!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

marc lenssen
47

• Type Alfa: 159, 1750 TBI Ti, 2012
  • *
    - Startende Alfist
Re: Dual mass vliegwiel en koppeling?
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2025, 14:52:27 »
Het voelt en klinkt als het dubbel massa vliegwiel dat wat op zijn interne vering klappert.  Het is niet een motorloop het is echt een vibreren met een behoorlijk hinderlijke trilling door de auto.
*

Tjibbe
129

• Type Alfa: 159
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2025, 08:24:37 »
Je hebt toch alleen last van een versleten vliegwiel bij gas geven?
Dit klinkt voor mij veel meer als het trillen bij gas loslaten tussen 3000 en 2500 toeren. Tufje gas op dat moment en het is weg.
*

SpecialVeloce
1.246

• Type Alfa: Alfa 159 SW TI
    - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
« Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2025, 08:26:09 »
Daar dacht ik dus ook aan en dat is volgens mij normaal bij een tbi
*

marc lenssen
47

• Type Alfa: 159, 1750 TBI Ti, 2012
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2025, 10:35:59 »
tufje gas of even koppeling in- en uit en het is weg inderdaad. Ik dacht aan vliegwiel maar kennelijk is dat niet zo klink en klaar. Als het iets anders is des te beter :-)
*

SpecialVeloce
1.246

• Type Alfa: Alfa 159 SW TI
    - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
« Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2025, 15:40:15 »
Ja hoor dus als die prrrrr doet en ik geef een tuf je gas is het weg en als je dus gas los laat is het er weer.

Niet altijd gebeurt dit, maar ik verwacht dat het de nokkenas stand is die dus meer overlap geeft waardoor je dit hoort.

Als je vliegwiel naar de haaien is dan hoor je die rammelen als je je koppeling half indrukt.

Hier wordt altijd netjes gereden met de auto en niet altijd blam vol het gas erop. Voetje van het pendaal voor het druklager. De K04 zorgt daar ook wel voor, bijna 3 ton op de klok en met originele koppeling en vliegwiel. met +300 pk en deftig koppel.

We zijn geen dokter op afstand maar jou symptoom klopt niet met een defect vliegwiel. Je koppeling grijpt goed en soepel aan en slipt niet dan is de koppeling gewoon nog goed.

Trouwens met een SAC koppeling blijft ie zn hele leven zo goed als constant. dus als je druklager ook geen herrie maakt is zou ik liever het geld aan iets anders besteden.