!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Busso
172

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: 147 - 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Gepost op: 5 januari 2020, 15:33:56 »
Gisteren eindelijk de carterpan verwijderd. Er lag wat drab onderin. Door de schotjes blijft dat liggen als je de olie ververst. Vandaag ook het oliefilter verwijderd en toen sprong er een veer uit en kwamen er wat losse stukjes afgebroken kunststof en een dopje mee.  Ik heb geen idee waar dat vandaan komt in het oliefilterhuis.
Heeft iemand enig idee hoe het kunststof onderdeel er heel uit ziet en waar het hoort te zitten?



Paar foto's van de carterpan



147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
Ex GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981
*

SpecialVeloce
709

  • Leeftijd: 36
  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2020, 22:51:40 »
Dit kan misschien van een terugslag klep zijn.

Druk plunjer en thermostaat zullen of in de olie pomp zelf zitten of elders.
maar hier moet toch een segering voor zitten oid.

Met wat voor tool heb je de twee binnenste bouten los gehaald van de pan ?
en heb je ook een nieuwe crush ring voor de aanzuigbuis ?
*

Busso
172

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: 147 - 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2020, 10:37:20 »
Citaat van: SpecialVeloce op  5 januari 2020, 22:51:40
Citaat van: SpecialVeloce op  5 januari 2020, 22:51:40
Dit kan misschien van een terugslag klep zijn.

Druk plunjer en thermostaat zullen of in de olie pomp zelf zitten of elders.
maar hier moet toch een segering voor zitten oid.

Met wat voor tool heb je de twee binnenste bouten los gehaald van de pan ?
en heb je ook een nieuwe crush ring voor de aanzuigbuis ?

Vanmorgen contact gehad met de dealer in Houten. De onderdelen schijnen van een terugslagklep in de oliekoeler/warmtewisselaar te zijn. De hele oliekoeler moet helaas worden vervangen.

Bedoel je met een crushring de ring tussen de aanzuigbuis en de oliepomp?  De ring met artikelnummer 71754365 ga ik vervangen.

Ik heb een speciale extra lange sleutel (ben ff de naam kwijt) gekocht met een 3/8 aansluiting voor een ratel. De sleutel gaat strak langs het vliegwiel. Het gaat net. Voordeel is dat ik hem met mijn momentsleutel kan aandraaien.

Ik heb alleen geen idee welk aanhaalmoment toelaatbaar is.  De boutjes zitten in het aluminium dus kan nooit veel zijn.
147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
Ex GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981
*

SpecialVeloce
709

  • Leeftijd: 36
  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2020, 12:07:18 »
Een lange Ribe bedoel je ? die hoefde geen knik te hebben ?

Ik ben namelijk denk ik ook van plan dit te doen. ook tbv de crushring (seal)

Natuurlijk KarelUtrechtTheodor dat die wisselaar stuk is.

als het m6 of m8 is zou ik niet meer als 15Nm doen eventueel Locktite 243 (ik doe dan meestal een klein kloddertje op de tip)
Het wassen van het schroefdraad is ook al lastig ondersteboven.

De plaat moet zowieso gekit worden, voorzichtig aanzetten rondom en dan vast zetten.
*

Busso
172

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: 147 - 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2020, 12:57:58 »
Citaat van: SpecialVeloce op  6 januari 2020, 12:07:18
Citaat van: SpecialVeloce op  6 januari 2020, 12:07:18
Een lange Ribe bedoel je ? die hoefde geen knik te hebben ?

Ik ben namelijk denk ik ook van plan dit te doen. ook tbv de crushring (seal)

Natuurlijk KarelUtrechtTheodor dat die wisselaar stuk is.

als het m6 of m8 is zou ik niet meer als 15Nm doen eventueel Locktite 243 (ik doe dan meestal een klein kloddertje op de tip)
Het wassen van het schroefdraad is ook al lastig ondersteboven.

De plaat moet zowieso gekit worden, voorzichtig aanzetten rondom en dan vast zetten.

Een Ribe inderdaad!  Tijdje geleden heb ik er 2 aangeschaft in de juiste maat. Nee hij hoeft geen knik te hebben. Zoals je waarschijnlijk al wel weet zit er een uitsparing in het vliegwiel. Past allemaal net.

Ik heb professionele kit gekocht en op de gebruiksaanwijzing staat inderdaad rondom aanzetten en dan eerst laten harden voordat ik hem op moment vastzet. Ik heb even bij de leverancier de minimale verwerkingstemperatuur en droogtijd opgevraagt aangezien mijn garage niet is verwarmd.
Loctite heb ik in huis maar zal lastig worden omdat de huidige boutjes  en boutgaten onder de oude pakkingkit zitten. Die is denk ik op siliconenbasis dus heel moeilijk echt schoon te krijgen voor goede hechting.
147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
Ex GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981
*

SpecialVeloce
709

  • Leeftijd: 36
  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2020, 14:08:41 »
en als je het nog moet na trekken verbreek je ook weer de lijm laag.
*

Macaco
4

  • Leeftijd: 44
  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2020, 22:59:38 »
Volgens mij is het klepje met het veertje ervoor dat als je het filterhuis iets los draait de olie uit het filter via het buisje bij de voet van het filter eruit stroomt. Als je vooraf een slangetje op het buisje doet kun je de olie in in je bak laten stromen en smeer je niet de hele aandrijfas onder de olie.

Zonder dit klepje zal de olie die je er aan de bovenkant ingooit er direct onder weer uitkomen volgens mij. Het filterhuis moet het klepje dicht drukken.

