Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => 159 => Topic gestart door: Busso op 3 juli 2019, 07:26:02
-
Ik wil de banjobouten vervangen of in ieder geval inspecteren en schoonmaken van de olieaanvoerleiding. De bovenste is goed te doen maar hoe kom je in hemelsnaam bij de onderste bout op de turbo? Ik zie nog wel de mogelijkheid de bout los te draaien vanaf de voorzijde maar dan.........
-
Interessant, ik lees even mee...
Ga je ook de verbeterde olieleiding van de Giulietta 1750 monteren als je toch bezig bent?
-
Interessant, ik lees even mee...
Ga je ook de verbeterde olieleiding van de Giulietta 1750 monteren als je toch bezig bent?
Die zit er bij mij al op. Mijn turbo is vorig jaar september vervangen. Ik wil graag regelmatig het filtertje in de banjobout checken.
-
Het filterje zit alleen op het blok,
dus geen reden om die op de turbo los te halen lijkt mij.
Ik heb de Banjo ultrasoon gereinigd. Volgende keer laat ik hem even weken in de kero/ petroleum en dan Ultrasoon reinigen.
Voor
(https://i.ibb.co/yyKTvjC/20190424-233534.jpg) (https://ibb.co/DCmXc2F)
tijdens
(https://i.ibb.co/H4NmbXs/20190424-233827.jpg) (https://ibb.co/mTvQ2Sw)
Na
(https://i.ibb.co/yn1GzQt/20190425-000503.jpg) (https://ibb.co/C5ZNjHg)
Ik moet die leiding nog steeds kopen :-X
-
Is je vorige turbo hier door stuk gelopen? Waarom niet het filtertje weg laten?
-
Is je vorige turbo hier door stuk gelopen? Waarom niet het filtertje weg laten?
De turbo is kort voordat ik de auto kocht door de vorige eigenaar vervangen. Ik heb de banjobout boven het uitlaatspruitstuk aan het blok los gehad en zag geen filtertje in de banjobout. Dus ik vermoed dat de garage een banjobout zonder filtertje heeft geplaatst. Daar ben ik blij mee. Zo loop ik niet het risico dat de turbo te weinig olie krijgt. Ik ga de garage eens bellen en vragen of ze standaard banjobouten plaatsen zonder filter.
Vireo in Houten adviseerde mij ook een banjobout zonder filtertje te plaatsen en de carterpan te verwijderen en te reinigen.
-
Het filterje zit alleen op het blok,
dus geen reden om die op de turbo los te halen lijkt mij.
Dat klinkt alsof er op beide plekken eentje zit? Om welke gaat het nou precies?
Komende zaterdag laat ik een motorflush uitvoeren, krijg ik een gemodificeerde leiding en wil ik de banjobouten laten reinigen. Of kan ik beter exemplaren zonder filter laten plaatsen? Zijn die bouten achteraf ook eenvoudig te vervangen/reinigen?
-
Het filterje zit alleen op het blok,
dus geen reden om die op de turbo los te halen lijkt mij.
Dat klinkt alsof er op beide plekken eentje zit? Om welke gaat het nou precies?
Alleen 1, en deze zit op het blok.
Komende zaterdag laat ik een motorflush uitvoeren, krijg ik een gemodificeerde leiding en wil ik de banjobouten laten reinigen. Of kan ik beter exemplaren zonder filter laten plaatsen? Zijn die bouten achteraf ook eenvoudig te vervangen/reinigen?
Als het goed is zit bij de 'assembly' een nieuwe banjo met filter. Dit is volgens mij ook gelijk de restrictor. Een bout plaatsen zonder restrictor gaat fout die blaast de olie seal stuk.
Met restrictor en zonder filter kan wel. Maar als ik je probleem zo aanlas lijkt het meer op lager speling waarbij nu je compressor schade door onbalans heeft.
Dat kan verschillende oorzaken hebben.
-
Mijn vraag was nog uit de goeie oude tijd dat mijn turbo werkte en ik eventueel overlijden ervan probeerde uit te stellen.
Helaas.
-
Als het goed is zit bij de 'assembly' een nieuwe banjo met filter. Dit is volgens mij ook gelijk de restrictor. Een bout plaatsen zonder restrictor gaat fout die blaast de olie seal stuk.
