!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Busso
872

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Mogelijke oorzaak roest aan kokerbalken 159
« Gepost op: 23 april 2021, 22:09:23 »
Ik las de laatste tijd wat verontrustende berichten over roest aan de kokerbalken van de 159. Met name aan de achterzijde schijnt het toch wel regelmatig voor te komen. Toen mijn 159 op de brug stond voor de oliewissel en nieuwe remmen heb ik de achterste doppen uit de kokers gehaald en met een camera de kokers geinspecteerd. Rechts is nog puntgaaf bij mij maar links zag ik toch wat beginnende roest. Grrrrr.
Reden voor mij om dat aan te pakken om erger te voorkomen. Maar eerst ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. De kokers van de 159 (net als bij mijn 147) zijn dicht. Als er water in komt kan het er niet uit. Dus de vraag was hoe kan er water in de koker komen?
Daarom de modder kuipen verwijderd en wat blijkt het zit een gaatje in de koker. Lekker in een kommetje waar water in komt te staan en dan in de kokerbalk terecht komt er en niet meer uit kan. Verbaast/teleurgesteld in de engineers van Alfa.  Wie verzint dit.... 
Gaten in kokers hebben meer automerken maar dan altijd ook aan de onderzijde op de felsnaad meerdere sleufgaten waar het water eruit kan.
Ik was verbaast dat rechts puntgaaf is en links niet. Wat blijkt het rechtergaatje zat verstopt met een kleverig/vettig goedje (toeval). Beide gaten schoongemaakt en tijdelijk dichtgezet. Binnenkort de kokers goed schoonblazen en meerdere keren behandelen met Dinitrol. Dinitrol kruipt lekker overal tussen en zorgt ervoor dat er geen lucht meer bijkomt.

Aan de voorzijde zitten ook gaatjes in de koker. Daar had ik al eerder een dikke kitrand langsgelegd zodat water wat langs de wielkast naar beneden loopt niet direct in de gaatjes verdwijnt maar erlangs gaat. Maar omdat de 159 iets voorover staat zal het water niet zo snel aan de voorzijde in de koker lopen. Gelukkig...

Foto van het gaatje aan de rechterzijde:
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Mogelijke oorzaak roest aan kokerbalken 159
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2021, 17:05:15 »

https://youtu.be/1jmcXkzu7oQ

Deze gast heeft een aantal video’s over een 159 jtdm en een paar roest plekjes.  Heel veel van de seam kit is niet goed aangebracht waardoor de naden gaan roesten. Heel slordig op sommige plekken. Ben jij dat ook tegen gekomen?
*

leonm
321

  • Type Alfa: 156 V6
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Mogelijke oorzaak roest aan kokerbalken 159
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2021, 18:43:04 »
Jemig, ik dacht toch altijd dat de 159 de eerste niet roestende (op het subframe na) Alfa was. Alhoewel, de 166 is volgens mij ook erg goed, toch zeker in vergelijking met de 156/147/GT
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Mogelijke oorzaak roest aan kokerbalken 159
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2021, 19:59:07 »
Jemig, ik dacht toch altijd dat de 159 de eerste niet roestende (op het subframe na) Alfa was. Alhoewel, de 166 is volgens mij ook erg goed, toch zeker in vergelijking met de 156/147/GT
op zich zijn ze dat ook wel hoor. Vergeet niet dat de eerste ook al weer 15 jaar oud zijn...
Behalve het subframe doen ze zeker niet onder voor de concurrentie.
*

KhaZ
19

  • *
    - Startende Alfist
Re: Mogelijke oorzaak roest aan kokerbalken 159
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2021, 09:21:47 »
Jemig, ik dacht toch altijd dat de 159 de eerste niet roestende (op het subframe na) Alfa was. Alhoewel, de 166 is volgens mij ook erg goed, toch zeker in vergelijking met de 156/147/GT
op zich zijn ze dat ook wel hoor. Vergeet niet dat de eerste ook al weer 15 jaar oud zijn...
Behalve het subframe doen ze zeker niet onder voor de concurrentie.
En de plaatdelen zijn verzinkt, heb veel steenslag maar het gaat niet roesten
Ex: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.8 TBI Ti
Ex: Alfa Romeo 156 Berlina 1.8 TS Ti
*

ArjanB
1.990

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Mogelijke oorzaak roest aan kokerbalken 159
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2021, 14:53:48 »
Jemig, ik dacht toch altijd dat de 159 de eerste niet roestende (op het subframe na) Alfa was. Alhoewel, de 166 is volgens mij ook erg goed, toch zeker in vergelijking met de 156/147/GT

inderdaad...
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Busso
872

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Mogelijke oorzaak roest aan kokerbalken 159
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2021, 17:34:46 »
Jemig, ik dacht toch altijd dat de 159 de eerste niet roestende (op het subframe na) Alfa was. Alhoewel, de 166 is volgens mij ook erg goed, toch zeker in vergelijking met de 156/147/GT

inderdaad...

Ik dacht ik dat de 159 en roestvrije Alfa zou zijn op het subframe na.  Helaas dus niet.  Ook bij een 159 heb je de kans op roest aan de kokerbalken. Er zijn genoeg verhalen over te vinden.

