!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Swiegje
22

• Type Alfa: MiTo 1.4 MultiAir Turbo
  • *
    - Startende Alfist
Ciao bella
« Gepost op: 4 augustus 2026, 13:37:25 »
Op vakantie nog mooie kiekjes gemaakt van de 159. Maar op de terugweg ging het mis.

In anderhalf jaar tijd ons toch 55000km verplaatst. Maar op de Autobahn iets ten noorden van Hamburg, na een totaal van 315000km onderdeel van de auto te zijn geweest. Besloot drijfstang van cilinder 3 toch de vrijheid op te zoeken. Samen met een stukje motorblok en veel olie (die niet vrijwillig gingen) liggen ze nu ergens op/langs de autobahn. Het restant van onze auto is nu te bezoeken bij de grootste auto sloper van Duitsland. Binnenkort in onderdelen te bestellen.

Heb anwb Europa, dus ging er vanuit dat ze de auto wel weer thuis zouden brengen. Maar in de kleine lettertjes staat dat de dagwaarde van de auto meer moet zijn dan transport en reparatie. Moest de auto dus in Duitsland afvoeren naar de sloop en zelf maar zien hoe vrouw en ik + bagage thuis kwamen.

Dit doet toch wel even pijn.😢

afbeeldingen delen met link
MiTo - 1.4 MultiAir Turbo Centenario
159 SW - 1.9 JTDm
Stelvio - 2.2 JTDm
*

Taeke
709

• Type Alfa: Giulietta 1.4 ma sportiva
    - Super Alfist
Re: Ciao bella
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2026, 13:50:11 »
Wat k*t zeg🫩.... Jammer om op deze wijze afscheid te moeten nemen. Gelukkig zijn de passagiers Ok neem ik aan? Veel sterkte met de terugreis 💪
*

Swiegje
22

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2026, 13:53:41 »
Stukje achtergrond:
Was 1.9 jtdm 8v
In de week voor de vakantie de distributie + waterpomp vervangen want de waterpomp was lek.

Kwam daar achter doordat ik met oververhitte motor stil kwam te staan. Zegt de vrouw doodleuk: Ohja dat had ik gisteren ook. Zonder mij dus even in te lichten. Zat veel te weinig koelvloeistof in.

Na de reparatie zonder problemen een 2000km gereden.

Mogelijk dat de cilinder door oververhitting al iets vervormt is geweest. En vervolgens op een rustige autobahn voor langere tijd 180 rijden heeft de executie snel naar voren gehaald.
159 SW - 1.9 JTDm
Stelvio - 2.2 JTDm
*

Swiegje
22

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2026, 13:58:20 »
Citaat van: Taeke op  4 augustus 2026, 13:50:11
Citaat van: Taeke op  4 augustus 2026, 13:50:11
Wat k*t zeg🫩.... Jammer om op deze wijze afscheid te moeten nemen. Gelukkig zijn de passagiers Ok neem ik aan? Veel sterkte met de terugreis 💪

Ja wij zijn gelukkig ok en ook al thuis. Was voor het weekend, ik had het weekend eerst even nodig om bij te komen voordat ik dit ging posten.

Heb de velgen gelukkig nog wel mee kunnen nemen.
159 SW - 1.9 JTDm
Stelvio - 2.2 JTDm
*

Alfmania
22

• Type Alfa: 159 Ti, Mito, Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Startend Alfist?? Rij al 25+ jaar Alfa…
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2026, 09:06:01 »
Zoals al door anderen ook geschreven: wat een vervelende manier om zo afscheid te moeten nemen van je Bella. Gelukkig zonder persoonlijk letstel.
Hopelijk vinden jullie een mooie andere Alfa als vervanger.
*

Veloce2910
142

• Type Alfa: Giulia Veloce en Q
    - Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2026, 09:42:24 »
Oei, dat wil je niet hebben, zeker niet op vakantie. Een geluk bij een ongeluk is dat het op de terugreis gebeurde, anders had het je hele vakantie kunnen verpesten. Ook lullig van de ANWB, je betaalt premie voor iets van pechhulp, maar ze doen vervolgens niets. Je moet de auto daar achter laten en zelf maar zien hoe je met je spulletjes thuis komt. Echt bizar.

