alfa Romeo 159 1750 TBI TI Sportwagon Rosso Competizione
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 TS 16v Veloce Distinctive Nero Metallico
*

wardog
82

  • Type Alfa: 159 1750TBI Ti
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #37 Gepost op: 9 mei 2023, 18:17:48 »
Kijk als je alles door een garage laat uitvoeren betaal je gewoon de hoofdprijs. marges zijn groter want veel overhead kosten (onderdelen op voorraad houden, hypotheek pand, etc. etc. tot aan de gratis koffie voor de monteur toe)
Daar komt bij dat er die remvloeistof vervanging bij zit. zoals ik de factuur zie is de prijs kleine beurt een vast bedrag qua arbeid (142,50).
Ze omschrijven netjes wat ze daar voor doen, aangezien het een kennelijk een vast bedrag is had je dit van te voren kunnen vragen.
Als ik iets laat uitvoeren (doe bijna alles zelf) vraag ik altijd van te voren wat de kosten gaan zijn.
Vergeet niet dat je bij de tbi de bodemplaat volledig moet verwijderen om bij het filter en dergelijke te kunnen en ik heb daar altijd best veel werk aan.
En dat weten zij ook dus dat is in de vaste prijs mee gecalculeerd. Op de brug rijden,  bodem plaat er af, carterplug losdraaien, olie aftappen, oliefilter verwijderen, olie filter plaatsen, carterplug er weer in, bodemplaat er weer op, olie bijvullen, weer van de brug rijden, kost mij ongeveer een uur.
Dan is er ook het vloeibare goud in gegaan wat betreft de selina qv olie. Ik weet dit word geadviseerd door alfa romeo (dus een dealer zal dat ook standaard gebruiken) maar ik ben toch overgestapt naar een goedkopere variant. Dit kan makkelijk zolang het maar aan de specificaties van alfa romeo/fiat voldoet. Jij betaald 22 e de liter ik 10 e de liter.
De andere dingetjes zoals prijs oliefilter en pollenfilter kan idd goedkoper maar dan spreek je over een paar eurotjes geen tientallen euro's.
Lang verhaal kort, yup stevige rekening voor een kleine beurt maar ik vind hem wel te verklaren en krijg niet echt het gevoel dat ze je het vel over je oren hebben getrokken.
Vervang de olie prijs en haal de remvloeistof vervanging er van af dan kom je op een heel ander bedrag.
Vorige liefdes:
33 1.5 Ti bj86, 33 1.7 QV bj89, 33 1.7IE sw, 33 1.7 QV 16v, 75 2.0ts, 75 3.0,
155 1.8 ts, 155 1.8 turbo wide body, 156 1.8ts sw (2x)
156 1.9 jtd sw
*

wardog
82

  • Type Alfa: 159 1750TBI Ti
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #38 Gepost op: 9 mei 2023, 18:38:43 »
Wazig kan vorige post niet editten dus maar even zo.

Opgezocht online bij kwikfit welke een prijsvechter zou moeten zijn en ik weet zeker dat er daan geen selina qv olie in gaat :

Jouw Alfa Romeo heeft bij 143.000 kilometer het volgende onderhoud nodig:

Motoroliefilter vervangen
Motorolie vervangen
Afdichtring voor olieaftapplug vervangen
Interieurfilter vervangen
Remvloeistof vervangen
Service en controlepunten
(2:35 uur)
€ 431,00
Vorige liefdes:
33 1.5 Ti bj86, 33 1.7 QV bj89, 33 1.7IE sw, 33 1.7 QV 16v, 75 2.0ts, 75 3.0,
155 1.8 ts, 155 1.8 turbo wide body, 156 1.8ts sw (2x)
156 1.9 jtd sw
*

Barman
87

  • Type Alfa: 159
  • **
    - Junior Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #39 Gepost op: 10 mei 2023, 12:37:22 »
Helemaal mooi, aardig wat goede commentaren voorbij zien komen :)
Zoals al eerder aangegeven voelde ik me niet bekocht of gematst maar meer onwetend.

Afgaande op de meeste reacties lijken dit redelijk markconforme prijzen te zijn.
Als je het zelf doet dan kost het natuurlijk veel minder maar jij hoeft ook geen bedrijf draaiende te houden.
Huidige partner: Alfa Romeo 159 1750 TBI TI Sportwagon Rosso Competizione
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 TS 16v Veloce Distinctive Nero Metallico
*

brinkerik
1.831

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: 'Normaal' tarief beurtje
« Reactie #40 Gepost op: 11 mei 2023, 22:53:29 »
Naar mijn ervaringen in het verleden.. Ben ik blij met een monteur die mijn verhaal serieus neemt

Ik wil gewoon geen cent te weinig aan onderhoud uitgeven..   Van uitstel komt afstel.   Gaat hier vorige week een lampje branden van onder houd binnen 2000 km, en mailtje van mij om onderhoud in te plannen is alweer verstuurd.

Ja, kost wat, maar wil het heel heel graag op niveau houden. Verse olie,  enz. 

Maar iedereen prima die het duur of prijzig vind,  auto en Alfa rijden in NL is erg aan de prijs, maar ik ga niet op de oprit olie verversen.

dus.. Alfaservice Assen heeft aan mij goede klant,  en ik verwacht dat de Alfa kennis toe gepast wordt; en mijn Bella optimaal presteert!
My 2 Cents
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97