!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2019, 07:53:10 »
Ik heb in het verleden Savali tuning gehad en daar was ik zeer tevreden over. Mijn Spider heeft nu Squadra massimo en ik kan je dus uit ervaring vertellen dat het echt super rijdt.
Je hebt het gevoel of je auto maar blijft doorgaan. Ikzelf vind het vooral heerlijk om van een km of 80 per uur even door te trekken, voor je het weet rij je 160. Echt een geweldig gevoel.
Kijk, dat klinkt veelbelovend.
Ik moet nog twee weken wachten maar heb er nu al erg veel zin in.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

Bredabounce
191

  • Type Alfa: 159 2.0 JTDm TI SW
  • ****
    Amico del club - Alfist
  • La magia della bellezza
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2019, 09:24:14 »
zou het ook helpen met het verbruik.... ik vind het verbruik behoorlijk tegenvallen (63 liter op 535 km...> 1/8,5)
-----------
Niente batte l'esperienza di Alfa Romeo
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2019, 09:31:02 »
zou het ook helpen met het verbruik.... ik vind het verbruik behoorlijk tegenvallen (63 liter op 535 km...> 1/8,5)
Zo, dan rij je stevig door. Ik doe op het moment 1 op 11,3.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

GT1986
1.166

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2019, 09:31:39 »
zou het ook helpen met het verbruik.... ik vind het verbruik behoorlijk tegenvallen (63 liter op 535 km...> 1/8,5)

Dat is wel erg fors. M’n ouders halen vrij eenvoudig de 1:11 met hun Spider TBi.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2019, 10:40:32 »
zou het ook helpen met het verbruik.... ik vind het verbruik behoorlijk tegenvallen (63 liter op 535 km...> 1/8,5)

Probeer eens defensief te rijden,    en begrens je max snelheid op 120.    (  haha,  dat zeg ik altijd tegen mijzelf, met weinig succes )
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Bredabounce
191

  • Type Alfa: 159 2.0 JTDm TI SW
  • ****
    Amico del club - Alfist
  • La magia della bellezza
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2019, 10:57:19 »
zou het ook helpen met het verbruik.... ik vind het verbruik behoorlijk tegenvallen (63 liter op 535 km...> 1/8,5)

Probeer eens defensief te rijden,    en begrens je max snelheid op 120.    (  haha,  dat zeg ik altijd tegen mijzelf, met weinig succes )
Dit was niet eens extreem en 95% snelweg...
Wellicht wel wat enthousiast vanuit Eksel.be naar Etten-leur gereden.
-----------
Niente batte l'esperienza di Alfa Romeo
*

NAH
25

  • Type Alfa: Stelvio 2.0 T 280pk
  • *
    - Startende Alfist
  • Alfa virus detected!!!
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2019, 13:45:56 »
Ik haal de 1 op 10,5 makkelijk. En ik hou van doorrijden. Moet wel zeggen dat ik Ron 98 tank, meestal BP, volgens mij maakt dat ook wel uit al weet ik dat niet zeker. Geloof dat de meningen daar verdeeld over zijn  :13:
145, 146, 147x3, 156x2, Mito, Brera, 159 Tbi, Spider 2,2, Spider Tbi, Stelvio
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2019, 23:47:22 »
Nu met de kou draait de Tbi 1/9.5 en het traject is dan normaal altijd binnen door 3 km naar school dan 3 km terug naar de snelweg dus gas en afremmen, dan net 15 km ring weg op de autobaan.

Als ik normaal rijdt 110 km/h loopt het wisselend tussen 1/10 - 1/13 dus 1 op 11 met iets langere ritjes is mogenlijk.
Afgelopen zomer naar Italië geweest en toen was het HEET met de hoofdletter H en toen wilde het met 40 graden in de alpen ook niet vlotten (de auto werd gewoon langzaam naar mijn idee)
Resumee 3500 - 4000 km gereden en gemiddeld 1/10.5 en dat was toch in Italie dik 150 - 180 kachelen Zwitserland 80-110 max en van zuid-Duitsland tot Strassbourg ff een stukje 222 km/h op de GPS.

Auto is door de vorige eigenaar bij Squadra Massimo getuned. later is hij nog even terug geweest omdat ze op top speed toch wat heet werd er ging een check lampje branden die weer uit ging. Deze was denk ik een fractie terug gezet toen.
Situatie van de auto:
Verse banden
Verse Motor en Bak olie
K&N inzet filter
Vol bepakt.

Moet wel zeggen dat ik de auto wat langzaam vond van de 200 naar 225 km/h maar de temperatuur was toch dik 35 graden. En zelfs met die snelheden geen storingen. Chapeau voor de tuning
Heb alleen geen zin in verdere tuning op het moment vindt het verbruik al goed zat eigenlijk en tot de 200 sprint die zeker acceptabel

*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2019, 09:20:53 »
Nu met de kou draait de Tbi 1/9.5 en het traject is dan normaal altijd binnen door 3 km naar school dan 3 km terug naar de snelweg dus gas en afremmen, dan net 15 km ring weg op de autobaan.

Als ik normaal rijdt 110 km/h loopt het wisselend tussen 1/10 - 1/13 dus 1 op 11 met iets langere ritjes is mogenlijk.
Afgelopen zomer naar Italië geweest en toen was het HEET met de hoofdletter H en toen wilde het met 40 graden in de alpen ook niet vlotten (de auto werd gewoon langzaam naar mijn idee)
Resumee 3500 - 4000 km gereden en gemiddeld 1/10.5 en dat was toch in Italie dik 150 - 180 kachelen Zwitserland 80-110 max en van zuid-Duitsland tot Strassbourg ff een stukje 222 km/h op de GPS.

