!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Advies bandenwissel + uitlijnen
« Gepost op: 26 november 2020, 13:52:22 »
Ik heb geconstateerd dat ik een setje 19" zomerbanden binnen ongeveer 20k kilometer van nieuw naar bijna kaal heb gereden. Zal vast verkeerde uitlijning zijn.
Nu zit ik te dubben wat te doen:
- wisselen voor de winterset (zit op andere velgen), in de winter een setje nieuwe 19" banden opzoeken en laten monteren en dan uitlijnen
- winterset monteren, uitlijnen, zomerbanden kopen en monteren en daarna weer uitlijnen
- even een wintertje doorrijden op deze zomerbanden zodat ze helemaal kaal zijn en daarna nieuwe zomerbanden monteren + uitlijnen

Ik zit er dus mee dat wanneer ik nu de winterbanden monteer zonder uit te lijnen, ik deze ook weer ga verslijten. Of kan ik ook nu uitlijnen op de winterset en dan niet meer uitlijnen met de nieuwe zomerset? Of ontkom ik er niet aan om 2x uit te lijnen?
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Advies bandenwissel + uitlijnen
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2020, 19:44:15 »
Uitlijnen doe je aan de auto, dus of je nu zomer of winterwielen gaat monteren dat maakt in het voorjaar niet uit je hoeft dus maar 1x de auto uit te lijnen.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Advies bandenwissel + uitlijnen
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2020, 20:21:17 »
Dank voor de reactie! Hoewel ik een bachelor in Automotive Engineering heb is het uitlijnen mij nooit helemaal duidelijk geworden
*

GTlife
380

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Advies bandenwissel + uitlijnen
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2020, 20:35:40 »
Bij veel bandenboeren kan je ook je uitlijning laten controleren, misschien is dat een idee.
De ene band slijt sneller dan de andere, zeker bij een rijstijl waarbij je het weggedrag van een alfa wel eens benut :)
*

Romeer
232

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Advies bandenwissel + uitlijnen
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2020, 13:25:06 »
eerst uitlijnen, en dan het liefst op goede banden anders gaat ie toch weer ergens heen trekken. scheef versleten banden trekken je alle kanten op, behalve de goeie, en het stuurgedrag is niet best. uitlijnen kost zo'n 65 a 70 euro en dat is ook weer niet zo schokkend veel t.o.v. een complete set banden. en je weet niet wat je meemaakt als alles klopt...
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Advies bandenwissel + uitlijnen
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2020, 13:38:08 »
Dus toch beter even wachten met uitlijnen tot de nieuwe zomerset gekozen is? De winterset die er morgen onder gaat is goed maar niet nieuw...
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Advies bandenwissel + uitlijnen
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2020, 14:43:57 »
Jij hebt zeker wel van je studentijd genoten ;) ( ik namelijk  te.. )  maar inmiddels is mijn GBV goed door ontwikkeld.

Als je banden vreten, dan uitlijnen, want anders kun je straks ook nieuwe winterbanden halen.

Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Dreee
156

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm (2014)
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Advies bandenwissel + uitlijnen
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2020, 16:55:51 »
Ik heb geconstateerd dat ik een setje 19" zomerbanden binnen ongeveer 20k kilometer van nieuw naar bijna kaal heb gereden. Zal vast verkeerde uitlijning zijn.

Kaal over de hele breedte vd band? Hoe ziet het slijtpatroon eruit?

Ik doe ook niet veel langer dan 20K met de voorbanden en 40K achter (Michelin PS4, goed uitgelijnd ;-) )...
Nu: (2014) Giulietta 2.0 JTDm Sportiva - Rosso Comp. - Revlimit S1 + JTD-P S2 koppeling + Novitec Stradale + Ulter.
Ex: (2009) 147 2.0 TS - Nero - 'Novitec', (1999) 156 1.6 TS - Nero
*

Romeer
232

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Advies bandenwissel + uitlijnen
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2020, 17:07:03 »
idd meteen uitlijnen: je winterbanden blijven goed én je auto stuurt beter.
check even of de bandenspanning goed staat voordat ie uitgelijnd wordt. als het goed is doet de garage dat overigens zelf voordat ze er aan gaan beginnen.

ik heb overigens in een eerdere 159 ook continu banden scheef versleten. op de één of andere manier kregen ze 'm nooit goed uitgelijnd (schadevrije auto, dus daar lag het niet aan...) en de banden sleten altijd scheef. het stuurgedrag was ook wat meer richting het nerveuze, ik was continu aan het corrigeren. met m'n huidige 159 is dat niet zo, deze rijdt een stuk rustiger.
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Advies bandenwissel + uitlijnen
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2020, 20:29:22 »
Ik heb met de 159  echt ontzettend veel km op een setje P-zero`s gezet.  Ik  had na de 156 gehoopt 40k te halen, maar heb er 90k opgezet.   Ik durf dit aan mijn garage; Garage65 en  Lammert van der Meulen toe te schijven,  Goede uitlijning is voor brandstof verbruik, en banden slijtage erg belangrijk;  Daar de 159 redelijk wat kg`s in de weegschaal brengt: extra belangrijk.

Oriënteer je goed,  maar Lammert vd Meulen heb ik erg goede ervaring mee.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Lizzy
354

  • Type Alfa: Giulietta Sport
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Advies bandenwissel + uitlijnen
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2020, 00:36:15 »
Zoals Erik al zegt.
Ga naar Lammert van de Meulen  en je kent je eigen 159 niet meer terug.
Scheelt je uiteindelijk in brandstof en banden.
Soms snap ik bepaalde mensen gewoonweg niet.
Een partij moeilijk doen over banden en uitlijnen terwijl het je eerste contact is met de weg.
Wat doe je dan in vredesnaam met een Alfa als je dit niet eens goed voor elkaar hebt.