Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => 159 => Topic gestart door: Toontje10 op 11 september 2022, 07:34:56
-
Hallo allemaal, ik ben de vorige keer goed geholpen op het topic van de subwoofer in bouwen.
Ik heb inmiddels alles al binnen en ben lekker bezig. Nu loop ik tegen een probleem aan. Ik ben al 2 dagen aan het zoeken op internet, maar ik kom er niet uit hoe dit aan te pakken.
De bedrading komt niet overeen met de bedrading van de nieuwe radio stekkers. Nu kom ik met de speakers er wel uit om ze door te verbinden.
Die nieuwe voedings kabel heeft maar 4 kabels . (Ik zal proberen fotos bij te suten) en de oude van de auto 5 waaronder dus die can bus kabels. Iemand enig idee waar ik ze aan moet koppelen? Alweer super bedankt.
-
De originele radio werd aangestuurd via de CAN bus en had dus alleen een permanente +12 nodig. Aan en uitschakelen gebeurde middels een comando op de CAN bus, evenals signalen voor verlichting, snelheid, handrem enz enz
Voor je nieuwe radio heb je minimaal 2 signalen nodig, een permanente +12 voor behouden van de instellingen, en geschakelde +12 voor automatisch aan/uit radio op contact.
Die laatste is vermoedelijk bij jouw alfa niet aanwezig. Meest eenvoudige is deze af te takken van de aansteker aansluiting.
Voeding zit standaard op plug pen A4 en A7. waarbij bij Alfa dus vermoedelijk slechts 1 een draad bevat, de permanente +12
op standaard radio is A4 permanente +12 (meestal gele draad radio), A7 geschakelde (meestal rode draad radio). Bij Alfa ook nog wel eens verwisseld
Andere oplossing is aanschaf van een CAN bus adapter. Deze is aangesloten op de CAN bus, en genereerd de benodigde aansluitingen op losse draden, zoals dashboard verlichting, geschakelde +12, handrem, stuurbediening enz.
-
(https://i.ibb.co/MDqsRYK/20220910-133609.jpg) (https://ibb.co/99RNqFB)
(https://i.ibb.co/Lzjr67G/20220907-191946.jpg) (https://ibb.co/vxyhmnt)
(https://i.ibb.co/8B8hSzJ/20220907-191953.jpg) (https://ibb.co/sP3BM5h)
Het nieuwe stekkertje heeft plus min geel en blauw
-
Hi bedankt voor je antwoord , ik ben net nog een tijd bezig geweest maar ik kom er niet uit. Denk dat ik er simpelweg te weinig verstand van heb.
Het gaat dus om het verbinden of te weten komen van die can bus aansluitingen.
-
Op je nieuwe radio moet je in elk geval NIET rechtstreeks de canbus aansluiten, dat geeft problemen..... ;)
-
Hier nog even overzichtje van de originele radio.....
Daar is te zien (pagina 4 e.v.) dat A4 de permanente +12 is, en A7 leeg is. Je zal dus minimaal geschakelde +12 moeten aftakken, en op juiste punten van je nieuwe radio aansluiten (rode en gele draden vanuit nieuwe radio)
Weet niet wat voor nieuwe radio je hebt, maar tenzij het een Android unit is of zo, heeft je nieuwe radio vermoedelijk geen CAN bus.
A1 en A3 is de CAN bus, die moet dan dus op de nieuwe radio NIET aangesloten worden
)
-
Dit is de radio. Ik heb deze aangeschaft samen met een passend dubbeldin frame . Dit ivm de aansluitingen en bluetooth.
(https://i.ibb.co/3pwsRWk/20220911-145456.jpg) (https://ibb.co/m9mBNtS)
(https://i.ibb.co/0h10w9r/20220911-145510.jpg) (https://ibb.co/XS6nw5t)
(https://i.ibb.co/YpyYhPt/20220911-145522.jpg) (https://ibb.co/6g1VFr4)
(https://i.ibb.co/pPFQf5H/20220911-145526.jpg) (https://ibb.co/3sZvpQx)
-
Als ik op die sticker van je nieuwe radio kijkt, ziet het er redelijk simpel uit, geen bijzondere zaken.....
