!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Aangaande zowel de 2.2 en 3.2: beiden hebben het beeld van de distributieketting tegen zich. Ja, deze moet vervangen worden en dat is een dure grap als je aan de beurt bent. Wat zijn de kosten hier gemiddeld van?Aan de andere kant, de marktwaarde ligt aanmerkelijk lager dan die van de TBi dus wellicht dat je met deze besparing dat gat kunt ondervangen. Verder zijn het beide prima blokken, hoewel puristen de TwinSparks en Busso van weleer uiteraard zullen missen.Wat betreft verbruik: de 2.2 is enigszins vergelijkbaar met de TBi (de TBi is eigenlijk de opvolger van de 2.2 geweest), de 3.2 drinkt zoals je gemiddelde student dat zal doen: veel, maar onder luid gelach! Want het is weliswaar geen snerpende Busso, het is wel een fijn en soepel blok met een aangename roffel voor een forse cruiser als de 159.Let wel op: de running costs van de 3.2 zijn dermate hoger (wegenbelasting, verzekering (want hoger vermogen op papier), brandstof, onderhoud) dat de TBi zich waarschijnlijk vrij snel terug verdient. Bovendien is de kans groot dat de TBi een hogere restwaarde houd dan met name de 2.2 JTS. Zou deze zaken dus nog eens serieus op een rijtje zetten en alledrie eens proberen!Bedankt voor het advies! Een tbi zou natuurlijk geweldig zijn, maar kosten voor mij op dit moment nog wel wat veel. Ik rijd nu een Alfa Romeo 156 1.8 twin spark, dus ik denk dat het zowiezo een upgrade is. Maar eerlijkheid gebied dat ik nog niet met de 159 gereden heb. En de 3.2 klinkt erg lekker, maar inderdaad is wel weer een pak duurder in de maand (en onderhoud)
Ik heb in bijna 4 jaar een 159 SW 1.9jts van 135k naar 185k km gereden. Geen idee of er ooit al iets aan de ketting gedaan was, maar ik heb er geen enkel probleem mee gehad. Op het laatst een lamdasensor en een krukassensor moeten vervangen, tussendoor een keer de originele accu die de geest gaf, maar dat was het dan ook wel.Heel snel is de 1.9 voor het gevoel niet, zuinig ook niet (1 op 12 is het maximaal haalbare), maar het is wel een heerlijke snelwegcruiser. Van 70 km/u kun je hem in zijn zes zetten en daar laten, de trekkracht bij lage toeren is voor een atmosferische 1.9 gewoon heel goed te noemen. Ik had een facelift model (2008+), die schijnen wat lichter te zijn, misschien scheelt dat ook nog wel wat. Overigens kreeg ik altijd verbaasde blikken van passagiers als ik de toerenteller tot 7200 toeren liet oplopen Als ik tussen de regels door lees is hij dus niet erg vlot, maar wel flink dorstig?Enig minpunt was het schokkerige gedrag bij wegrijden, ik heb dat eigenlijk nooit goed gekregen (ondanks tuning bij Savali en Squadra). Misschien was dat toch een probleem met de koppeling of het vliegwiel.De 2.2 zal vergelijkbaar zijn, alleen wat vlotter verwacht ik.
Ik/Wij hebben nog een mooie/nette 159 2.2 uit 2007 staan met ong 153K gelopen. Een zwarte met 18 inch.Uiteraard even opgezocht, mooie wagen! Maar niet wat ik zoek, wil toch graag voor de "luxere" uitgevoerde versie gaan. Lederen bekleding, stuurwiel bediening etc.Weet niet zeker of ik de link hier mag delen, maar mocht je meer willen weten stuur ma ff prive berichtje.
Citaat van: 8Ball op 21 januari 2021, 11:39:35Aangaande zowel de 2.2 en 3.2: beiden hebben het beeld van de distributieketting tegen zich. Ja, deze moet vervangen worden en dat is een dure grap als je aan de beurt bent. Wat zijn de kosten hier gemiddeld van?Aan de andere kant, de marktwaarde ligt aanmerkelijk lager dan die van de TBi dus wellicht dat je met deze besparing dat gat kunt ondervangen. Verder zijn het beide prima blokken, hoewel puristen de TwinSparks en Busso van weleer uiteraard zullen missen.Wat betreft verbruik: de 2.2 is enigszins vergelijkbaar met de TBi (de TBi is eigenlijk de opvolger van de 2.2 geweest), de 3.2 drinkt zoals je gemiddelde student dat zal doen: veel, maar onder luid gelach! Want het is weliswaar geen snerpende Busso, het is wel een fijn en soepel blok met een aangename roffel voor een forse cruiser als de 159.Let wel op: de running costs van de 3.2 zijn dermate hoger (wegenbelasting, verzekering (want hoger vermogen op papier), brandstof, onderhoud) dat de TBi zich waarschijnlijk vrij snel terug verdient. Bovendien is de kans groot dat de TBi een hogere restwaarde houd dan met name de 2.2 JTS. Zou deze zaken dus nog eens serieus op een rijtje zetten en alledrie eens proberen!Bedankt voor het advies! Een tbi zou natuurlijk geweldig zijn, maar kosten voor mij op dit moment nog wel wat veel. Ik rijd nu een Alfa Romeo 156 1.8 twin spark, dus ik denk dat het zowiezo een upgrade is. Maar eerlijkheid gebied dat ik nog niet met de 159 gereden heb. En de 3.2 klinkt erg lekker, maar inderdaad is wel weer een pak duurder in de maand (en onderhoud)
Citaat van: koepeetje op 21 januari 2021, 20:17:27Ik heb in bijna 4 jaar een 159 SW 1.9jts van 135k naar 185k km gereden. Geen idee of er ooit al iets aan de ketting gedaan was, maar ik heb er geen enkel probleem mee gehad. Op het laatst een lamdasensor en een krukassensor moeten vervangen, tussendoor een keer de originele accu die de geest gaf, maar dat was het dan ook wel.Heel snel is de 1.9 voor het gevoel niet, zuinig ook niet (1 op 12 is het maximaal haalbare), maar het is wel een heerlijke snelwegcruiser. Van 70 km/u kun je hem in zijn zes zetten en daar laten, de trekkracht bij lage toeren is voor een atmosferische 1.9 gewoon heel goed te noemen. Ik had een facelift model (2008+), die schijnen wat lichter te zijn, misschien scheelt dat ook nog wel wat. Overigens kreeg ik altijd verbaasde blikken van passagiers als ik de toerenteller tot 7200 toeren liet oplopen Als ik tussen de regels door lees is hij dus niet erg vlot, maar wel flink dorstig?Enig minpunt was het schokkerige gedrag bij wegrijden, ik heb dat eigenlijk nooit goed gekregen (ondanks tuning bij Savali en Squadra). Misschien was dat toch een probleem met de koppeling of het vliegwiel.De 2.2 zal vergelijkbaar zijn, alleen wat vlotter verwacht ik.
Geen probleem! Het is een afweging qua kosten nu en kosten later, en die is voor iedereen anders.Aangaande de ketting vervangen: je gaat ruim over de 2000 euro heen als ie aan de beurt is. Voor de 3.2 heb ik zelfs het dubbele wel eens voorbij horen komen, maar wellicht dat de 3.2 eigenaren daar meer over kunnen zeggen, of even informeren bij een Alfa specialist. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent!
Ik denk dat je conclusie wel klopt. Als je qua prestaties ten opzichte van je 156 1.8ts een upgrade wil, ga je dat met een 1.9jts niet redden. Maar het blijft altijd moeilijk te vergelijken, twee behoorlijk verschillende auto's! Ik denk dat een keer een proefrit het je zelf gaat laten ervaren