!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

BBK
22

  • Type Alfa: Alfa 159 1750 TBI SW
  • *
    - Startende Alfist
“Ik heb ongeveer 2 weken geleden de oliekeerring in de carter pan vervangen en een compleet nieuw oliefilterhuis geplaatst. De auto liep tot gisteren nog prima. Op de snelweg, bij normale snelheid, begon hij af en toe te haperen, het motorstoringslampje ging branden en ongeveer 15 minuten later, in de stad, stotterde de auto hevig bij lage snelheid. Ik rook brandstof en zag rook uit de uitlaten, niet wit of zwart. Geen abnormale motorgeluiden. Ik ben gestopt en heb mijn Alfa 159 SW 1750 TBI (246K km) naar huis laten slepen. Ik heb mijn laptop gepakt en de foutcodes bekeken met MultiEcuScan versie 4.2 (geregistreerd).
Wat betreft de P0340-code, ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik vergeten ben de P0340-code te wissen na het vervangen van de pakking in het carter.) De volgende codes zijn zeker nieuw. Zie de afbeeldingen voor een beschrijving van elke foutcode.
P0300
P0303
P0134
P1671
Ik had veel sensoren al verwijderd en schoongemaakt vóór de bovengenoemde werkzaamheden. Nu ben ik van plan om één van de knokkenasversteller te vervangen, liever niet beiden. Mijn budget is te beperkt. Te vaak gestart met lage oliedruk door de vorige eigenaar kan verstellers toch verpesten? De riem en waterpomp etc. worden dan uiteraard ook maar vervangen, jammerlijk (slechts 20.000 km).
Er lijkt een aanzienlijk prijsverschil te zijn tussen de uitlaat- en inlaat knokkenasversteller. Ik weet niet waarom. Als ik naar de foutcodes kijk, kan iemand van jullie me hierover adviseren?
Alvast bedankt voor je tijd!
Boyd
*

Djert
30

  • Type Alfa: 159 SW - 1750 TBi Ti
  • ****
    Amico del club - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2025, 14:18:50 »
Hallo Boyd,

Vervelend dat je problemen hebt met je Alfa. Als ik zo je verhaal lees en de codes bekijk lijkt het me eerder een probleem met de brandstoftoevoer, en dan vooral een vastzittende injector. Dat zou de misfire op cilinder 3, de lage brandstofdruk en de rook en de brandstofgeur uit de uitlaat kunnen verklaren. Dit heb ik zelf recent ook gehad en ik had dezelfde symptomen.
Wellicht dat andere forumleden met meer kennis je hier nog over kunnen adviseren, maar ik zou eerst een goede diagnose laten stellen alvorens de nokkenasverstellers te vervangen.
Succes!

Yoran
2011 159 SW 1750 TBi Ti
*

BBK
22

  • Type Alfa: Alfa 159 1750 TBI SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2025, 15:08:10 »
@Djert Thanks!! Had jij dezelfde foutcodes? Ben bang dat ze van alles gaan vervangen waarvan de helft niet nodig was geweest.  P0300 zegt multiple cylinders misfire, moet ik naast cyl. 3 de rest ook vervangen dan qua injectoren? Hoe was het voor jou opgelost toen en was het duur? In ieder geval veel dank voor jouw reactie en tijd!
*

Djert
30

  • Type Alfa: 159 SW - 1750 TBi Ti
  • ****
    Amico del club - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2025, 17:41:05 »
Ik heb zelf de auto niet uitgelezen, maar de ANWB zei inderdaad dat foutcodes voor misfire (in mijn geval cilinder 4) en lage brandstofdruk aanwezig waren. De P0134 wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de onverbrande benzine die in de uitlaat komt. Wellicht heeft de P0300 ook wel betrekking op de P0303, maar dit weet ik niet zeker.
Mijn auto is uiteindelijk afgesleept naar de garage, en toen die ermee bezig ging liep de auto spontaan weer goed. Uiteindelijk heb ik in overleg besloten om er niks aan te doen, en inmiddels rij ik alweer een aantal maanden zonder problemen. Het lijkt er dus op dat ik (voorlopig) geluk heb gehad.
Volgens mij wordt in het algemeen wel aangeraden om alle injectoren tegelijkertijd te vervangen, omdat het vaak een arbeidsintensieve klus is (bij de TBI moet volgens mij het inlaatspruitstuk gedemonteerd worden), en de kans natuurlijk aanwezig is dat de andere injectoren ook binnen afzienbare tijd problemen gaan vertonen. Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om ze ultrasoon te (laten) reinigen.
2011 159 SW 1750 TBi Ti
*

BBK
22

  • Type Alfa: Alfa 159 1750 TBI SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2025, 17:50:04 »
@Djert Thanks!!
*