A1, A2 en A3 zijn op de nieuwe radio niet aangesloten, dus dat kan geen kwaad met de CAN bus vd auto
op A4 vd radio zou pemanente +12 moeten (geel op radio)
op A7 geschakelde +12 (rood op radio)
Kijkend naar de PDF die ik eerder stuurde zit er bij de kabelboom auto op A4 al een permanente +12, zoals nodig
A7 is leeg, daarvoor moet je dus een aansluiting aftakken van de aansteker aansluiting, en aansluiten op A7 (geschakelde +12)
Dus je zou zelfs zondermeer de "oude" A-plug van de originele radio aan kunnen sluiten op de nieuwe radio, mits je een geschakelde +12 draad toevoegd op A7
(https://i.ibb.co/RCbTMC7/Knipsel.jpg) (https://ibb.co/zSxVLSN)
-
Ok word wel al duidelijker. Sorry ben er heel slecht in. Maar wil het per see graag zelf doen. Dus de kabeltjes van de voedings stekker moet ik verbinden met de kabeltjes zie foto, behalve de can bus draden. Is de dunnere blauw witte draad dan signaal ofzo? Dus plus en min zijn de dikkere?
(https://i.ibb.co/1nb3Hyd/20220910-133609.jpg) (https://ibb.co/pPngCVR)
Er ligt ook nog een losse gele draad los die lag er al. Is dit mischien die aftakking?
(https://i.ibb.co/1G3PTZc/20220911-132039.jpg) (https://ibb.co/fdbyHMJ)
-
Een blauwe draad heeft vaak één van de twee volgende functies
- Een door de radio aangestuurde +12v voor een accessoire zoals de antenneversterker of inschakelsignaal voor een subwoofer (Remote Signaal, vaak afgekort als REM)
- ingangsdraad voor dashboard verlichting. Als de verlichting aan gaat dimt vaak de radioverlichting om minder fel te storen.
Met een multimeter is dit prima te controleren.
Hetzelfde geldt voor de gele draad. Even met een multimeter meten of deze 12v geeft bij het inschakelen van het contact. Best kans van, het ziet er naar uit dat hier al eerder een aftermarket radio is geplaatst geweest.
-
Goud! Dank ! Heb het gemeten gele draad gepakt en schiet naar 12 volt en weer terug naar het insteken van de sleutel.
Dus van het stekkertje, 12 v, massa en de gele draad verbinden met geel dan moet dat genoeg zijn? En die blauwe draad van de nieuwe radio verbinden met de remote van de versterker?
-
Van de nieuwe radio lijkt geel de Memory, dus de draad die constante 12v moet hebben. De rode draad moet dan geschakeld zijn en aan de gele draad die je gecontroleerd hebt. Blauw inderdaad aan de versterker. Dan zou het moeten gaan werken!
-
Top bedankt! . Dus ik kan ze afknippen verbinden met de nieuwe stekker.
De oude 3 draden van het stekkertje waaronder de canbus kan ik gewoon laten zitten toch ergens ?
Super bedankt.
-
Afknippen zou ik zelf nooit doen. De originele stekker lijkt ook wel een standaard ISO stekker, past die qua vorm niet in de nieuwe radio? In dat geval is het een stuk netter de pinnen in die stekker van positie te wisselen. Vaak zit zo'n pin met een weerhaakje vastgeklikt en is deze met bijv. een naald wel los te krijgen.
Als pinnen wisselen niet lukt eventueel de originele stekkers in een setje Female ISO stekkers klikken, en de draden daarvan aan je nieuwe radio verbinden. In dat geval blijft de boel in de auto origineel mocht je ooit terugwillen naar de standaard radio bij verkoop bijvoorbeeld.
(https://i.ibb.co/tqv9dxw/images-2.jpg)
-
Ik ben met je tip aan de slag gegaan. Heb een vrouwtje gekocht om de stekkers origineel te laten.
De draden verbonden maar zodra ik de 12 v van de accu aansluit krijg ik kortsluiting en breekt de zekering van de Hi Fi. 2 keer geprobeerd
-
Dan heb je van de zwarte female stekker nu misschien niet de juiste kleuren aangesloten. Daarvan moet je nu niet zwart geel en rood gebruiken, maar kijken welke kleur naar welke pin in de originele stekker gaat. Op die manier maak je je eigen adapter als het ware. Met wat foto's kunnen we wellicht wel helpen hier om de boel aan de gang te krijgen.
