!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Sesto
10

  • Type Alfa: 145, 147 en 159
  • *
    - Startende Alfist
GEZOCHT: Artikelnummer schokbreker achter Alfa Romeo 159 TI 1.9D?
« Gepost op: 15 september 2021, 21:36:49 »
Beste mede Alfisti,

Kan iemand mij toevallig vertellen wat het artikel/productnummer van de schokbrekers achter van een Alfa Romeo 159 Ti 1.9D is?

Als ik bij de vertrouwde aanbieders kijk zie ik geen product nummer maar wel de prijzen...En die zijn gemiddeld 10-20% duurder dan een Bilstein B6.
Ben alleen bank dat de Bilstein misschien net iets te stug is. Die B6 zitten namelijk op de 159 3.2 maar maken het wel een iets ander karakter (ben wel zeer tevreden trouwens)

Alleen de 159 is nu namelijk de lekkerste snelwegcruiser die ik tot nu toe heb gehad en wil dat karakter graag behouden. Zit zelf te denken aan een nieuwe dempers achter van TRW (waren toch de producent van de originele, of alleen met draagarmen?). Of misschien een ander merk (ik laat mij graag adviseren)

Alvast dank.

Sesto

*

GT1986
1.151

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: GEZOCHT: Artikelnummer schokbreker achter Alfa Romeo 159 TI 1.9D?
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2021, 22:25:27 »
Van wat ik weet maakt TRW geen schokdempers. Origineel is vaak van Sachs.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: GEZOCHT: Artikelnummer schokbreker achter Alfa Romeo 159 TI 1.9D?
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2021, 09:06:02 »
@Sesto

Zitten die B6 standaard onder de 3.2 ? of zijn die er later onder gezet waar je nu tevreden over bent
*

Sesto
10

  • Type Alfa: 145, 147 en 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: GEZOCHT: Artikelnummer schokbreker achter Alfa Romeo 159 TI 1.9D?
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2021, 12:33:54 »
@SpecialVeloce
Onder de 3.2 heb ik ze zelf geplaatst. Eerst vier jaar gereden met de "originele" en die rondom vervangen voor een B6 kit met Eibach verlagingsveren 30 mm. Heet dan de B12 kit volgsmij zelfs. De B6 zit er nu ook al weer een paar jaar onder maart rijd heerlijk. Auto reageert en voelt er beter door.

Het probleem is helaas dat als ik helaas altijd problemen heb met Bilstein dempers. Er is altijd wel 1 van de 4 nieuwe dempers kapot. Service is verder goed maar duurt wel makkelijk 6 weken en langer. bij de 3.2 was de demper rechts (B6) voor stuk door een fabricage foutje en bij mijn 147 zijn de achterdempers niet goed (B8). Wacht nog op de testuitslag wat het is. Anders was het geen twijfel en had ik die besteld. Het rijdt namelijk wel goed en meestal in combinatie met een kleine verlaging ziet een Alfa er altijd beter uit.

Alleen het onderstel van de Ti is (voor zover ik begreep) anders dan die van de "standaard" modellen. De Ti modellen staan standaard 20 mm lager. Een "standaard" achter schokdemper zou in theorie niet helemaal lekker afgestemd zijn op de veerhoogte. Het kan wel volgens de marge (vuistregel +- 30mm speling met veerhoogte), maar door het grote prijsverschil vermoed ik dat de Ti dempers ook iets anders afgestemd zijn. De Ti dempers zijn circa 1,5 tot 1,7 x zo duur als de standaard dempers en duurder dan een (betere?)  B6. Vind ik opvallend. Waar het verschil in zit kan ik niet zien door het ontbreken aan informatie van de aanbieders.

Qua gevoel rijdt de 1.9 comfortabeler dan de 3.2. Maar die vergelijking is moeilijk. De 3.2 is een ander blok en ook uitgerust met het Q4 systeem. En dan zijn natuurlijk zijn de dempers achter aan vervanging toe bij de 1.9. Dus voelen ze wat softer, maar of er een groot verschil in hardheid zit etc. wil ik graag weten. Voor de snelweg kilometers woon/werk is de 1.9 wel echts een topper. Ik stap elke keer uitgeruster uit dan dat ik er in ga. Wil dit gevoel daarom ook niet kwijt en nijg daarom naar een originele demper.

Ben daarom ook opzoek naar het juiste product/artikel nummer voor de achterdemper om de verschillen te kunnen achterhalen.

@GT1968
Nu weet ik door het forum en het logo op de onderdelen dat bijvoorbeeld de originele draagarmen door TRW worden geproduceerd. Daarom neig ik naar TRW te kijken. Is hetzelfde product maar dan wat vriendelijker geprijsd. TRW maakt wel demper maar die hadden maar 1 maat. Dus geen demper met bijvoorbeeld een kortere stang voor de standaard verlaging van 20mm. Ik ga eens bij Sachs zoeken. Al ben ik bang dat ik ook daar niet er uit kom.

Iemand toevallig ervaring met een Ti achter demper van Sachs of TRW met een producnummer?

Alvast dank.



*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: GEZOCHT: Artikelnummer schokbreker achter Alfa Romeo 159 TI 1.9D?
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2021, 13:15:45 »
Ik kan even kijken wat er bij mij op staat.

Wellicht kunnen we even in elkaars auto rijden om te voelen wat het verschil al dan niet is (ik weet niet waar je woont)

Maar ik meen dat de TI standaard 30mm lager staat.

Mijn dempers lijken nog goed. hoewel de voorste hebben iets speling op de zuigerstang. en de Veren zijn wel wat aan vervanging toe.

Maar ik kan wel even naar type'nrs kijken.

Ik weet wel dat mijn vader zijn 3.2 q4 anders aanvoelde als die van mij. Maar dat van overigens geen TI
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: GEZOCHT: Artikelnummer schokbreker achter Alfa Romeo 159 TI 1.9D?
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2021, 17:16:46 »
Misschien lees ik er overheen maar heb je een Berlina of Sportswagon? Misschien zit daar ook nog verschil tussen. Veren sportswagon zijn zwaarder/stugger.

Voor een sportswagon kom ik hier op uit:
https://ricambi.alfisti.net/Spare-Parts/Alfa-159-159-SW-939/Chassis/Rear-axle/Shock-absorber-rear-axle-Alfa-Romeo-159-Brera-Spider-939-TI-Sportivo-50515186::12561.html?language=en

Artikelnummer alfa romeo: 50515186. Zou ook 50515185 kunnen zijn.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Sesto
10

  • Type Alfa: 145, 147 en 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: GEZOCHT: Artikelnummer schokbreker achter Alfa Romeo 159 TI 1.9D?
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2021, 22:11:16 »
@Busso

Heb ik een heel verhaal getypt maar inderdaad helemaal vergeten de carrosserievariant te benoemen. Het is inderdaad een SW. Heel erg bedankt voor de nummers, nu kan ik verder.


@Iedereen, bedankt voor de snelle reacties en het meedenken!
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: GEZOCHT: Artikelnummer schokbreker achter Alfa Romeo 159 TI 1.9D?
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2021, 22:38:41 »
Ik heb de  dit programma gebruikt voor het zoekenvan de onderdeelnummers. Er zijn meerdere 1.9 jtd varianten geen idee of die verschillende soorten dempers hebben.

https://alfa-romeo.7zap.com/en/
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's