!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Wolk9
14

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Motor kap (de)monteren. Moeilijk? Tips? Trucs?
« Gepost op: 11 oktober 2021, 13:38:29 »
Bij een sloop bedrijf staat een in veel betere conditie zijnde motorkap en eventueel ook voorbumber. Nu wil ik de motorkap het liefst daar ter plekke overzetten. Scheelt me ook weer afvoer van de oude en zo.
Dat lijkt me zo inschattend niet een hele ingewikkelde klus. Maar misschien vergis ik me en zijn er mensen met ervaring die hier nu in hun koffie verslikken. Mocht dat zo zijn: sorry voor je pak, en daarnaast: wat zie ik niet/over het hoofd, en wat heb ik vooral nodig?

Groeten,
Martin
75 1.8 Carbs, champagne
156 1.9JTD sedan, azura nuvola, beige leer
147 1.9JTD 115pk, zwart, rood leer
147 1.9JTD 150pk, zwart, beige leer
159 SportsWagon 1.9JTD automaat Ti, rood
159 SportsWagon 3.2 JTS V6 Q4 TI, zwart
Gemarkeerd als beste antwoord door Wolk9 Gepost op 12 oktober 2021, 13:01:49
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Motor kap (de)monteren. Moeilijk? Tips? Trucs?
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2021, 07:06:12 »
Motorkap demonteren is niks meer dan slangetje van de ruitensproeier loshalen, de boutjes die je ziet eruit en de kap is los.

Wat je nodig hebt is in elk geval een 2e persoon, zodat je de kap er af kan tillen als de boel los is, vergis je niet in het behoorlijke gewicht er van.
Bij terugplaatsen moet de kap opnieuw uitgelijnd worden, hiervoor de boutjes lichtjes handvast draaien zodat je de kap in gesloten stand iets kan duwen en trekken tot ie mooi zit. Daarna openen en definitief vastdraaien. Kan best zijn dat je dit een paar keer moet herhalen tot je tevreden bent.

Buiten dit om... Ben je niet bang voor een '50 tinten grijs' effect met gebruikte onderdelen van de sloop? Voor het mooiste resultaat kun je beter de voorbumper en kap laten spuiten, al hangt daar natuurlijk een aardig prijskaartje aan.
*

Wolk9
14

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor kap (de)monteren. Moeilijk? Tips? Trucs?
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2021, 09:11:43 »


Buiten dit om... Ben je niet bang voor een '50 tinten grijs' effect met gebruikte onderdelen van de sloop? Voor het mooiste resultaat kun je beter de voorbumper en kap laten spuiten, al hangt daar natuurlijk een aardig prijskaartje aan.

Nee niet echt. Het gaat om standaard zwart. Ik heb de hoop dat dat meevalt. Bovendien zet ik de voor bumper van dezelfde Alfa ook over. Dus verschil zou dan met de spatborden moeten optreden. Ik durf de gok wél aan; de huidige kap heeft echt een paar flinke deukjes, forse steenslag op de punt en is ook licht ontzet plus diepe lak schade (ø 1,5cm) door een lichte parkeer aanrijding van iemand in zijn achteruit. Het kan alleen maar mooier worden.

Dank voor de overige tips en trucks.
75 1.8 Carbs, champagne
156 1.9JTD sedan, azura nuvola, beige leer
147 1.9JTD 115pk, zwart, rood leer
147 1.9JTD 150pk, zwart, beige leer
159 SportsWagon 1.9JTD automaat Ti, rood
159 SportsWagon 3.2 JTS V6 Q4 TI, zwart
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Motor kap (de)monteren. Moeilijk? Tips? Trucs?
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2021, 12:58:05 »
Ik zou even schilders tape meenemen voor montage van de bumper en En lappen c.q doeken als de de oude kap los schroeft.