!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

AR195
3

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.2JTS
  • *
    - Startende Alfist
Tech vraag alfa 159 2.2jts
« Gepost op: 15 februari 2021, 12:50:34 »
Hallo leden.
Ik heb een tech vraag over een melding/storing met mijn 159.

Ik weet inmiddels dat als ik de auto te snel start deze melding vaker voorkomt. Dus ik wacht nu langer met starten en dan gaat het goed.
Als ik hem uitlees dat komt de melding terug op de nokkenas sensor bank 1 onlogische positie.

Dus ik heb de nokkenas sensoren laten controleren en deze zijn goed. Ook de ketting ligt ruim binnen de specs op slijtage. Dus dit kan de melding eigenlijk niet veroorzaken.

Wat mij wel opvalt, is dat als er geen melding is er duidelijk een dip in het optrekken zit. Vooral vanuit lage toeren in een hoge versnelling. Is de melding actief dan trekt de motor zonder dip gewoon door het toeren gebied en versnellingen. Ook loopt de motor dat mooier rond op stationair. 

Ik heb nog geen aanpassingen gedaan in de inlaat of cilinderkop of software. Ik weet dat er getuned kan worden en dat het zenuwachtige gas in de 1ste dan veel beter word. Maar ik ondervind hier geen hinder van en ben er aan gewend.

Kan iemand mij mss vertellen waarom de motor met storing beter loopt dan zonder. En zijn er mensen die dit herkennen. En er mogelijk ook een oplossing voor hebben. Voor de rest loopt de motor mooi en zijn er geen andere meldingen of olie verbruik. (Is ook iets waar ik mee bekend ben)

Groet eddy