!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Motorische aanpassingen.
« Gepost op: 20 maart 2019, 21:51:40 »
Beste medeliefhebbers,

Ik ben een beetje aan het oriënteren op het gebied van motorische aanpassingen aan mijn auto, een 159 1750 TBI.
Nadat de auto door Squadra is gechipped is de auto aanzienlijk sneller en rijdt hij aanzienlijk prettiger. Maar leuker kan natuurlijk altijd.
Nu ben ik niet geïnteresseerd in dikke vermogenupgrades door midde van andere turbo en intercoolers en dat soort dingen, het moet ook niet te gek worden in mijn optiek.
Wat een goedkope en leuke aanpassing zou kunnen zijn is de luchtfilter vervangen voor een sportluchtfilter van bijvoorbeeld BMC. Zijn er mensen die ervaring hebben met zulke aanpassingen? Is het de moeite waard? Klinkt het leuk? Ik ben een beetje op zoek naar de do’s and don’ts. Ook ben ik aan het nadenken over een andere einddemper met wat grotere eindpijpjes. Zijn er mensen met ervaringen die ze willen delen??
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

B van Kraaikamp
752

  • Type Alfa: 147 FL Veloce Blackline
  • *****
    - Super Alfist
  • Organizzatore di Eventi
Re: Motorische aanpassingen.
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2019, 16:10:23 »
Ik vind het een lastig onderwerp. Zelf ook al eens gesteld met betrekking tot mijn 147, maar motorische aanpassingen zijn nog verdraaid lastig te realiseren...

De kleine dingetjes (andere benzine / olie, open luchtfilter, etc) hebben weinig verschil in vermogen. De grotere operaties zijn echter meteen ingrijpend...

Moeilijk topic.
🍀Huidig: Alfa Romeo 147 FL (2007), Veloce Blackline 🍀
Ex: Alfa Romeo 147 (2004), Veloce Lusso
Ex: Alfa Romeo 147 (2001), Distinctive
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Motorische aanpassingen.
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2019, 16:16:42 »
Dat vind ik dus ook.
Ik ben zelf niet echt op zoek naar meer  vermogen ofzo, maar naar een iets sportiever karakter.
Dingen als een aanzuiggeluid, motorgeluid, uitlaatgeluid etc etc vind ik interessanter op dit moment.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

Putdeksel
117

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 Jtdm
  • ***
    - Alfist
  • If in doubt, Flat out
Re: Motorische aanpassingen.
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2019, 07:43:50 »
een filter zou helpen, mischien is een catvervangende downpipe een optie of andere einddemper/middendemper?
Giulietta 2.0 JTD-m: 200pk & 400Nm, Giulia Veloce wielen, AP-farhwerk onderstel, Mtec schijven+Greenstuff remblokken and many more.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Motorische aanpassingen.
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2019, 00:29:44 »
Ik heb zelf een Novitec uitlaat erop zitten met middendemper vervanger en de auto klink al echt fantastisch. Niet te hard. Ik had vroeger een volledige groep A uitlaat onder mijn Opel Rakett zitten. Als je die open gooide .... nou.

Maar goed het bromt een beetje tot 3500 4000 toeren niet te luid. Maar daar boven is er nog heel goed hard mee te rijden zonden de muziek harder te moeten zetten.

K&N filter heb ik ook Origineel inzet filter maar dat wordt wel redelijk gedempt.
Incognito op youtube heeft er ook filmpjes van en hij heeft nu een cold air intake gemaakt. Eigenlijk niet meer als de resonator box verwijderd en de ori-filterbox . En hier een openlucht filter in de bumper geplaatst.  Goed voor het geluid nu hoor je het omloop ventiel heel duidelijk wat eigenlijk wel bij een turbo hoort.
Ik wil(de) een variant van forge plaatsen alleen de airco pomp zit hier een beetje in de weg. Die zit vlak voor de klep.

Wat mij leuker lijkt is dat je een soort crackle/ALS systeem kan aanzetten net als de dna switch bijvoorbeeld. (Als is anti lag system -turbo op druk houden) want met de kinderen naar de OBS heb je geen ALS nodig ;) voornamelijk is het voor het geluid..

