!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

DanielH92
1.980

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Can-bus bedrading naar nieuwe/1 din auto radio vraag
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2022, 08:22:17 »
Dan heb je van de zwarte female stekker nu misschien niet de juiste kleuren aangesloten. Daarvan moet je nu niet zwart geel en rood gebruiken, maar kijken welke kleur naar welke pin in de originele stekker gaat. Op die manier maak je je eigen adapter als het ware. Met wat foto's kunnen we wellicht wel helpen hier om de boel aan de gang te krijgen.
*

Toontje10
25

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Can-bus bedrading naar nieuwe/1 din auto radio vraag
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2022, 09:50:35 »
Ok ja ik zal eind van de middag wat fotos maken. Dank je wel!  Ik heb wel de draden gevolgd ook nog gecontroleerd met de multi meter geeft wel de juiste voltage aan bij de consante 12 v en de switch. Zodra ik hem verbind met de draden van de radio de constante 12v breekt de zekering.
Ik zag op tegen de bedrading trekken van de versterker. Maar dat is peanuts vergeleken met dit. 
Heel erg bedankt voor de hulp. Ik zal vanmiddag wat fotos maken.
*

Toontje10
25

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Can-bus bedrading naar nieuwe/1 din auto radio vraag
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2022, 16:41:28 »






Ok inmiddels 5 zekeringen verder.
Het betreft wel een andere radio maar de voeding is het zelfde.
Ik heb de meter er bij gehouden zoals te zien op de foto s de laatste foto is de rode aangesloten op de gele. Die schiet naar 12 v met insteken van sleutel en weer terug naar 0.
Als ik de stekker zo in de radio doe schiet de zekering er uit  onder de motorkap.
De andere radio ook even geprobeerd ....  die spaart de zekering onder de motorkap maar die verbrand zen eigen zekering die op de radio zit.
Heb ze ook geprobeerd om te draaien (rood op constant en geel op switch) zekeringen blijven zitten maar radio doet niks.   er gaat iets verkeerd dat kan niet anders.
*

DanielH92
1.980

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Can-bus bedrading naar nieuwe/1 din auto radio vraag
« Reactie #18 Gepost op: 14 september 2022, 18:43:53 »
Je meet geen 12v, maar negatief 12v, geen wonder dat de zekering er uit klapt.
Hoe ik denk dat dat het moet

Vanaf het zwarte stekkertje van je nieuwe radio bekeken:

Rood op geel, dat klopt nu al
Zwart op zwart
Geel op rood

Als het goed is loopt dan de zwarte draad richting de dikke zwarte draad van je originele kabelboom.
En loopt de gele draad dan richting de dikke witte draad in de originele kabelboom.
En de rode draad richting dat losse gele draadje dat je bent tegengekomen. Klopt dat?

De laatste 2 heb je omgewisseld, dus je meet nu -12v op je multimeter ipv +12v.

Voor de duidelijkheid.
De zwarte draad vanaf je nieuwe radio moet uitkomen op de GND (massa) draad
De gele draad moet uitkomen op deze witte +12v draad
En de rode draad moet uitkomen op het losse gele draadje dat je hebt liggen (als dat draadje met het contact inschakelen naar +12v switcht)

*

Toontje10
25

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Can-bus bedrading naar nieuwe/1 din auto radio vraag
« Reactie #19 Gepost op: 14 september 2022, 19:12:14 »
Oeiiii dat klinkt wel heel pijnlijk voor mij. 🙈🙈🙈🙈
Ik heb ook nog nooit een multimeter gebruikt. Ik ga het zo gelijk proberen  😂😂 het klopt wat je zegt btw met de draden
*

Toontje10
25

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Can-bus bedrading naar nieuwe/1 din auto radio vraag
« Reactie #20 Gepost op: 14 september 2022, 19:54:16 »
Ok, ik.had de draden dus indd omgewisseld.
Zwart was indd gnd .
Ik heb ze omgewisseld. Stekker er in,  weer zekering er uit. Blijkt de gele dus geen12v 
Ik heb met meten natuurlijk de plus draad van de originele draadboom gepakt. Denk dat ik vrijdag maar even langs een inbouwstation rijd. Ik ben het aardig zat 🤣🤣🤣🤣
*

Toontje10
25

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Can-bus bedrading naar nieuwe/1 din auto radio vraag
« Reactie #21 Gepost op: 16 september 2022, 18:13:41 »
Goedenavond. Ik wilde even laten weten dat het nu uiteindelijk gelukt is, ik ben dus verder gaan zoeken en heb de bedrading gevonden(ignition switch)  alles werkt ! Heb net de plus vanuit motorruime tot halver wege de auro gebracht   
Ik wil jullie bedanken voor de hulp!  Top