!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

willeme
10

  • Type Alfa: 159 Sportwagon (939B)
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeolid
Aandachtspunten + vragen Alfa Romeo 159 SW
« Gepost op: 24 januari 2019, 00:44:45 »
Goedenavond allen,

Ik heb de Alfa Romeo 159 al weer een tijdje en ik kan niet anders zeggen dat 'ie mij niet tegenvalt. Ik werd al diverse malen voor gek verklaard door een oude Alfa te kopen en dat de 159 "rijdt als een echte Alfa". In vergelijking met de 156 begrijp ik dat wel, maar de 159 is juist een uitstekende kilometervreter. De auto was niet helemaal vrij van gebreken, wat je ook niet mag verwachten voor het geld. Ik denk dat het de moeite waard is om deze auto helemaal op te lappen en er nog een tonnetje bij te rijden. Misschien twee als de boel heel blijft. In de tussen tijd ben ik de auto wat aan het opknappen met onderdelen die ik eventueel kan overzetten naar de volgende Alfa Romeo 159. Het staat in elk geval al vast dat dat de opvolger gaat worden. Ik kan geen concurrent bedenken die ik liever zou hebben. Zolang een Jaguar XF uit zich blijft, zal het een 159 blijven.

Dat gezegd hebbende, er zitten wel wat dingen die er aan komen. Het is een schadeauto, dus alle lelijke plekjes worden opnieuw gespoten. Ook komen er nieuwe wielen, skirts, veren, dempers en dergelijke onder.

Na een paar weken begaf de koppelingscilinder het. Heel erg jammer, al kon je al voelen dat 'ie af en toe plakte. Ik had gehoopt nog 20k ermee te kunnen rijden, maar het moest ervan komen. Tegelijkertijd meteen het dual-mass vliegwiel, de koppeling en de drukgroep vervangen. Daardoor is wel duidelijk dat er in elk geval nog een tijdje met de auto gereden gaat worden.

Toch heb ik een paar vraagjes waar jullie wellicht meer van weten:

1. Subframe voor
 Volgens de ene monteur was het verschrikkelijk en moest het zo snel mogelijk vervangen worden. Een andere monteur zei dat het wel goed genoeg was om een paar jaar mee door te rijden. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vervangen van het subframe? Of gewoon doorrijden totdat het echt niet meer gaat?

2. Koplampen
De verlichting is echt knudde. Ik hoef niet perse LED verlichting, maar dit is gewoon te zwak. Is er een H7 lamp die buitengewoon goed presteert? Het mag meer dan een paar tientjes kosten, gisteren was het in de sneeuw gewoonweg niet toereikend. En is het alleen de lamp, of ook de lens? De koplamp zelf is al wat ouder natuurlijk.

3. Verroeste dorpels
Ik hoor spookverhalen over roest bij de dorpels, alleen ben ik dat nog niet tegengekomen. Waar komt het als eerste voor? Een andere roestplek (achterklep bij opening) is al verroest en wordt binnenkort verholpen.

4. Stuurhuis
 Ik hoor ook veel verhalen over de stuurinrichting. De 159 is gezegend met een zeer directe besturing die bijzonder prettig werkt. Zijn er symptomen waar ik op moet letten? En wat kost het om het preventief aan te pakken? Of ook gewoon doorrijden totdat er echt geen ontkomen meer aan is?

5. Audio
De speakers klinken niet echt bijzonder. Het kan ermee door, maar is dit eenvoudig op te waarderen? Ik heb nul verstand van audio, maar het lijkt mij dat je met een eenvoudige speaker/tweeter/woofer set van 500 euro een heel eind kunt komen?

Ik heb even een paar foto's bijgevoegd. Mochten jullie het niet de mooiste 159 ter wereld vinden: dat klopt. Het is de lelijkste waarschijnlijk. Het is een project dat de komende tijd vertroeteld gaat worden. Enkel om aan te tonen dat je echt niet een Volvo nodig hebt om veel kilometers te maken. Op dit moment zitten er 16" winterbanden onder met nieuwe Vredensteins (aanrader!).

Voor de zomer komen er 19" Prodrive wielen onder (komen morgen binnen) met Dunlop banden. Verder staat er nog veel op de planning: Bilstein dempers, Eibach veren, nieuwe logo's, inbouwen lederen bekleding, navigatie met Apple car play, Noivtec skirts + voorspoiler en nog wat kleine dingetjes. Hopelijk is de auto in de zomer klaar (er wordt ook veel mee gereden) voor een trip naar Italië!
*

peter ligtenberg
36

  • Type Alfa: Alfa romeo 159 2.2jts
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aandachtspunten + vragen Alfa Romeo 159 SW
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2019, 08:54:26 »
Goedemorgen,

Leuk project!


2 ik heb zelf de Philips whitevision geinstalleerd. deze bevallen mij zeer goed
https://www.carpardoo.nl/product/1080-2734-107

*

Veloce
242

  • ***
    - Alfist
Re: Aandachtspunten + vragen Alfa Romeo 159 SW
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2019, 10:49:24 »
Stuurhuis is bekend euvel (hebben meer FCA-producten ladt van),maar ik later een update voor geweest. Geen idee vanaf wanneer, maaf ik gok op zomer 2008 toen de bekende grote technische update/upgrade kwam.

Subframe is ook een bekende. Probleem zit in de lak, die is véél te dun en bladert af. Veel mensen zetten het daarna zelf beter in de verf. Als je te lang wacht kan hij dus idd doorroesten.
Roestende dorpels heb ik dan weer nog nooit van gehoord.

Ik vond mijn 159 (gechipte 1750 met Ti-pakket uit laatste bouwserie) een hele fijne auto, denk kwalitatief wel een van de best gebouwde Alfa's.. Maar heb nog steeds moeite om hem echt sportief te noemen of te zeggen dat hij als een Alfa reed.  Maar als je veel snelweg rijdt is het een fantastisch ding.
'20 Giulia 2.0T Squadra
'65 Giulia 1600 Super
'67 GTA1300 Evocazione
'85 Spider 2.0 Veloce