Busso
1.097

  • Type Alfa: Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2025, 19:43:53 »
Ik heb defecte injectoren gehad. Ik had hem storingen wel brandstoflucht en brandstof bij de motorolie. Olie ging omhoog.... Toen injectoren laten testen bij Büchli. Waren niet meer te repareren.
Dus ik zeg niet dat het niet aan de injectoren ligt maar ik zou wel even verder zoeken omdat vervangen en dure grap is. 
Heb je brandstoflucht in de auto?
Ex Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo, 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

BBK
22

  • Type Alfa: Alfa 159 1750 TBI SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2025, 23:31:52 »
@Busso @Busso
Je hebt helemaal gelijk! Ik kwam woensdag pas achter de benzinelucht aan de olie, overduidelijk. Stom dat ik het gemist hebt eerder.  Ook een beetje een dwaalspoor van de ANWB. Mijn MultiEcuScan 4.2  vertelde veel meer dan wat hij gebruikte. Ik ben nu eerst begonnen naar de bougies te kijken. 3 en 4 vol olie. Die 2 bobines zijn gaar.  Bougies en bobines besteld en nieuwe pakking.  Membraan van de ontluchting is gaar. De kap was  goed vies. Kop daar onder lijkt niet te lekken. En de knokkenassen liggen er mooi schoon bij. (Zal wel door de benzine komen😂😂). Nieuwe membraan gaat erin.  Ik denk dat dit op tijd onderschept is. Ik ben immers niet verder gaan rijden. Als alles schoon terug is geplaatst , start ik één. keer voor de nieuwsgierigheid.  Lees de auto weer uit en dan haal ik de injectoren eruit en breng ze naar Carbon Pro Cleaning in Harderwijk. Voor €30 per stuk worden ze gereinigd (ultrasoon) en getest. Ben erg benieuwd. Ik kom erop terug. Ik hoop dat ik dan even kan ademhalen voordat iets anders gebeurd 🤞
*

BBK
22

  • Type Alfa: Alfa 159 1750 TBI SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2025, 23:39:31 »
En de kleppen bekijken, ben benieuwd hoe die  eruit zien. Nieuwe olie en filter uiteraard
Ik zal pictures posten
*

GT1986
1.548

  • Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2025, 07:02:11 »
Bedenk wel dat benzine in je motorolie leidt tot verminderde viscositeit en dus smering. Is slecht voor je motor (verhoogde slijtage). Dus hopelijk was het lekken van de injectoren nog niet lang aan de gang.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Busso
1.097

  • Type Alfa: Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2025, 07:49:05 »
Toen ik het vermoeden had heb ik direct de olie en het filter vervangen. Na een paar dagen steeg het peil weer en daarna heb ik niet meer gereden met de 159 om motorschade te voorkomen.

Nieuwe injectoren geplaatst en probleem opgelost. Injectoren kostte mij toen via Qverde 800 euro dacht ik maar het is al weer een jaar of 4-5 geleden. Was geen ingewikkelde klus.

Ik hoop voor jou dat jouw injectoren niet defect zijn. Vraag het testrapport dan zie je zelf of ze nog goed functioneren.

Ik hoop dat jij meer geluk hebt met de TBI dan ik had. Er was te vaak iets mee.  Heeft mij veel geld gekost. Mijn huidige Giulia vraagt veel minder aandacht en die staat toch ook al weer op 185.000.
Ex Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo, 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

BBK
22

  • Type Alfa: Alfa 159 1750 TBI SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2025, 10:06:11 »
Mooie van deze zaak is dat ik mag mee kijken als mijn injectoren gereinigd worden. Het proces inclusief testen duurt ongeveer 30 minuten.
*

Busso
1.097

  • Type Alfa: Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Ex Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo, 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

BBK
22

  • Type Alfa: Alfa 159 1750 TBI SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2025, 15:49:44 »
@Busso, Duidelijk! Zal die post als handleiding gebruiken als i aan de injectoren begin  Wat kostte het bij Buchli  toen? En waar heb jij injectoren voor slechts €200 kunnen scoren? al was het 4 jaar terug, nog steeds een deal, mits ze nieuw waren/
Fijn weekend!
*

Busso
1.097

  • Type Alfa: Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2025, 08:42:19 »
Kosten bij Buchli weer ik niet meer.  Ik ben er ook niet zeker van of ik gereviseerde injectoren of nieuwe heb gekocht bij Qverde (Rene). Oude gingen retour (statiegeld).
Gereviseerde met garantie lijkt me niks mis mee. Buchli verkocht ze toen ook. Prijs was dacht ik ongeveer hetzelfde.
Ex Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo, 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

BBK
22

  • Type Alfa: Alfa 159 1750 TBI SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2025, 17:23:57 »
@Busso als de defecte injectoren retour moesten dan waren de nieuwe gereviseerd, niks mis mee en goede deal.