Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => 159 => Topic gestart door: Tjibbe op 17 juni 2019, 17:15:48

Titel: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tjibbe op 17 juni 2019, 17:15:48
Ik had het 2 weken terug al eens in een bocht, dus ik overwoog of de electronica misschien ingegrepen had (doorslippend wiel: weg power) maar ik had het zojuist rechtuit: derde versnelling, ongeveer 1600 toeren, half gas (gewoonlijk krijg je dan net lekker die duw in de rug) en hij begint te trekken maar ineens is alle vermogen weg, tot 2x aan toe binnen 10 seconden. Geen melding op display maar ik weet dan ook niet of dat te verwachten is, ik ben nog te onbekend met Alfa's.
De auto heeft een squadra tuning en ik moet er potverdikkeme over 2 weken mee op vakantie met een caravan erachter.

Is dit een bekend fenomeen? Suggesties wat het kan zijn? En is er een bedrijf in de buurt van Zaanstad dat hem kan uitlezen?
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tuulster op 17 juni 2019, 17:33:27
Het Autohuis in Koog aan de Zaan is een bekende in de regio!

Succes man!
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tjibbe op 17 juni 2019, 19:57:42
Dank je wel! Helaas belde ik net wat te laat.
Paar bluetooth elm327's besteld maar daar heb ik nu niks aan haha. Morgen gewoon naar werk, we zullen zien.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: FreddyW159 op 17 juni 2019, 23:23:44
Wat geeft je turbodrukmeter aan? Het zou kunnen dat je turbo het begeven heeft. In een gunstig geval is er een slangetje van de turbo gescheurd of lek waardoor de druk een soort van ontsnapt. Ik hoop het laatste voor je. Dat is een goedkope en snelle fix.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: SpecialVeloce op 18 juni 2019, 01:19:40
Wat geeft je turbodrukmeter aan? Het zou kunnen dat je turbo het begeven heeft. In een gunstig geval is er een slangetje van de turbo gescheurd of lek waardoor de druk een soort van ontsnapt. Ik hoop het laatste voor je. Dat is een goedkope en snelle fix.

Dit zou wel het geval kunnen zijn anders dan met een diesel. Die vaak een vnt turbo hebben. Als hier het slangetje lekt trekt ie er niet lekker aan.

Bij een turbo met waste gate wat de k3 turbo in dit geval heeft kan het zijn als er lek is. Dat deze turbo blijft spoolen tot de alarm limit en dan een fuel cut krijgt.

Dus het is niet gek om dit even te checken.
Weet niet of dit event geregistreerd wordt maar hij moet niet boven de 1.5 of 1.6 bar komen anders gaat het niet lang goed voor de turbo denk ik. Momentaan is geen probleem maar duur druk vinden ze meestal niet leuk.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tjibbe op 18 juni 2019, 06:00:52
Turbodruk blijft gewoonlijk iets onder de 1,6. Het gaat op zo'n moment te snel, is te kort om de druk te bekijken terwijl het gebeurt. Heb wel de indruk dat ie voorheen ietsjes lager kwam, maar dat ik die auto zo kort heb helpt niet. Ik ben van niks zeker.
Ik heb de afgelopen weken ook wel het gevoel dat ik wat power mis, bij net wat minder dan volgas trekt ze harder op dan bij volgas. Als ze koud is schokt ze licht tijdens optrekken, komt dat er ook mee overeen?
Die fuel cut lijkt me correct, de boel voelt direct doods aan, zou goed kunnen zijn dat ik dan afrem op de motor. Maar, nogmaals, het is erg kortstondig, en reken maar dat je meteen van het gas af gaat dus dat helpt in die zin ook niet.

Is het trouwens normaal dat de extra koelvin bijna altijd meedraait?

Vandaag wat eerder naar huis, even langs Autohuis.

Bedankt voor het meedenken!

edit: wat kleine aanvullingen.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: FreddyW159 op 18 juni 2019, 06:12:18
Koelvin kan te maken hebben met de airco. Als je de airco uitzet wil het wel eens minder zijn. Die van mij gaat ook steeds aan.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tjibbe op 18 juni 2019, 06:15:44
Koelvin kan te maken hebben met de airco. Als je de airco uitzet wil het wel eens minder zijn. Die van mij gaat ook steeds aan.

