!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

matthis
2

  • Type Alfa: 159 TI
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2023, 10:01:54 »
beste mede alfa-eigenaars
Ik heb deze week ook een nieuwe auto radio gekocht met carplay (audiovolt in nederland) link: https://www.audiovolt.nl/product/dab-wireless-apple-carplay-android-auto-navigatie-voor-alfa-romeo-spider-159-4x80w-audiovolt-xpa-675dbt/
Alles werkt (de stuurbediening, dab+, radio...) Het enige probleem is dat ik geen geluid uit de boxen krijg. Is dit omdat mijn alfa voorzien is van een "bose systeem"? ik veronderstel dat mijn boxen geen massa krijgen. Ik heb jullie vorige berichten gelezen maar kan er niets over terug vinden.
Hopelijk heeft één van jullie of meerdere hier ervaring mee ;)
Alvast bedankt voor de hulp
Groetjes
*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #16 Gepost op: 14 maart 2023, 13:02:44 »
Je moet de bose versterker nog van een +12v signaal voorzien, dat kwam normaal gesproken uit je originele radio maar mist nu dus.
Zou een rode draad met gele streep moeten zijn.  Op de BOSE versteker connector C, pin 8.
Waarschijnlijk heeft je aftermarket wel een remote signaal, die kun je wellicht gebruiken hiervoor.



Edit: Zie dat je een alfa 159 hebt, bovenstaande is voor Giulietta, maar wellicht is dit onveranderd ;)
*

matthis
2

  • Type Alfa: 159 TI
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2023, 13:14:46 »
enorm bedankt voor het antwoord alvast !
1 stomme vraag nog waarschijnlijk :D waar bevind zich de versterker en moet ik de versterker voorzien van 12 v vanuit de nieuwe radio of niet?
Bedankt Daniel !
*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2023, 13:20:38 »
Ook bij de 159 wordt de versterker Unit P070 genoemd, da's in elk geval aan de Giulietta.
Deze bevindt zich in de kofferbak, ik denk aan de rechterkant achter de bekleding.



Je zou de REM (remote) draad vanuit de radio kunnen gebruiken, het is puur een inschakelsignaal dat de BOSE nodig heeft, want hij heeft z'n eigen voeding+zekering voor de 'grotere stroom'.
*

BartH
3

  • Type Alfa: 159 Sportwagon 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #19 Gepost op: 5 mei 2023, 07:43:07 »
Ik heb een 2DIN autoradio met draadloze Carplay en Android Auto ingebouwd. Vanwege het Blue&Me moest er wel een extra module tussen de quadblock en de radio. Beiden aangeschaft bij Audiovolt.

De kwaliteit is redelijk en het werkt meest van de tijd goed. Helaas zijn echter niet alle zaken te bedienen. De klok kan i, bijvoorbeeld niet meer aanpassen. Die liep via de oude radio (zelfde navi als jij hebt).

Heeft iemand daar een oplossing voor?
*

Djert
17

  • Type Alfa: 159 SW - 1750 TBi Ti
  • ****
    Amico del club - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #20 Gepost op: 5 mei 2023, 08:43:04 »
Je moet de oude navi dan laten uitschrijven uit het canbus systeem, dan "weet" de auto dat deze niet meer aanwezig is en kan je de klok etc. via het menu tussen de tellers aanpassen. Dit kan met een programma genaamd MultiECU scan, of bij de dealer. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn vast mensen in de buurt die dit programma hebben en je daarmee willen helpen.
2011 159 SW 1750 TBi Ti
*

BartH
3

  • Type Alfa: 159 Sportwagon 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #21 Gepost op: 5 mei 2023, 13:52:26 »
Dank je wel Djert. Hier kan ik wel wat mee.