Ik heb geen ervaring met de 166 maar mijn 147 van bijna 18 jaar oud roest bijna niet.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Busso
872

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Mogelijke oorzaak roest aan kokerbalken 159
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2021, 19:32:48 »
Ik las de laatste tijd wat verontrustende berichten over roest aan de kokerbalken van de 159. Met name aan de achterzijde schijnt het toch wel regelmatig voor te komen. Toen mijn 159 op de brug stond voor de oliewissel en nieuwe remmen heb ik de achterste doppen uit de kokers gehaald en met een camera de kokers geinspecteerd. Rechts is nog puntgaaf bij mij maar links zag ik toch wat beginnende roest. Grrrrr.
Reden voor mij om dat aan te pakken om erger te voorkomen. Maar eerst ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. De kokers van de 159 (net als bij mijn 147) zijn dicht. Als er water in komt kan het er niet uit. Dus de vraag was hoe kan er water in de koker komen?
Daarom de modder kuipen verwijderd en wat blijkt het zit een gaatje in de koker. Lekker in een kommetje waar water in komt te staan en dan in de kokerbalk terecht komt er en niet meer uit kan. Verbaast/teleurgesteld in de engineers van Alfa.  Wie verzint dit.... 
Gaten in kokers hebben meer automerken maar dan altijd ook aan de onderzijde op de felsnaad meerdere sleufgaten waar het water eruit kan.
Ik was verbaast dat rechts puntgaaf is en links niet. Wat blijkt het rechtergaatje zat verstopt met een kleverig/vettig goedje (toeval). Beide gaten schoongemaakt en tijdelijk dichtgezet. Binnenkort de kokers goed schoonblazen en meerdere keren behandelen met Dinitrol. Dinitrol kruipt lekker overal tussen en zorgt ervoor dat er geen lucht meer bijkomt.

Aan de voorzijde zitten ook gaatjes in de koker. Daar had ik al eerder een dikke kitrand langsgelegd zodat water wat langs de wielkast naar beneden loopt niet direct in de gaatjes verdwijnt maar erlangs gaat. Maar omdat de 159 iets voorover staat zal het water niet zo snel aan de voorzijde in de koker lopen. Gelukkig...


Voor mij was het niet verklaarbaar dat de ene zijde helemaal roestvrij is en de andere zijde beginnende roest heeft. Daarom toch nog verder gekeken of er een andere verklaring kon zijn. Ik denk die te hebben gevonden. Op de foto hieronder is een stukje van de wielkast omcirkeld waar 2 plaatdelen tegen elkaar zitten. Die delen zijn gelijmd (geen puntlassen en geen carrossiekit. Wat blijkt aan de rechterzijde (foto) zit er netjes over de hele breedte van de naad voldoende lijm en zitten de naden goed aan elkaar vast. Links was veel te weinig lijm gebruikt waardoor de plaatdelen niet aan elkaar vastzaten en er water door naar binnen kon. Dit moet de oorzaak zijn van de beginnende roest.
De gaten onder in de koker kunnen het bij nader inzien niet zijn omdat de roest hoger zit. Het zou me niet verbazen als dit  de oorzaak is bij andere 159's die roesten aan de kokerbalken.

Ik heb de naad intussen goed schoongemaakt en er brede strook carrosseriekit overheen gelegd. Nu dat ik weet dat er geen water meer in de koker kan komen ga ik binnenkort de koker van binnen behandelen met Dinitrol zodat ik nog lang kan genieten van mijn 159  :)

147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Mogelijke oorzaak roest aan kokerbalken 159
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2021, 23:23:24 »
Zeer interessant om te zien,

ik heb nooit met dinitrol gewerkt wel altijd van gehoord.

Owatrol heb ik ook wel goede ervaringen mee als conservator (voor holle ruimtes)

Recent heb Henkel 553472 NAVAL JELLY gebruikt om roest op te lossen en te neutraliseren (werkt echt geweldig) kan een fototje plaatsen indien gewenst.

Maar ik gaat eens kijken als ik tijd heb of dat bij mij ook zo is.

Soms raken de afwaterings gaten wel eens verstopt door zand en fallout. Bij mijn ouders hun Astra TwinTop was het ook en net een aquarium die heen en weer klotste.
Ik vindt dat met skirts altijd ook zo naatje daar blijft altijd makkelijk zand achter zitten wat kan schuren en vervolgens weer roest kan veroorzaken.
*

Busso
872

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Mogelijke oorzaak roest aan kokerbalken 159
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2021, 13:42:43 »
Zeer interessant om te zien,

ik heb nooit met dinitrol gewerkt wel altijd van gehoord.

Owatrol heb ik ook wel goede ervaringen mee als conservator (voor holle ruimtes)

Recent heb Henkel 553472 NAVAL JELLY gebruikt om roest op te lossen en te neutraliseren (werkt echt geweldig) kan een fototje plaatsen indien gewenst.

Maar ik gaat eens kijken als ik tijd heb of dat bij mij ook zo is.

Soms raken de afwaterings gaten wel eens verstopt door zand en fallout. Bij mijn ouders hun Astra TwinTop was het ook en net een aquarium die heen en weer klotste.
Ik vindt dat met skirts altijd ook zo naatje daar blijft altijd makkelijk zand achter zitten wat kan schuren en vervolgens weer roest kan veroorzaken.

Owatrol is prima spul. Gebruik ik ook al langer.  Zeker als het niet mogelijk is om alle roest te verwijderen en owatrol is overschilderbaar. In  ruimtes gebruik ik liever dinitrol omdat het water dun is en met een spuitnippel vernevelt zodat het overal tussen kruipt dus water lucht hebben geen kans meer.
Vroeger werd veel ml tectyl gebruikt maar dat werkt minder goed. Ik ga de achterste stukken van de kokers tot aan de schotjes die in de koker zitten  flink vol spuiten met dinitrol.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's