Dat klinkt dan tenminste als normaal. Lijkt weinig reserve te hebben maar als het functioneert dan functioneert het. Ik ben wellicht wat al te sensitief omdat ik de auto al bleek te hebben gekocht met een kapotte thermostaat, die is vervangen dus ik hoopte op beterschap (tegen beter weten in want hij koelde toen eigenlijk alleen maar meer of minstens even veel).
Maar goed, dat laten we dan dus zo. Thx voor je reactie :)
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: FreddyW159 op 18 juni 2019, 06:21:55
Check het anders even door je airco uit te zetten. Als ik mijn airco uitzet gaat de koelvin ook gelijk uit om vervolgens niet meer aan te gaan. Mocht het bij jou niet het geval zijn dan is het een ander probleem natuurlijk.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: SpecialVeloce op 18 juni 2019, 08:48:38
Koelvan Airco > aan uit gaan is een normaal proces, die compressor pompt de druk stijgt door de temperatuur en de fan koelt het weer af.

Thermostaat heb ik recent ook vervangen bij iets fluctuatie
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tjibbe op 18 juni 2019, 15:26:29
Er staan geen storingen in het geheugen, volgens de monteur zal het ook geen turbo slang zijn omdat hij het dan altijd heeft en de turbodruk bovendien goed is.
Monteur heeft zelf ook zo'n wagen gehad en heeft precies hetzelfde aan de hand gehad. Het bleek bij hem om een bobine te gaan.

Advies dat ik gekregen heb is om door te gaan (lees gas te blijven geven) tot het motormanagement lampje aan gaat zodat de melding wordt opgeslagen.

Mocht dat niet zo zijn is het advies voor mijn vakantie alle vier de bobines te vervangen.

Wordt dus vervolgd.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tjibbe op 18 juni 2019, 17:26:49
Zijn bobines eenvoudig zelf te vervangen bij een tbi?
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: SpecialVeloce op 18 juni 2019, 18:42:30
Yes super eenvoudig.

Voorzichtig de kap eraf trekken op de hoeken. soms blijft zo'n rubber zitten even er los aftrekken van het montage kogeltje en weer in het deksel schuiven.

(https://i.ibb.co/c8Nn8JF/20180625-191732.jpg) (https://ibb.co/vdJnd1P)

Als je de gele borg klipjes eruit schuift (liefst bij warme temperatuur) dan kan je de stekker meen ik indrukken en eraf trekken.

Hierna dop 10 en hij is los. eventueel kan je nieuwe boegies steken. Hier heb je wel een smalle bougie dop voor nodig met 3/8 ratel.
Het zijn irridium bougies standaard die gaat uit m'n hooft iets van 80k km mee. electrode afstand hoef je niets aan te doen.

in cil 4 en eventueel e kan wat olie in gelopen zijn. dit kan van het vullen zijn. Als het van een lekke pakking is ben je zuur. hier zou je eventueel ook een misfire door kunnen krijgen.
Hou het in de gaten want de ontsteking module zit in de ecu tegenwoordig dat wordt een duurdere reparatie. (tenzij je zelf kan solderen) Maar in dit geval is er echt iets serieus aan de hand hoor. door blijven door rijden op 3 cilinders enz.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tjibbe op 18 juni 2019, 20:57:34
Dank je, ik ga morgen als ik thuis ben even kijken en dan ga ik er 4 bestellen.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: SpecialVeloce op 19 juni 2019, 12:53:54
oh misschien overkill aan info.

dit is cilinder nr. 4 (bij de vuldop)
bij mij zat hier wat olie dit heb ik er eerst wat uitgeblazen met perslucht en schoon gespoeld met wat remmen reiniger. Pas op voor rubberpakking die vinden remmenreiniger niet zo fijn.
even in de gaten houden of het schoon blijft.

(https://i.ibb.co/VpBgx77/20180709-210814.jpg) (https://ibb.co/x851Ypp)
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tjibbe op 19 juni 2019, 16:08:58
Dank jullie wel!

Ik heb 4 bobines en 4 bougies besteld, tegen die tijd ook even een passende bougie sleutel kopen.

Ik heb ook even navraag gedaan bij La Scuderia, monteur vertelde me dat sommige tuners foutcodes verwijderen en dat daarom niet alles wordt gelogd. Toen ik vertelde dat mijne door squadra getuned is leek het hem onwaarschijnlijk dat dat bij mij speelt.
Blijkbaar gebeuren zulke dingen dus soms bij Beun de tuners (conform beunhazen, niet net dat ene oprechte bedrijf om de hoek dat Beuntje heet), ze krijgen ze weleens binnen.

Momenteel loopt de motor niet mooi stationair als ie koud is. Hij sloeg al eens een slagje over de afgelopen weken tijdens koudloop, maar dat weet ik aan 4-cilinders. Ik heb de afgelopen 10 jaar alleen 6- en 8-cilinder motoren gereden. Vermoedelijk is zoiets dus een aankondiging.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Timon op 19 juni 2019, 17:13:57
Verhaal van de bobines klinkt wel aannemelijk. Ben benieuwd of de monteur inderdaad gelijk krijgt.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tjibbe op 22 juni 2019, 22:39:01
...
in cil 4 en eventueel e kan wat olie in gelopen zijn. dit kan van het vullen zijn. Als het van een lekke pakking is ben je zuur. hier zou je eventueel ook een misfire door kunnen krijgen.
Hou het in de gaten want de ontsteking module zit in de ecu tegenwoordig dat wordt een duurdere reparatie. (tenzij je zelf kan solderen) Maar in dit geval is er echt iets serieus aan de hand hoor. door blijven door rijden op 3 cilinders enz.

Je blijkt gelijk te hebben.

Gisteren reed ik weg van mijn werk en dat ging niet lekker. Ik wilde niet blijven wachten op de bestelde spullen die stiekem toch niet in voorraad bleken te zijn dus ben meteen doorgereden naar Scuderia, monteur laptop er aan gehangen en ik gereden, uiteraard geen vuiltje aan de lucht.
Nachtje daar laten staan, vanmorgen weer gestart (de klacht van slecht draaien was vooral bij koude motor), draaide weer erg mooi.
Uiteindelijk iets verder gekeken, er bleek in alle bougie schachten olie te staan maar in 4 tot boven de bougie.
Schoongemaakt, donderdag wordt de klepdekselpakking vervangen, auto rijdt nu weer even heerlijk, ook weer meer vermogen.

Vanwaar je opmerking over de ontstekingsmodule, die kon ik niet helemaal plaatsen?
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: SpecialVeloce op 24 juni 2019, 13:29:28
Even een beknopte beschrijving van de werking van het ontsteking systeem.

Je hebt de ECU > deze stuurt door het signaal van de BDP sensor (krukas) icm (nokkenas voor preciezie timing) een signaal door naar de boegie.

Maar de boogie heeft een hoge spanning nodig om te vonken om dit te realizeren is het electronisch opgebouwd uit verschillende componenten.


De Bobine (soort transformator) deze maakt van 12v  12000 volt - 250000 volt en kan nog wel eens hoger oplopen.

Om deze bobine aan te sturen heb je een schakelaar nodig. Vroeger waren dat contact punten maar tegenwoordig zijn het half geleiders. (of wel contactloze schakelaars c.q. solid state)

Als de ECU het signaal schakeld maar de bobine kan zijn energie niet goed kwijt blijft er opgehoopte energie in de bobine zitten deze zal warm worden en dan stuk gaan. Waarop vervolgens of op den duur de schakelaar  stuk gaat die de bobine moet aan sturen.  Deze schakelaar zit tegenwoordig (vaak) in de ECU.   

Voorbeeldje van een Halfgeleider schakelaar / Mosfet
https://www.google.com/search?q=ignition+mosfet&rlz=1C1GCEU_nlNL821NL821&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiRge_D_4HjAhXRRMAKHeZeB4gQ_AUIECgB&biw=1745&bih=836#imgrc=9DOT3RF-KNpfSM: (https://www.google.com/search?q=ignition+mosfet&rlz=1C1GCEU_nlNL821NL821&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiRge_D_4HjAhXRRMAKHeZeB4gQ_AUIECgB&biw=1745&bih=836#imgrc=9DOT3RF-KNpfSM:)


Oud Systeem

(https://image.slidesharecdn.com/pistonengineslesson5-150423084934-conversion-gate01/95/piston-engines-ignition-13-638.jpg?cb=1429797042)

Een voorbeeldtje hoe het volgens mij bij een TBI zit. de ECM en Power Zitten vaak juist in 1 behuizing vandaar. is het zaak om dit tijdig op te lossen.

(https://sr20tuning.files.wordpress.com/2017/01/ignition-schematic.jpg?w=820)

Mijn ervaring is dat dit vaak een probleem was bij BMW of VW. als 1 bobine stuk gaat de uiteindelijk allemaal gaan. En later ook de computer.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: Tjibbe op 24 juni 2019, 16:31:34
Helder, dank je wel. Het is nu dus afwachten of er andere onderdelen ook een opdoffer hebben gekregen.
Titel: Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
Bericht door: SpecialVeloce op 24 juni 2019, 18:08:42
Helder, dank je wel. Het is nu dus afwachten of er andere onderdelen ook een opdoffer hebben gekregen.

Als het nu goed is, dan hoef je je niet druk te maken.