!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

koepeetje
95

  • Type Alfa: Giulia 2.0T, 156 GTA
  • **
    - Junior Alfist
159 1.9jts start niet
« Gepost op: 18 november 2020, 23:25:20 »
Gisterenochtend wilde de 159 niet meer starten, de startmotor draaide rond, maar de auto slaat gewoon niet aan.
De zondag ervoor had ik 's avonds voor het eerst moeite met starten, maar toen pakte hij nog net. Wel verschenen allerlei foutmeldingen in het centrale display over hillhold en VSC. Eenmaal thuisgekomen, waren al deze problemen verdwenen na een herstart.
Maar blijkbaar was het twee dagen later toch over.

Uitlezen met mijn StarDIAG bluetooth OBD2-reader leverde twee foutmeldingen op:
1. P0335 Crankshaft Position Sensor A Circuit
2. P0564 Cruise Control Multi-Function Input Signal

Bij het starten bleef de toerenteller compleet stil staan, dus zeer waarschijnlijk is het de krukassensor. Ik heb een vervangende van het merk Bosch besteld, deze wordt hopelijk binnenkort afgeleverd.

Vervangen zou een koud kunstje moeten zijn, de elearn zegt de stekker loshalen, de bout losdraaien en de sensor verwijderen.
Met de camera al even een foto gemaakt van de sensor die ik denk dat het is:



Je komt er (natuurlijk) niet heel makkelijk bij, maar met wat gepriegel en geduld zal dat wel lukken.

Iemand ervaring met deze klus?
Nu: Giulia 2.0T Super Business, 156 GTA, Maserati Ghibli 2.0V6 1994, BMW i3 120Ah.
Gehad: Giulietta QV, 159 sw 1.9JTS en nog veel meer
*

MonstroMorini
21

  • Type Alfa: Brera
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 1.9jts start niet
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2020, 15:32:37 »
Ja - dat issum!
Heb 'm een paar weken geleden op onze Brera 2.2jts vervangen. Is idd niet echt makkelijk bereikbaar, maar gaat wel.
Bij mij zit er een blauwe borging op de stekker, die eruit schuiven. Gaat makkelijker met de sensor los vh blok.

Bij het monteren ff het boutje met schilderstape oid. fixeren in je dop. Ik had dopje met magneet - magneet was niet sterk genoeg, ander boutje moeten zoeken  :banghead:

*

koepeetje
95

  • Type Alfa: Giulia 2.0T, 156 GTA
  • **
    - Junior Alfist
Re: 159 1.9jts start niet
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2020, 21:36:13 »
Kijk aan, bedankt voor je reactie MonstroMorini !!!
Lekker om te weten dat ik goed zit.
De blauwe borging had ik al wat over gelezen, die schijnt nogal lastig te kunnen zijn, daarom is het inderdaad handiger om de sensor met stekker uit het blok te halen.
Ik laat nog weten hoe het gelopen is.
Nu: Giulia 2.0T Super Business, 156 GTA, Maserati Ghibli 2.0V6 1994, BMW i3 120Ah.
Gehad: Giulietta QV, 159 sw 1.9JTS en nog veel meer
*

koepeetje
95

  • Type Alfa: Giulia 2.0T, 156 GTA
  • **
    - Junior Alfist
Re: 159 1.9jts start niet
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2020, 17:42:39 »
Vandaag kwam eindelijk de Bosch krukassensor binnen. Het monteren was even prutsen, maar uiteindelijk binnen 10 minuten geregeld.
Na het starten kwam wel gelijk de melding 'motor controleren' naar voren, maar na het wissen van de meldingen, kwam deze niet meer terug. Ook geen andere meldingen uitgelezen. Helemaal blij dat dit zo eenvoudig en voordelig te fixen was!

Nu hopen dat de 159 het tot en met vrijdag braaf blijft doen, zodat hij probleemloos ingeruild kan worden op de Giulietta QV   ;D
Nu: Giulia 2.0T Super Business, 156 GTA, Maserati Ghibli 2.0V6 1994, BMW i3 120Ah.
Gehad: Giulietta QV, 159 sw 1.9JTS en nog veel meer
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: 159 1.9jts start niet
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2020, 10:39:08 »
Vandaag kwam eindelijk de Bosch krukassensor binnen. Het monteren was even prutsen, maar uiteindelijk binnen 10 minuten geregeld.
Na het starten kwam wel gelijk de melding 'motor controleren' naar voren, maar na het wissen van de meldingen, kwam deze niet meer terug. Ook geen andere meldingen uitgelezen. Helemaal blij dat dit zo eenvoudig en voordelig te fixen was!

Nu hopen dat de 159 het tot en met vrijdag braaf blijft doen, zodat hij probleemloos ingeruild kan worden op de Giulietta QV   ;D

Melding is helemaal normaal, had ik ook toen ik mijn TBI ging cranken zonder bdp sensor. (vervangen olie seal)