-
Ok ja ik zal eind van de middag wat fotos maken. Dank je wel! Ik heb wel de draden gevolgd ook nog gecontroleerd met de multi meter geeft wel de juiste voltage aan bij de consante 12 v en de switch. Zodra ik hem verbind met de draden van de radio de constante 12v breekt de zekering.
Ik zag op tegen de bedrading trekken van de versterker. Maar dat is peanuts vergeleken met dit.
Heel erg bedankt voor de hulp. Ik zal vanmiddag wat fotos maken.
-
(https://i.ibb.co/3h7Jtq6/20220914-155739.jpg) (https://ibb.co/XJbwmg0)
(https://i.ibb.co/Df0FLJM/20220914-155437.jpg) (https://ibb.co/JjDTC1p)
(https://i.ibb.co/LpbgZmj/20220914-155411.jpg) (https://ibb.co/q1XgrKq)
(https://i.ibb.co/ySZPRdK/Screenshot-20220914-160805-Video-Player.jpg) (https://ibb.co/74ZCzjB)
Ok inmiddels 5 zekeringen verder.
Het betreft wel een andere radio maar de voeding is het zelfde.
Ik heb de meter er bij gehouden zoals te zien op de foto s de laatste foto is de rode aangesloten op de gele. Die schiet naar 12 v met insteken van sleutel en weer terug naar 0.
Als ik de stekker zo in de radio doe schiet de zekering er uit onder de motorkap.
De andere radio ook even geprobeerd .... die spaart de zekering onder de motorkap maar die verbrand zen eigen zekering die op de radio zit.
Heb ze ook geprobeerd om te draaien (rood op constant en geel op switch) zekeringen blijven zitten maar radio doet niks. (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f605.png) er gaat iets verkeerd dat kan niet anders.
-
Je meet geen 12v, maar negatief 12v, geen wonder dat de zekering er uit klapt.
Hoe ik denk dat dat het moet
Vanaf het zwarte stekkertje van je nieuwe radio bekeken:
Rood op geel, dat klopt nu al
Zwart op zwart
Geel op rood
Als het goed is loopt dan de zwarte draad richting de dikke zwarte draad van je originele kabelboom.
En loopt de gele draad dan richting de dikke witte draad in de originele kabelboom.
En de rode draad richting dat losse gele draadje dat je bent tegengekomen. Klopt dat?
De laatste 2 heb je omgewisseld, dus je meet nu -12v op je multimeter ipv +12v.
Voor de duidelijkheid.
De zwarte draad vanaf je nieuwe radio moet uitkomen op de GND (massa) draad
De gele draad moet uitkomen op deze witte +12v draad
En de rode draad moet uitkomen op het losse gele draadje dat je hebt liggen (als dat draadje met het contact inschakelen naar +12v switcht)
(https://i.ibb.co/djR9WJq/20220910-133609.jpg) (https://ibb.co/8NH3K4p)
-
Oeiiii dat klinkt wel heel pijnlijk voor mij. 🙈🙈🙈🙈
Ik heb ook nog nooit een multimeter gebruikt. Ik ga het zo gelijk proberen 😂😂 het klopt wat je zegt btw met de draden
-
Ok, ik.had de draden dus indd omgewisseld.
Zwart was indd gnd .
Ik heb ze omgewisseld. Stekker er in, weer zekering er uit. Blijkt de gele dus geen12v
Ik heb met meten natuurlijk de plus draad van de originele draadboom gepakt. Denk dat ik vrijdag maar even langs een inbouwstation rijd. Ik ben het aardig zat 🤣🤣🤣🤣
-
Goedenavond. Ik wilde even laten weten dat het nu uiteindelijk gelukt is, ik ben dus verder gaan zoeken en heb de bedrading gevonden(ignition switch) alles werkt ! Heb net de plus vanuit motorruime tot halver wege de auro gebracht
Ik wil jullie bedanken voor de hulp! Top