!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Avalfa
31

  • Type Alfa: Diverse
  • *
    - Startende Alfist
Re: Melding lage oliedruk bij koude start
« Reactie #15 Gepost op: 14 juli 2022, 09:56:22 »
Ik weet niet of dit hetzelfde is als bij de 1750tbi.
Ik had die melding ook met regelmaat, met name in de winter bij koude motor. Het rubber tussen pomp en Carter pan meen ik.  (Het is een beetje een gekke constructie) laten vervangen bij de dealer (Prins). Een probleem verholpen.  Deze dealer had dit meer mee gemaakt en het is een bekend probleem (bij de 1750tbi)
AV

Nu:
Alfa 159 1750tbi
Alfa 916 spider Lusso 3L V6

Ex:
Alfa 147 Distinctive 1.6
*

Dutchdriftking
432

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Melding lage oliedruk bij koude start
« Reactie #16 Gepost op: 14 juli 2022, 10:07:02 »
Ik weet niet of dit hetzelfde is als bij de 1750tbi.
Ik had die melding ook met regelmaat, met name in de winter bij koude motor. Het rubber tussen pomp en Carter pan meen ik.  (Het is een beetje een gekke constructie) laten vervangen bij de dealer (Prins). Een probleem verholpen.  Deze dealer had dit meer mee gemaakt en het is een bekend probleem (bij de 1750tbi)

De constructie is inderdaad het zelfde.
*

Dutchdriftking
432

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Melding lage oliedruk bij koude start 2.0 JTDM en 1750TBI
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2023, 10:16:45 »
Aanvulling op dit topic, JTD verkoopt tegenwoordig ook de oplossing voor dit probleem:

https://jtd-performance.com/product/afdichting-olie-zuigbuis-carter-jtd-tbi/

In deze steun ik toch het liefst een Nederlandse ondernemer.
*

Alfa1963
1

  • Type Alfa: 159 TI SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Melding lage oliedruk bij koude start 2.0 JTDM en 1750TBI
« Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2023, 11:53:55 »
Ik ben nieuw hier, heb sinds september 2022 een zwarte Alfa 159 SW 1750 TBI ti. Ik lees normaal alleen mee, maar op dit topic wilde ik toch even reageren.

Kort na aanschaf kreeg (ook) ik de bekende melding over de te lage oliedruk. Soms een aantal dagen niet, soms dagelijks. Niet echt een fijne start met een nieuwe auto (en mijn eerste alfa), maar goed, als je een 11 jaar oude auto koopt kan er eens wat mis zijn.

De garage waar ik de alfa kocht had geen verstand van alfa's en had zelfs voor de afleverbeurt verkeerde olie in de alfa gegooid (5w30). Ik wist dus snel dat ik met hem niet verder zou komen, alle goede intenties ten spijt. Heb vervolgens - na wat googlewerk - gebeld naar Goos v Pelt in Veen. Hij wist direct wat het probleem (de oliekeerring) was en gaf aan dit te kunnen verhelpen. Hij gaf aan dat ook met enige voortvarendheid te laten maken, want de nokkenasverstellers zouden hier ook schade van kunnen ondervinden.

Heb vervolgens mijn auto weggebracht en Goos heeft het probleem verholpen. Heb gelijk de distributieset en nokkenasverstellers laten vervangen, waardoor ik niet precies kan duiden hoe veel alleen het vervangen van de ring kostte. Het ringetje zelf staat op de factuur voor € 19,50.

Lang verhaal kort: als je dit probleem hebt, kun je je alfa met een gerust hart naar Goos van Pelt brengen!
*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Melding lage oliedruk bij koude start 2.0 JTDM en 1750TBI
« Reactie #19 Gepost op: 17 juli 2023, 16:58:02 »
19.50 plus iets van 3 manuur,  wat vloeibare pakking en misschien nog uitlaatpakking. Ik heb het zelf gedaan toen ik nog een 159 TBI had.  Ik was meeste tijd kwijt aan reinigen carter en oude pakking verwijderen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

autospuiter
7

  • Type Alfa: 159 ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: Melding lage oliedruk bij koude start 2.0 JTDM en 1750TBI
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2023, 12:54:42 »
Hallo
Ik zag jou bericht over een te lage oliedruk bij een koude start.
Ben zelf in het bezit van een 159 1750 TBI en heb toevallig bij mijn laatste beurt een modificatie laten plaatsen zodat de oliedruk ook bij een koude start optimaal is.
Het is een onderdeel van nog geen 60 euro.
Als je er meer over wil weten bel dan als ik jou was even met mijn garage.
Deze heet Wereld Auto en zit in Roelofarendsveen.
Deze gasten weten echt alles over problemen van Alfa.
Ik hoop dat jij wat met deze info kan.
Prettig weekend
Autospuiter