!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

BBK
23

• Type Alfa: Alfa 159 1750 TBI SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo 159 SW 1750 TBI Nokkenasvariator inlaat of uitlaat?
« Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2025, 18:08:42 »
Beetje off topic, maar nadat de injectoren vervangen zijn moet ik voor de derde keer in 300km olie vervangen ivm benzine. Ik vraag mij af hoe men het oliefilterhuis kapot kan krijgen. Ik kwam erachter toen ik de pakking in vd olie-aanzuigbuis in de carterpan verving. Er zaten namelijk een paar kleine stukjes zwart kunstof in de carterpan toen. Toen heb ik een nieuw compleet oliefilterhuis geplaatst. (Tuynder €238) ik lees dat velen opeens met een losse veer zitten of een kapot klepje. Het zou toch alleen moeten gebeuren als die delen van het filterhuis oud en door slecht onderhoud uit elkaar vallen? Kan het ook gebeuren bij een nieuw filterhuis? Als je een slang op het tuutje plaats en de filter een paar slagen los draait loopt de het filterhuis leeg zodat je daarna de filter kan verwijderen zonder dat je veel olie morst. Dus wie weet hoe anderen het stuk weten te maken? Anyone?
*

BBK
23

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2025, 19:20:54 »
Foto's van de membraan in de carterventilatie unit of (membraan ontluchting nokkenasbehuizing). Alleen met de juiste motorolie functioneert het onluchtingsysteem zoals het hoort. Als je kan inzoomen zie hoeveel smurrie er in de gleuven aangebakken zit.
*

Busso
1.101

• Type Alfa: Giulia
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2025, 09:04:55 »
Kapotte oliefilterhuis heb ik ook gehad en bleek een vaker voorkomend iets te zijn. Zoals ik eerder al zei, ik heb veel vervangen aan de TBI. Te veel dure reparaties naar mijn zin. Als ik nog eens TBI ga rijden dan alleen met volledige onderhoudshistorie (lees facturen).
Ex Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo, 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

BBK
23

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2025, 12:37:14 »
Onderhoud is alles!