!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Dutchdriftking
652

• Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
    - Super Alfist
Vocht in interieur 159 SW
« Gepost op: 24 augustus 2022, 09:13:12 »
Alfisten,

Ik heb de laatste tijd een wat muffe geur in mijn interieur. En ik heb vocht ontdekt onder de vloermat aan de bestuurderskant. Geen schokkende hoeveelheden, maar het is dan ook hoog zomer. Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen? Ik heb een dakraam, iemand een DIY van hoe je hier de afwatering van kan schoonmaken? Dat lijkt mij namelijk een logische veroorzaker. Op andere plekken heb ik tot op heden geen vocht gevonden. Ook de bak van het reservewiel is droog. Hoor graag van jullie.
*

Rody-RC30
51

• Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Vocht in interieur 159 SW
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2022, 15:49:39 »
Er zitten afwateringskanaaltjes bij het dakraam. Bij een origineel dakraam links en rechts voor aan de zijkant, met een trekveer kun je die weer prima open maken. Zo heb ik het ook gedaan.
Giulieta 2.0 JTDm TCT Squadra tuned.

Chique and stylish.

If it's Italian, it's good......
*

Dutchdriftking
652

- Super Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2022, 16:48:27 »
Er zitten afwateringskanaaltjes bij het dakraam. Bij een origineel dakraam links en rechts voor aan de zijkant, met een trekveer kun je die weer prima open maken. Zo heb ik het ook gedaan.

Dankjewel, ga ik even naar kijken.
*

Dutchdriftking
652

- Super Alfist
Re: Vocht in interieur 159 SW update na schoonmaken afvoer dakraam
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2022, 11:53:09 »
Inmiddels de afvoer van het dakraam aan beide kanten schoongemaakt. met een trekveer ging het een stukje, maar zeker niet alles. Daarom een slangetje er in geschoven tot te verstopping, en toen met de compressor doorgeblazen. Dit werkte goed. In de wielkasten links en rechts loopt nu de afvoer vanuit het dakraam weer door. Er lag na de klus aan beide kanten ook een plasje vuil.

Na een paar dagen drogen dacht ik van het probleem af te zijn, echter vanmorgen toch weer een natte mat aan de bestuurderskant. Iemand enig idee waar nog meer lekkage kan zijn, en hoe dit te verhelpen?
*

Skies
150

• Type Alfa: 159 TI 1.750
    - Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2022, 14:54:57 »
Bij mijn 2006 159 moesten de deurrubbers vervangen worden omdat die begonnen te verslijten en daardoor lekkage creëerden. Dat is in de 2008+ versie volgens mij opgelost.

Edit: Het was een rubber in het binnenwerk van de deur bij het raam geloof ik trouwens.
*

Dutchdriftking
652

- Super Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2022, 15:20:19 »
Bij mijn 2006 159 moesten de deurrubbers vervangen worden omdat die begonnen te verslijten en daardoor lekkage creëerden. Dat is in de 2008+ versie volgens mij opgelost.

Edit: Het was een rubber in het binnenwerk van de deur bij het raam geloof ik trouwens.

Oke, dus eigenlijk moet de deur uit elkaar, rubber vervangen/kitten, en weer in elkaar?
*

DanielH92
2.415

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2022, 16:33:03 »

Dit heb ik bij mijn vorige Giulietta ook gehad bij de deur rechtsachter. De seal tussen het kunststof deurpaneel (waar de raammotor op zit etc) en de deur zelf was lek, waardoor water in het interieur kwam. Het paneel zat met popnagels vast, dus even opnieuw monteren was veel werk. Heb het uiteindelijk opgelost door de rand goed schoon te maken en royaal af te kitten. Is jarenlang droog gebleven dus voor mij een prima oplossing. Heb er zat foto's van, mocht daar interesse in zijn dan kan ik ze posten.
*

DanielH92
2.415

« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2022, 16:36:40 »
Hier is de lekkage (de bruine resten) vanaf het zwarte deurpaneel goed te zien

En hier de gekitte rand die het probleem oplostte
*

Dutchdriftking
652

- Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2022, 20:51:26 »
Hier is de lekkage (de bruine resten) vanaf het zwarte deurpaneel goed te zien

En hier de gekitte rand die het probleem oplostte

Dankjewel. Ga ik mee aan de slag. Alle vier de deuren maar meteen doen gok ik.
*

SpecialVeloce
1.248

• Type Alfa: Alfa 159 SW TI
    - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2022, 14:16:49 »
@DanielH92
Ik vindt het toch vreemd dat het aan de binnenkant naar beneden loopt. Wellicht loopt er iets niet goed overdwars zoals een kabeltje die dat dus veroorzaakt.
*

DanielH92
2.415

« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2022, 15:41:16 »
Het is normaal dat er water door de deur loopt, de raamrubbers zijn niet helemaal waterdicht. Onderin de deur zitten daarvoor ook afwateringsgaatjes. Bij de Astra van m'n pa hetzelfde verhaal, daar zaten de gaatjes eens verstopt met een golfslagbad in de deur tot gevolg. Is dus bij meerdere auto's hetzelfde principe.
*

SpecialVeloce
1.248

• Type Alfa: Alfa 159 SW TI
    - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2022, 21:39:39 »
Dat klopt, maar ik doelde erop dat water normaal aan de buitenkant van de deur zou moeten lopen en niet aan de kant van het deurpaneel.