Hier mijn eerste post
*

Macaco
4

  • Leeftijd: 44
  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2020, 23:19:03 »
Een link naar mijn eerste ervaringen met de 159 TBI:

Oliepomp issue

*

SpecialVeloce
709

  • Leeftijd: 36
  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2020, 13:10:54 »
Citaat van: Macaco op  7 januari 2020, 23:19:03
Citaat van: Macaco op  7 januari 2020, 23:19:03
Een link naar mijn eerste ervaringen met de 159 TBI:

Oliepomp issue

@Macaco
Fantastische info,

Mocht je een timing set nodig hebben heb ik er een beschikbaar.
En wat betreft die, 4.25L dit is een typ fout in het manual dit moet Kg zijn. Ik heb er bij mij nu ongeveer 200cc te veel inzitten. Volgens de pijlstok gebeurt hier nog niet zo veel dat het fout gaat.
Kan je na het verwijderen van het hitte schild zo bij de banjo van de olie op de turbo ?
*

Busso
172

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: 147 - 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2020, 17:55:10 »
Citaat van: SpecialVeloce op  8 januari 2020, 13:10:54
Citaat van: SpecialVeloce op  8 januari 2020, 13:10:54
Citaat van: Macaco op  7 januari 2020, 23:19:03
Citaat van: Macaco op  7 januari 2020, 23:19:03
Een link naar mijn eerste ervaringen met de 159 TBI:

Oliepomp issue

@Macaco
Fantastische info,

Mocht je een timing set nodig hebben heb ik er een beschikbaar.
En wat betreft die, 4.25L dit is een typ fout in het manual dit moet Kg zijn. Ik heb er bij mij nu ongeveer 200cc te veel inzitten. Volgens de pijlstok gebeurt hier nog niet zo veel dat het fout gaat.
Kan je na het verwijderen van het hitte schild zo bij de banjo van de olie op de turbo ?

Macaco: ik had jouw topic al gezien.  Is inderdaad zeer informatief.

Ik heb ook een timingset liggen (utrechtse heuvelrug).

SpecialVeloce: bij de bovenste banjobout met filtertje kan  je zo bij zonder het hitteschild te verwijderen. Die aan de zijde van de turbo is zeer lastig te bereiken. Ik heb die niet los gehad om hem te inspecteren. Leek mij ook niet zo zinvol.
147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
Ex GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981
*

Macaco
4

  • Leeftijd: 44
  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2020, 20:21:03 »
Wat betreft de timingset: ik hou het in gedachten. Bedankt voor het aanbod!

Het olieleidinkje naar de turbo hoeft in principe niet los, tenzij je net als mij het ding wilt isoleren (latere versies voor de Giulietta hebben dit af fabriek). De onderste banjobout (op de turbo dus) is inderdaad lastiger. Eerst moet de voorste waterleiding van de turbo af (ook een banjo bout), dan kun je erbij. Ik heb van een ring-steeksleutel het steek gedeelte afgeslepen (beperkte ruimte tussen turbo en radiateur). Zo'n sleutel kun je net op de banjobout krijgen en het lukt dan om kleine slagjes maken.
Terugplaatsen moet op gevoel: het ringetje moet er weer onder zonder dat je er zicht op hebt. 
*

Busso
172

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: 147 - 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2020, 10:51:22 »
Intussen de carterpan met nieuwe Elring weer gemonteerd. Morgen de Ribe bouten natrekken en ga ik de oliekoeler en filterhuis vervangen ivm het afgebroken terugslagklepje. 
147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
Ex GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981
*

BramvE
59

  • Type Alfa: 159SW 1.750TBI
  • **
    - Junior Alfist
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2020, 13:33:39 »
Nog nieuws hierover?
Erg interessant allemaal...
Zijn er garages / specialisten die alle bovenstaande diagnoses en bijbehorende oplossingen zouden herkennen en kunnen uitvoeren? Ik zou dit namelijk ook graag willen doen of laten doen (reinigen carter, check van de oliekoeler en terugslag klep). Vermoed dat alles te maken heeft met het geratel en lage oliedruk melding (ik heb er helaas ook last van met mijn '09 TBI). Maar twijfel of ik het nu moet zoeken in de oliepomp of in de oliekoeler....


Gekke vraag misschien, maar ik lees dat eerst het carter is gereinigd en terug geplaatst en vervolgens de oliekoeler wordt vervangen. Ik dacht dat om de oliekoeler te vervangen het carter ook los moet?
En: had je ook last van geratel, net als macao?
*

Busso
172

  • Leeftijd: 56
  • Type Alfa: 147 - 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2020, 18:00:01 »
Ik heb nooit last gehad van te lage oliedruk of geratel. Ik heb het preventief gedaan het bescherming van de turbo.

De oliekoeler zit op het oliefilterhuis aan De achterzijde van het blok. Op een brug kan je die eenvoudig vervangen. Wel koelsysteem aftappen.

Als je oliedruk problemen hebt zou ik eerst de sensor checken. Als de goed is kan het komen door de el ring tussen olieaanzuigbuis in het carter en de oliepomp. Ik heb hierover een keer een topic gelezen.
147 GTA Rosso / 159 TBI Bianco Ghiaccio
Ex GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981
*

BramvE
59

  • Type Alfa: 159SW 1.750TBI
  • **
    - Junior Alfist
Re: Carterpan reinigen & oliefilter TBI
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2020, 13:43:13 »
Ik blijf het een lastig verhaal vinden.
Contact opgenomen met HS in de hoop dat die een en ander zouden herkennen.
Ik heb dan toch het vermoeden dat het geratel en de druk-melding door de oliepomp of aanzuigbuis komt. HS verwijst ook naar de druksensor, maar dat zou het ratelen en de DTC niet verklaren...
 

Qverde Italian parts Klavertje7