Succes met de zoektocht naar andere auto, hopelijk wordt het toch weer een Alfa.
Alfa Giulia Quadrifoglio, Rosso Competizione (2020)
Alfa Giulia Veloce 2.2 JTD, Grigio Vesuvio, bruin leder, gele remklauwen (2017)
*

GTlife
573

• Type Alfa: GT 937 & Brera
    Amico del club - Super Alfist
  • Less yap, more brap
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2026, 17:53:46 »
Krijg je in zo'n geval ook geen vervangend vervoer als je dat in je pakket hebt?
Het antwoord maakt misschien niet eens zo veel uit. Ik denk dat ik overstap van de anwb naar knac (eindelijk)
*

Swiegje
22

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2026, 18:00:31 »
Citaat van: GTlife op  5 augustus 2026, 17:53:46
Citaat van: GTlife op  5 augustus 2026, 17:53:46
Krijg je in zo'n geval ook geen vervangend vervoer als je dat in je pakket hebt?
Het antwoord maakt misschien niet eens zo veel uit. Ik denk dat ik overstap van de anwb naar knac (eindelijk)

Ik heb Europa instap pakket. Daar zit geen vervangend vervoer in. Deze keuze gemaakt met het idee dat de meeste pech terplekke wel te repareren is. En in het ergste geval de anwb dus auto en bagage thuis brengt en ik dan met de trein wel thuis kom.
Weet niet of ik met het andere pakket wel vervangen vervoer had gekregen of dat de voorwaarde van de dagwaarde dan ook opgaat.
En dan is het ook nog de vraag of je een auto mee krijgt waar alle bagage in past of dat het een Upje/Aygo wordt.
159 SW - 1.9 JTDm
Stelvio - 2.2 JTDm
*

Timoscheevel
80

• Type Alfa: Stelvio Veloce 2.0T Q4
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2026, 23:51:31 »
Wat een vervelend einde van de vakantie zo zeg…

Ik heb dit zelfde probleem ook 2 welen geleden gezien met me pa. Die heeft een 156 GTA met bijna 5 ton op de klok (ondertussen met het 2e motorblok).

Op vakantie in frankrijk, onderweg terug homokineet overleden, niet meer mee te rijden, afgesleept naar garage. Deze gingen eind vd week( dit was op maandag) voor een maand dicht en hadden geen tijd die week voor diagnose. Dus hij moest dat afwachten. ANWB wilde wegens de leeftijd en km stand vd auto niks doen tot er een kostenplaatje bekend was, dat zou dus 5 weken minimaal op zich laten wachten. Uiteindelijk de auto zelf opgehaald, was 1100 km sturen in een uiteindelijk erg lange dag van bijna 18 uur, maar hij staat nu teminste wel gewoon weer voor de deur.

Wel een erg zure werkwijze vind ik van de ANWB, gezeik om dagwaardes en schadekosten enz. Auto’s zijn voor de eigenaar vaak veel meer waard als de eigenlijke straatwaarde.
*

Swiegje
22

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2026, 01:29:19 »
Citaat van: Timoscheevel op  5 augustus 2026, 23:51:31
Citaat van: Timoscheevel op  5 augustus 2026, 23:51:31
Wat een vervelend einde van de vakantie zo zeg…

Ik heb dit zelfde probleem ook 2 welen geleden gezien met me pa. Die heeft een 156 GTA met bijna 5 ton op de klok (ondertussen met het 2e motorblok).

Op vakantie in frankrijk, onderweg terug homokineet overleden, niet meer mee te rijden, afgesleept naar garage. Deze gingen eind vd week( dit was op maandag) voor een maand dicht en hadden geen tijd die week voor diagnose. Dus hij moest dat afwachten. ANWB wilde wegens de leeftijd en km stand vd auto niks doen tot er een kostenplaatje bekend was, dat zou dus 5 weken minimaal op zich laten wachten. Uiteindelijk de auto zelf opgehaald, was 1100 km sturen in een uiteindelijk erg lange dag van bijna 18 uur, maar hij staat nu teminste wel gewoon weer voor de deur.

Wel een erg zure werkwijze vind ik van de ANWB, gezeik om dagwaardes en schadekosten enz. Auto’s zijn voor de eigenaar vaak veel meer waard als de eigenlijke straatwaarde.

