!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Busso
80

  • Leeftijd: 55
  • Type Alfa: 147 - 159
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Banjobout 159 TBI vervangen
« Gepost op: 3 juli 2019, 07:26:02 »
Ik wil de banjobouten vervangen of in ieder geval inspecteren en schoonmaken van de olieaanvoerleiding. De bovenste is goed te doen maar hoe kom je in hemelsnaam bij de onderste bout op de turbo? Ik zie nog wel de mogelijkheid de bout los te draaien vanaf de voorzijde maar dan.........
147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
*

Timon
208

  • Leeftijd: 30
  • Type Alfa: Brera 1750, Giulietta TCT
  • ***
    - Alfist
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2019, 12:39:49 »
Interessant, ik lees even mee...
Ga je ook de verbeterde olieleiding van de Giulietta 1750 monteren als je toch bezig bent?
*

Busso
80

  • Leeftijd: 55
  • Type Alfa: 147 - 159
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2019, 15:08:54 »
Citaat van: Timon op  3 juli 2019, 12:39:49
Citaat van: Timon op  3 juli 2019, 12:39:49
Interessant, ik lees even mee...
Ga je ook de verbeterde olieleiding van de Giulietta 1750 monteren als je toch bezig bent?

Die zit er bij mij al op.  Mijn turbo is vorig jaar september vervangen. Ik wil graag regelmatig het filtertje in de banjobout checken.
147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
*

SpecialVeloce
254

  • Leeftijd: 36
  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2019, 02:37:40 »
Het filterje zit alleen op het blok,

dus geen reden om die op de turbo los te halen lijkt mij.

Ik heb de Banjo ultrasoon gereinigd.  Volgende keer laat ik hem even weken in de kero/ petroleum en dan Ultrasoon reinigen.

Voor

tijdens

Na


Ik moet die leiding nog steeds kopen  :-X
*

Timon
208

  • Leeftijd: 30
  • Type Alfa: Brera 1750, Giulietta TCT
  • ***
    - Alfist
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2019, 12:47:24 »
Is je vorige turbo hier door stuk gelopen? Waarom niet het filtertje weg laten?
*

Busso
80

  • Leeftijd: 55
  • Type Alfa: 147 - 159
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2019, 20:22:42 »
Citaat van: Timon op  4 juli 2019, 12:47:24
Citaat van: Timon op  4 juli 2019, 12:47:24
Is je vorige turbo hier door stuk gelopen? Waarom niet het filtertje weg laten?

De turbo is kort voordat ik de auto kocht door de vorige eigenaar vervangen. Ik heb de banjobout boven het uitlaatspruitstuk aan het blok los gehad en zag geen filtertje in de banjobout. Dus ik vermoed dat de garage een banjobout zonder filtertje heeft geplaatst. Daar ben ik blij mee. Zo loop ik niet het risico dat de turbo te weinig olie krijgt. Ik ga de garage eens bellen en vragen of ze standaard banjobouten plaatsen zonder filter.

Vireo in Houten adviseerde mij ook een banjobout zonder filtertje te plaatsen en de carterpan te verwijderen en te reinigen.
147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
*

Tjibbe
42

  • Leeftijd: 48
  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 9 september 2019, 19:16:59 »
Citaat van: SpecialVeloce op  4 juli 2019, 02:37:40
Citaat van: SpecialVeloce op  4 juli 2019, 02:37:40
Het filterje zit alleen op het blok,

dus geen reden om die op de turbo los te halen lijkt mij.

Dat klinkt alsof er op beide plekken eentje zit? Om welke gaat het nou precies?

Komende zaterdag laat ik een motorflush uitvoeren, krijg ik een gemodificeerde leiding en wil ik de banjobouten laten reinigen. Of kan ik beter exemplaren zonder filter laten plaatsen? Zijn die bouten achteraf ook eenvoudig te vervangen/reinigen?
*

SpecialVeloce
254

  • Leeftijd: 36
  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2019, 10:50:18 »
Citaat van: Tjibbe op  9 september 2019, 19:16:59
Citaat van: Tjibbe op  9 september 2019, 19:16:59
Citaat van: SpecialVeloce op  4 juli 2019, 02:37:40
Citaat van: SpecialVeloce op  4 juli 2019, 02:37:40
Het filterje zit alleen op het blok,

dus geen reden om die op de turbo los te halen lijkt mij.

Dat klinkt alsof er op beide plekken eentje zit? Om welke gaat het nou precies?

Alleen 1, en deze zit op het blok.

Komende zaterdag laat ik een motorflush uitvoeren, krijg ik een gemodificeerde leiding en wil ik de banjobouten laten reinigen. Of kan ik beter exemplaren zonder filter laten plaatsen? Zijn die bouten achteraf ook eenvoudig te vervangen/reinigen?

Als het goed is zit bij de 'assembly' een nieuwe banjo met filter. Dit is volgens mij ook gelijk de restrictor. Een bout plaatsen zonder restrictor gaat fout die blaast de olie seal stuk.

Met restrictor en zonder filter kan wel. Maar als ik je probleem zo aanlas lijkt het meer op lager speling waarbij nu je compressor  schade door onbalans heeft.

Dat kan verschillende oorzaken hebben.
*

Tjibbe
42

  • Leeftijd: 48
  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2019, 14:46:22 »
Mijn vraag was nog uit de goeie oude tijd dat mijn turbo werkte en ik eventueel overlijden ervan probeerde uit te stellen.
Helaas.
*

Busso
80

  • Leeftijd: 55
  • Type Alfa: 147 - 159
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2019, 15:09:12 »

Als het goed is zit bij de 'assembly' een nieuwe banjo met filter. Dit is volgens mij ook gelijk de restrictor. Een bout plaatsen zonder restrictor gaat fout die blaast de olie seal stuk.

Met restrictor en zonder filter kan wel. Maar als ik je probleem zo aanlas lijkt het meer op lager speling waarbij nu je compressor  schade door onbalans heeft.

Dat kan verschillende oorzaken hebben.

Ik zal de banjo nog een keer loshalen en een foto maken om te weten of dat er eentje is met restrictor.  Ik heb de garage gebeld waar de vorige eigenaar de turbo heeft laten vervangen. Toen is vroeg naar Banjobout met en zonder filtertje ging er geen lampje branden bij de monteur en. Nou was het toen ik belde een maand of 9 na montage. Ik vond het vreemd dat hij zich niet meer kon herinneren wat hij had gedaan. Als je namelijk een beetje kennis hebt van de TBI motor weet je waar ik het over heb en weet je hoe je nieuwe turbo's terugplaatst. Geeft geen vertrouwen. Zou kunnen zijn dat hij de banjobout met filter bij de turbo heeft geplaatst.  Lastig te controleren helaas.
147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
*

SpecialVeloce
254

  • Leeftijd: 36
  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2019, 15:39:37 »
Daar kom je niet heel makkelijk bij. vandaar dat die olie leiding zelf vervangen best wel een klusje is.

de banjo is wel makkelijk te bereiken even nieuwe crush ringen gebruiken of even uitgloeien niet te vergeten.

*

Busso
80

  • Leeftijd: 55
  • Type Alfa: 147 - 159
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 14:59:12 »
De bovenste is eenvoudig los te halen.  Die is al losgeweest. Maar de onderste op de turbo. Hoe krijg je die los en vooral ook weer vast.....
147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
*

SpecialVeloce
254

  • Leeftijd: 36
  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Banjobout 159 TBI vervangen
« Reactie #12 Gepost op: Gisteren om 23:09:44 »
Ik zou een ring ratel verbouwen afslijpen. En hier een kwart duims dopje aanpassen. Dan kan je volgens mij super makkelijk dit los en vast maken. 3/8 kan ook dan kan je hem misschien nog voor wat zwaardere klusje gebruiken.

Als je zo'n adapter hebt kan je de bout tussen het blok en de turbo loshalen
Een s ring sleutel zou ook kunnen maar de slag is dan verwacht ik ook wat kort.
Je hebt gewoon wat haaks nodig
 

Qverde Italian parts Detailer JTD-Performance