!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Buggles
13

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS SW
  • *
    - Startende Alfist
Nieuwe autoradio wil niet werken
« Gepost op: 2 december 2020, 13:50:35 »
Hoi,

Ik heb net een 159 2.2jts gekocht en ben nu bezig om er een nieuwe (Sony XAV AX3005) radio in te bouwen.

Deze 159 kwam zonder Blue & Me, dus ruimte zat. Ik heb een canbus adapter van ACV ertussen gezet en kijkend naar het draadschema zou alles moeten kloppen. De stekkers kunnen er maar op 1 manier in, dus daar zou ook niks geks aan de hand moeten zijn.

Echter, als ik de auto start gebeurt er niks met de radio. Ik krijg ook geen canbus error, dus hij zou wel "iets" moeten zien.

Ik heb de zekering op de radio en op de auto gecheckt, en beiden zijn nog goed.

Heeft iemand een idee wat hier misgaat?

Ik hoor 't graag!

JB
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2020, 14:03:18 »
Controleer de geschakelde en constante voeding. Het kan zijn dat je deze moet omwisselen, of beide op dezelfde stekker moet aansluiten.

Dat was bij mij het geval met de Sony XAV-AX100
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2020, 14:07:54 »
Bij de moderne(re) Alfa's is er meestal geen geschakelde +12 aanwezig in de ISO stekers, aangezien de radio via de CAN bus aan/uitgeschakeld wordt.....
Als het goed is zou jou CAN bus adapter een geschakelde +12 moeten aanbieden voor de radio. Ik vermoed dus dat hier iets fout gaat.....
Kijk even op de connectors/aansluitingen van de radio of je inderdaad een geschakelde en permanente +12 hebt.
meestal (standaard) is rode draad van de radio geschakelde +12, gele draad permanente +12
Deze zitten op ISO steker op A4 (permanent) en A7 (geschakeld). Bij Alfa willen deze nog wel eens verwisseld zijn (en de geschakelde dus afwezig)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Buggles
13

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2020, 15:48:48 »
Bedankt voor alle tips, ik heb de fout gevonden.

De permanente 12v moest dmv een extra connector nog aangesloten worden. Door de manier waarop alle draden getiewrapt (is dat een werkwoord?) waren, had ik die gemist... Even puzzelen maar nu doet 'ie het...

Nu alleen nog uitvogelen waar ik de handrem aan vast maak, want zonder signaal dat de auto op de handrem staat, wil Android Auto niet opstarten. Ik denk dat die op de permanente of geschakelde 12v het makkelijkst is.

Nu weer een ander probleem oplossen: tijdens het rijden springt ineens m'n motorcontrole lampje aan...

Het blijft nog even klussen dus,

JB
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2020, 15:56:43 »
Citaat van: Buggles op  2 december 2020, 15:48:48
Citaat van: Buggles op  2 december 2020, 15:48:48
.....
Nu alleen nog uitvogelen waar ik de handrem aan vast maak, want zonder signaal dat de auto op de handrem staat, wil Android Auto niet opstarten. Ik denk dat die op de permanente of geschakelde 12v het makkelijkst is.
...
JB

"Normaal" kan je die gewoon aansluiten op massa .....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #5 Gepost op: 2 december 2020, 17:50:01 »
Goed gevonden, gelukkig viel het mee.
Handrem “overbruggen” is de makkelijkste optie.

Gek eigenlijk dat Android Auto daar wel last van heeft. Apple CarPlay heeft dat namelijk niet.
Beide systemen zijn gemaakt met een zo simpel mogelijk UI om te bedienen tijdens het rijden (onder andere d.m.v. spraakcommando’s).
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Buggles
13

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #6 Gepost op: 2 december 2020, 18:12:05 »
Ik ga morgen even wat stekkertjes halen zodat ik t netjes kan aansluiten op massa...