Ook een ongelukkige situatie. Gelukkig wel weer thuis gekomen.

Snap ergens wel dat de anwb het doet. Bedrijf moet ook geld verdienen en kan niet zo maar ieders auto verslepen. Maar vind het zo raar want dagwaarde is gewoon verzekerings werk. Daar gaan zij niet over ze hebben er niet meer of minder kosten om voor het transport van de wagen.
159 SW - 1.9 JTDm
Stelvio - 2.2 JTDm
*

MysteryAngel
3.550

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 6 augustus 2026, 01:32:02 »
Dat is wel balen hoor sterkte ermee.
*

Prem
16

• Type Alfa: 159 1.9 jtd 8v
    Amico del club - Startende Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 6 augustus 2026, 09:57:30 »
Echt jammer. Gelukkig jullie zijn in goede orde. Success verder!
*

Swiegje
22

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2026, 00:02:44 »
Ik weet niet hoe, maar het is gelukt. Ik was bang dat we het Alfa nest moesten verlaten.

Opzoek naar een nieuwe auto, liefst weer een Alfa station.
159 diesels zijn eigenlijk niet meer te vinden met minder dan 300K op de teller. En de Giulia/Stelvio met enigszins leuke opties en lager in km'ers vond de vrouw allemaal te duur.

Dus opzoek naar een ander merk. Liefst toch wel Italiaans komen we uit bij Fiat (2e hands Maserati Ghibli zijn trouwens ook best betaalbaar geworden).

Dus proefrit gemaakt in een fiat Tipo, ook wel leuk wagentje. Maar fiat is toch echt minder mooi afgewerkt als Alfs. Harde plastics en zit gewoon minder lekker.
Maar dacht is nou eenmaal zo en kan het wel werkend krijgen. Zelfde blok als Giulietta diesel, dus even langs squadra. En gta speedline velgen eronder. Word wel een vette bak, zie chatgpt impressie:

Maar bij zelfde bedrijf hadden ze ook een Stelvio staan, vrouw over kunnen halen om daar toch ook een proefritje in te maken en het verschil in kwaliteit te ervaren tussen verschillende prijsklasse auto's (of het het prijsverschil waard is in het midden gelaten). Wat mij niet gelukt was, is de Stelvio wel gelukt. Ze was overtuigd! Maar die bij de handelaar was in verhouding wel echt te duur en niet eens zo'n mooie uitvoering.

Dus op MP op zoek en diezelfde avond een afspraak gemaakt bij een echte Alfist. Leuk gesprek gehad en een keurig netjes onderhouden Stelvio over mogen nemen voor een nette prijs. Dankjewel!

Toch bijzonder hoe het leed van de overleden 159 dan toch zo snel verzacht kan zijn.🫣
159 SW - 1.9 JTDm
Stelvio - 2.2 JTDm
*

Timoscheevel
80

• Type Alfa: Stelvio Veloce 2.0T Q4
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2026, 07:12:30 »
Haha, nice! Dat is toch wel een welkome upgrade.
Ik heb deze stap ook eind vorig jaar gemaakt, van een 159 naar de stelvio. Ga je geen spijt van krijgen!
Diesel zie ik op kenteken? Tripje naar squadra al gepland?

Veel plezier en veilig KM gewenst
*

Swiegje
22

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2026, 09:41:52 »
Haha, nice! Dat is toch wel een welkome upgrade.
Ik heb deze stap ook eind vorig jaar gemaakt, van een 159 naar de stelvio. Ga je geen spijt van krijgen!
Diesel zie ik op kenteken? Tripje naar squadra al gepland?

Veel plezier en veilig KM gewenst

Ja is een diesel. Wij doen meer dan 30000km per jaar, dus kan (nog) wel uit.
Vorige eigenaar heeft hem langs Savali gehad. Zou nu ~240 pk moeten hebben. Misschien dat ik de bak ook nog wil laten aanpakken, want dat is denk ik nog niet gebeurd. Als ik het gas in trap reageert die een beetje sloom voordat die echt gaat.
159 SW - 1.9 JTDm
Stelvio - 2.2 JTDm