!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Brambo08
30

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Olieverbruik 159 1750tbi
« Gepost op: 22 december 2020, 19:18:15 »
Hallo mede liefhebbers,

Ik rijd al weer een tijdje plezierig rond met de alfa, maar kom er achter dat ik toch aardig wat olieverbruik heb.

1 liter per 1000 km ofzo

Nu heb ik wat gelezen over de Carter ventilatie en de klep die bovenop de motor zit. Dit heb ik even gecheckt maar deze is nog goed.

Heb even de map sensor er uit gehad en zie dat er veel olie in de inlaat zit. Ook als ik de inlaatbuis naar de gasklep loshaal.

Voor aankoop wel research gedaan naar de 1750 tbi dacht dat het enigszins meeviel met deze motor
Ook zie ik wat sludge onder dit membraan. Heb het idee dat de vorige eigenaar veel korte stukjes heeft gereden. Bij aankoop zat dit ook een beetje onder de vuldop maar dit is na de olie wissel niet meer voorgekomen. Vebruikt ook geen druppel koelvloeistof.


Hebben jullie tips wat te checken of wat een juist plan van aanpak is.

Alvast bedankt.



*

Bredabounce
191

  • Type Alfa: 159 2.0 JTDm TI SW
  • ****
    Amico del club - Alfist
  • La magia della bellezza
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2020, 09:51:47 »
Controleer je bougies; die geven wel een indicatie of de olie verbrand.
Ik heb de slechtste kant van deze motor meegemaakt: zuigerveren lieten de olie door.
Hopelijk blijft je dit bespaard.
-----------
Niente batte l'esperienza di Alfa Romeo
*

Brambo08
30

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2020, 09:55:59 »
Controleer je bougies; die geven wel een indicatie of de olie verbrand.
Ik heb de slechtste kant van deze motor meegemaakt: zuigerveren lieten de olie door.
Hopelijk blijft je dit bespaard.

als de olie in de inlaat zit  zal deze toch altijd in de cilinder komen? en dus mee verbranden
of zie ik dat verkeerd
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2020, 10:13:30 »
Controleer je bougies; die geven wel een indicatie of de olie verbrand.
Ik heb de slechtste kant van deze motor meegemaakt: zuigerveren lieten de olie door.
Hopelijk blijft je dit bespaard.

Oef, dat is gelijk wel een hele vervelende... hoeveel werk is dat geweest om op te lossen..?
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Bredabounce
191

  • Type Alfa: 159 2.0 JTDm TI SW
  • ****
    Amico del club - Alfist
  • La magia della bellezza
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2020, 10:46:40 »
Hij vrat op één cilinder uiteindelijk een nieuwe bougie op in plm 1 maand / 1000km.
Het extreem overmatig olieverbruik gaf dit als één van de meest zichtbare symptomen: Ook roken en ruiken. Het roken werd steeds erger.

Het probleem was 'meegekocht' met de auto.
Uiteindelijk was revisie de enige oplossing. De auto heb ik met pijn in het hart verkocht aan een ander. Met veel verlies.
Hij heeft de motor uiteindelijk gereviseerd en hij rijd nu weer ergens rond.

Maar mss is het iets kleins/anders.
-----------
Niente batte l'esperienza di Alfa Romeo
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2020, 15:04:07 »
geblokkerde ventilatie leidingen kunnen dit natuurlijk ook veroorzaken. (door Sludge)

Dus een goede stevige rit van 500km al m goed doen denk ik. niet 100 in zn 6, maar tempo 150 160, niet speciaal planken maar duurtest hitte.

het kan van de turbo komen, maar als het lekt door de zuigers heb je het niet in de inlaat.

Tenzij je carterdruk hebt.

En dat kan je checken door stationair door de Olievuldop los op de vulpijp te leggen die moet pulseren en niet weg geblazen worden.
*

thijsk89
168

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2020, 16:14:15 »
Zou best geval ovale cylinders kunnen zijn, als je wat google'd vind je waarschijnlijk wel wat meer info hierover. Wel eens bij H&S Corse over gehoord in ieder geval, volgens mij wat gevallen bekend daar ook.. Dan is er dus teveel speling tussen de cylinder en zuiger waardoor er olie mee verbrand wordt. Komt volgens mij door de zuigerveren (en dan gebrek aan smering denk ik?) zoals iemand anders hier ook al benoemd heeft.
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2020, 19:08:14 »
Ik had ook olieverbruik via de inlaat. Bij mij was de blow by klep (die tussen de carterventilatie en de inlaat zit) zowiezo niet fris.
Kunststof was uitgehard en brak me ook nog eens af bij demontage.. :(

Die toen als eerste vervangen. Toen het nog niet 100% was ben ik gaan kijken naar de carterventilatieklep.
Los is daar volgens mij niks voor te koop en zou dan gelijk een compleet nieuw deksel worden....

Bij mijn zoektocht daarnaar zag ik bij Qverde staan dat het een gemodificeerd model is, ik heb daarom het vermoeden dat het oorspronkelijke model niet naar behoren functioneert.
Die van mij is van bouwjaar 2009, dus nog van de eerste serie.

Toen maar besloten de gok te wagen en het complete ding er nieuw op.
Inmiddels zit die er al weer een poosje op en ik schat zeker 3000km verder en nog geen olie weer bij hoeven vullen.
(Net nog even gecheckt, staat nu net onder maximum)  O:-)

Misschien voor jou wel wat om eerst even te checken of de olie bij jou ook via die slang en het klepje in het inlaatspruitstuk komt.
(even los koppelen en kijken of dit allemaal nat van de olie is)


Hieronder een linkje naar het nieuwe deksel:
https://www.qverde.nl/qv19363

Succes.
*

Brambo08
30

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2021, 08:36:29 »
Na het even aangekeken te hebben ben ik toch weer op onderzoek uit gegaan. olie verbruik loopt echt de pan uit.
Wanneer ik de vuldop er af draai en deze er los op leg blijft deze netjes liggen dus het lijkt of ik geen hoge carterdruk heb.
Wel kan ik zien dat hij nu bij de kap waar dat membraam onder zit wat olie lekt. waarschijnlijjk omdat deze kap toch niet gemaakt is om vaak te demonteren.

Wat ik nu wil doen is de Carter ventilatie doorlopen en wellicht die retourleiding van de turbo vervangen voor de update.

@koshoek  heb je een foto of onderdeel nummer van deze Blow by klep die je benoemd.
en welke slang bedoel je hier precies?
"Misschien voor jou wel wat om eerst even te checken of de olie bij jou ook via die slang en het klepje in het inlaatspruitstuk komt"

en waar kan ik het best die Turbo retour slang en nieuwe banjo bout bestellen?

alvast bedankt voor de hulp, hopelijk kan ik dit hoofdstuk snel afsluiten want de auto bevalt verder prima.
*

Brambo08
30

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2021, 09:02:08 »

fotolink

Dit zijn de delen die ik zo verwacht nodig te hebben,
al met al ben ik blij dat ik het er zelf op kan zetten dit is al een flinke rekening

Denken jullie dat dit overkill is of zoals mij beter meteen goed aanpakken?

Groet
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2021, 10:05:20 »
Is het niet handig om eerste een goede diagnose te stellen wat er nu precies mis is?
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2021, 10:19:15 »
Even kort onder werk tijd.

Is je turbo nog heel ?

Nee ? Turbo vervangen olie leidingen nakijken.
Leidingen vervangen.

Nieuwe aanvoer JTD tuning
Retour controleren visueel eventueel demonteren.

Iemand had hier het membraan van een 1.4MA gearresteerd voor de tbi (een tweedehandse)

Mijn advies en ik sluit me aan bij @Timon even goed controleren op verstoppingen
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2021, 19:07:37 »
Hallo Brambo08,

Ik heb toen alleen de eerste 2 items van je lijstje vervangen.
Dit heb ik gedaan nadat ik er zeker van was dat olie via het membraam door het slangetje en dan de blow by valve in de inlaat kwam.
Je kunt dit vrij makkelijk checken door die blow by valve uit het inlaatspruitstuk te halen.
Daarvoor moet je het klemmetje wat er ook bij op de foto staat losnemen en dan pak je hem er zo uit.
Zie je dan in de opening van het spruitstuk allemaal olie dan weet je dat daar in ieder geval wat mis gaat.

Als de olie nu bij dat membraam op het kleppendeksel langskomt gaat er daar ook iets niet goed, in mijn ogen of teveel carterdruk of dat dekseltje sluit niet meer lekker.
Dingen zijn ook niet echt gemaakt om los te halen...

Lijkt me verstandig als je trouwens eerst de door anderen genoemde punten ook gaat checken.
Olieverbruik kan natuurlijk o.a ook via turbo gebeuren.

Ik zou zoveel mogelijk proberen uit te sluiten voordat  je dingen gaat vervangen.





*

Brambo08
30

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2021, 20:27:07 »
Hallo Brambo08,

Ik heb toen alleen de eerste 2 items van je lijstje vervangen.
Dit heb ik gedaan nadat ik er zeker van was dat olie via het membraam door het slangetje en dan de blow by valve in de inlaat kwam.
Je kunt dit vrij makkelijk checken door die blow by valve uit het inlaatspruitstuk te halen.
Daarvoor moet je het klemmetje wat er ook bij op de foto staat losnemen en dan pak je hem er zo uit.
Zie je dan in de opening van het spruitstuk allemaal olie dan weet je dat daar in ieder geval wat mis gaat.

Als de olie nu bij dat membraam op het kleppendeksel langskomt gaat er daar ook iets niet goed, in mijn ogen of teveel carterdruk of dat dekseltje sluit niet meer lekker.
Dingen zijn ook niet echt gemaakt om los te halen...

Lijkt me verstandig als je trouwens eerst de door anderen genoemde punten ook gaat checken.
Olieverbruik kan natuurlijk o.a ook via turbo gebeuren.

Ik zou zoveel mogelijk proberen uit te sluiten voordat  je dingen gaat vervangen.

Bedankt voor de reactie,
Oke ook een goed Idee inderdaad. Ja als ik die slang er uit pak zie ik de olie in de inlaat zitten.
Misschien even die slang in een potje laten komen en een stukkie rijden.
En inderdaad die klep is niet echt om los te maken. Voor ik hem los haalde zag ik al dat een van die clipjes wat gebroken was.

Dit weekend auto op de brug en aan de bak dus maar, hopelijk valt het te overzien.

*

Brambo08
30

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olieverbruik 159 1750tbi
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2021, 17:28:50 »
Het zat toch te knagen dus ben maar meteen aan de slag gegaan.

Zoals je op de foto kunt zien heeft die klep al onder dat kapje door gelekt.
Ook het slangetje naar de inlaat vertoont sporen van olie.

Inlaat los gehaald, plasje olie onder in de koude kant van de turbo,

Ook olie bij de 2 rechtse bougies

Toch maar besloten om die bovenste kleppendeksel los te pakken.

Aan de vloeibare pakking te zien ben ik niet de eerste ook nooit fijn, maargoed.

Veel zwarte drap in de Carter ventilatie.
Dus denk dat ik dit onderdeel toch ga vervangen, al is het maar dat hij weer netjes afsluit en schoon is van binnen.

Lijkt dat de olie via de Carter ventilatie door de turbo de inlaat in gaat








Wat zijn jullie meningen, en weet iemand of je ook onderdelen kunt oppikken bij qverde ik werk namelijk in Eindhoven

(Op de site staat van niet)