Leuke zoektocht! Onlangs met ongeveer het zelfde wensenlijstje en budget een 159 2.0 JTDM aangeschaft. De 1.9 is erg betrouwbaar, de 2.4 is top, maar een klasse duurder in de wegenbelasting, en deze heeft naar mijn ervaring toch wel een klein drankprobleem. De 2.0 is ook geen Polo Bluemotion qua verbruik, maar het is stukken beter. Ook is de 2.0 erg gevoelig (in de positieve zin) voor tuning. Ook is de 2.0 alleen in het facelift model geleverd. Deze is ongeveer 50kg lichter, en heeft niet meer de kinderziektes met bijvoorbeeld het stuurhuis. Daarom ben ik daarvoor gegaan. Verder kan je op dit forum alles lezen betreffende bekende problemen. Denk aan het subframe en krikpunten, deze roesten flink. Als je hiernaast tijdig onderhoud doet zijn het zeer betrouwbare wagens.
Zelf heb ik er voor gekozen de auto te importeren uit België. (Dit artikel heb ik gebruikt, alles zelf gedaan:
https://www.autoweek.nl/importeren/importeren-uit-belgie/) Dit is heel erg gemakkelijk, scheelt heel veel geld, en de kilometers zijn aantoonbaar lager. Tot een jaar of 4 geleden kreeg je in België (ook als particulier) milieu subsidie op aanschaf van een diesel. Hierdoor zijn er veel diesels verkocht (was vrijwel altijd goedkoper in aanschaf en gebruik dan benzine) ook wanneer men weinig kilometers reedt. Zo heb ik de mijne met een zeer lage km stand voor een aantrekkelijke prijs kunnen kopen. Importeren uit Duitsland kan ook, echter is bij Duitse auto's bij 1 op de 3(!) auto's de kilometerstand niet juist. Alleen doen dus wanneer je een boekje hebt met stempels en kilometerstanden, aangevuld met de rekeningen welke het boekje ondersteunen.
Voor importeren, vaak kan de verkopende partij export kentekens voor je verzorgen, reken hierbij wel op kosten. Ik heb zelf in de onderhandeling tranport naar Nederland en naar België van mijn oude auto (deze had ik ingeruild) geregeld. Mocht je er aan kunnen komen, met handelaarsplaten mag je ook gewoon naar België en Duitsland, en daarop mag je ook je auto naar Nederland rijden. een RDW keuring kost 126 euro, en rest BPM van een 159 op diesel is ongeveer 500 euro. Neem dit dus wel mee in de berekeningen.
Wat betreft benzine vs diesel. de 1.8 is traag, de 2.2 heeft veel problemen, en de 3.2 erg dorstig. Zeker met Q4 en automaat. De 1750TBI is fijn in gebruik en redelijk betrouwbaar, echter lang niet zo betrouwbaar als de JTDm motoren en eigenlijk ook net iets minder fijn. Deze verbruiken 1 op 9 tot 1 op 11 op euro 98 brandstof, en zijn erg duur in aanschaf. Dan is een diesel ineens zo gek nog niet...
Je moet soms wel even geduld hebben op wat moois. Mijn auto :
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/stel-je-voor/dutchdriftking-stelt-zich-zelf-voor/Wat er momenteel te koop staat in België:
In de categorie spotgoedkoop:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-159-1-9-jtd-diesel-grijs-d79e8d44-7bfe-4886-8a52-6f6350e07ed8?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage&cldtidx=5&search_id=1irt0pkqodf&source=listpage_search-resultsGeen SW, wel erg mooie km stand:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-159-1-9-jtdm-diesel-zilver-e029bbad-2164-4ba9-8b6a-18ad6783a358?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage&cldtidx=9&search_id=1irt0pkqodf&source=listpage_search-resultsLeuke TI, wel aardig aan de prijs gezien de flinke km. stand:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-159-159-ti-diesel-jtd-eco-dpf-diesel-zwart-6672171d-3b9d-4350-9410-b0bb2043a882?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage&cldtidx=15&search_id=1irt0pkqodf&source=listpage_search-resultsMooi totaal pakket:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-159-2-0-jtd-ti-dpf-diesel-grijs-de6a693d-8d04-48b3-91a2-a777a6f4ea9c?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage&cldtidx=16&search_id=1irt0pkqodf&source=listpage_search-results