Beetje een corny video maar hijs wel grappig hier over.

https://youtu.be/l3fWANi_SsE
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Motorische aanpassingen.
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2019, 10:44:22 »
Ik heb zelf een Novitec uitlaat erop zitten met middendemper vervanger en de auto klink al echt fantastisch. Niet te hard. Ik had vroeger een volledige groep A uitlaat onder mijn Opel Rakett zitten. Als je die open gooide .... nou.

Maar goed het bromt een beetje tot 3500 4000 toeren niet te luid. Maar daar boven is er nog heel goed hard mee te rijden zonden de muziek harder te moeten zetten.

K&N filter heb ik ook Origineel inzet filter maar dat wordt wel redelijk gedempt.
Incognito op youtube heeft er ook filmpjes van en hij heeft nu een cold air intake gemaakt. Eigenlijk niet meer als de resonator box verwijderd en de ori-filterbox . En hier een openlucht filter in de bumper geplaatst.  Goed voor het geluid nu hoor je het omloop ventiel heel duidelijk wat eigenlijk wel bij een turbo hoort.
Ik wil(de) een variant van forge plaatsen alleen de airco pomp zit hier een beetje in de weg. Die zit vlak voor de klep.

Wat mij leuker lijkt is dat je een soort crackle/ALS systeem kan aanzetten net als de dna switch bijvoorbeeld. (Als is anti lag system -turbo op druk houden) want met de kinderen naar de OBS heb je geen ALS nodig ;) voornamelijk is het voor het geluid..

Beetje een corny video maar hijs wel grappig hier over.

https://youtu.be/l3fWANi_SsE

Thanks voor je bericht!
Jouw K&N Filter, is dat wat? Ik hoef geen extreme verandering maar doet het filter wat met het geluid en dergelijke? Heeft het daadwerkelijk nut om de originele filter te vervangen voor een K&N of BMC?
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Motorische aanpassingen.
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2019, 13:46:45 »
Het geluid veranderd heel licht. (ik heb natuurlijk al een novitec uitlaat) Je zal er wat meer van horen als bij mij want die overstemt de inlaat.

Het filter laat meer lucht door dan standaard en je hoor wel iets meer het omloop ventiel echter wordt het wel gedempt door de resonator en filterbox.

Verwacht geen wonderen maar het is wel wat geoptimaliseerd.

dat portugees kan je ondertitelen via de translate op YT trouwens.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=HWZUPIkdr5I[/youtube]

Even skippen naar 15:46 voor de BMC en 16:14 voor het open lucht filter

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=a4o8aH-UcME [/youtube]
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motorische aanpassingen.
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2019, 19:36:13 »

http://www.jtd-performance.com/nl/?Itemid=121

probeer Joel eens.

Die kan wel een dikke intercooler voor je regelen, en eventueel een upgrade Turbo.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Motorische aanpassingen.
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2019, 19:47:49 »
Op Car Fantasy krijgen CAR clubleden korting, kijk even of je hier iets tussen ziet, kan je nog wat geld schelen ook.

Car Fantasy
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Paul
1.847

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Motorische aanpassingen.
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2019, 23:58:34 »
Of eventueel wat carbon fiber accenten op je auto, bij wit staat er altijd erg gaaf. PM mij maar als je wat zoekt, zoals een grill of je dashboard, luchttrooster noem maar op!
Maar das dan puur optisch natuurlijk haha
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

B van Kraaikamp
752

  • Type Alfa: 147 FL Veloce Blackline
  • *****
    - Super Alfist
  • Organizzatore di Eventi
Re: Motorische aanpassingen.
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2019, 07:55:54 »
Of eventueel wat carbon fiber accenten op je auto, bij wit staat er altijd erg gaaf. PM mij maar als je wat zoekt, zoals een grill of je dashboard, luchttrooster noem maar op!
Maar das dan puur optisch natuurlijk haha

Carbon spiegelkappen, +20 pk
🍀Huidig: Alfa Romeo 147 FL (2007), Veloce Blackline 🍀
Ex: Alfa Romeo 147 (2004), Veloce Lusso
Ex: Alfa Romeo 147 (2001), Distinctive