Android auto weigert in te stellen als hij geen handrem detecteert, dus wellicht dat na de eerste instelling er wel van alles kan...

We gaan t zien.

Nu ik toch jullie aandacht heb, de melding "controleer de motor" is die uit te lezen met een OBD dongle?
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #7 Gepost op: 2 december 2020, 18:17:03 »
Ah oké, waarschijnlijk voor de allereerste setup inderdaad.

Wat betreft je tweede vraag: ja.
De “controleer motor” en het gele motor-storingslampje kan van alles zijn.
Als de foutmelding uitleest krijg je een foutcode te zien. Vul deze in op Google en je hebt je oorzaak en mogelijk de oplossing.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #8 Gepost op: 2 december 2020, 19:43:38 »
Citaat van: Buggles op  2 december 2020, 18:12:05
Citaat van: Buggles op  2 december 2020, 18:12:05
Ik ga morgen even wat stekkertjes halen zodat ik t netjes kan aansluiten op massa...

Android auto weigert in te stellen als hij geen handrem detecteert, dus wellicht dat na de eerste instelling er wel van alles kan...
......

Da's een heel bekend gegeven bij aftermarket systemen met navigatie. Daar kan je niets invoeren zonder dat de handrem aangetrokken is.
Gebruikt ook zo goed als niemand, standaard wordt die input altijd aan massa gelegd ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jrjacobs
35

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #9 Gepost op: 9 december 2020, 06:17:41 »
Deed bij jou de stuurwielbediening het wel in 1 keer? Niks hoeven doen met een leadkabeltje ofzo? Ik sta op het punt om een androidradio te monteren. Waar ik de canbusinterface vandaan heb gehaald moest ik ook een leadkabeltje aanschaffen volgens hun. Zou niet weten hoe dat kabeltje moet aansluiten.
*

Buggles
13

  • Type Alfa: 159 2.2 JTS SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #10 Gepost op: 9 december 2020, 07:00:55 »
Citaat van: jrjacobs op  9 december 2020, 06:17:41
Citaat van: jrjacobs op  9 december 2020, 06:17:41
Deed bij jou de stuurwielbediening het wel in 1 keer?

Ik heb geen stuurwiel bediening, dus dat was 1 probleem minder voor mij.

Inmiddels de handrem aan de massa gelegd en alles zit er goed in. Alleen wil het inbouwraam dat ik bij winparts heb gekocht niet netjes om de radio. Daar moet ik nog iets op verzinnen.

Het raampje heeft wel netjes afgeronde hoeken, maar is net te groot.ik ga kijken of ik er in de hoeken iets af kan schuren, maar wil eigenlijk eerst de middenconsole vervangen. Het plastic is bij mij behoorlijk lelijk geworden...

Een eigen auto is nooit af ;-)
*

jrjacobs
35

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #11 Gepost op: 9 december 2020, 07:43:46 »
Ok daar zal ik geen last van hebben omdat het display van de radio over de hele opening valt van het dashboard.
*

MonstroMorini
21

  • Type Alfa: Brera
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #12 Gepost op: 9 december 2020, 10:46:30 »
Mijne doet 't ook nog niet  :-\



*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Nieuwe autoradio wil niet werken
« Reactie #14 Gepost op: 9 december 2020, 14:30:58 »
Je kunt deze ook als één geheel bestellen, dan ben je wellicht wat goedkoper uit, en krijg je het geheel tegelijk binnen.

Houd er wel rekening mee dat fisheye camera’s vaak gebruik maken van een hogere resolutie, deze moet je radio wel kunnen ondersteunen, anders heb je geen beeld.
Vaak wordt dit aangeduid als “AHD”

€ 16,48  22% Off | Yifoum Fisheye Lens Sterrenlicht Nachtzicht Auto Achteruitrijcamera Voor Alfa Romeo 147 156 159 166 Gt Brera Mito stelvio Giulietta
https://a.aliexpress.com/_BPdU0t
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV