!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Jos4alfa
2

• Type Alfa: 159 3.2 v6, Giulietta 1.4
  • *
    - Startende Alfist
Auto start niet, klikt wel
« Gepost op: 17 januari 2026, 23:00:40 »
Hoi, ik heb een alfa 159 3.2 jts als ik de auto probeer te starten klikt hij wel maar na 10/20 keer op de knop drukken gaat hij eindelijk draaien.

Wat ik heb gedaan:
Nieuwe accu
Nieuwe startmotor
Nieuwe zekeringkast+zekeringen en relais(motorruimte)
Massa kabels schoongemaakt
Als noodoplossing een rechtstreekse plus kabel aan de startmotor gemaakt die ik op de accu kan zetten (dan start de auto wel elke keer zonder problemen)

Heb gehoord dat er nog een 2e startrelais ergens moet zitten iemand die hier wat raad mee weet mijn ideeën raken een beetje op.... alvast bedankt
*

Alfmania
17

• Type Alfa: 159 Ti, Mito, Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Startend Alfist?? Rij al 25+ jaar Alfa…
Re: Auto start niet, klikt wel
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2026, 20:18:07 »
Dag Jos4lalfa,

Heb je topic een tijdje geleden al gelezen maar had niet per direct wat in te brengen, nu misschien wel:

#
Je opmerking over een tweede relais: dat moet terug te vinden zijn in eper of werkplaatshandboek.  Links hiervoor zijn te vinden op dit forum. Of een monteur met veel 159 kennis ergens die zo weet waar ie/ze zit(ten)?

#
Wat misschien niet algemeen bekend is:
De startknop voor de modelseries tot ca.2010 moet ingedrukt worden net zo lang tot de auto start.
Voor de modelserie vanaf 2010 volstaat een korte eenmalige druk.
(En uiteraard je koppeling indrukken bij de handbakken en de rem bij een automaat😉🤣).

#
Zou het ook kunnen zijn dat de startblokkering iets beïnvloedt?
Je zou dan uiteraard een sleutelcode melding op je dashboard verwachten, maar toch…
(Bij de 156 was een bepaalde electronische ring onder het stuur een veel voorkomend euvel.) Bij de 159 misschien ook zoiets?

#
Is de auto ook uitgelezen op foutcodes?
(En waren/zijn die er ook?)

Slechts wat brainwaves, maar wie weet..
Groet, Roland
*

Jos4alfa
2

• Type Alfa: 159 3.2 v6, Giulietta 1.4
  • *
    - Startende Alfist
Re: Auto start niet, klikt wel
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2026, 23:16:36 »
@Alfmania
Bedankt voor je reactie heb inderdaad de ouwere serie nog van bouwjaar 2007, heb de auto verder uitgelezen maar geen foutcodes verder.... startblokkering heb ik me nog niet echt in verdiept dus dat zou nog een optie kunnen zijn. Werk zelf ook bij een garage maar verder nog geen antwoord over waar een 2e startrelais zou kunnen zitten dus daar nog geen vooruitgang mee. Zal eerst eens de startblokkering gaan bekijken misschien als ik die met de testkast tijdelijk uitschakel dat er dan verbetering in zit dan zou ik vanaf daar verder kunnen kijken, updates volgen

Mvg Jos