!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

johanvandersluijs
5

  • Type Alfa: Alfa 159 SW 2.4 Jtdm
  • *
    - Startende Alfist
False waarschuwing voor verlichting
« Gepost op: 15 september 2021, 15:50:20 »
Goeiemiddag,

Ik heb last van een steeds vaker en langduriger waarschuwing van kapotte verlichting voor. Alle verlichting werkt overigens prima. Hoofdverlichting is LED maar voor canbus geschikt, geen China made.
Storend is vooral dat het infoscherm tussen tellers ook vel oplicht, zeker als het donker is. Aardkabels zijn heel, schoon en zitten goed vast.
Ik heb een Alfa 159 SW 2.4 Jtdm Aut uit 2006 waarvan verder alles prima werkt.
Wie herkent het probleem en weet waar ik moet zoeken? Is alleen deze waarschuwing in de software uit te schakelen?

Ben benieuwd,
Johan
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: False waarschuwing voor verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2021, 21:49:52 »
Heb je de storing ook met normale halogeen lampjes ipv LED
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

johanvandersluijs
5

  • Type Alfa: Alfa 159 SW 2.4 Jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: False waarschuwing voor verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2021, 09:48:23 »
Ga kijken of ik nog een paar van die lampen heb en eens zien wat dat oplevert.
*

johanvandersluijs
5

  • Type Alfa: Alfa 159 SW 2.4 Jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: False waarschuwing voor verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2021, 11:58:29 »
Heeft even geduurd maar er is geen verschil in waarschuwing. Halogeen of Led verlichting maakt niet uit. De waarschuwing komt alleen op voor de verlichting voor, links er rechts.
Met alleen contact aan of met lopende motor, lampen aan of uit, geen verschil. Ik weet ook niet of het systeem alleen de verlichting voor gemonitord wordt.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: False waarschuwing voor verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2021, 13:17:42 »
tenzij het voor de 159 anders is, worden de dimlichten en groot lichten vooraan niet gemonitord.  Well de standlichten en zowat elk achterlicht.  Vind het dus vreemd dat je een melding krijgt voor de koplampen.
*

164Nick
32

  • Type Alfa: 166 Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: False waarschuwing voor verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2021, 15:45:25 »
ik ga er vanuit dat je xenon hebt,
als je dan over een drempel rijdt bewegen de koplampen mee? (gyroscoop effect) ,
zo niet dan heb je waarschijnlijk een defecte stekker/kabel bij de sensoren op de draagarmen
nummertje 1 op de tekening  hier https://alfa-romeo.7zap.com/en/nspi/13/177asz101260-099/554/1+55401s00+3-0/
*

johanvandersluijs
5

  • Type Alfa: Alfa 159 SW 2.4 Jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: False waarschuwing voor verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2021, 07:56:38 »
Ik heb geen Xenon. Standaard met Halogeen uitgevoerd. Led is aftermarket maar voor Canbus geschikt. Dat de waarschuwing voor beide soorten lampen aankomt betekent dat er uit anders aan de hand is.
Volgens het instructieboekje wordt alleen de hoofdverlichting gemonitord waarbij voor de remlichten zelfs een ander symbool oplicht.
Weet iemand of die monitor alleen voor de verlichting uit te schakelen is?
*

Romeer
232

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: False waarschuwing voor verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2021, 18:34:56 »
ik had laatst een defecte koplamp im mijn 159, kreeg er geen melding van op m'n display, werd er door iemand anders op geattendeerd. bij een defect achterlicht krijg ik wel een melding. ik heb led in m'n koplampen.
*

johanvandersluijs
5

  • Type Alfa: Alfa 159 SW 2.4 Jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: False waarschuwing voor verlichting
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2021, 08:10:17 »
Jaren geleden heb ik wel gelezen dat het bij 159 wel vaker voorkomt dat je een false waarschuwing krijgt.
Heb inmiddels wel gevonden dat de oorzaak kan komen dat een defecte afsluitweerstand aan de canbus.
Daar gaan we dan maar naar op zoek.
Het waarschuwingslampje is volgens het instructieboekje anders voor de achterlichten dan volgens de verlichting voor.
Het zou idd wel Italiaans kunnen zijn om de standlichten te bewaken en de dim - en grootlichten niet.