!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Steven88
11

  • Type Alfa: 159 SW 2.4JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Zekering F35 blijft doorbranden (nieuwe titel)
« Gepost op: 4 september 2019, 20:57:20 »
Goedenavond.

Toen ik vanmiddag naar huis reed had ik de CC nog gewoon aan en was er geen probleem.
Halverwege de auto uitgezet en afgesloten om wat spullen op te halen, rij ik weg doet de CC en mijn parkeersensoren het niet meer.

Ik heb de zekeringen gecontroleerd en F35 was kapot, parkeersensoren doen het weer.

Na wat zoeken op internet kom ik alleen maar op de koppeling of remschakelaar uit, alleen doen mijn remlichten het zoals het hoort en met starten zonder koppelingspedaal stopt de startmotor meteen, dus die zouden goed moeten zijn.

Als ik de auto opstart gaan het lampje van de CC aan, en weer uit zoals altijd. Maar als ik de schakelaar om zet gebeurt er niets op het dashboard.
Nu is mijn vermoede dat het weleens de CC schakelaar zelf kan zijn die sluiting heeft gemaakt, zekering kapot, en nu niets meer doet.
Is dat iets waar mensen meer ervaring mee hebben?  En kan je die zo vervangen zonder in te leren? (lijkt me wel maar je weet maar nooit)

Het gaat om een 159sw 2.4 jtdm 210pk met handbak mocht dat helpen.

Alvast bedankt
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Cruise controle werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2019, 10:27:09 »
Citaat van: Steven88 op  4 september 2019, 20:57:20
Citaat van: Steven88 op  4 september 2019, 20:57:20
Goedenavond.
T.....
Na wat zoeken op internet kom ik alleen maar op de koppeling of remschakelaar uit, alleen doen mijn remlichten het zoals het hoort en met starten zonder koppelingspedaal stopt de startmotor meteen, dus die zouden goed moeten zijn.
...
Alvast bedankt

9 van de 10 keer is het toch de schakelaar op het rempedaal (of koppelingspedaal), zoals je zelf al aangeeft.
Dat de  remlichten werken hoeft niets te zeggen, meestal zit er een dubbele schakelaar op het rempedaal, dus kan nog steeds dat 1 van de 2 het niet (goed) doet.....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Cruise controle werkt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2019, 10:39:42 »
in elk geval hoef je bij de vervanging van mechanische schakelaars niets in te leren.
nog even uit onderstaande beschrijving:
Voor de regeling van de Cruise-control maakt regeleenheid M10 ook gebruik van het signaal "pedaal in ruststand" (normaal gesloten) vanaf het
tweede contact in remlichtschakelaar
I30 en het signaal van de koppelingspedaalschakelaar I31
;)

Hier nog PDF met info:
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Steven88
11

  • Type Alfa: 159 SW 2.4JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Cruise controle werkt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2019, 13:04:19 »
Vanmorgen deed ie het heel even maar toen ik het dorp uit was deed hij het niet meer, zekering F35 weer doorgebrand.

Ik zal thuis de schalelaars even loshalen, kijken of ik daar iets mee opschiet.

Iig al bedankt voor de info
*

Steven88
11

  • Type Alfa: 159 SW 2.4JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Cruise controle werkt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2019, 22:49:38 »
Dit word een heel ander verhaal.. De zekering blijft ploffen, soms meteen soms binnen 5 meter rijden.

Heb de remschakelaar doorgemeten en die werkt zoals die moet, 2 pennen verbreken contact meteen, 2 penen maken contact bij verder indrukken maar nooit met de pennen van de 2 sets onderling.
Heb de luchtmassa meter los gehad, de water sensor van het dieselfilter en de AQS sensor is nu los.

De timing van dit alles is weer echt perfect, want zaterdag nacht staat er een vakantie van 2000km voor de boeg en zoals het er nu naar uit ziet, zonder cruise controle.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Zekering F35 blijft doorbranden (nieuwe titel)
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2019, 10:07:16 »
Zijn de remlichten en achteruitrijlichten zelf wel in orde, geen sluiting ?
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Steven88
11

  • Type Alfa: 159 SW 2.4JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zekering F35 blijft doorbranden (nieuwe titel)
« Reactie #6 Gepost op: 6 september 2019, 11:02:29 »
[glow=red,2,300][/glow]
Citaat van: jwq op  6 september 2019, 10:07:16
Citaat van: jwq op  6 september 2019, 10:07:16
Zijn de remlichten en achteruitrijlichten zelf wel in orde, geen sluiting ?

Als ik stil sta met de motor aan en uit doet alles het, als ik ga rijden ploft ie en doet de rem het wel, achteruitlicht niet meer, en parkeersensoren gaan niet automatisch meer aan.

Er moet idd ergens een kortsluiting zitten maar waar..
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Zekering F35 blijft doorbranden (nieuwe titel)
« Reactie #7 Gepost op: 6 september 2019, 11:40:07 »
zie hier wel wat tips :

https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-andamp-946-spider/993186-fuse-keeps-blowing.html

<snip>
If it helps anyone, i was having the same issue with fuse 35 blowing. With my car, it was when the car was put into reverse. It turned out to be the wire for the reverse light wire had rubbed through within the rubber sleeve between the boot lid and the body of the car. replaced the wire, working perfect

zou dus de draden tussen kofferklep en carosserie eens goed kontroleren....

Bij de giulietta ook berucht  ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Steven88
11

  • Type Alfa: 159 SW 2.4JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zekering F35 blijft doorbranden (nieuwe titel)
« Reactie #8 Gepost op: 6 september 2019, 16:45:49 »
Wat een @#$% systeem met die clips van het interieur.. alles naar de knoppen getrokken :'( kan tot halverwege de doorvoer kijken, wel vies maar geen zichtbaar open draden.
Dit gaat een lange zoektocht worden zo
*

Steven88
11

  • Type Alfa: 159 SW 2.4JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zekering F35 blijft doorbranden (nieuwe titel)
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2019, 21:24:30 »
Zo, terug van vakantie, 2200km zonder CC, lekker ouderwets.

Ik heb gister avond de zekeringkast er uit gehaald en open proberen te maken in de hoop draadjes te zien.. na die koude kermis heb ik met mn multiemete wel 4 pinnen gevonden waar f35 contact mee maakt, zie foto.
De blauwe, is de op 1 na onderste aan de linker kant van de stekker. Stekker zit uiterst rechts op de zekeringkast.
De kabel gaat met een paar andere bundels door het stuurboord en splitst zich dan weer op.

Iemand heel toevallig draadschemaas of pinouts van die kabel?