Even een beknopte beschrijving van de werking van het ontsteking systeem.
Je hebt de ECU > deze stuurt door het signaal van de BDP sensor (krukas) icm (nokkenas voor preciezie timing) een signaal door naar de boegie.
Maar de boogie heeft een hoge spanning nodig om te vonken om dit te realizeren is het electronisch opgebouwd uit verschillende componenten.
De Bobine (soort transformator) deze maakt van 12v 12000 volt - 250000 volt en kan nog wel eens hoger oplopen.
Om deze bobine aan te sturen heb je een schakelaar nodig. Vroeger waren dat contact punten maar tegenwoordig zijn het half geleiders. (of wel contactloze schakelaars c.q. solid state)
Als de ECU het signaal schakeld maar de bobine kan zijn energie niet goed kwijt blijft er opgehoopte energie in de bobine zitten deze zal warm worden en dan stuk gaan. Waarop vervolgens of op den duur de schakelaar stuk gaat die de bobine moet aan sturen. Deze schakelaar zit tegenwoordig (vaak) in de ECU.
Voorbeeldje van een Halfgeleider schakelaar / Mosfet
https://www.google.com/search?q=ignition+mosfet&rlz=1C1GCEU_nlNL821NL821&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiRge_D_4HjAhXRRMAKHeZeB4gQ_AUIECgB&biw=1745&bih=836#imgrc=9DOT3RF-KNpfSM:
https://www.google.com/search?q=ignition+mosfet&rlz=1C1GCEU_nlNL821NL821&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiRge_D_4HjAhXRRMAKHeZeB4gQ_AUIECgB&biw=1745&bih=836#imgrc=9DOT3RF-KNpfSM:Oud Systeem
Een voorbeeldtje hoe het volgens mij bij een TBI zit. de ECM en Power Zitten vaak juist in 1 behuizing vandaar. is het zaak om dit tijdig op te lossen.
Mijn ervaring is dat dit vaak een probleem was bij BMW of VW. als 1 bobine stuk gaat de uiteindelijk allemaal gaan. En later ook de computer.