Auto is door de vorige eigenaar bij Squadra Massimo getuned. later is hij nog even terug geweest omdat ze op top speed toch wat heet werd er ging een check lampje branden die weer uit ging. Deze was denk ik een fractie terug gezet toen.
Situatie van de auto:
Verse banden
Verse Motor en Bak olie
K&N inzet filter
Vol bepakt.

Moet wel zeggen dat ik de auto wat langzaam vond van de 200 naar 225 km/h maar de temperatuur was toch dik 35 graden. En zelfs met die snelheden geen storingen. Chapeau voor de tuning
Heb alleen geen zin in verdere tuning op het moment vindt het verbruik al goed zat eigenlijk en tot de 200 sprint die zeker acceptabel



Gave foto!
Duidelijk verhaal ook van je. Ik ben zeer benieuwd hoe mijn auto zal zijn na de tuning. Nog twee weekjes wachten en dan is het zover. Zin an!
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2019, 13:02:49 »
@TBI rijders .....

Klopt het dat als je in de 5 110 rijdt met 2700 tpm zuiniger rijdt dan in de 6 op een korter stuk ?

Ik had zoiets namelijk ook met de 3.2 q4 (159) die was eigenlijk het zuinigst als je 120 reed.

Ik merk dus niet erg veel verschil in verbruik als ik 120-130 rijdt in de 6e versnelling
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2019, 13:06:03 »
@TBI rijders .....

Klopt het dat als je in de 5 110 rijdt met 2700 tpm zuiniger rijdt dan in de 6 op een korter stuk ?

Ik had zoiets namelijk ook met de 3.2 q4 (159) die was eigenlijk het zuinigst als je 120 reed.

Ik merk dus niet erg veel verschil in verbruik als ik 120-130 rijdt in de 6e versnelling
Geen idee, niet echt op gelet eigenlijk. Zal eens in de gaten houden wat het verbruik doet op die momenten.

Hoe bevalt jouw K&N filter? Hoe rijdt de auto daarmee, hoe is het geluid etc etc? Kan je daar wat over vertellen?
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

NAH
25

  • Type Alfa: Stelvio 2.0 T 280pk
  • *
    - Startende Alfist
  • Alfa virus detected!!!
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #26 Gepost op: 29 januari 2019, 20:11:20 »
@TBI rijders .....

Klopt het dat als je in de 5 110 rijdt met 2700 tpm zuiniger rijdt dan in de 6 op een korter stuk ?

Ik had zoiets namelijk ook met de 3.2 q4 (159) die was eigenlijk het zuinigst als je 120 reed.

Ik merk dus niet erg veel verschil in verbruik als ik 120-130 rijdt in de 6e versnelling

Ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk ook niet echt weet. Zal er ook eens op letten. Vind het wel prettiger rijden in zn vijf als ik 110 a 120 rij.
145, 146, 147x3, 156x2, Mito, Brera, 159 Tbi, Spider 2,2, Spider Tbi, Stelvio
*

ArjanB
1.994

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2019, 21:04:34 »
Bij constante snelheid is de hoogst mogelijke versnelling altijd het zuinigst. Dus: in zijn 6.
Moet je gaan versnellen dan wel terug schakelen om onnodige belasting van lagers en bak door belasting bij te lage toerentallen te voorkomen.

Let op dat je verbruik niet betrouwbaar kunt aflezen in de auto  kan veel schelen met daadwerkelijk verbruik. Vol tanken en kilometers berekenen wat je gereden hebt is exact...
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #28 Gepost op: 30 januari 2019, 07:53:03 »

Als je 1000 toeren draait om 50 in z'n 6 te rijden zit je motor zo ver uit de powerband dat het erg hard werken is voor de motor en dus niet zuinig? In theorie dan tenminste denk ik.  :rolleyes:

Vraag me ook altijd af in hoeverre de auto je verbruik fatsoenlijk aangeeft, zoals Arjan al aangaf, de enige manier om er exact achter te komen is km's bijhouden en kijken hoe veel liter er weer in gaat bij het vol tanken.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Chiptuning 1750 TBI
« Reactie #29 Gepost op: 25 februari 2019, 13:21:52 »
De auto is nu een week of twee geleden gechipped door Stefan van Squadra en het leek mij gepast om mijn ervaring te delen.
Stefan is een echte vakman die vol passie zijn werk verricht. Dat merk je aan alles.
Zeer mooie locatie waar hij bezig is met schitterende projecten. Hij is op het moment bezig met een project waar ik even niks over zal zeggen maar wanneer dat project afgelopen is zullen er mensen zeer verbaasd zijn. Echt een schitterend project, dus het is aan te raden om zijn social media kanalen en dergelijke in de gaten te houden.

Maar nu over naar de 159 1750 TBI. Ik heb gekozen voor de massimo tuning. Na dat de computers van Stefan een korte tijd aan de auto hingen was het tijd voor een testritje en ik was verbaasd over hoe het karakter van de motor is veranderd. Wat loopt hij mooi! De auto is in elke versnelling aanzienlijk sneller geworden. Het doortrekken in zijn derde of vierde versnelling is een genot. In principe was het nooit echt nodig om terug te schakelen als je op de snelweg iemand vlug wilde inhalen maar nu gaat de auto er echt vandoor als je het gaspedaal vloert.

De driveability van de auto is sterk verbeterd. De motor reageert sneller en prettiger op het gaspedaal en het oppakken van de motor is stukken prettiger. Voorheen vond ik het wegrijden in de eerste versnelling schokkerig gaan maar ook dat is nu verbeterd.

Of de auto ook daadwerkelijk zuiniger is geworden weet ik niet maar dat interesseert me vrijwel niets.
Al met al ben ik ontzettend blij met hoe de auto nu rijdt. De auto rijdt nu zoals hij moet rijden, als een Alfa.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.