!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

AR159mpi
3

  • Type Alfa: coming 159
  • *
    - Startende Alfist
aan het orienteren voor een 159
« Gepost op: 19 mei 2020, 13:00:22 »
beste alfa-forummers,

We willen graag een alfa 159 gaan aanschaffen,
nu heb ik me al behoorlijk ingelezen over de verschillende motoren
en ik ben nog aan het twijfelen over 2 opties:

- De 2.2 JTS standaard.
- een 1.8 mpi welke ik dan zelf ga voorzien van turbo, ja ik ben handig, dus dat gaat wel lukken,
ik verwacht alleen een programmeerbare ecu nodig te hebben, ik wil dan rond de 220-240 pk uitkomen. hier zou ik dan wel graag de 6-bak van de 2.2 of 1.9 op zetten, past dit?

de 1.7tbi valt af vanwege budgetredenen

bespaar me ook alvast de budgetredenen om toch een 1.7 te kopen, want tegen de tijd dat je een 1.8mpi turbo goed hebt lopen had je ook een 1.7 kunnen kopen etc. want dat is niet zo.

ik hoef mijn uren niet te tellen, dan zit je met een efi ecu op ca 600, een turbo 400, intercooler 150 en spruitstuk 100 euro, en nog wat kleinmateriaal, dan zit je alsnog maar op een ca 1500 euro materiaal.



en dan aan jullie de vraag:
wat is binnen het AR forum de regel:
is de sedan of station het mooiste?

(ikzelf neig naar de sedan)
*

Romeer
236

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: aan het orienteren voor een 159
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2020, 20:35:27 »
kwestie van smaak... ik heb zelf een sedan maar had liever een sportwagon gehad, is net ff makkelijker inladen. ik heb gelukkig een neerklapbare achterbank (hebben niet alle sedans) dus dat scheelt weer n beetje.

de 1.8 mpi heeft een 5-bak die ik qua spatiƫring beter vind dan de 6-bak. de eerste versnelling van de 6-bak is naar mijn mening flink te kort.

mss nog n leuke uitdaging voor je om een turbo op de 2.2 te zetten?

*

AR159mpi
3

  • Type Alfa: coming 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: aan het orienteren voor een 159
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2020, 22:08:01 »
Ja daar had ik ook aan zitten denken, echter gezien de kettingproblemen zal dat met een turbo zeker niet minder worden, vandaar de keuze voor de 1.8 (ivm distr riem)
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: aan het orienteren voor een 159
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2020, 23:09:10 »
Kan de versnellingsbak en koppeling van de 1.8 die turbo met 240 pk en richting de 400??. NM koppel wel aan?
*

Romeer
236

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: aan het orienteren voor een 159
« Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2020, 16:24:44 »
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: aan het orienteren voor een 159
« Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2020, 17:56:41 »
Hoeveel ben je van plan te gaan rijden?  Als je met tuning aan de gang gaat is een 2.0 of 2.4  betaalbaar in aanschaf, en er is erg makkelijk veel vermogen uit te halen.   

omslagpunt ligt tussen de 17.000 en 19.000   km per jaar ( benzine vs diesel ) 
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: aan het orienteren voor een 159
« Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2020, 14:38:07 »
turbo conversie is een leuk plan, ik zeg doen.

ik zou bijv voor een GT28RS gaan.

maar ik denk dat je een beetje uit de bocht schiet met je budget.

ik dacht dat de computer van de 1.8 en 1750 het zelfde is,

misschien kan je de zelfde software laden als basis lijn. (map tabellen en fuel tabellen) want het lijkt op elkaar maar de 1750 heeft andere nokken verstellers die worden ook door de ecu aangestuurd.

als je gewoon een simpel turbo'tje pakt en niet meer als 0,5 bar drukt dan blijft het wel heel als de rand voorwaarden goed zijn.