!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
« Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2019, 16:08:58 »
Dank jullie wel!

Ik heb 4 bobines en 4 bougies besteld, tegen die tijd ook even een passende bougie sleutel kopen.

Ik heb ook even navraag gedaan bij La Scuderia, monteur vertelde me dat sommige tuners foutcodes verwijderen en dat daarom niet alles wordt gelogd. Toen ik vertelde dat mijne door squadra getuned is leek het hem onwaarschijnlijk dat dat bij mij speelt.
Blijkbaar gebeuren zulke dingen dus soms bij Beun de tuners (conform beunhazen, niet net dat ene oprechte bedrijf om de hoek dat Beuntje heet), ze krijgen ze weleens binnen.

Momenteel loopt de motor niet mooi stationair als ie koud is. Hij sloeg al eens een slagje over de afgelopen weken tijdens koudloop, maar dat weet ik aan 4-cilinders. Ik heb de afgelopen 10 jaar alleen 6- en 8-cilinder motoren gereden. Vermoedelijk is zoiets dus een aankondiging.
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
« Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2019, 17:13:57 »
Verhaal van de bobines klinkt wel aannemelijk. Ben benieuwd of de monteur inderdaad gelijk krijgt.
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
« Reactie #17 Gepost op: 22 juni 2019, 22:39:01 »
...
in cil 4 en eventueel e kan wat olie in gelopen zijn. dit kan van het vullen zijn. Als het van een lekke pakking is ben je zuur. hier zou je eventueel ook een misfire door kunnen krijgen.
Hou het in de gaten want de ontsteking module zit in de ecu tegenwoordig dat wordt een duurdere reparatie. (tenzij je zelf kan solderen) Maar in dit geval is er echt iets serieus aan de hand hoor. door blijven door rijden op 3 cilinders enz.

Je blijkt gelijk te hebben.

Gisteren reed ik weg van mijn werk en dat ging niet lekker. Ik wilde niet blijven wachten op de bestelde spullen die stiekem toch niet in voorraad bleken te zijn dus ben meteen doorgereden naar Scuderia, monteur laptop er aan gehangen en ik gereden, uiteraard geen vuiltje aan de lucht.
Nachtje daar laten staan, vanmorgen weer gestart (de klacht van slecht draaien was vooral bij koude motor), draaide weer erg mooi.
Uiteindelijk iets verder gekeken, er bleek in alle bougie schachten olie te staan maar in 4 tot boven de bougie.
Schoongemaakt, donderdag wordt de klepdekselpakking vervangen, auto rijdt nu weer even heerlijk, ook weer meer vermogen.

Vanwaar je opmerking over de ontstekingsmodule, die kon ik niet helemaal plaatsen?
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
« Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2019, 13:29:28 »
Even een beknopte beschrijving van de werking van het ontsteking systeem.

Je hebt de ECU > deze stuurt door het signaal van de BDP sensor (krukas) icm (nokkenas voor preciezie timing) een signaal door naar de boegie.

Maar de boogie heeft een hoge spanning nodig om te vonken om dit te realizeren is het electronisch opgebouwd uit verschillende componenten.


De Bobine (soort transformator) deze maakt van 12v  12000 volt - 250000 volt en kan nog wel eens hoger oplopen.

Om deze bobine aan te sturen heb je een schakelaar nodig. Vroeger waren dat contact punten maar tegenwoordig zijn het half geleiders. (of wel contactloze schakelaars c.q. solid state)

Als de ECU het signaal schakeld maar de bobine kan zijn energie niet goed kwijt blijft er opgehoopte energie in de bobine zitten deze zal warm worden en dan stuk gaan. Waarop vervolgens of op den duur de schakelaar  stuk gaat die de bobine moet aan sturen.  Deze schakelaar zit tegenwoordig (vaak) in de ECU.   

Voorbeeldje van een Halfgeleider schakelaar / Mosfet
https://www.google.com/search?q=ignition+mosfet&rlz=1C1GCEU_nlNL821NL821&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiRge_D_4HjAhXRRMAKHeZeB4gQ_AUIECgB&biw=1745&bih=836#imgrc=9DOT3RF-KNpfSM:
https://www.google.com/search?q=ignition+mosfet&rlz=1C1GCEU_nlNL821NL821&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiRge_D_4HjAhXRRMAKHeZeB4gQ_AUIECgB&biw=1745&bih=836#imgrc=9DOT3RF-KNpfSM:


Oud Systeem



Een voorbeeldtje hoe het volgens mij bij een TBI zit. de ECM en Power Zitten vaak juist in 1 behuizing vandaar. is het zaak om dit tijdig op te lossen.



Mijn ervaring is dat dit vaak een probleem was bij BMW of VW. als 1 bobine stuk gaat de uiteindelijk allemaal gaan. En later ook de computer.
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2019, 16:31:34 »
Helder, dank je wel. Het is nu dus afwachten of er andere onderdelen ook een opdoffer hebben gekregen.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: 1750 tbi wegvallen vermogen
« Reactie #20 Gepost op: 24 juni 2019, 18:08:42 »
Helder, dank je wel. Het is nu dus afwachten of er andere onderdelen ook een opdoffer hebben gekregen.

Als het nu goed is, dan hoef je je niet druk te maken.