Met restrictor en zonder filter kan wel. Maar als ik je probleem zo aanlas lijkt het meer op lager speling waarbij nu je compressor schade door onbalans heeft.
Dat kan verschillende oorzaken hebben.
Ik zal de banjo nog een keer loshalen en een foto maken om te weten of dat er eentje is met restrictor. Ik heb de garage gebeld waar de vorige eigenaar de turbo heeft laten vervangen. Toen is vroeg naar Banjobout met en zonder filtertje ging er geen lampje branden bij de monteur en. Nou was het toen ik belde een maand of 9 na montage. Ik vond het vreemd dat hij zich niet meer kon herinneren wat hij had gedaan. Als je namelijk een beetje kennis hebt van de TBI motor weet je waar ik het over heb en weet je hoe je nieuwe turbo's terugplaatst. Geeft geen vertrouwen. Zou kunnen zijn dat hij de banjobout met filter bij de turbo heeft geplaatst. Lastig te controleren helaas.
-
Daar kom je niet heel makkelijk bij. vandaar dat die olie leiding zelf vervangen best wel een klusje is.
de banjo is wel makkelijk te bereiken even nieuwe crush ringen gebruiken of even uitgloeien niet te vergeten.
(https://i.ibb.co/48wyTbT/Banjo-bout-tbi.jpg) (https://ibb.co/pf6DzHz)
-
De bovenste is eenvoudig los te halen. Die is al losgeweest. Maar de onderste op de turbo. Hoe krijg je die los en vooral ook weer vast.....
-
Ik zou een ring ratel verbouwen afslijpen. En hier een kwart duims dopje aanpassen. Dan kan je volgens mij super makkelijk dit los en vast maken. 3/8 kan ook dan kan je hem misschien nog voor wat zwaardere klusje gebruiken.
Als je zo'n adapter hebt kan je de bout tussen het blok en de turbo loshalen
Een s ring sleutel zou ook kunnen maar de slag is dan verwacht ik ook wat kort.
Je hebt gewoon wat haaks nodig
-
Hallo,
Weet iemand de maat van de banjo? Ik ga op zoek naar een high flow.
Bedankt voor de info alvast.
-
Hallo,
Weet iemand de maat van de banjo? Ik ga op zoek naar een high flow.
Bedankt voor de info alvast.
WimPrins heeft een high flow banjobout op voorraad liggen.
Deze heb ik afgelopen jaar er ook in laten zetten tijdens een grote beurt.
Kosten van de bout inclusief montage kwam uit op €50,- maar is eventueel prima zelf te doen.
-
Hallo Milan,
Thanks voor je reactie. Bij prins waren ze niet op voorraad. Volgens mij is gewoon een banjo zonder filter. Jij nog ideeën?
-
Hier heb ik een mooie handleiding gevonden.
https://www.alfaowner.com/threads/guide-1750-turbo-oil-feed-replacement-revised-part.1164813/ (https://www.alfaowner.com/threads/guide-1750-turbo-oil-feed-replacement-revised-part.1164813/)
Ik verwacht overigens dat het een M12x1.25 of M14x1.25 is.
Via alie heb je die dingen al voor 5 euro. meer is het ook niet waard, misschien heeft chargertech ze ook.
Ik ben wel een voorstander van een filtertje.
-
Dankje…ga eens inlezen
-
[mention]SpecialVeloce [/mention] nog bedankt. Ik heb de banjo gewoon vervangen met een gezeefd exemplaar.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210412/7e054bb20d15145f3b79ca7eb95be778.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210412/082e3c9a5ecc868fa085f0658ad59230.jpg)
-
Ik ben wel een voorstander van een filtertje.
Ik vraag me al een tijdje af waarom dat filtertje nodig is aangezien er gefilterde olie (oliefilter) naar de turbo gaat.
Ik zie zo'n mini filtertje in de toch al kleine gaatjes in de banjobout als een belemmering voor een goede olietoevoer.
Grote oorzaak van vervuiling in het blok is die veel te grote onderhoudsinterval die af fabriek wordt voorgeschreven.
-
Extra zekerheid? [mention]Busso [/mention] vervuiling kan natuurlijk funest zijn voor de turbo al ben ik het met je eens dat het oliefilter die er uit zou moeten halen. Gewoon die olie vaker doen.
-
Nog vaker? Moet al om de 15.000km...
-
14.999?
-
@Busso (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6004)
dat is allebei waar, echter de krukas en drijfstang lagers zijn een rammel passing in vergelijking met de turbo. Je wilt gewoon niet dat er iets tussen dat lager komt.
Die turbo heeft in basis echt niet veel flow en druk nodig, daarom zit er ook een flow-restrictor in anders blaas je de seal kapot. Daarom moet bij bijvoorbeeld (even een offtopic) bij turbo problemen niet alleen de toevoer maar ook de afvoer worden gecontroleerd want de olie moet na het lager weg kunnen vallen.
Regelmatig olie verversen is sleutel voor lang plezier. Goede Acea C3 olie is perfect voor straat gebruik. Geen euro 6 meuk daar is slijtage van de motor onder geschikt dan aan het milieu.
15k is perfect hoor, maar als je vaak wat korte ritjes rijdt is het wel even aan te raden een goed stukje te rijden want daar gaat de smering ook door achteruit.
-
Goede aanvulling nog
-
@Busso (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6004)
dat is allebei waar, echter de krukas en drijfstang lagers zijn een rammel passing in vergelijking met de turbo. Je wilt gewoon niet dat er iets tussen dat lager komt.
Die turbo heeft in basis echt niet veel flow en druk nodig, daarom zit er ook een flow-restrictor in anders blaas je de seal kapot. Daarom moet bij bijvoorbeeld (even een offtopic) bij turbo problemen niet alleen de toevoer maar ook de afvoer worden gecontroleerd want de olie moet na het lager weg kunnen vallen.
Regelmatig olie verversen is sleutel voor lang plezier. Goede Acea C3 olie is perfect voor straat gebruik. Geen euro 6 meuk daar is slijtage van de motor onder geschikt dan aan het milieu.
15k is perfect hoor, maar als je vaak wat korte ritjes rijdt is het wel even aan te raden een goed stukje te rijden want daar gaat de smering ook door achteruit.
Dank je wel voor de uitleg! Weer wat geleerd. Ik heb jaren een Volvo V70R gereden maar die had geen banjobout met zeefje. Vandaar dat ik het mij af vroeg.
Ik ververs om de 10-15k kilometer (1x per jaar) de olie en zover Ik kan nagaan is er altijd 5W30 C3 ingegaan. Ik gebruik altijd 5W30 C3 (Fiat GH2). Hij heeft voordat ik hem kocht een nieuwe turbo en motorflush gehad en ik heb het carter er al een keer onderuit gehaald dus schoner wordt de motor van binnen niet. Korte ritjes maak ik bijna nooit daarvoor heb ik een fiets of een 15 jaar oud Smartje staan.
-
5W30?
In een Giulietta QV met vergelijkbare motor, wel andere turbo, moet 5w40 in.
Apart
-
5W30?
In een Giulietta QV met vergelijkbare motor, wel andere turbo, moet 5w40 in.
Apart
Je hebt helemaal gelijk. Ik schreef 5W30 maar het is uiteraard 5W40. :-)
Ik heb een voorraadje olie besteld 5W40 voor de 159, 10W60 voor de GTA en 5W30 voor een Smartje. Uiteraard zit de juiste olie in de 159.....
-
5W30?
In een Giulietta QV met vergelijkbare motor, wel andere turbo, moet 5w40 in.
Apart
Je hebt helemaal gelijk. Ik schreef 5W30 maar het is uiteraard 5W40. :-)
Ik heb een voorraadje olie besteld 5W40 voor de 159, 10W60 voor de GTA en 5W30 voor een Smartje. Uiteraard zit de juiste olie in de 159.....
@Busso (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6004) Ik heb hier nog 2x1 ltr ongeopende Castrol Edge 10W/60 over van m'n eerdere 156 busso. Mag je helemaal gratis hebben.
-
5W30?
In een Giulietta QV met vergelijkbare motor, wel andere turbo, moet 5w40 in.
Apart
Je hebt helemaal gelijk. Ik schreef 5W30 maar het is uiteraard 5W40. :-)
Ik heb een voorraadje olie besteld 5W40 voor de 159, 10W60 voor de GTA en 5W30 voor een Smartje. Uiteraard zit de juiste olie in de 159.....
@Busso (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6004) Ik heb hier nog 2x1 ltr ongeopende Castrol Edge 10W/60 over van m'n eerdere 156 busso. Mag je helemaal gratis hebben.
Je hebt een PB!