!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Buggles
13

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS SW
  • *
    - Startende Alfist
Geluid valt uit bij autoradio
« Gepost op: 13 oktober 2021, 11:09:38 »
Goedemorgen!

Ik heb een vreemd probleem met de radio in mijn 159: het geluid is uitgevallen, maar als ik een scherpe bocht naar rechts maak dan schiet het weer aan (en als ik dan over een hobbel ga gaat 'ie weer uit).

De radio krijgt nog steeds voeding (scherm blijft aan, navigatie blijft werken, muziek blijft afspelen) maar en komt gewoon geen geluid uit. Er is ook geen sprake van een krakend of slecht geluid, het is echt helemaal niks of helemaal prima. Ik heb de radio er al uitgehaald en alle stekkers gecheckt (heb ook de originele radio teruggezet voor het geval het aan de aftermarket Sony ligt die ik zelf heb ingebouwd, maar ik kan daar niks vinden... 

Zit er in de 159 een aparte voeding voor de speakers wat dit zou kunnen veroorzaken? Of heeft iemand anders een idee waar ik dit probleem moet zoeken? Het 2.2 JTS blok klinkt niet slecht, maar de hele weg naar kantoor zonder muziek gaat nu echt vervelen!

Alle tips zijn welkom!

JB
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2021, 15:19:27 »
Heb je toevallig een Bose systeem in de auto ?
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Buggles
13

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2021, 15:39:43 »
Volgens mij niet, er zat gewoon de standaard (Blaupunkt?) CD speler met radio in de auto.
*

Halim21
34

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2021, 17:16:09 »
Vallen alle boxen uit, of maar eentje?

Klinkt als een probleem met een kabel of slecht contact
*

Buggles
13

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2021, 17:27:19 »
@Halim21 alles valt in 1x uit, geen gekraak of gepiep. In 1x stil, en ook in 1x weer geluid als het weer aan springt...

Daarom lijkt een kabelbreuk mij onwaarschijnlijk, dan zou het kraken, of niet alle speakers tegelijk betreffen.

Daarom dacht ik aan een los contact op een voeding of iets dergelijks...
*

Halim21
34

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2021, 17:34:56 »
Heb je al gemeten of er spanning op de speakers staat als het geluid is weggevallen?
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2021, 17:41:10 »
Volgens mij niet, er zat gewoon de standaard (Blaupunkt?) CD speler met radio in de auto.

Bose maakt gewoon gebruik van de standaard oem radio. dus type radio zegt niet zo veel....
In het geval van Bose loopt alles over een additionele versterker, vandaar de vraag. In dat geval zou het een probleem kunnen zijn met de (aansturing van ) de Bose versterker
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Buggles
13

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2021, 20:22:06 »
@Halim21 dat heb ik nog niet geprobeerd, goede tip!

@jwq hoe kan ik zien of er een versterker tussen zit? En zit die versterker toevallig links van het stuur waar ook de interne zekeringen zitten?

De licht regelunit is onlangs vervangen, maar volgens de reparateur was dat een kwestie van een stekkertje, en zit daar niks van de radio in de buurt...

JB
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2021, 20:44:04 »
.....
@jwq hoe kan ik zien of er een versterker tussen zit? En zit die versterker toevallig links van het stuur waar ook de interne zekeringen zitten?

De licht regelunit is onlangs vervangen, maar volgens de reparateur was dat een kwestie van een stekkertje, en zit daar niks van de radio in de buurt...

JB

Indien je Bose hebt, zit de versterker in de bagageruimte.....
Maar vanuit de radio gaat er een  trigger signaal naar de versterker om deze in/uit te schakelen, ik zou me voor kunnen stellen dat bijv dit stekkertje niet goed ingestoken zit op de radio......
Betreft mini iso blokje C6, zie bijgaand pdf dokument:
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Buggles
13

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:14:50 »
@jwq

Bij de originele autoradio zat dat C stekkerblok er wel in, maar de aftermarket Sony is daar niet op aangesloten en werkte toch...?

Ik ga eens in de kofferbak kijken voor die versterker...

JB
*

Buggles
13

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2021, 12:31:05 »
Ik zie geen versterker in de kofferbak, tenzij ik daarvoor de halve kofferbak moet demonteren gok ik dat die er niet in zit.

Er zat ook geen subwoofer in de kofferbak zoals bij de Bose uitvoering volgens mij wel het geval is.

Dus dan ben ik weer terug bij af tot ik de speakers kan doormeten.

We blijven proberen :-)
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2021, 15:00:32 »
Blijkbaar geen Bose dan....
Blijft het vreemd dat ALLE speakers uitvallen terwijl de radio wel aanblijft, zou er op wijzen dat het geen voedingsprobleem is.....
Zou nog iets met de "mute" kunnen zijn, maar is ook maar raden ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2021, 22:13:06 »
Zou het niet zo kunnen zijn dat wanneer 1 van de speakers kortsluiting maakt, de interne versterker van de radio als beveiliging geheel uitschakelt? Dat het probleem dus misschien best maar in 1 speaker of draad er van zit.
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2021, 08:19:44 »
Zou het niet zo kunnen zijn dat wanneer 1 van de speakers kortsluiting maakt, de interne versterker van de radio als beveiliging geheel uitschakelt? Dat het probleem dus misschien best maar in 1 speaker of draad er van zit.

Correct, heb ik ook gehad.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Geluid valt uit bij autoradio
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2021, 08:45:12 »
Kortste klap 2 of 4 deuren ontkoppelen is dat er nog steeds kan je de radio trekken, misschien zit het wel in de thule van het contact. het demonteren van de radio moet met een boutje indraaien en dan trekken in tegenstelling tot de traditionele manier.