!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Carterpan TBI verwijderen
« Gepost op: 20 juli 2019, 14:33:25 »
Ik kon er geen topic over vinden dus stel ik mijn hulpvraagje hier. Ik wil de carterpan verwijderen en schoonmaken. Wat blijkt er zitten 2 kleinere boutjes verstopt dichtbij het vliegwiel. Dus ik ben maar gestopt met de boel verder loshalen.

Moet de bak en het vliegwiel eraf om de carterpan te verwijderen......?
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Carterpan TBI verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2019, 15:22:06 »
Nee lijk me onmogelijk vanuit engeneering standpunt.
Inconito op youtube had dit ook gedaan bij een soort service.  En daar is de bak niet van gelost.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Carterpan TBI verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2019, 15:29:16 »




*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Carterpan TBI verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2019, 15:52:22 »
Nee lijk me onmogelijk vanuit engeneering standpunt.
Inconito op youtube had dit ook gedaan bij een soort service.  En daar is de bak niet van gelost.

Dat leek mij ook maar hoe kom ik bij deze 2 boutjes tussen motor en bak:


Achterzijde (links de bak en rechts de carterpan). Bij de gele pijl het boutje. De rode lijn is het vliegwiel.


Voorzijde (Links de carterpan en rechts de bak)

Het zijn de 2 boutjes rechts op jouw 3e foto kijkende in de carterpan.


147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Carterpan TBI verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2019, 16:01:04 »


Mijn carterpan ziet er precies hetzelfde uit. De 2 gaatjes rechts op de foto gaat het mij om. Er zit heel weinig ruimte tussen het vliegwiel en de carterpan. Ik kom er niet bij.  :(
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

High Fidelitaly
15

  • Type Alfa: 33, 155, 145
  • *
    - Startende Alfist
Re: Carterpan TBI verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2019, 22:48:28 »
www.totallyalfa.com heeft daar een speciale tool voor . zie het op z'n site niet meer staan. misschien even mailen en vragen
*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Carterpan TBI verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2019, 10:47:50 »
www.totallyalfa.com heeft daar een speciale tool voor . zie het op z'n site niet meer staan. misschien even mailen en vragen

Er is toch een mogelijkheid de carterpan te verwijderen omdat er sparingen in het vliegwiel zitten. Je hebt echter wel een lange torx sleutel (schroevendraaier)  nodig. Helaas heb ik die niet.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

High Fidelitaly
15

  • Type Alfa: 33, 155, 145
  • *
    - Startende Alfist
Re: Carterpan TBI verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2019, 21:45:05 »
www.totallyalfa.com heeft daar een speciale tool voor . zie het op z'n site niet meer staan. misschien even mailen en vragen

Er is toch een mogelijkheid de carterpan te verwijderen omdat er sparingen in het vliegwiel zitten. Je hebt echter wel een lange torx sleutel (schroevendraaier)  nodig. Helaas heb ik die niet.

zo een lange sleutel kan je dus bij bovenstaande kopen (is geen torx, maar RIBE), bij da Alfa dealer zal je deze ook wel kunnen bestellen (of informeer misschien ook eens bij H&S corse)
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Carterpan TBI verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2019, 07:57:12 »
Het is inderdaad 'Ribe'

en kom je wel met een lange sleutel of heb je die met een cardan nodig. anders is het een gevalletje zelf maken.

Ribe sleutel op een 1/4" cardan lassen en zo los halen heel strak zal het niet zitten.

Het moet los kunnen zonder de bak te moeten lossen. Maar dit is typisch zo'n Alfa dingetje, waarom je je auto niet naar een normale garage moet brengen. ;)

Als je de pan verwijderd hebt. vervang de kunstof / rubber crush ring voor de olie toevoer. (daarom wil ik dit ook nog eens doen) preventief.
*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Carterpan TBI verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2019, 18:10:05 »
Het is inderdaad 'Ribe'

en kom je wel met een lange sleutel of heb je die met een cardan nodig. anders is het een gevalletje zelf maken.

Ribe sleutel op een 1/4" cardan lassen en zo los halen heel strak zal het niet zitten.

Het moet los kunnen zonder de bak te moeten lossen. Maar dit is typisch zo'n Alfa dingetje, waarom je je auto niet naar een normale garage moet brengen. ;)

Als je de pan verwijderd hebt. vervang de kunstof / rubber crush ring voor de olie toevoer. (daarom wil ik dit ook nog eens doen) preventief.

Goed dat jullie mij erop hebben gewezen dat het een Ribe sleutel is!  Ik heb een extra lange sleutel besteld. Ik hoop die nu snel in huis te hebben.  Welke crush ring bedoel?


147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Carterpan TBI verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2019, 19:02:48 »
dit is volgens mij een onderdeel van part nummer 15 het nummer is 71754365 kost ongeveer 10 - 15 euro

kijk het even na, het is een soort crush ring

lijkt op dit ... https://www.autodoc.co.uk/elring/13580292 deze is echter van de 2l diesel.