Ik woon in de buurt van Nijmegen. Aanbevelingen zijn welkom. :-)
*

Djert
17

  • Type Alfa: 159 SW - 1750 TBi Ti
  • ****
    Amico del club - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #22 Gepost op: 5 mei 2023, 16:22:04 »
Ik ken zo niemand in die omgeving, maar die zullen er vast zijn! Ik zou je ook kunnen helpen, maar woon in Zutphen, dus dat is nog wel een stukje uit de buurt.
2011 159 SW 1750 TBi Ti
*

BartH
3

  • Type Alfa: 159 Sportwagon 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #23 Gepost op: 8 juli 2023, 09:54:20 »
Beste Djert,
De afgelopen weken heb ik gezocht naar bedrijven die dit kunnen,maar helaas zonder resultaat. Ik zou graag gebruik willen maken van je aanbod om er samen eens naar te kijken. En Zutphen is niet het andere eind van de wereld he. ;-)
Groet, Bart
*

Djert
17

  • Type Alfa: 159 SW - 1750 TBi Ti
  • ****
    Amico del club - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #24 Gepost op: 8 juli 2023, 10:10:09 »
Hoi Bart,
Dat is prima, ik stuur je wel even een PM.
2011 159 SW 1750 TBi Ti
*

DeHeerDeWit
26

  • Type Alfa: 159 2.0 jdtm SW Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #25 Gepost op: 25 augustus 2023, 10:11:21 »


Nog even een laatste update met betrekking tot de vervanging van de originele 2 din radio van magneti marelli met navigatie.

Deze heb ik laten vervangen bij Carplace soundcenter in Uden. Ik woon weliswaar in Tilburg, maar hier was deze aanpassing minimaal 3x zo duur. Deze hebben alles netjes ingebouwd, alleen was het even zoeken om een passende sierlijst te vinden die past. Ik ben voor de JVC-kw-m560bt. Dit is een instapmodel welke beschikt over Android auto ondersteuning. Het kan allemaal luxer, zoals een van Kenwood of Alpine, maar met mijn aanstaande dochter in aantocht moet ik bekennen dat de Alfa even op plek 3 komt.

Ik was voor de aanpassing  400 euro kwijt. Ik ben daar heen gegaan in de ochtend, kon daar rustig werken en een paar uur zat alles er netjes in.

Ik ben echt enorm blij met het resultaat.
*

Dutchdriftking
432

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • ****
    - Senior Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #26 Gepost op: 25 augustus 2023, 10:40:28 »
Kijk, dat is een mooi eindresultaat. Ik heb de mijne inmiddels ook ingebouwd. Past perfect, radio was iets meer dan 200 euro, en iemand van de Facebook groep heeft hem voor nop er in gezet. Draadloos Android auto, werkende stuurwielbediening en de oude achteruitrij camera van de vorige Ali unit is inmiddels ook werkend. Erg blij mee!

Een paar plaatjes:















Topic voor het complete verhaal:
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/show-your-ride/alfa-romeo-159-rosso-competizione-2-0-jtdm-squadra-massimo/60/
*

DeHeerDeWit
26

  • Type Alfa: 159 2.0 jdtm SW Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #27 Gepost op: 25 augustus 2023, 11:07:59 »
De 159 van na 2009 heeft het mooiste metaal in het interieur in mijn optiek. Bij die van u zit er zelfs een camera bij. 

Ziet er mooi uit!


*

Dutchdriftking
432

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • ****
    - Senior Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #28 Gepost op: 25 augustus 2023, 11:12:35 »
De 159 van na 2009 heeft het mooiste metaal in het interieur in mijn optiek. Bij die van u zit er zelfs een camera bij. 

Ziet er mooi uit!

Dankje!
Dit van mij is geen metaal. De donkere TI inleg vond ik zelf te donker en ook erg prijzig om in te bouwen. En vind maar eens een net setje, ze beschadigen namelijk nogal snel. Ik heb de mijne hierom laten hydrodippen. Ziet er naar mijn bescheiden mening veel beter uit dan origineel donker TI.
*

MysteryAngel
2.695

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #29 Gepost op: 28 augustus 2023, 19:36:32 »
Ziet er netjes uit zo die radio unit van jvc.
Ennuh het instap model is over het algemeen prima,
de meeste functies die je wilt zitten er doorgaans wel op. :)